Miten päästä eroon siitä että puolison tunteet tarttuu?
Olen aina ollut sellainen, että puolisoni (myös aiemmissa parisuhteissani) tunteet tarttuu minuun heti ja todella herkästi. Mukavaa asiassa on se että puolison ollessa iloinen minäkin olen iloinen, hänen ilo siis tarttuu heti. Mutta ikävää on se että myös puolison ahdistus tarttui minuun heti. Ja tämä nykyinen puolisoni sattuu olemaan ahdistunut usein. Joten minäkin olen ja olen siis tavallaan ilman syytä ahdistunut tai siis tarkoitan, että minua ei ahdista mikään asia (jolle voisin vaikka tehdä jotain) vaan on vain voimakas ahdistustunne, joka on tarttunut minuun toisesta ihmisestä.
Tiedän, että puolison tunteet on eri kuin omani, tiedän että en ole niistä mitenkään vastuussa, tiedän että olemme erillisiä henkilöltä, tiedän että hänen ahdistus ei välttämättä liity ollenkaan minuun jne. Eli tietämisen tasolla tajuan että hänen tunteet ei pitäisi minuun tarttua, mutta en silti osaa sitä estää. Sinkkuna olen paljon tasapainoisempi ihminen, jota ei juuri ahdista, sillä ei ole sitä toista ”tartuttamassa” ahdistusta.
Neuvoja tai samoja kokemuksia kellään?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävä pitkästä parisuhteesta sanoi, että nuoruuden symbioosin jälkeen on vain opittava erillisyys. On vastuussa vain itsestään. Tunteiden suhteen pätee myös.
Hmm. Mutta ei esim äitini tunteet minuun tartu. Vain puolison. Ja sinkkuna ei kenenkään.
Olen alkoholistiperheestä, mietin onko se tämän kaiken takana.
Ap
En ole alkoholisti perheestä,
Mutta tunnistan tuon tunteen kun mieliala tarttuu .
Kun olen tehnyt itselleni selväksi , ettei se mitä puolisoni tuntee, ole minun syyni,
( korkeintaan ne hyvät fiilikset).,
Vaan ne on puolison tunteita - ei minun, ei minusta johtuvia tunteita.
Joskus olen luullut, että olen aiheuttanut pahan mielen, mutta puhuttuamme tilanteesta,
tai kysymällä suoraan olenko tehnyt / sanonut jotain ikävää, tilanne paranee.
Olen myös opetellut ”lukemaan” puolisoani, onko jokin hätänä.
Empaattinen ihminen on alttiina tuolle tartuttamiselle. Empatiakyky on tietenkin hyvä asia, mutta tässä tulee näkyviin sen ominaisuuden nurja puoli.