Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lopetetaan kapseli-mielialalääkitys pikkuhiljaa???

Vierailija
17.08.2014 |

Lääkäriaika on kyllä tulossa, mutta mietityttää valmiiksi. Edellisen lääkkeen lääkäri käski jättää pois siten, että "syö 3 päivää puolikasta ja jätä sitten kokonaan pois". No eipä käynyt mielessä että lääkettä, jota oon syönyt 5 vuotta, niin ei voi tolleen lopettaa. Ja kyseessä tosiaan psykiatrian lääkäri, eli todella epäammatillinen ja taitamaton neuvo. 

Vierotusoireet siis oli hir-ve-ät!!! Nyt pitäis jättää kapseli pois, 2 x 50 mg kapselia... eri lääkäri kyllä tulossa mulle, mutta mites kapselit yleensä vähennetään pikkuhiljaa????

En suostu todellakaan jättämään 3 päivässä koko lääkettä. Vierotusoireita kesti noin kuukauden, siis ihan järkyttäviä ja sydän meinas pettää, lanssia soittelin sillon kakskin kertaa. Plus miljoona muuta oiretta, pahimpina myös sähköiskut päässä ja raajoissa. Karseita ! 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:58"]

Tietenkin saat avata kapselin (ellei ole kielletty käyttöohjeessa). Ota sieltä silmämääräisesti puolet pois, kapseli kiinni ja naamariin. Sama huomenna. Tai, niin kuin jotkut on ehdottaneet, ota kapseli huomenna, skippaa ylihuominen, sitten taas. Molemmat käy.

Itsellä kokemusta sitalopraamin lopettamisesta. Puolitin ja puolitin tässä pari vuotta sitten, ja helvete niitä sähköiskuja päässä! Ajattelin, että sekoan. Silloin päätin, että jos näistä vieroitusoireista selviän, niin koskaan enää ei masennusnappia naamaan. 

Tsemppiä! Kyllä se helpottaa, mutta joskus voi mennä kauankin. Itsellä meni reilut kaksi kuukautta ennen kuin vieroitusoireet hellitti. 

[/quote]

Kiitos vastauksestasi! Ap. 

Vierailija
2/26 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Se on niitä ohutsuolessa imeytyviä. Joita EI saa avata, niin siinä paketissa lukee "enterokapseli" jos lukee vain kapseli tai kalvopäälysteinen kapseli, niin saa avata ja liottaa vaikka veteen ja hörpätä siitä jos siltä tuntuu. Niitä kapseleita availlaan ihan sairaalassakin silloin kun pitää esim laittaa letkussa suoraan mahaan, liotetaan vaan ne rakeet ensin veteen. Voit siis ottaa puolet pois ja ottaa loput kapselissa, tai jos haluat välttyä mahd.tehokkaasti vieroitusoireilta, voit vähentää vähitellen, eli esim viikon otat 1/4pois, sitten viikon 1/2 pois ja viikon 3/4 pois. Sitten kun lopetat kokonaan niin ei tule vieroitusoireita.

T. Yksi mielenterveyspuolen sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko kyseessä venlaflaksiini (Efexor)? Itse lopetin sen käytön juurikin vähentämällä pikku hiljaa kapselin sisältöä. Jos on tämä lääke niin tuskin pystyy ainakaan aluksi ottamaan vain joka toinen päivä, sen verran pahat vieroitusoireet :(

Otin lopetuksen (sen onnistuneen) tueksi isoa annosta E-Epaa, auttoi!

Tsemppiä! T. Kaikki lääkkeet viimeisen 3 kk:n aikana lopettanut

Vierailija
4/26 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:27"]

Voit myös pitkittää sitä lääkkeiden syömisväliä. Ota vaikka joka toinen päivä se kapseli

[/quote]

Onko kukaan tehnyt tuollai? Ap. 

[/quote]

Minä lopetin venlaflaxiinin käytön pidentämällä lääkkeen ottoväliä. Joka päivä vähän lisää, hiljalleen venyttäen. Kun sain ottovälin pidennettyä joka toiseen päivään, aloin ottamaan kapseleista rakeita pois.

Vierailija
5/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtojahan on kaksi. Joko vähentämällä tavaraa kapselin sisältä, tai jos samaa lääkettä on saatavana pienempinä annoksina, hankkimalla sellaisia.

Vierailija
6/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin itse vastoin lääkärin ohjeita avaamalla kapselin ja vähentämällä sisältä vaan sitä lääkettä. Oli paras päätös ikinä, sen jälkeen olen voinut paremmin kuin ikinä. Siitä nyt 6vuotta.

Vierailija
7/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole saatavana pienempiä mg-määriä... Tuo 50 mg on pienin ko.lääkettä. ap.

Vierailija
8/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:03"]

Lopetin itse vastoin lääkärin ohjeita avaamalla kapselin ja vähentämällä sisältä vaan sitä lääkettä. Oli paras päätös ikinä, sen jälkeen olen voinut paremmin kuin ikinä. Siitä nyt 6vuotta.

[/quote]

Silmämääräisestikkö? Ap. 

Vierailija
9/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapselia ei saa avata! Lääke ei silloin vaikuta Oikeen. Pyytäkää uusi resepti pienemmälle annokselle.

Vierailija
10/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapselin voi avata, kaataa osan sisällöstä pois, ja takaisin kiinni.

Vierailija
11/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:07"]

Kapselia ei saa avata! Lääke ei silloin vaikuta Oikeen. Pyytäkää uusi resepti pienemmälle annokselle.

[/quote]

Kuka niin määrää? Ko.lääkettä ei vaan saa pienemmällä annoksella... Ap.

Vierailija
12/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hitostako se kapseli tietää, onko sitä avattu vai ei?

Vierailija
13/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:12"]

[/quote]

Hitostako se kapseli tietää, onko sitä avattu vai ei?

[/quote]

Juuri näin. Kippis vain tavaraa ulos ja äkkiä kii ja naamariin... Eihän se itse kapseli vaikuta ihmiseen mitenkään, olisko jotain liivatetta tms vain joka sulaa hetkessä mahalaukussa... 

Vierailija
14/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisi jos kapselin sisällä olevat rakeet olisivat eri aineita joita tarkoituksella kuuluu olla tietyssä suhteessa, ettei niitä silloin saisi summassa kaataa menemään. Mutta en tiedä? Minä siis lopetin niin, kun lääkäri ei osannut auttaa vieroitusoireisiin vaan käski jatkaa lääkkeiden syömistä. Sain myös niitä sähköiskuja päähän. Todella veemäisiä.

Vierailija
15/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kapselia saa avata. Et saa sitä enää kiinni yhtä tiiviisti. Yleensä on olemassa rinnakkaisvalmiste tablettina.

Vierailija
16/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääke on kapselissa, sen on tarkoitus ohittaa mahalaukku ja sulaa ohutsuolessa hitaasti.

Vierailija
17/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääke on kapselissa, sen on tarkoitus ohittaa mahalaukku ja sulaa ohutsuolessa hitaasti.

Vierailija
18/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:17"]

Ymmärtäisi jos kapselin sisällä olevat rakeet olisivat eri aineita joita tarkoituksella kuuluu olla tietyssä suhteessa, ettei niitä silloin saisi summassa kaataa menemään. Mutta en tiedä? Minä siis lopetin niin, kun lääkäri ei osannut auttaa vieroitusoireisiin vaan käski jatkaa lääkkeiden syömistä. Sain myös niitä sähköiskuja päähän. Todella veemäisiä.

[/quote]

Minä ihan uteliaisuuttani katsoin, millaista tavaraa kapselin sisällä on, ja ihan samanlaisilta ne rakeet näytti. Mutta varmimman vastauksenhan ap saa tietysti häntä hoitavalta lääkäriltä.

Vierailija
19/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:20"]

[/quote]

Ja?

Vierailija
20/26 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kapselista, saako avata. Osa voi olla päällystetty aineella, joka sulaa vasta ohutsuolessa (jos lääkeaine ei kestä mahahappoa) tai voi olla hitaasti lääkeaineen vapauttava päällys. Sellaisen jos avaa, voi tulla yliannosoireita jopa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä