Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotias tuli kännissä kotiin. Mitä teen?

Vierailija
16.08.2014 |

Oksentaa ja örisee. Positiivista, että tuli ajoissa kotiin.

Kysyin mitä on juonut ja keneltä sai, mutta vastaukset olivat sitä luokkaa, että parempi että jutellaan huomenna. 

Ärsyttää kun olen epäillyt, että kyseisen kaverin luona on juotu aikasemmin, mutta kun ei ole ollut todisteita ja aina on tullut ajoissa kotiin. Nyt kuitenkin kävi ilmi (niin kuin olen epäillytkin), että siellä ei "katsota leffaa". Toisaalta hyvä, nyt sinne ei ole mitään asiaa. Ja nyt ei voi myöskään vedota luottamukseen. Goodbye mökkireissut ja yökyläilyt kavereiden kanssa. Tervetuloa ahkera opiskelu, jotta pääsee haluamaansa lukioon.

Mietin vaan mikä on rangaistus? Riittääkö etten luota enä sokeasti ja jaksan ärsyttävästi muistuttaa asiasta? Riittääkö, että motkotan asiasta koko huomisen päivän (jää krapula ikuisesti mieleen...) ja ei pääse huomenna minnekkään?

Ja ketä helvetti antaa alaikäisille alkoholia!?! Tekis mieli soittaa poliiseille osoite, jossa alaikäiset kännää... Mut olen liian nössö moiseen.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kyllä puhuttu yleisesti nämä "kotiin voi aina tulla" ym. Ja en ole mikään pää punaisena raivoava natsimutsi :). Mutta en myöskään halua olla kaiken ymmärtävä ja salliva äiti. Vanhempien tehtävä on laittaa rajat ja mielummin hieman liian tiukat. On sitten varaa kapinoidakkin.

Ei tässä nyt mielestäni auta yhtään ymmärtäminen. Vaikka ymmärränhän minä. 

Taidan pysyä alkuperäisessä rangaistussuunnitelmassani. Huomenna arestia, puhuttelu ja ei tietokonetta. Sen jälkeen hieman tiukemmat rajat, kunnes osoittaa taas luottamusta. Täytyy ottaa myös huomioon, että meillä on nuorempiakin lapsia ja tämä on esimerkki heille. En vain voi vanhempana sallia moista. se on minun tehtäväni.

Ja itse en ikinä antais alkoholia tai tupakkaa alaikäisille. Johan se on laitonta. 

Vierailija
2/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. ap...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:09"]

Ollaan kyllä puhuttu yleisesti nämä "kotiin voi aina tulla" ym. Ja en ole mikään pää punaisena raivoava natsimutsi :). Mutta en myöskään halua olla kaiken ymmärtävä ja salliva äiti. Vanhempien tehtävä on laittaa rajat ja mielummin hieman liian tiukat. On sitten varaa kapinoidakkin.

Ei tässä nyt mielestäni auta yhtään ymmärtäminen. Vaikka ymmärränhän minä. 

Taidan pysyä alkuperäisessä rangaistussuunnitelmassani. Huomenna arestia, puhuttelu ja ei tietokonetta. Sen jälkeen hieman tiukemmat rajat, kunnes osoittaa taas luottamusta. Täytyy ottaa myös huomioon, että meillä on nuorempiakin lapsia ja tämä on esimerkki heille. En vain voi vanhempana sallia moista. se on minun tehtäväni.

Ja itse en ikinä antais alkoholia tai tupakkaa alaikäisille. Johan se on laitonta. 

[/quote]

Näin juuri.

Vierailija
4/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vasta aikuisena tajunnut, että kyllä varmaan porukat on tienneet mitä on tullut teininä touhuttua. Ne on vaan esittäneet tietämätöntä, jos on tullut suht hyvässä kunnossa kotiin. Sitten jos on ollut oikeasti tukevassa humalassa niin on tullut satikutia. Ymmärretty että juominen ja muu häslääminen kuuluu sinne nuoruuteen, vaikka luulin ja minulle ilmaistiiin erittäin jyrkkä ei-asenne. Joka pe ja la-ilta äiti soitti perään vahtiakseen.

Ap:lle sanoisin et pientä torua, jokin pieni rangaistus esim ensi la-ilta kotiarestia ja sit unholaan koko juttu. Ei siitä saa tehdä isoa numeroa. Kotiin pitää aina voida tulla vaikka kunto olisi mikä.

Vierailija
5/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vasta aikuisena tajunnut, että kyllä varmaan porukat on tienneet mitä on tullut teininä touhuttua. Ne on vaan esittäneet tietämätöntä, jos on tullut suht hyvässä kunnossa kotiin. Sitten jos on ollut oikeasti tukevassa humalassa niin on tullut satikutia. Ymmärretty että juominen ja muu häslääminen kuuluu sinne nuoruuteen, vaikka luulin ja minulle ilmaistiiin erittäin jyrkkä ei-asenne. Joka pe ja la-ilta äiti soitti perään vahtiakseen.

Ap:lle sanoisin et pientä torua, jokin pieni rangaistus esim ensi la-ilta kotiarestia ja sit unholaan koko juttu. Ei siitä saa tehdä isoa numeroa. Kotiin pitää aina voida tulla vaikka kunto olisi mikä.

Vierailija
6/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 22:38"]

No en kyllä todellakaan anna maitoa oloa parantamaan tai peittele ja lässytä. Kärsikööt.

Ja huomenna siivoaa itse oksennuksensa roskiksesta ja tuulettaa huoneensa ja aivonsa. Suututtaa.

Ja en anna adoptioon. On kuitenkin rakas. Ja ketä edes adoptois 15-vuotiaan pojan.

T. ap

[/quote]Hei, hän tuli kuitenkin kotiin! Eli luottamus on kondiksessa siinä suhteessa, et aina voi tulla kotiin - oli kunto mikä hyvänsä - ja se on HYVÄ! Älä vedä aamulla (tai millon nyt sitten nouseekaan) mitään hirmu kilareita, vaan juttelet asiasta ihan 'normaaliin' äänensävyyn. Kyllä sitä hävettää muutenkin jo, ja pienet asialliseen sävyyn ja normi äänenpainolla esitetyt faktat ja harmistukset saa sen hävetyksen potenssiin 10. Mutta sitä pitää painottaa, et hyvä, kun tuli kotiin - oli kunto mikä vaan, niin aina pitää voida tulla kotiin ilman pelkoa.

Vierailija
7/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna teinin nukkua humala pois. Aamulla laihaa kaurapuuroa aamupalaksi ja pakotat syömään. Myös asiallinen keskustelutuokio.

Vierailija
8/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei pahalla! mut mitä se auttaa kun sä etsit nyt syyllistä kaverista ja naapureista? aina nuoret jostain sitä kaljaa ikävä kyllä saa. toisaalta taas totta, kaveripiirin vaihto ois nyt paikallaan. tuskin kukaan väkisin kuitenkaan kaatanut teinille kurkusta viinaa alas. huomenna kun teinisi on selvä, keskustelet vakavasti miksi niin teki ja miltä hänestä itsestä nyt tuntuu ym..  te jotka siellä sanotte että on aivan normaalia, tiedän että 15v monet juo mutta ei sitä herranjestas voi pitää normaalina tai ainakaan hyväksyttävänä!

Vierailija
9/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kovin montaa vuotta noista vuosista ole. En koskaan tullut huonossa kunnossa kotiin, koska käytin alkoholia niin vähän. Mutta jos olisin tullut, olisin toivonut, että mitään haloota ei olisi nostettu - asiallinen puhuttelu seuraavana päivänä on ok ja olisi voitu yhdessä miettiä, miksi näin kävi ja mikä olisi sopiva "rangaistus", esim. kaksi viikkoa imurointia tai jotain. Nyt vain poika nukkumaan. :)

Vierailija
10/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ajoissa kotiin. Juu. Tästä hyvästä en kajoa normaaleihin kotiintuloaikoihin ja kerron myös miksi en.

Meillä ei anneta "hillua" missä sattuu mihin aikaan vaan. Viikonloppuisin saa olla pidempään tai jopa yötä, kun tiedetään missä on ja mitä tekee. Mutta se perustuu pitkälti luottamukseen. Jos sanoo menevänsä leffaan pe iltana ja sitten käykin ilmi, että ei mennytkään leffaan vaan olivat vain kaupungilla ja leffa oli vain veruke, tulee luottamukseen pulaa ja rajoja tiukennetaan. Näin meillä on lapset kasvatettu -luottamuksen mukaan saa lisää vapauksia.

Ja miksi te kuvittelette, että vedän huomenna jotkut hirmu kilarit? En nyt sano, että olen mikään viilipytty, mutta mitä se pää punaisena huutaminen missään tilanteessa mitään auta? Ihan asiallisesti ajattelin keskustella (mitä nyt vähän motkottaa...). 

T. ap

Vierailija
11/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:20"]

Anna teinin nukkua humala pois. Aamulla laihaa kaurapuuroa aamupalaksi ja pakotat syömään. Myös asiallinen keskustelutuokio.

[/quote]

Tuo toimis jo yhtenä rangaistuksena, krapula-aamuna kaurapuuroa :D

Vierailija
12/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
13/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:24"]

ap ei pahalla! mut mitä se auttaa kun sä etsit nyt syyllistä kaverista ja naapureista? aina nuoret jostain sitä kaljaa ikävä kyllä saa. toisaalta taas totta, kaveripiirin vaihto ois nyt paikallaan. tuskin kukaan väkisin kuitenkaan kaatanut teinille kurkusta viinaa alas. huomenna kun teinisi on selvä, keskustelet vakavasti miksi niin teki ja miltä hänestä itsestä nyt tuntuu ym..  te jotka siellä sanotte että on aivan normaalia, tiedän että 15v monet juo mutta ei sitä herranjestas voi pitää normaalina tai ainakaan hyväksyttävänä!

[/quote]

Totta tuokin. Mutta kyllä suututtaa, että jotkut näitä alkoholeja näille antaa ja tietyt vanhemmat antavat kotinsa teinien käyttöön (mikä toisalta hyvä, jos ymmärtäväinen haluaa taas olla. Eiväthän hillu ulkona ties missä). Kuten jos kirjoitin, itse en antaisi alkoholia omalleni, enkä muidenkaan lapsille. Siitä on ihan lakikin kun eivät kaikki täysi-ikäiset näytä sitä tajuavan. Eli onhan ne syyllisiä kun alaikäisille välittävät. Toki oma poikani on ihan itse juomansa juonut.

Ja voin kieltää poikaani menemästä kyseisen kaverin luo "katsomaan leffaa", mutta en aio kieltää tietenkään olemasta kaveri tämän kanssa.

T. ap

Vierailija
14/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:20"]

[/quote]

Tuo toimis jo yhtenä rangaistuksena, krapula-aamuna kaurapuuroa :D

[/quote]

Sillä tavalla minun äitini leikkasi teinuryyppäilyt lyhyeen. Sitä kaurapuurodarraa ei halunnyt kokea toiste.

T.45

Vierailija
15/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:35"]

Jätä se sika!

[/quote]

No en ikinä.

T. ap

Vierailija
16/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tärkeää on oikeasti painottaa sitä että mitä tommonen dokaus tekee kehittyville aivoille! Join 15-18vnä 2-3 kertaa viikossa ja useammin tajun kankaalle kuin vain yhden oluen. Jos kiellettiin, karkasin kotoa. Tunnemyrskyt olivat käsittämättömät enkä ymmärrä miten ei käynyt pahemmin. No kuitenkin jos olisin sen tiennyt että tod näk toiminnan seurauksena mulla alkoholi laukaisee kovan masennuksen, ahdistusta ja itsetuhoisia ajatuksia, olisin saattanut vähentää. Saarnaus ja kielto ei auta mitään. Monet nuoret juo vähän. Mutta on todella tärkeää että se lapsi ymmärtää millaisia seurauksia voi joutua loppuelämän kestämään.

Vierailija
17/74 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, rajoja ja rakkautta..!

Ap, olet hyvä äiti :)

Vierailija
18/74 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, että ottaisko jotain väkevämpää mitä sulta löytyy.

Vierailija
19/74 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:44"]

Musta tärkeää on oikeasti painottaa sitä että mitä tommonen dokaus tekee kehittyville aivoille! Join 15-18vnä 2-3 kertaa viikossa ja useammin tajun kankaalle kuin vain yhden oluen. Jos kiellettiin, karkasin kotoa. Tunnemyrskyt olivat käsittämättömät enkä ymmärrä miten ei käynyt pahemmin. No kuitenkin jos olisin sen tiennyt että tod näk toiminnan seurauksena mulla alkoholi laukaisee kovan masennuksen, ahdistusta ja itsetuhoisia ajatuksia, olisin saattanut vähentää. Saarnaus ja kielto ei auta mitään. Monet nuoret juo vähän. Mutta on todella tärkeää että se lapsi ymmärtää millaisia seurauksia voi joutua loppuelämän kestämään.

[/quote]

Mä kyllä omalta kohdaltani taas muistan että terveyshaitoista varottelut meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :/ Kuten menee nykynuorillakin mitä heitä on työn puolesta tullut kuunneltua.

Vierailija
20/74 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivo, että tulee hemmetinmoinen krapula. Jos jo nyt oksentaa, niin siinä voi olla jo aika iso osa sitä rangaistusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan