Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt ysiluokalla oleva tyttö haluaa olla PUUTARHURI

Vierailija
17.08.2014 |

Ka hänellä on 9,5! En todellakaan anna hänen hakea sinne.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:42"]

Ysiluokalla ka 9.5 on lasten leikkiä. Itsellänikin oli 9.0 vaikka en edes kirjoja vilkaissut kokeisiin. Pointti on siis se, että ei tarvitse tuijottaa ka. sillä se ei paljoa kerro sielunmaisemista. Itsekin rupesin lukion jälkeen metsähommiin kun tajusin, että rakastan metsässä yksin olemista ja fyysistä työtä. Rahkeet olisi riittäneet psykologiaakin lukemaan yliopistoon, mutta päätin lopulta jättää sen väliin.

[/quote]

Mitä olen ajatellut tehdä sitten, kun fysiikkasi alkaa valittaa? Nykyisin on tapana ajatella elävänsä ikuisesti, mutta huomaan neljävitosena jo, että en jaksa loputtomiin tehdä raskaita hommia. Ja jossain vaiheessa saattaisit huomata, että ikää olisi riittävästi, jotta arvostaisit niitä asioita, joihin psykologina törmää?

Vierailija
2/59 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan puutarhuriopinnoilla aloittaa, ties miksi tohtori-floristi-taikuriksi tyttäresi päätyy. Pääasia että opiskelee ja on ajatellut tulevaisuttaan.

Eräs japanilainen sanonta kertoo, että ihminen, joka on kasvattanut puun, osaa ajatella myös muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin ympäristön painostuksesta ensin lukioon, ja sieltä oli tietysti "pakko" mennä yliopistoon, koska ka oli 9,7. Kolme vuotta siellä vietin, jonka jälkeen vaihdoin amikseen ja luin sen luonnonvara-alan tutkinnon, jonka ihan alunperinkin olin halunnut, ja siitä AMK:uun. Olisin tietty voinut lukiostakin mennä ammattikorkeakouluun, mutta halusin oppia käytännön hommat kunnolla. Jos olisin kuunnellut itseäni peruskoulun tai viimeistään lukion jälkeen, olis "säästynyt" monta vuotta. Toisaalta, elämä ei oo putki, eikä se yliopistossakaan vietetty aika oikeasti hukkaan mennyt.

Pointti oli ehkä se, että jos on palava halu jollekin alalle, kannattaa lähteä sitä halua toteuttamaan. Elämässä ehtii monta kertaa vaihtaa alaa ja kouluttautua uudelleen. Mikään 15-vuotiaana tehty päätös ei sanele loppuelämää. Se, että on koulupäätä ja/tai lukupäätä, ei todellakaan tarkoita sitä, että isona pitää sitten tehdä akateemista paperityötä ja istua persiillään toimistossa eläkeikään asti.

Vierailija
4/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aikanani kympin tyttö. Otti kyllä rankasti päähän, kun kaikki muut ottivat asiakseen määritellä, millainen on minulle sopiva elämä. Eniten ärsytti se, miten hanakasti minulle oltiin tuputtamassa lääkärin uraa. Se ei kiinnostanut minua pätkääkään, enkä olisi ollut siinä ollenkaan hyvä.

Olisin halunnut ammattikouluun, mutta painostuksen alla taivuin ja suostuin ensin lukioon ja sitten vielä yliopistoonkin. Sinänsä kyllä tykkäsin lukion yleissivistävyydestä, ja myös yliopisto-opinnoista nautin. Mutta nyt jälkeenpäin olen opiskellut sen ammatin, josta jo silloin nuorena haaveilin, ja elätän itseni sillä. En tee huikeaa uraa, en ole rikas enkä ihailtu, mutta olen onnellinen. Sääli, etteivät kaikki olisi sitä minulle suoneet.

Vierailija
5/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalainen sananlasku, mikään ei ole niin tärkeää kun puutarhanhoito ja sekään ei ole tärkeää. 

Vierailija
6/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:02"]

Vai höpöala... ja ties mitä muuta. No, onneksi on niitä "käsityötaidottomia ja peukalo keskellä kämmentä olevia" akateemisia, joilta voi sitten kyniä hyvät rahat.

Ei, siis ihan oikeasti. Jos tyttö haluaa sitä ja on varma, niin siinä tapauksessa en ymmärrä, miksi hän ei muka saisi mennä opiskelemaan puutarhuriksi. Kuitenkin hyvin harva yhdeksäsluokkalainen oikeasti tietää, mitä tulevaisuudeltaan haluaa. Ja aina voi sitten vaihtaa sitä alaa - vaikka 40-vuotiaana!

Hyvä keskiarvo ei merkkaa sitä, että olisi lukupäätä, jota lukiossa, yliopistossa jne. tarvitaan. Ja puutarha-alan perustutkinnossa on monta eri koulutusohjelmaa valittavana. Moneen ammattikorkeaan (vaikka hortonomi) pääsee amiksen papereillakin.

T. puutarhuri ja tuleva floristi, joka on myös lukion käynyt

[/quote]  tällä tytllä on ka yli 9 niin sen mukaan vois olla vaikka mitä mahiksia, ensiksi lukio tietenkin. 

[/quote]

Mitä iloa niistä kaikista mahdollisuuksista on, ellei voi tehdä sit mikä tuntuu omimmalta?

Vierailija
7/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhurin ammatissa ei ole mitään vikaa, mutta noin hyvän oppilaan kannataa käydä lukio pohjakoulutuksesksi. On varaa valita sitten myöhemmin. Ysin jälkeen on aivan täysi raakile vielä, ja todella harva tietää mitä haluaa elämältään.

Vierailija
8/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:50"]

Ilman muuta puutarhuriksi! Koulu kunnolla, pari vuotta töissä ja sitten jatkamaan! Maisemasuunnittelu, maisema-arkkitehti, biologi, oma firma ja floristiksi, hortonomiksi jne.

Kyllä vois paljo paskemmankin alan valita! Oma kaveri opiskeli puutarhuriksi ja lopputyönään suunnitteli ja toteutti erään suuren kaupungin sairaalan pihalle kukkaistutuksen tilpehööreineen, budjetti 20.000 €. Että ei se homma mitään pelkkää nurmenleikkuuta ole.

[/quote]  täytyy olla yo tutkinto jos mielii arkkitehdiksi

[/quote]

Höpöhöpö

[/quote]  ei Aalto yliopiston arkkitehti linjalle pääse ei ylioppilaat

Vierailija
9/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhuri kaataa puita pihalta ja tarvii moottorisahan, puutarhuri touhuaa kasvihuoneessa, kasvattaa kukkia, pensaita jne. Sitten on ne jotka suunnittelee viheralueita eli maisema-arkkikset

Vierailija
10/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysillä oleva ei aina tiedä mitä haluaa joten vanhemmat tietenkin mukana päättämässä mikä olisi parasta. Yli 9 ka tietenkin lukioon. Siinä on aikaa miettiä 3 v mitä haluaa. 

Vierailija
11/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi puutarhuri. Rakastan työtäni, palkka on pienehkö, brutto 2000h. Työllä saa pidettyä itsensä kunnossa, ei tarvitse salille mennä. Mulla on vakipaikka, talvet lumitöitä, puiden ja pensaiden leikkausta yms.

Mulla on olis varmaan jossain vaiheessa mahdollisuus edetä työnjohtajaksi, mutten missään nimessä halua. Se paperien pyörittely ei ole yhtään mun juttu, haluan olla "kentällä".

Vierailija
12/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:17"]

ainakin rovaniemellä voi opiskella kolmoistutkinnon, joka on käytännössä täysin sama asia kuin kävisi lukion ja amiksen. uskoisin että muuallakin suomessa alkaa olla jo tätäkin mallia?

lukio on nykyään loppujen lopuksi hyvin turha koulu, ellei ole varma että haluaa yliopistoon. silloinkin olisi monesti järkevää opiskella haluamansa alan ammattitutkintoa. etenkin suunnittelupuolelle tähdätessä olisi hyvä, jos on suorittavastakin työstä kokemusta.

eniten suosittelen kuitenkin ammattilukiota. älä kuitenkaan pelkkään lukioon pakota, ellei tyttö sinne tahdo. tyttösi ehtii lukion käydä myöhemminkin, jos tahtoo. amiksenkin papereilla pääsee yliopistoon ja puutarhurin papereilla luuisi kesätyön saamisen olevan helppoa sitten opiskeluaikana.

[/quote]

Kuka nero on keksinyt alkaa kutsua sitä kolmoistutkinnoksi, jos käy amiksen ja lukion minimioppimäärän ja kirjoittaa? Jos tuo on kolmoistutkinto, niin kaikilla ylioppilailla on kaksoistutkinto.

[/quote]

Kolmoistutkinnossa suoritetaan kummastakin täydet oppimäärät.

[/quote]

No eikä suoriteta. Jos näin tehtäisiin, niin tuon suorittamiseen menisi varmaan viisi vuotta.

Vierailija
13/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:33"]Ka hänellä on 9,5! En todellakaan anna hänen hakea sinne.

[/quote]

arvaappa miksi monet hakee moisiin kouluihin? Katsastappas tyttären oma asunto myöhemmin hamppukasvien varalta..

nimim. 8 kaveria koulun käynyt, 7 niistä kasvattaa.

Vierailija
14/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:34"]Kaksoistutkinto?

[/quote]Maailman turhin keksintö. Sillä tutkinnolla ei pääse edes kaikkiin yliopistoihin ja ammattitutkinnoissa täysin turha, päin vastoin, haittaa vain kun on pois ammattiaineista.

Jos lapsi haluaa olla puutarhuri, niin voitte keskustella aiheesta, mutta hänen on itse tehtävä omat virheensä. Suomessa on melko pitä talvi jolloin puurarhureilla ei ole töitä, tosin ei kaikia edes huvita olla kaiket vuodet töissä. Talvet voi olla työttömän ja kesät painaa hommia.

[/quote]

Minne ei pääse? Ihan itse voi valita ne aineet, mitä kirjoittaa.

Vierailija
15/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:33"]Ka hänellä on 9,5! En todellakaan anna hänen hakea sinne.

[/quote]

arvaappa miksi monet hakee moisiin kouluihin? Katsastappas tyttären oma asunto myöhemmin hamppukasvien varalta..

nimim. 8 kaveria koulun käynyt, 7 niistä kasvattaa.

[/quote]

Tuttavistani 6 on akateemisesti koulutettuja, 4 heistä on luonteeltaan melko kapeakatseisia takakireitä ämmiä. Tehkäämme omat päätelmät tästäkin.

Vierailija
16/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:29"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:03"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:50"]

Ilman muuta puutarhuriksi! Koulu kunnolla, pari vuotta töissä ja sitten jatkamaan! Maisemasuunnittelu, maisema-arkkitehti, biologi, oma firma ja floristiksi, hortonomiksi jne.

Kyllä vois paljo paskemmankin alan valita! Oma kaveri opiskeli puutarhuriksi ja lopputyönään suunnitteli ja toteutti erään suuren kaupungin sairaalan pihalle kukkaistutuksen tilpehööreineen, budjetti 20.000 €. Että ei se homma mitään pelkkää nurmenleikkuuta ole.

[/quote]  täytyy olla yo tutkinto jos mielii arkkitehdiksi

[/quote]

Höpöhöpö

[/quote]  ei Aalto yliopiston arkkitehti linjalle pääse ei ylioppilaat

[/quote]

Kyllä voi. Mene nukkumaan, jos jauhat täällä vaan valheita.

http://www.aalto.fi/fi/studies/admissions/tech/bachelors_degree/who_can_apply/

Vierailija
17/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiluokalla ka 9.5 on lasten leikkiä. Itsellänikin oli 9.0 vaikka en edes kirjoja vilkaissut kokeisiin. Pointti on siis se, että ei tarvitse tuijottaa ka. sillä se ei paljoa kerro sielunmaisemista. Itsekin rupesin lukion jälkeen metsähommiin kun tajusin, että rakastan metsässä yksin olemista ja fyysistä työtä. Rahkeet olisi riittäneet psykologiaakin lukemaan yliopistoon, mutta päätin lopulta jättää sen väliin.

Vierailija
18/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoistutkinto?

Vierailija
19/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön elämä, hänen päätöksensä.

Vierailija
20/59 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi et? MInua itseäni joskus harmittaa etten tajunnut tuota alaa varteenotettavaksi vaihtoehdoksi, vaan lähdin yliopisto-opiskelijaksi ja akateemisiin kuvioihin. Jos olisi oma tyttöni, niin kannustaisin kovasti, vaikka me molemmat vanhemmat olemmekin akateemisesti koulutettuja. Jos ala ei lopulta tunnu omalta, niin ainahan voi noin nuorena vaihtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän