Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarilainen ei halua opetella pyyhkimään itse.

Vierailija
18.08.2014 |

Moi!

Minkä ikäisen tulisi osata jo pyyhkiä oma takapuolensa? Olin ajatellut, että kun lapsi lähtee eskariin niin siihen mennessä homman opettelee itse. On siis tähän saakka ollut kotihoidossa, käynyt vain kerhoissa puolipäiväisesti ja niinä aikoina pantannut eikä vahingossakaan käynyt vessassa vaikka ehkä hätä olisi ollutkin. Tiedän kyllä että on aikuisiakin, jotka eivät mielellään käy kodin ulkopuolella vessassa, mutta luulen että meidän lapsella iso syy tähän on se ettei halua vieraan ihmisen pyyhkivän peppuan.

Nyt siis alkanut eskari ja osittainen iltapäivähoito, mutta lapsi ei edelleenkään halua opetella pyyhkimistä itse. Sanoo että sormiin tulee kuitenkin kakkaa, tai että ei saa pyllyä tarpeeksi puhtaaksi, ja halua että minä pyyhin. Olen yrittänyt puhua, ettei niin haittaa vaikka joskus paperi vaikka repeää ja sormet menisi sotkuun - ne voi aina pestä. Tai ettei ole maailmanloppu jos alushousuihin tulee jarrutusjälkiä, housut voi pestä. Tänään sitten jo ehkä vähän typerästikin aloin jo puhumaan, että mitäs sitten kun siellä tarhassa on vessaan joskus lopulta mentävä, niin huudatko sielläkin sitten pyyhkimään. Lapsi vaan kirkkain silmin sanoi, että niin ne muutkin tekee, ei muutkaan vielä pyyhi itse. Onko näin? Eikö eskarit vielä pyyhi itse? Ja miten lapsen saisi taitoa opettelemaan? 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on pyyhkineet itse varmaan noin 3-4 vuotiaasta. Meinaako se lapsi että koulussakin opettaja tulee pyykimään? Ei muuten tule ja tuskin eskarissakaan. 

Vierailija
42/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissaamisen ja kakkaamisen hallinta tuo lapselle tyydytystä. Hän harjoittelee potalla istuessaan taitoja ja nauttii niiden hallinnasta.

Lapsi voi säädellä tyydytyksen tunnetta nyt itse. Muutos vauvavaiheeseen verrattuna on suuri: lapsi oppii hallitsemaan ja määräämään rakon ja suolen toimintaa. Tämä itsenäistymiseen liittyvä kehitys tuo onnistuessaan lapselle voimakkaita riemun ja onnistumisen tunteita.

Vanhempien kannustus ja tuotosten ihailu toimivat tärkeänä tukena. Epäonnistunut kehitys voi tuoda mukanaan häpeän tunteita. Siisteyskasvatukseen liittyy joskus vanhempien ja lapsen tahtojen taistelua ja siten ristiriitoja lapsen näkökulmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. 4-5-vuotiset pyyhkivät takapuolensa itse.

Vierailija
44/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä eskarilainen väitti että hädän tullessa eskaritädit kysyvät että "voinko olla sinulle jotenkin avuksi" :D luulenpa että parasta silti itsellä opetella niin ei paniikki iske kun ketään ei olekaan saatavilla ;)

Vierailija
45/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihetta sivuttaen: lapseni on nyt 3v, miten ja milloin opetan hänet pyyhkimään itse?

-ohis

Vierailija
46/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:19"]meillä eskarilainen väitti että hädän tullessa eskaritädit kysyvät että "voinko olla sinulle jotenkin avuksi" :D luulenpa että parasta silti itsellä opetella niin ei paniikki iske kun ketään ei olekaan saatavilla ;)

[/quote]

Ihana :D

Vierailija
47/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on ollut yö- ja päiväkuiva 2v synttäreihinsä mennessä, koskaan ei olla hänen kakkojaan tai pissojaan yökötelty tms jos tässä nyt ajetaan takaa jotain kakkatraumaa? 

Ap

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:17"]

Pissaamisen ja kakkaamisen hallinta tuo lapselle tyydytystä. Hän harjoittelee potalla istuessaan taitoja ja nauttii niiden hallinnasta.

Lapsi voi säädellä tyydytyksen tunnetta nyt itse. Muutos vauvavaiheeseen verrattuna on suuri: lapsi oppii hallitsemaan ja määräämään rakon ja suolen toimintaa. Tämä itsenäistymiseen liittyvä kehitys tuo onnistuessaan lapselle voimakkaita riemun ja onnistumisen tunteita.

Vanhempien kannustus ja tuotosten ihailu toimivat tärkeänä tukena. Epäonnistunut kehitys voi tuoda mukanaan häpeän tunteita. Siisteyskasvatukseen liittyy joskus vanhempien ja lapsen tahtojen taistelua ja siten ristiriitoja lapsen näkökulmasta.

[/quote]

Vierailija
48/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossa ja et ole opettanut pyyhkimään takapuolta. Eskarin on jo tietenkin osattava. Johan lapset nauraa jos ope joutuu pyyhkimään takapuolen. Nyt harjoitukset. 

Vierailija
49/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:04"]

Moi!

Minkä ikäisen tulisi osata jo pyyhkiä oma takapuolensa? Olin ajatellut, että kun lapsi lähtee eskariin niin siihen mennessä homman opettelee itse. On siis tähän saakka ollut kotihoidossa, käynyt vain kerhoissa puolipäiväisesti ja niinä aikoina pantannut eikä vahingossakaan käynyt vessassa vaikka ehkä hätä olisi ollutkin. Tiedän kyllä että on aikuisiakin, jotka eivät mielellään käy kodin ulkopuolella vessassa, mutta luulen että meidän lapsella iso syy tähän on se ettei halua vieraan ihmisen pyyhkivän peppuan.

Nyt siis alkanut eskari ja osittainen iltapäivähoito, mutta lapsi ei edelleenkään halua opetella pyyhkimistä itse. Sanoo että sormiin tulee kuitenkin kakkaa, tai että ei saa pyllyä tarpeeksi puhtaaksi, ja halua että minä pyyhin. Olen yrittänyt puhua, ettei niin haittaa vaikka joskus paperi vaikka repeää ja sormet menisi sotkuun - ne voi aina pestä. Tai ettei ole maailmanloppu jos alushousuihin tulee jarrutusjälkiä, housut voi pestä. Tänään sitten jo ehkä vähän typerästikin aloin jo puhumaan, että mitäs sitten kun siellä tarhassa on vessaan joskus lopulta mentävä, niin huudatko sielläkin sitten pyyhkimään. Lapsi vaan kirkkain silmin sanoi, että niin ne muutkin tekee, ei muutkaan vielä pyyhi itse. Onko näin? Eikö eskarit vielä pyyhi itse? Ja miten lapsen saisi taitoa opettelemaan? 

[/quote]

Lapsi ei halua? Sinun tehtäväsi on laittaa lapsi haluamaan! Tulipa paskaa käsille tai ei...

Vierailija
50/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis sinälläänhän se takapuolen pyyhkiminen ei ole mitään rakettitiedettä, eikä mikään akrobaattinen suoritus mitä tarttee motorisesti normaalisti kehittyneen esikoululiasen montaa kerta harjoitella. Kun sen kerran uskaltautuu tekemään, niin takuulla sujuu. Mitä ihmeen puhetta, että jos ei ole 4-5 vuotiaana oppinut niin sen jälkeen vaikeaa?!

palkitseminen toimii takuulla parhaiten, lupaa vaikka legopaketti kun on pyyhkinyt itse viidesti. Sen jälkeen ei varmaan enää apua pyydäkään. 

Ps. Esikoulussakin hoitajat auttaa pepun pyyhkimisessä, ei tarvitse pelätä ettei lapsi tarvittaessa saisi apua!

Vierailija
51/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan pienet itse pyyhkimään. Mistäköhän ne ikuiset kihomato-ongelmat tulee? Kyl ne koulussa osaa oli ne sitten eskarilaisena harjotelleet tai eivät.

Vierailija
52/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuitenkin parempi, että lapsi kokisi sen pissi- ja kakkatraumansa (hyi kakka ja tahallasi/laiskuuttasi/uhmasi takia haiset ja esität avutonta) kotona vanhempien seurassa kuin että joutuu kokemaan sen toisten lasten kanssa, kun ne nauravat avuttomalle kaverille?

Vierailija
53/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa lapsenne niin, etteivät naura toisille! 

Ei sun ap tartte mitään traumaa alkaa lapsesi kanssa läpikäymään, esikoululainen on jo niin iso että sen kanssa pystyy tämmöisistäkin asioista järkevästi puhumaan ja neuvottelemaan. Ole rauhallinen ja kannusta, palkitse kun onnistuu. Häpäisemällä tuskin saavutatte mitään hyvää!

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:47"]

Olisiko kuitenkin parempi, että lapsi kokisi sen pissi- ja kakkatraumansa (hyi kakka ja tahallasi/laiskuuttasi/uhmasi takia haiset ja esität avutonta) kotona vanhempien seurassa kuin että joutuu kokemaan sen toisten lasten kanssa, kun ne nauravat avuttomalle kaverille?

[/quote]

Vierailija
54/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on 3 ja 4,5v eivätkä pyyhi itse kakkaa. Pissan osaavat pyyhkiä. Minä pyyhin jo jostain 2-3v saakka itse, mutta se johtuikin siitä, että pelkäsin pph:ta enkä halunnut hänen koskevan muhun.

Vierailija
55/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:58"]Mun lapset on 3 ja 4,5v eivätkä pyyhi itse kakkaa. Pissan osaavat pyyhkiä. Minä pyyhin jo jostain 2-3v saakka itse, mutta se johtuikin siitä, että pelkäsin pph:ta enkä halunnut hänen koskevan muhun.

[/quote]

Niin siis todellakaan ei ole harvinaista, että vasta eskarissa harjoittelee!

Vierailija
56/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa nyt takapuoli pyyhkimään hyvissä ajoin eikä vasta eskarissa. Jäähän sinne tietenkin kakkaa mutta joka iltahan käydään suihkussa. 

Vierailija
57/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oppi pyyhkimään kakkapyllyn itse kun tarjosin hänelle niitä kosteita "vauvapyyhkeitä" (jotka heitetään siis toki roskikseen jota pidän pöntän vieressä). Nyt eskarilaisenakin pyyhkii aina sellaiseen kotona. Sillä saa puhtaammaksi eikä paperi repeile, tuntuu varmaan mukavammalta.

Vierailija
58/58 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt siellä kotona voi ihan ilman stressiä jo vaikka kolme vuotiasta kehoittaa, että kokeilehan pyyhkiä itse ja jos selkeesti ei onnistu, niin sitten auttaa pyyhkimisessä. Kamalaa, jos ihan normi eskarilainen ei osaa omaa pyllyään pyyhkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän