Suomenruotsalaisetkin vastustavat pakkoruotsia
"Ruotsin kielen opintoihin ja ruotsin kielellä opiskeluun voidaan kannustaa myös vapaaehtoisesti. Hyvä esimerkki tästä on Vaasan kaksikielinen lukiokampus. Vaasan mallissa oppilas voi vapaasti valita suorittaako kurssinsa suomen vai ruotsin kielellä.
Olen kaksikielinen suomenruotsalainen ja ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla -aloitteen 24 471. allekirjoittaja."
https://medium.com/koulutus-ja-opiskelu/suomenruotsalainen-nakokulma-pakkoruotsiin-504dc8346fce
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:32"]
Niin, mitä ihmeellistä siinä on? Miksi he kaikki haluaisivat pakkoruotsin?
[/quote]
Koska se on RKP:lle tärkein poliittinen kysymys ja lähes kaikki suomenruotsalaiset äänestävät RKP:tä (suomenruotsalaisia on 5% ja RKP:n kannatus 4%).
ruotsinkielinen pomoni inhoaa kaikkia suomenkielisiä, jotka yrittävät puhua hänen kanssaan ruotsia. Ei hänen oma suomensakaan täydellistä ole, mutta yksikään ei hänen mielestään puhu niin hyvää ruotsia, että kannattaisi edes yrittää. joten en yritä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:52"]
ruotsinkielinen pomoni inhoaa kaikkia suomenkielisiä, jotka yrittävät puhua hänen kanssaan ruotsia. Ei hänen oma suomensakaan täydellistä ole, mutta yksikään ei hänen mielestään puhu niin hyvää ruotsia, että kannattaisi edes yrittää. joten en yritä.
[/quote]
Minkä hel*etin takia jokaisen sitten pitää opiskella pakkoruotsia, kun se ei sitten kuitenkaan herrasväelle kelpaa`?
Olen myös suomenruotsalainen ja vastustan pakkoruotsia. Mikä ihmeen järki sitä on opiskella, kun ketään se ei tunnu kiinnostavan ja kukaan ei sitä opi? Ja itse voin oikein hyvin asioida virastoissa suomen kielellä, vaikka meillä kotona puhutaan ruotsia. Paljon mieluummin näin kuin niin, että asiakaspalvelijoilla valuisi tuskanhiki otsalta eivätkä saisi puoltakaan informaatiosta suusta ulos puutteellisella sanastollaan. En halua nolostuttaa muita sillä että ruotsin kieli ei suju. Enkä myöskään äänestä RKP:tä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:53"]
Minkä hel*etin takia jokaisen sitten pitää opiskella pakkoruotsia, kun se ei sitten kuitenkaan herrasväelle kelpaa`?
[/quote]
Jotta suomenkieliset eivät voisi käyttää sitä aikaa opiskellakseen jotain hyödyllistä. Tämähän myönnettiin jo 70-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:52"]
[/quote]
[/quote]
Jotta he voivat nauraa, kuinka surkeita ne luuserit ovat.
Luin otsikosta, että suomenruotsalaisetkin vastustavat pakaroitasi :D
Suomenruotsalaiselle miehelleni kaverini yrittävät usein puhua ruotsia, jotta heidän ruotsin taitonsa kohenisi. Mieheni inhoaa kuunnella tätä kouluruotsia mongertavaa porukkaa.
Mieheni isällä kävi kotiavustajia ja yksi heistä halusi petrata ruotsiaan puhumalla miehen isälle ruotsia. Todella kurjaa, kun mieheni isä aina suostui siihen, kiltti kun oli. Eihän ne asiat hoituneet tuolla tavalla kuin puolella teholla, jos silläkään.
(Mieheni kautta tunnen kyllä niitäkin, jotka virastoissa vaativat ruotsia, vaikka on oma täydellinen suomi. Ja sitten niitä jotka haluavat puhua mulle ruotsia ja että minä vastaan suomeksi.)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:32"]
[/quote]
Koska se on RKP:lle tärkein poliittinen kysymys ja lähes kaikki suomenruotsalaiset äänestävät RKP:tä (suomenruotsalaisia on 5% ja RKP:n kannatus 4%).
[/quote]
Olen suomenruotsalainen. En ole ikinä missään vaaleissa RKP:tä äännestänyt. Enkä aio tulevaisuudessakaan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:54"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:32"]
[/quote]
[/quote]
Olen suomenruotsalainen. En ole ikinä missään vaaleissa RKP:tä äännestänyt. Enkä aio tulevaisuudessakaan.
[/quote] samoin.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:47"]
Suomenruotsalaiselle miehelleni kaverini yrittävät usein puhua ruotsia, jotta heidän ruotsin taitonsa kohenisi. Mieheni inhoaa kuunnella tätä kouluruotsia mongertavaa porukkaa.
Mieheni isällä kävi kotiavustajia ja yksi heistä halusi petrata ruotsiaan puhumalla miehen isälle ruotsia. Todella kurjaa, kun mieheni isä aina suostui siihen, kiltti kun oli. Eihän ne asiat hoituneet tuolla tavalla kuin puolella teholla, jos silläkään.
(Mieheni kautta tunnen kyllä niitäkin, jotka virastoissa vaativat ruotsia, vaikka on oma täydellinen suomi. Ja sitten niitä jotka haluavat puhua mulle ruotsia ja että minä vastaan suomeksi.)
[/quote]
Minua ärsytti Niinistön Ukraina-tiedotustilaisuudessa, että siihen hyväksyttiin ruotsin kielellä esitettyjä kysymyksiä. Aikaa oli muutenkin rajallisesti, joten suhteettoman suuri osuus kysymyksistä oli nyt sitten ruotsiksi, jota kaikki eivät kuitenkaan ymmärrä. Pitäisi tällaisissa käyttää kaikkien yhteisesti ymmärtämää kieltä eli suomea. Ruotsinkielisiä lehtiä varten toimittajat kyllä osaavat kääntää suomenkieliset puheet ruotsiksi.
Varmasti vastustavat pakkoruotsia, mutta tuon jälkeenkin jää vielä virkamiesruotsi. Eli kaikki hyvät julkiset virat olisivat sitten vain rkp:en heiniä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 19:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihan sama. Sinäkään et silti kiellä, etteikö äänimäärä hyvin tarkkaan seuraa ruotsinkielisiksi merkittyjen määrää. 1910 äänimäärä oli 13,5% ja nyt 4,28 eli samaa tahtia on laskenut "ruotsinkielisten" määrän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:54"]
Varmasti vastustavat pakkoruotsia, mutta tuon jälkeenkin jää vielä virkamiesruotsi. Eli kaikki hyvät julkiset virat olisivat sitten vain rkp:en heiniä.
[/quote]
Virkamiesruotsi on vielä uudempi päätös kuin pakkoruotsi. Se tietenkin lähtee samalla. Ei sitten vaadita itärajallakaan todistusta ruotsista.