Nyt ysiluokalla oleva tyttö haluaa olla PUUTARHURI
Ka hänellä on 9,5! En todellakaan anna hänen hakea sinne.
Kommentit (59)
ainakin rovaniemellä voi opiskella kolmoistutkinnon, joka on käytännössä täysin sama asia kuin kävisi lukion ja amiksen. uskoisin että muuallakin suomessa alkaa olla jo tätäkin mallia?
lukio on nykyään loppujen lopuksi hyvin turha koulu, ellei ole varma että haluaa yliopistoon. silloinkin olisi monesti järkevää opiskella haluamansa alan ammattitutkintoa. etenkin suunnittelupuolelle tähdätessä olisi hyvä, jos on suorittavastakin työstä kokemusta.
eniten suosittelen kuitenkin ammattilukiota. älä kuitenkaan pelkkään lukioon pakota, ellei tyttö sinne tahdo. tyttösi ehtii lukion käydä myöhemminkin, jos tahtoo. amiksenkin papereilla pääsee yliopistoon ja puutarhurin papereilla luuisi kesätyön saamisen olevan helppoa sitten opiskeluaikana.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:05"]
Puutarhuri vai maisema-arkkitehti?
[/quote] vissi ero, viimeksi mainittuun pitää olla yo tutkinto
Halusiko raataa ja leikata puita yms? Vai haluaako suunnitella? Yö tutkinto mahdollistaa enemmän, tälläkin alalla.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:02"]
Vai höpöala... ja ties mitä muuta. No, onneksi on niitä "käsityötaidottomia ja peukalo keskellä kämmentä olevia" akateemisia, joilta voi sitten kyniä hyvät rahat.
Ei, siis ihan oikeasti. Jos tyttö haluaa sitä ja on varma, niin siinä tapauksessa en ymmärrä, miksi hän ei muka saisi mennä opiskelemaan puutarhuriksi. Kuitenkin hyvin harva yhdeksäsluokkalainen oikeasti tietää, mitä tulevaisuudeltaan haluaa. Ja aina voi sitten vaihtaa sitä alaa - vaikka 40-vuotiaana!
Hyvä keskiarvo ei merkkaa sitä, että olisi lukupäätä, jota lukiossa, yliopistossa jne. tarvitaan. Ja puutarha-alan perustutkinnossa on monta eri koulutusohjelmaa valittavana. Moneen ammattikorkeaan (vaikka hortonomi) pääsee amiksen papereillakin.
T. puutarhuri ja tuleva floristi, joka on myös lukion käynyt
[/quote] yli 9 ka kertoo aika paljon, siinä täytyy olla matematiikka, kemia, fysiikka, kielet, biologia 9 tai 10. Hyvällä matikkapäällä on monet mahdollisuudet.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:04"]
Puutarhureilla on surkeat palkat! En minäkään hihkuisi innosta jos lapsi lähtisi lukemaan tuollaiselle alalle, vielä pahempi kuin joku lähihoitaja, nekin saa sentään ilta- ja viikonloppulisiä palkkaansa...
[/quote]
Onko siis niin, että pienipalkkaiseen, epävarmasti työllistävään haaveammattiin saa hakeutua vain, jos se sattuu olemaan akateeminen?
aika surullista kun kuulostaa siltä että vanhemmat ovat suunnitelleet lastensa elämän puolestaan. ei tässä oikeastaan muuta sanottavaa. kannattaisi vaan vähän katsoa ympäriileen miten ympäri maailman ihmiset etenevät työelämässä ja sanoa vasta sitten. ei pelkällä akateemisella tutkinnolla pärjää
Entäs jos tyttärelläsi onkin yrittäjähenkeä. sitten hukkaa kaikki potentiaalisen innostuksen koulun penkillä monta vuotta ja opinnot venyy ja venyy alhaisen motivaation vuoksi mutta ku "äiti käski"
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:17"]
ainakin rovaniemellä voi opiskella kolmoistutkinnon, joka on käytännössä täysin sama asia kuin kävisi lukion ja amiksen. uskoisin että muuallakin suomessa alkaa olla jo tätäkin mallia?
lukio on nykyään loppujen lopuksi hyvin turha koulu, ellei ole varma että haluaa yliopistoon. silloinkin olisi monesti järkevää opiskella haluamansa alan ammattitutkintoa. etenkin suunnittelupuolelle tähdätessä olisi hyvä, jos on suorittavastakin työstä kokemusta.
eniten suosittelen kuitenkin ammattilukiota. älä kuitenkaan pelkkään lukioon pakota, ellei tyttö sinne tahdo. tyttösi ehtii lukion käydä myöhemminkin, jos tahtoo. amiksenkin papereilla pääsee yliopistoon ja puutarhurin papereilla luuisi kesätyön saamisen olevan helppoa sitten opiskeluaikana.
[/quote]
Kuka nero on keksinyt alkaa kutsua sitä kolmoistutkinnoksi, jos käy amiksen ja lukion minimioppimäärän ja kirjoittaa? Jos tuo on kolmoistutkinto, niin kaikilla ylioppilailla on kaksoistutkinto.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:36"]Tytön elämä, hänen päätöksensä.
[/quote] Ei hän KAIKESTA päätä.
Ei se mitään. Minäkin halusin olla lentoemäntä tuon ikäisenä. :D
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:17"]
[/quote]
Kuka nero on keksinyt alkaa kutsua sitä kolmoistutkinnoksi, jos käy amiksen ja lukion minimioppimäärän ja kirjoittaa? Jos tuo on kolmoistutkinto, niin kaikilla ylioppilailla on kaksoistutkinto.
[/quote]
Kolmoistutkinnossa suoritetaan kummastakin täydet oppimäärät.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:30"]
Ei se mitään. Minäkin halusin olla lentoemäntä tuon ikäisenä. :D
[/quote]
No mitä vikaa lentoemännän urassa? niillä on huikeat palkat.
Mitähän vikaa on ammatissa, jossa saa tehdä käsillään töitä ja vielä näkee työnsä jäljen?
Puutarhurin tulee tietää satojen lajien ja lajikkeiden kasvuedellytykset ja hoito. Myös pihojen laatoitukset, koristepuutarha ja hyötypuutarha tulee hallita. On meinaan melkoisen monipuolista työtä. Kasvihuonepuoli vielä erikseen. Varrennukset,, lisääntymiset, you name it. Ja kyllä ammattinsa osaavalle töitä löytyy, vaikka yrittäjänä.
Jatko-opinnoilla vaikka tohtoriksi asti. Kannustakaa tyttöä löytämällään alalla, älkääkä lannistako, se on pahemman luokan karhunpalvelus!
Olen itse puutarha-alalla ja en suosittele! Fyysisesti raskasta työtä, erittäin huonot palkat, kesälomaa ei ole ja talvet työttömänä... Kehoita menemään lukioon ja sen jälkeen hakemaan opiskelemaan maisema-arkkitehdiksi jos edelleen kiinnostaa... Niillääkin työt loppuu työt ensimmäisenä kun lama iskee, mutta palkka voi sentää alkaa edes kolmosella. Puutarhureilla tes minimi taitaa olla 1400. Kannattaa huomioida että iso osa puutarha-alan työstä on semmoista joihin voi palkata halpatyövoimaa eli työntekijät esim kasvihuoneisiin tulee Thaimaasta, Venäjältä yms. Ei siellä suomalaisia puutarhureita tarvita...
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:50"]
Ilman muuta puutarhuriksi! Koulu kunnolla, pari vuotta töissä ja sitten jatkamaan! Maisemasuunnittelu, maisema-arkkitehti, biologi, oma firma ja floristiksi, hortonomiksi jne.
Kyllä vois paljo paskemmankin alan valita! Oma kaveri opiskeli puutarhuriksi ja lopputyönään suunnitteli ja toteutti erään suuren kaupungin sairaalan pihalle kukkaistutuksen tilpehööreineen, budjetti 20.000 €. Että ei se homma mitään pelkkää nurmenleikkuuta ole.
[/quote] Mua vtuttaa vieläkin, etten uskaltanut aikuisena vaihtaa alaa, vaikka siitä haaveilin. Olen akateeminen valkokaulustyöläinen, ikuisessa, varmassa duunipaikassa kohtuullisella palkalla, mutta mä vihaan työtäni. Olen aina pitänyt luonnosta, kasveista, puutarhanhoidosta ja tiedänkin niistä paljon.
Nelikymppisenä melkein lähdin opiskelemaan alaa, mut sit jänistin. Nyt olen jo ihan liian vanha. Olis pitänyt vaan mennä, opiskella perusopinnot, tehdä hanttihommia niin paljon kuin vain ois saanut tehdä, sit jatko-opinnot jne. Ja ulkomaille töihin. Mites sitä sanotaan? Jotain sellaista et vanhana ei niinkään harmita se, mitä tuli tehtyä kuin se, mitä koskaan ei uskaltanut tehdä. A vot.
Mua oksettaa tollaset vanhemmat, jotka suunnittelee lapsen elämän valmiiksi ja viis veisaavat nuoren hyvinvoinnista ja omista toiveista. Olen niin järjettömän onnellinen ja kiitollinen siitä, että omat vanhempani eivät ole tuollaisia, vaan tukevat ja neuvovat päätöksissäni. Heille tärkeintä ei ole se että olisin hyväpalkkainen kirurgi jolla kehuskella tuttaville, heille tärkeintä on se että olen onnellinen elämässäni.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:50"]
Ilman muuta puutarhuriksi! Koulu kunnolla, pari vuotta töissä ja sitten jatkamaan! Maisemasuunnittelu, maisema-arkkitehti, biologi, oma firma ja floristiksi, hortonomiksi jne.
Kyllä vois paljo paskemmankin alan valita! Oma kaveri opiskeli puutarhuriksi ja lopputyönään suunnitteli ja toteutti erään suuren kaupungin sairaalan pihalle kukkaistutuksen tilpehööreineen, budjetti 20.000 €. Että ei se homma mitään pelkkää nurmenleikkuuta ole.
[/quote] Mua vtuttaa vieläkin, etten uskaltanut aikuisena vaihtaa alaa, vaikka siitä haaveilin. Olen akateeminen valkokaulustyöläinen, ikuisessa, varmassa duunipaikassa kohtuullisella palkalla, mutta mä vihaan työtäni. Olen aina pitänyt luonnosta, kasveista, puutarhanhoidosta ja tiedänkin niistä paljon.
Nelikymppisenä melkein lähdin opiskelemaan alaa, mut sit jänistin. Nyt olen jo ihan liian vanha. Olis pitänyt vaan mennä, opiskella perusopinnot, tehdä hanttihommia niin paljon kuin vain ois saanut tehdä, sit jatko-opinnot jne. Ja ulkomaille töihin. Mites sitä sanotaan? Jotain sellaista et vanhana ei niinkään harmita se, mitä tuli tehtyä kuin se, mitä koskaan ei uskaltanut tehdä. A vot.
[/quote]
Mikä estää? Opiskelin itse puutarhuriksi aikuiskoulutuksessa, ja vanhin oppilas siellä oli yli kuudenkymmenen. Mars hakemaan ja unelmiaan toteuttamaan, siihen ei ole koskaan liian vanha!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:02"]
Vai höpöala... ja ties mitä muuta. No, onneksi on niitä "käsityötaidottomia ja peukalo keskellä kämmentä olevia" akateemisia, joilta voi sitten kyniä hyvät rahat.
Ei, siis ihan oikeasti. Jos tyttö haluaa sitä ja on varma, niin siinä tapauksessa en ymmärrä, miksi hän ei muka saisi mennä opiskelemaan puutarhuriksi. Kuitenkin hyvin harva yhdeksäsluokkalainen oikeasti tietää, mitä tulevaisuudeltaan haluaa. Ja aina voi sitten vaihtaa sitä alaa - vaikka 40-vuotiaana!
Hyvä keskiarvo ei merkkaa sitä, että olisi lukupäätä, jota lukiossa, yliopistossa jne. tarvitaan. Ja puutarha-alan perustutkinnossa on monta eri koulutusohjelmaa valittavana. Moneen ammattikorkeaan (vaikka hortonomi) pääsee amiksen papereillakin.
T. puutarhuri ja tuleva floristi, joka on myös lukion käynyt
[/quote] tällä tytllä on ka yli 9 niin sen mukaan vois olla vaikka mitä mahiksia, ensiksi lukio tietenkin.
Hieno homma! Tue häntä. Mitä tekemistä keskiarvolla on haaveammatin kanssa?????
Oma lapseni ei mennyt lukioon taivutteluista huolimatta. Nyt hän tienaa kolminkertaisesti sen kuin kuin minä kolmivuorotyössäni. Ja ihan kiva ammatti on.