Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selkäni ei kestä istumista, miten voin opiskella?

Vierailija
17.08.2014 |

Opiskelussa on järjestään niin, että on tuolit ja pulpetit luokissa ja minä en pysty olla istuma-asennossa kuin max puoli tuntia päivässä. Puhutaan siis sellaisesta tuolista mitä on kouluissa: puisia tai muovisia. Sen sijaan pystyn istua pidempään pehmeässä nojatuolissa tai sohvassa ja hyvä jos voisin nostaa jalat pöydälle.

No tämä selän sallima asento tietysti näyttää muiden mielestä aika hirveältä ja estää siten opiskeluhaaveeni kokonaan. Olisiko neuvoja? Muita selkävaivaisia, miten olette hoitaneet ongelman?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttakaa ny

Vierailija
2/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seisot osan tunnista? Näin mä teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaa

Vierailija
4/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun olen hieman estynyt niin en kehtaa liikkua miten vaan ja pelkään, että häiritsen muita. ap

Vierailija
5/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai siinä muuta voi kun seisoa osan tunnista (sano vaikka kahden kesken opettajalle tästä ennen luetoja) ja sitten teet kaikki mahdolliset kurssit kirjatentteinä, eli opiskelet kotona.

Vierailija
6/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut satulatuolia? Olisiko mahdollista hankkia koululle sellainen?

Vierailija
7/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama homma aiemmin. Sitten rupesin treenaamaan selkä- ja vatsalihaksia ja kummasti kivut katosivat (vaikka olivatkin onnettomuusperäisiä).

Vierailija
8/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu selkäkipu?

Vierailija
9/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama! Selkäni menee tosi kipeeks istumisesta! Vaikka seisois ja ois liikkeessä koko päivän, niin ei mitään, mutta 6-8h istumista, ni oon aivan kipeenä! Selkään särkee ja se on tosi jäykkä.

En oo muuta apua löytäny kun tauoilla venyttelyä, kiertoja ja pyöristyksiä selälle. Koko päivän jälkeen rullailua foam rollerilla ja salille/uimaan. Illalla ei enää juurikaan koske. Lisäksi käyn 1-2kertaa/2kk hierojalla

Ja ikäähän on 24, eikä mitään sairauksia, ylipainoa ym.

Vierailija
10/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan että mahdollistaisit ongelman eli selkäkivun, kannattaisi puuttua itse ongelman parantamiseen.

Todennäköisesti ainakin osasyynä on ylipaino.

Vierailija
11/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkä, vatsalihakset kuntoon, samoin pakarat ja takareidet.

Seisot ainakin osan tunnista.

Vierailija
12/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammauduin nuorena lukion ekana vuotena, siis selkävamma tuli. Kivut olivat kovat, joten sain luvan lähteä joka päivä kotiin kello 13 kun en enää kyennyt istumaan. Jouduin siis opiskelemaan puuttuvat tiedot itsenäisesti.

Tuo ratkaisu ei mielestäni olisi enää nykypäivää.

Otapa oppilaitoksesi terveydenhoitoon yhteys tai sitten kunnan terevesyasemalla omalääkäriisi, jotta pääset fysioterapiaan. Fysioterapiassa voit saada selkävaivaan kivunhoitoa ja jumppaa sekä jumppaohjeita, lisäksi voivat neuvoa sopivista apuvälineistä. Erilaisia tyynyjä ja selkätukia on, joista voi olla apua. Tai sitten jopa oma tuoli voisi tulla kysymykseen.

Kenenkään etu ei ole että sinnittelet tai otat sairaslomaa.

Vierailija
13/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:15"]

Sen sijaan että mahdollistaisit ongelman eli selkäkivun, kannattaisi puuttua itse ongelman parantamiseen.

Todennäköisesti ainakin osasyynä on ylipaino.

[/quote]

Niin, sinä väität että olen lihava? En ole koskaan ollut lihava. ap

Vierailija
14/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:09"]

Oletko kokeillut satulatuolia? Olisiko mahdollista hankkia koululle sellainen?

[/quote]

satulatuolin idea on minulle vähän tuntematon, olen kyllä istunut mutta tuntuu, että ovat kiikkeriä ja vaarallisia kapistuksia. ap

Vierailija
15/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istu lattialle tai laita toinen tuoli pöydän toiselle puolelle ja nostat jalat sille. Itsellä auttoi paljon myös se että nostin toisen jalan koukkuun alleni ja välillä vaihdoin.

Korsetti on myös yksi vaihtoehto mutta sitä jos alkaa käyttämään pitää muistaa jumpata päivittäin ainakin tunnin ajan, ystävä jumppasi aamulla puoli tuntia ja illalla vähän reilu puoli tuntia ja siitä ei saa lipsua tai tulee vielä enemmän ongelmia selän kanssa.

Vierailija
16/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:01"]

Istu lattialle tai laita toinen tuoli pöydän toiselle puolelle ja nostat jalat sille. Itsellä auttoi paljon myös se että nostin toisen jalan koukkuun alleni ja välillä vaihdoin.

Korsetti on myös yksi vaihtoehto mutta sitä jos alkaa käyttämään pitää muistaa jumpata päivittäin ainakin tunnin ajan, ystävä jumppasi aamulla puoli tuntia ja illalla vähän reilu puoli tuntia ja siitä ei saa lipsua tai tulee vielä enemmän ongelmia selän kanssa.

[/quote]

Jotenkin noin joutuisin varmaan vääntelehtiä, että kestäisin olla. Kun viimeksi opiskelin taukojakin oli vain kahden tunnin välein, ei se istuma hommissa oikein ole hyvä rytmi. ap

Vierailija
17/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ergonomisia tuoleja ei kannata Anttilasta ostaa, eli hyvät satulatuolitkin ovat kunnollisia eikä kiikkeriä. En lähtisi kumminkin yksin sellaista ostamaan vaan jos diagnoosi on selvä, sitten fystioterapeutin avulla sopivat apuvälineet, tuoli tms.

Jos lääkäri määrää että selkävamman takia tarvitset apuvälineen, kunnan kuuluu se maksaakin. Eli rahankaan takia tarvitse mennä Prismasta hankkimaan huonoa.

Jos selkävaiva ei ole niin vakava, sittenkin kannattaa pyytää asiantuntijoilta edes neuvot.

Vierailija
18/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä tulee kans selkä kipeäksi tavallisesta istumisesta, siksi yleensä koulussa (yliopiston luentosalissa) istun hassuissa asennoissa. Jalat nostettuna edellä olevan penkin selkämykseen, jalat suorana sivulla, makaan matalalla ja pää vaan näkyy tuolien takaa tai sitten jalat kippurassa. Ei oo kukaan ihmetelly, kerran yks luokkakaveri sano että taidat olla aika levoton istuja. Joskus yläasteella yhdellä kaverilla oli skolioosi, joten sai pehmustetun, pyörivän toimistotuolin. Voi että oltiin kateellisia! Eiköhän noita voida järjestää, kyllähän kaikenlaiset erityistarpeet aika hyvin huomioidaan koulussa.

Vierailija
19/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppa-/istumapallo voisi olla yksi ratkaisu, tai sitten sellainen alusta joka laitetaan tuolin päälle, en muista mikä sen nimi on. Molemmissa ideana se, että alaselkä saa koko ajan pientä liikettä eli ei ole staattinen.

Vierailija
20/24 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:12"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:01"]

[/quote]

Jotenkin noin joutuisin varmaan vääntelehtiä, että kestäisin olla. Kun viimeksi opiskelin taukojakin oli vain kahden tunnin välein, ei se istuma hommissa oikein ole hyvä rytmi. ap

[/quote]

Kuulostaa jo vähän siltä, että yrittäsit oikein vääntämällä vääntää tästä tekosyytä, ettei tarvisi mennä opiskelemaan.