Miten lopetetaan kapseli-mielialalääkitys pikkuhiljaa???
Lääkäriaika on kyllä tulossa, mutta mietityttää valmiiksi. Edellisen lääkkeen lääkäri käski jättää pois siten, että "syö 3 päivää puolikasta ja jätä sitten kokonaan pois". No eipä käynyt mielessä että lääkettä, jota oon syönyt 5 vuotta, niin ei voi tolleen lopettaa. Ja kyseessä tosiaan psykiatrian lääkäri, eli todella epäammatillinen ja taitamaton neuvo.
Vierotusoireet siis oli hir-ve-ät!!! Nyt pitäis jättää kapseli pois, 2 x 50 mg kapselia... eri lääkäri kyllä tulossa mulle, mutta mites kapselit yleensä vähennetään pikkuhiljaa????
En suostu todellakaan jättämään 3 päivässä koko lääkettä. Vierotusoireita kesti noin kuukauden, siis ihan järkyttäviä ja sydän meinas pettää, lanssia soittelin sillon kakskin kertaa. Plus miljoona muuta oiretta, pahimpina myös sähköiskut päässä ja raajoissa. Karseita !
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:26"]Riippuu kapselista, saako avata. Osa voi olla päällystetty aineella, joka sulaa vasta ohutsuolessa (jos lääkeaine ei kestä mahahappoa) tai voi olla hitaasti lääkeaineen vapauttava päällys. Sellaisen jos avaa, voi tulla yliannosoireita jopa.
[/quote]
Tai sitten ihan tavallinen liivatekapseli tietysti myös.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:27"]
Voit myös pitkittää sitä lääkkeiden syömisväliä. Ota vaikka joka toinen päivä se kapseli
[/quote]
Onko kukaan tehnyt tuollai? Ap.
Ja mä olen ihan uteliaisuuttani kerran laittanu tommosen kapselin vesilasiin niin eipä tuossa menny ku muutama minuutti niin se oli liennut auki. Eli tuskin on mitään haittaa vaikka aukasiskin ja kaatais osan sisällöstä pois. Kävi mielessä jo sairaalan labran milligrammavaakakin, josko siellä saisivat mulle puoliteltua lääkkeitä... :D En missään nimessä ala sitä samaa rulianssia kokemaan, jonka koin edellisen lääkkeen lopetuksen kans! Ap.
Kyllä yleensä kapselin voi avata. Jollei voi, se on kyllä käyttöohjeessa kielletty.
Se, että lääke on kapselissa, ei vielä tarkoita että se olisi enterovalmiste jonka on tarkoitus sulaa vasta ohutsuolessa.
Tietenkin saat avata kapselin (ellei ole kielletty käyttöohjeessa). Ota sieltä silmämääräisesti puolet pois, kapseli kiinni ja naamariin. Sama huomenna. Tai, niin kuin jotkut on ehdottaneet, ota kapseli huomenna, skippaa ylihuominen, sitten taas. Molemmat käy.
Itsellä kokemusta sitalopraamin lopettamisesta. Puolitin ja puolitin tässä pari vuotta sitten, ja helvete niitä sähköiskuja päässä! Ajattelin, että sekoan. Silloin päätin, että jos näistä vieroitusoireista selviän, niin koskaan enää ei masennusnappia naamaan.
Tsemppiä! Kyllä se helpottaa, mutta joskus voi mennä kauankin. Itsellä meni reilut kaksi kuukautta ennen kuin vieroitusoireet hellitti.
Voit myös pitkittää sitä lääkkeiden syömisväliä. Ota vaikka joka toinen päivä se kapseli