Paljonko antaisit rahaa häälahjaksi?
Tilille pitäisi laittaa... mietin summaa, mikä olisi sopiva 2 hengeltä?
Kommentit (173)
Häävieraana olen lahjaksi antanut 50 € itseltäni, mies on samoin antanut 50 € ja yhteinen kortti. Lisäksi on autettu järjestelyissä eri tavoin. Sisaruksille enemmän, noin 100 €-200 € /hlö ja työpanos on reilumpi. Parhaille ystäville lahjalistan mukaan astioita tai lasisarja noin 200 € ja työpanos. Ollaan oltu kaasona, bestmanina, seremoniamestareina. Paras lahja minkä voi antaa on huolehtia, että hääpari saa tukea ja apua, ideoita ja ystävällisiä kommentteja niin että valmistelut ja itse hääpäivä sujuvat hyvin.
Monesti on ollut lähellä sanoa muutamille vieraille, että juhlanaama taisi jäädä lähtötohinassa kotiin, se nyt on vähintä mitä olisit voinut tullessasi tuoda.
Itse laitoin hääkutsuumme vain tilinumeron häämatkakassaa varten jos vieras haluaa muistaa hääparia. Mies ja minä olemme reissaajia niin se on varmasti nappiin osuva lahja. Tavarasta yritetään muutenkin päästä eroon niin ei mielellään lisää ihmeteltävää talouteemme. En selitellyt mitään, että meillä on ennestään niin paljon tai että läsnäolosi on paras lahja, fiksut vieraat saavat ihan itse päättää. Mahdollisen rahalahjan määrän tietää vieras itse tilanteensa mukaan, 20-50 € on hyvä summa. Ilman muustamistakin on tervetullut juhlimaan, ketään ei mollata after wedding tunnelmissa.
Jos joku haluaa vakaumuksensa vuoksi lahjoittaa vuohen niin sekin on ok, kunhan menee sitten eri osoitteeseen. Meidän talon järjestyssäännöt kieltävät vuohet.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:43"]
Sinä kuitenkin suhtaudut täysin hyväksyvästi siihen, että liian vähäisiä summia antaneista levitellään meheviä juoruja jäljestäpäin. Eli oliko moinen käytös sinusta korkeaakin moraalia?
Rahalahjoitusten summathan voisi kirjata ylös niinkin, ettei listasta käy ilmi kuka on antanut mitäkin. Toki jos ystäväpiirissäsi halutaan päästä jälkeenpäin muista juoruilemaan, on ensiarvoisen tärkeää merkitä huolellisesti myös lahjojen antajat. On sulla ainakin todella moukkamainen tuttavapiiri. Meidän häissä bestman keräsi kaason kanssa kaikki kuoret yhteen laatikkoon ja me kävimme sisällön läpi mieheni kanssa kahdestaan myöhemmin. Säästyivät avustajatkin turhalta kuorten aukomiselta kun muutakin tekemistä tuolloin oli.
[/quote]
No myönnetään, minusta ei ole hirveän moraalitonta naureskella piheille ihmisille selän takana. Moraalittomampaa on aina vetää kotiopäin, jopa toisten ainutlaatuisena juhlapäivänä. Silloin sitä saa, mitä ansaitsee. Täytyyhän piheistä ihmisistäkin jotakin hyötyä olla, ja se hyöty on ilmainen hupi joka tapauksista irtoaa.
Hirveä huoli siitä, että summat katsotaan :) lol
[/quote]
Mulle tulee vaan mieleen, että ehkä te nauratte tietämättänne myös sille vähävaraiselle vieraalle joka on vähistä rahoistaan antanut lahjaksi sen mitä pystyy. Suhteellisesti katsoen jopa enemmän kuin ne paljon antaneet varakkaat. Kun aina kaikki ei ole sitä miltä se näyttää. Mun mielestä kun kenenkään ei tarvi antaa omia/lastensa ruokarahoja/vaaterahoja jonkun hääparin ökyhäiden kustannuksia peittämään. Tän takia mä varon aina arvostelemasta muita, teen sen korkeintaan omassa mielessäni. Olis helvetin noloa jos paljastuis että pitäisin pihinä ihmistä joka on antanut vähistä rahoistaan sen minkä on pystynyt, ehkä jopa itse pihistellyt menoistaan. Aika harvoin sitä kuitenkaan ihan tasan tarkkaan muiden rahatilanteen tietää. Joten paras olla ihan hiljaa, silloin harvemmin munaa itseään totaalisesti.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:47"]
Mulle tulee vaan mieleen, että ehkä te nauratte tietämättänne myös sille vähävaraiselle vieraalle joka on vähistä rahoistaan antanut lahjaksi sen mitä pystyy. Suhteellisesti katsoen jopa enemmän kuin ne paljon antaneet varakkaat. Kun aina kaikki ei ole sitä miltä se näyttää. Mun mielestä kun kenenkään ei tarvi antaa omia/lastensa ruokarahoja/vaaterahoja jonkun hääparin ökyhäiden kustannuksia peittämään. Tän takia mä varon aina arvostelemasta muita, teen sen korkeintaan omassa mielessäni. Olis helvetin noloa jos paljastuis että pitäisin pihinä ihmistä joka on antanut vähistä rahoistaan sen minkä on pystynyt, ehkä jopa itse pihistellyt menoistaan. Aika harvoin sitä kuitenkaan ihan tasan tarkkaan muiden rahatilanteen tietää. Joten paras olla ihan hiljaa, silloin harvemmin munaa itseään totaalisesti.
[/quote]
Älä huoli, ei naureta tietämättömyydestä. Nämä vähän antavat ostavat itselleen kyllä kaikkea kallista ja kivaa, ei tunnu rahahuolia olevan. Ja miksi olisikaan, kun joka paikassa nipistää vähän itselleen muilta. Antaminen on vaan niin kauheaa ettei siihen pysty.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:20"]
Sinä kuitenkin suhtaudut täysin hyväksyvästi siihen, että liian vähäisiä summia antaneista levitellään meheviä juoruja jäljestäpäin. Eli oliko moinen käytös sinusta korkeaakin moraalia?
Rahalahjoitusten summathan voisi kirjata ylös niinkin, ettei listasta käy ilmi kuka on antanut mitäkin. Toki jos ystäväpiirissäsi halutaan päästä jälkeenpäin muista juoruilemaan, on ensiarvoisen tärkeää merkitä huolellisesti myös lahjojen antajat. On sulla ainakin todella moukkamainen tuttavapiiri. Meidän häissä bestman keräsi kaason kanssa kaikki kuoret yhteen laatikkoon ja me kävimme sisällön läpi mieheni kanssa kahdestaan myöhemmin. Säästyivät avustajatkin turhalta kuorten aukomiselta kun muutakin tekemistä tuolloin oli.
[/quote]
No myönnetään, minusta ei ole hirveän moraalitonta naureskella piheille ihmisille selän takana. Moraalittomampaa on aina vetää kotiopäin, jopa toisten ainutlaatuisena juhlapäivänä. Silloin sitä saa, mitä ansaitsee. Täytyyhän piheistä ihmisistäkin jotakin hyötyä olla, ja se hyöty on ilmainen hupi joka tapauksista irtoaa.
[/quote]
Ei minulla mitään huolta ole siitä, että summat katsotaan. Minusta vain tuo toisille selän takana naureskelu sen motiivina ei vain edusta kovinkaan korkeaa moraalia. Mutta sinä tulitkin jo paljastaneeksi millaista käytöstä sinä korkeana moraalina pidät. Turha lässyttää mitään sellaisesta, ettei verhotusti toisille ilkeilisi, sillä juuri sitähän sinä ja moukkamainen ystäväpiirisi teette. Arvatakseni ette myöskään puhu asioista suoraan, vaan todellakin tyydytte juurikin selän takana haukkumiseen. Todellakin moraalin korkeimmalla aallonharjalla kulkemista... ;D
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:08"]
Ei minulla mitään huolta ole siitä, että summat katsotaan. Minusta vain tuo toisille selän takana naureskelu sen motiivina ei vain edusta kovinkaan korkeaa moraalia. Mutta sinä tulitkin jo paljastaneeksi millaista käytöstä sinä korkeana moraalina pidät. Turha lässyttää mitään sellaisesta, ettei verhotusti toisille ilkeilisi, sillä juuri sitähän sinä ja moukkamainen ystäväpiirisi teette. Arvatakseni ette myöskään puhu asioista suoraan, vaan todellakin tyydytte juurikin selän takana haukkumiseen. Todellakin moraalin korkeimmalla aallonharjalla kulkemista... ;D
[/quote]
Ihan miten vaan, jos se sinua lohduttaa. En jaksa tästä tämän hartaammin enää keskustella, mielipiteeni tuli varmaan selväksi.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:47"]
[/quote]
Älä huoli, ei naureta tietämättömyydestä. Nämä vähän antavat ostavat itselleen kyllä kaikkea kallista ja kivaa, ei tunnu rahahuolia olevan. Ja miksi olisikaan, kun joka paikassa nipistää vähän itselleen muilta. Antaminen on vaan niin kauheaa ettei siihen pysty.
[/quote]
No, sinuna nyt kuitenkin miettisin kannattaako muiden huonolle käytökselle naureskella. Kun se selän takana naureskelu on myös huonotapaista. Joten tässä tapauksessa huonotapainen (moukka) nauraa toiselle moukalle. Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin, kuten vanha kansa osasi osuvasti sanoa. Miten sä voit vaatia kovaan ääneen muilta hyvää käytöstä, kun et ystäviesi kanssa osaa itsekään käyttäytyä? Pihi on pihi ja sinä olet sivistymätön moukka. Eikä se moukkuus muuksi muutu vaikka kuinka selittäisi kuinka kauheita ne pihit on. Sivistynyt ihminen osaa käyttäytyä vaikka kaikki muut ympärillä olis miten huonotapaisia.
Häälahjan voi antaa vaikka ei olisi kutsuttu tai ei pääse paikalle. Lahja annetaan sydämen halusta ei siksi että on pakko. Kimppa lahja voi tulla edullisemmaksi vähävaraisille.
Joku kirjoitti hautajaisista, että ovat paha rasti omaisille taloudellisesti, kyllähän se niin menee, että ne hautajaisista aiheutuneet kulut vähennetään vainajan omista varoista ennen jakoja. Tämä nyt sitten ihan ot.
Onpa paljon eri mielipiteitä tästä asiasta.. Vietin omia häitä kolme vuotta sitten ja sain lahjaksi esim. serkun perheiltä (vanhemmat ja 2-3 lasta) 100€:n arvoisen lahjan / lahjakortin, samoin tädiltä ja mieheltään. Kummeilta enemmän. Kavereilta ja nuoremmilta serkuilta puolisoineen oli taas yleensä alle 100€ lahja, vaikka en noita niin tarkkaan kyllä laskenut (suurin osa antoi lahjalistalla olleen lahjan).
Lahjojen "kirjureita" en ole koskaan häissä nähnyt. Niissä häissä, joissa lahjaksi on toivottu ensisijaisesti rahaa, on annettu tilinumero, johon rahat on laitettu. Mielestäni on kivempi antaa lahja kuin rahaa, jolloin ei ole niin ilmiselvää, paljonko lahjaan on laittanut. Minusta lahjan hinta riippuu siitäkin kuinka läheinen pari on teille.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 08:26"]
Pakko kommentoida tuohon yhteen väitelyyn kun tuli mieleen että ollaankohan jopa sukulaisia: erään sukulaiseni perheessä siis on tuollainen tapaus, joka laskee tarkkaan ja kirjaa ylös mitä lahjoja ja kuinka paljon on saanut lahjaksi keneltäkin. Ja siten todellakin juoruilee ja piikittelee näistä lahjoista jälkeenpäin. Kerran kun äitini oli ostanut itselleen uuden kauan haaveilemansa astiaston, tämä sukulaisakka oli kuulemma kommentoinut ihan avoimesti, että on se vaan aika tekopyhää ostella itselleen kokonainen Arabian kallis astiasto, meidän Lissulle annoit vaan 50 valmistujaislahjaksi. Jos nyt satut siis olemaan tuo minun sukulaiseni, niin voin kertoa että olette kyllä aikamoinen naurunaihe meidänkin keskuudessamme. Vaikka minulla olisikin varaa antaa lahjaksi enemmän, tuollaiset juoruilijat ja ilkeilijäy eivät mielestäni ansaitse yhtään mitään. Ne juhlat itsessään tai naimisiinmeno ei ole vielä mikään peruste antaa lahjoja. Lahjanantaja päättää ihan itse mitä haluaa antaa: ystävällisiä ja vieraanvaraisia tuttavia ja sukulaisia ilahdutan ihan mielelläni kunnon lahjoilla, tuollaiset kyräilijät eivät mielestäni ansaitse mitään. Haluan palkita hyvää käytöstä, koska se on mielestäni aivan liian harvinaista nyky-yhteiskunnassa.
[/quote]
En ole sukulaisesi. Meidän suvussa ei anneta kippoja ja kulhoja lahjaksi, vaan selvää rahaa :) Ottipa tämän mun mielipiteeni, että on liian halpa häälahja on sopimaton, joku/jotkut kovin raskaasti. Osui varmaan ja kolahti ikävästi.
Annan häälahjaksi sen, mitä itse olen saanut tai mitä arvioin saavani.
Otan häihin kassiini mukaan tyhjän ruokarasian (varamahan) ja sullon sinne salaa ruokaa. Annan tyhjän kuoren ja sanon että raha katosi. Näin ollaan sujut.
Annoin siskolle ja sen miehelle 1200e.
Nuorimies24
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:21"]
Pakko kommentoida tuohon yhteen väitelyyn kun tuli mieleen että ollaankohan jopa sukulaisia: erään sukulaiseni perheessä siis on tuollainen tapaus, joka laskee tarkkaan ja kirjaa ylös mitä lahjoja ja kuinka paljon on saanut lahjaksi keneltäkin. Ja siten todellakin juoruilee ja piikittelee näistä lahjoista jälkeenpäin. Kerran kun äitini oli ostanut itselleen uuden kauan haaveilemansa astiaston, tämä sukulaisakka oli kuulemma kommentoinut ihan avoimesti, että on se vaan aika tekopyhää ostella itselleen kokonainen Arabian kallis astiasto, meidän Lissulle annoit vaan 50 valmistujaislahjaksi. Jos nyt satut siis olemaan tuo minun sukulaiseni, niin voin kertoa että olette kyllä aikamoinen naurunaihe meidänkin keskuudessamme. Vaikka minulla olisikin varaa antaa lahjaksi enemmän, tuollaiset juoruilijat ja ilkeilijäy eivät mielestäni ansaitse yhtään mitään. Ne juhlat itsessään tai naimisiinmeno ei ole vielä mikään peruste antaa lahjoja. Lahjanantaja päättää ihan itse mitä haluaa antaa: ystävällisiä ja vieraanvaraisia tuttavia ja sukulaisia ilahdutan ihan mielelläni kunnon lahjoilla, tuollaiset kyräilijät eivät mielestäni ansaitse mitään. Haluan palkita hyvää käytöstä, koska se on mielestäni aivan liian harvinaista nyky-yhteiskunnassa.
[/quote]
En ole sukulaisesi. Meidän suvussa ei anneta kippoja ja kulhoja lahjaksi, vaan selvää rahaa :) Ottipa tämän mun mielipiteeni, että on liian halpa häälahja on sopimaton, joku/jotkut kovin raskaasti. Osui varmaan ja kolahti ikävästi.
[/quote]
No eipä tuossakaan lainaamassasi viestissä mitään kipoista ja kulhoista lahjoina puhuttu. Siinä kerrottiin, miten ne itselle ostetut kalliit jutut, joita ketjussa aiemmin paheksuttiin, voivat olla jotain, mitä on kauan haaveillutkin hankkivansa.
Sinulta tosin näyttää saamasi kritiikin pointti jäävän ymmärtämättä aivan täysin. Ei sinua siksi olla arvosteltu, että mielestäsi liian halpa lahja on sopimaton, vaan siksi, että tykkäät kytätä kuinka arvokkaita lahjoja kukakin on antanut ja sitten selän takana juoruilla ja ilkeillä näistä "liian halvan" lahjan antaneista. Mutta toki voit uskotella itsellesi, että muihin vain "on kolahtanut kovaa", jos se sinua helpottaa. Kaiketi et vain pysty kestämään aiheesta saamaasi kritiikkiä ilman tuollaista itsepetosta :)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:21"]
[/quote]
[/quote]
No eipä tuossakaan lainaamassasi viestissä mitään kipoista ja kulhoista lahjoina puhuttu. Siinä kerrottiin, miten ne itselle ostetut kalliit jutut, joita ketjussa aiemmin paheksuttiin, voivat olla jotain, mitä on kauan haaveillutkin hankkivansa.
Sinulta tosin näyttää saamasi kritiikin pointti jäävän ymmärtämättä aivan täysin. Ei sinua siksi olla arvosteltu, että mielestäsi liian halpa lahja on sopimaton, vaan siksi, että tykkäät kytätä kuinka arvokkaita lahjoja kukakin on antanut ja sitten selän takana juoruilla ja ilkeillä näistä "liian halvan" lahjan antaneista. Mutta toki voit uskotella itsellesi, että muihin vain "on kolahtanut kovaa", jos se sinua helpottaa. Kaiketi et vain pysty kestämään aiheesta saamaasi kritiikkiä ilman tuollaista itsepetosta :)
[/quote]
Missä minä olen sanonut, että tykkään kytätä, miten arvokkaita lahjoja ihmiset on antaneet, ja niistä juoruilla? Olen hoitanut ystävien häissä lahjapöytää ja toiminut siinä ohjeiden mukaan. Ei nuo ihmiset ole minulle mitään sukuaa. Ainoa asia jonka olen omista sukulaisistani kertonut, on tuo, että meillä päin annetaan lahjaksi rahaa.
Sen myönnän, että on naurattanut kyllä, kun olen sivusta noita pihi-juttuja kuullut, enkä pidä nauramista pahana. Sen avulla jaksaa olla kohtelias häissä näillekin ihmisille, jotka tulevat juhlapaikalle ihan tarkoituksella mähräämään itsensä täyteen, laskelmoivasti pienen lahjan hinnalla. Ettei vallan tunnelma mene pilalle.
Jankkaa nyt ihmeessä tästä vielä lisää :)
Jep, paljon on ketjussa ihmisiä, jotka ovat pyyteettömiä, joviaaleja ja maailmaa rakastavia korkealla moraalilla. Tärkeä päivä, "skumppaa, makee tila, paljon kutsuvieraita, mieletön safka." Ja kaikille sopivaa ohjelmaa allergiat huomioiden. Luojan kiitos mun kaverit ja sukulaiset on realisteja, ollaan jalat maassa ja rehellisiä toisillemme. He osallistuvat mitä ruoka ja juoma tulee maksamaan per naama ja muun tarjoaa hääpari. Samoin me teemme heille heidän juhliessaan. "Mitä toivoisit itsellesi tehtävän"... Mun moraali kehoittaa olemaan reilu, puolin ja toisin. Elämäntilanteet vaihtelee ja tämä täytyy ottaa huomioon, mutta on ihmisiä jotka olisivat mielellään aina vaan muiden passattavina ja valmiit ottamaan, ei osallistumaan. (Pihit kermapersaukset.)
Mä taidan olla onnellisessa asemassa moneen muuhuun ketjun pihiin kuokkijaan ja hurskastelevaan moralistiin nähden. Meidän häihin tulee ne ihmiset, joista oikeasti pidän ja haluan jakaa päivän (ja kulut) heidän kanssaan. Osallistun heidän häihin, joista pidän ja haluan jakaa heidän päivän (ja kulut) heidän kanssaan. Ei turhia ihmisiä elämän tärkeisiin hetkiin. Repikää tuosta. Ja omille ihmisille olen herttainen, tähän ketjuun teki mieli sanoa suorat sanat :P
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:43"]
Juurihan sinä kerroit, että teidän piireissä motiivi sille, että kirjaatte ylös kuka lahjoitti mitenkin paljon, oli se että pääsette kertomaan meheviä juoruja jälkeenpäin lahjojen arvosta. Toisin sanoen motiivinne on ilkeillä toisista ihmisistä heidän selkänsä takana. Kuinka korkeaa moraalia tämä mielestäsi on?
Sanoit korkean moraalin olevan sitä, ettei verhotusti loukkaa toista vaan asioista puhutaan suoraan. Ilmeisesti kuitenkaan teidän tapanne juoruilla muista selän takana ei kuitenkaan ole toisen verhotusti loukkaamista? Mikä logiikka mahtaa olla tässä taustalla? Toisia ei sovi verhotusti loukata, mutta selän takana irvailu on ihan normaalia käytöstä? Asiat pitäisi pyrkiä käsittelemään suoraan, mutta silti harrastatte nimenomaan selän takana juoruilua?
[/quote]
Nyt kyllä arvon kommentoija ei ymmärrä lukemaansa tai pyrkii tahallaan ymmärtämään väärin.
Tietenkään summien kirjaamisen motiivi ei ole se, että pääsisi kenellekään naureskelemaan. Se, että joidenkin pihiys noin paljastuu, on vain itsessään järkevän järjestelyn sivutuote. Ymmärrän kyllä tässä hääparin vanhempia, jos keskenään naurahtavat jonkun vieraan sniiduilulle tai juoruavat myöhemmin eteenpäin, varsinkin jos asia on jo entuudestaan ollut suvussa tiedossa.
Minä en ole siinä asemassa, kun on pyydetty häihin auttamaan, että salailisin lahjalistaa morsiusparin vanhemmilta, jotka ovat olleet osaltaan häitä kustantamassa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:59"]
Miksi ainoastaan häissä pätee tämä ihmeellinen "vieraiden pitää kattaa kulut" -sääntö? Kuten tässä keskustelussa taidettiinkin jo todeta, niin hautajaiset ovat yleensä omaisille todella iso rahareikä, eikä sinne tulevat tuo minkäänlaisia lahjoja - eikä pidäkään. Olen ollut useilla syntymäpäiväkekkereillä, joiden kutsuissa on nimenomaan kielletty lahjat tai vaihtoehtoisesti pyydetty laittamaan rahat johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen.
Jos minä pidän juhlat, teen sen siksi, että haluan viettää aikaa minulle rakkaiden ihmisten kanssa. Siihen kuuluvat kulut nyt on vain nieltävä, koska se on hinta siitä, että saan juhlia ystävieni kanssa. Jos budjetti on niin korkea, ettei siitä selviä ilman vieraiden almuja, niin sitten pitää järkätä pienemmän kokoluokan pippalot.
[/quote]
No totaa... Hautajaisten juhlakalu ei niinku enää sillee välitä maallisesta mammonasta, patalapuista tai puukapustoista. Ehkä siks??
Ja häiden perinne on toi, koska ennen vanhaa ei muutettu yhteen ennen häitä niin piti varustaa nuoripari tavaralla uuteen kotiin. Siks häät poikkeaa muista juhlista edelleen ja siitä periaattesta, et kutsuja maksaa. Ois se kohtuutonta, että isoissa häissä kutsuja maksais eikä sais mitään lahjoja, hä?
[/quote]
Isojen häiden järjestäminen on hääparin OMA valinta. Miksi muiden se pitäisi maksaa? Kannattais edes kysyä niiltä kutsutuilta haluaako ne maksaa ne ökyhäät joihin parilla itsellään ei ole varaa. Ja onko niillä kutsutuilla varaa niihin ökyhäihin. Kohtuutonta on ainoastaan se että monella parilla ei tunnu olevan mitään järkeä taloutensa kanssa. Isot häät pitää saada vaikka niihin ei oikeasti ole varaa.
[/quote]
Ystävä kallis, eihän sinun ole PAKKO mennä kenenkään häihin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:43"]
Juurihan sinä kerroit, että teidän piireissä motiivi sille, että kirjaatte ylös kuka lahjoitti mitenkin paljon, oli se että pääsette kertomaan meheviä juoruja jälkeenpäin lahjojen arvosta. Toisin sanoen motiivinne on ilkeillä toisista ihmisistä heidän selkänsä takana. Kuinka korkeaa moraalia tämä mielestäsi on?
Sanoit korkean moraalin olevan sitä, ettei verhotusti loukkaa toista vaan asioista puhutaan suoraan. Ilmeisesti kuitenkaan teidän tapanne juoruilla muista selän takana ei kuitenkaan ole toisen verhotusti loukkaamista? Mikä logiikka mahtaa olla tässä taustalla? Toisia ei sovi verhotusti loukata, mutta selän takana irvailu on ihan normaalia käytöstä? Asiat pitäisi pyrkiä käsittelemään suoraan, mutta silti harrastatte nimenomaan selän takana juoruilua?
[/quote]
Nyt kyllä arvon kommentoija ei ymmärrä lukemaansa tai pyrkii tahallaan ymmärtämään väärin.
Tietenkään summien kirjaamisen motiivi ei ole se, että pääsisi kenellekään naureskelemaan. Se, että joidenkin pihiys noin paljastuu, on vain itsessään järkevän järjestelyn sivutuote. Ymmärrän kyllä tässä hääparin vanhempia, jos keskenään naurahtavat jonkun vieraan sniiduilulle tai juoruavat myöhemmin eteenpäin, varsinkin jos asia on jo entuudestaan ollut suvussa tiedossa.
Minä en ole siinä asemassa, kun on pyydetty häihin auttamaan, että salailisin lahjalistaa morsiusparin vanhemmilta, jotka ovat olleet osaltaan häitä kustantamassa.
[/quote]
[/quote]