Onko oikein, että kampaaja tekee hiuksiin hoidon kertomatta, että se on maksullinen?
Ja asiakas huomaa tämän vasta kassalla.. Ei ole nyt eka eikä toka kerta, kun tälleen on lähipiirissä käynyt. Esim. 25 euron maksu jostain huithapeli häviää yhdessä pesussa hoidosta on aika paljon......
Kommentit (53)
Mulle hammaslääkäri suositteli, että sähköhammasharjan lisäksi silloin tällöin pesisin hampaat manuaalisella hammasharjalla. Ja antoi minulle hammasharjan, jonka kiitellen otin vastaan.
Kun lasku tuli, siinä oli myös tuo hammasharja, joka lisäksi maksoi ihan liikaa siihen nähden, että oli ihan tavallinen hammasharja. Kaupasta olisin saanut edullisemmin.
Miten ihmeessä kampaajat pääsevät tästä kuin koira veräjästä? Jos raflassa kannettaisiin kysymättä ekstraa eteen ja sitten alettaisiin laskuttamaan erikseen vaikka 20€ alkuun tuoduista leivistä, niin johan olisi meteli.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei edelleenkään oo todellakaan selvää paljonko rahaa menee kun käyn kampaajalla. Katson etukäteen hinnaston, mutta siinäkin kaikki riippuu kaikesta. Aika, hiusten pituus, muut muuttujat... Pitäisi kysyä joka välissä varmaan "paljon tää maksaa" ja "paljon toi maksaa", tai sanoa vaikka "maksimi mitä voin maksaa on 135e, eikä senttiäkään päälle".
Mun mielestä olisi ihan kiva, jos kampaajat sanoisi "haluatko, että föönaan, se maksaa 5e. Laitetaanko myös muotoilutuotetta, se ois sit 10e". Tai mitä ikinä nyt tekevätkin, niin toivoisin sen hinnan olevan pikkasen selkeämpi. En ole KOSKAAN mennyt maksamaan kassalle tietäen 100% varmuudella mikä hinta sieltä nyt sanotaan, en koskaan.
Mä vastaan omaan viestiini sen verran, etten koe kampaajien yrittäneen HUIJATA mua. Vaan että se on joku kampaamokulttuuri juttu, ei vain ole tapana kertoa hinnoista? Kysytään vain ohimennen rupattelun lomassa haluanko kuitenkin vähän erilaisen värin, ja laitetaankos nyt muotoilutuote ja pestäänkö ja laitetaanko tällänen hoitoaine... ja mitä nyt ikinä (ei välttämättä kaikkea samalla kertaa, mutta kaikenlaista on tehty). Sit kassalle ja usein hinta on vähän eri kuin olin luullut. Kokisin vain, että asiakaspalvelu olisi parempaa, jos lisämaksulliset palvelut ilmoitettaisiin selkeästi samalla kun kysytään haluanko niitä.
Minäkään en ikinä tiedä mitä hinnaksi on tulossa kun menen kampaajalla kassalle.
Nyt koronan aikaan oli hyvä syy lakata käymästä, ja joko en enää käy ollenkaan, tai vaihdan kampaajaa.
Minä käyn aina samalla kampaajalla. Kerron budjetin mikä minulla on mukana varattuna ja siihen hintaan saa tehdä asiat x, z ja y.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei edelleenkään oo todellakaan selvää paljonko rahaa menee kun käyn kampaajalla. Katson etukäteen hinnaston, mutta siinäkin kaikki riippuu kaikesta. Aika, hiusten pituus, muut muuttujat... Pitäisi kysyä joka välissä varmaan "paljon tää maksaa" ja "paljon toi maksaa", tai sanoa vaikka "maksimi mitä voin maksaa on 135e, eikä senttiäkään päälle".
Mun mielestä olisi ihan kiva, jos kampaajat sanoisi "haluatko, että föönaan, se maksaa 5e. Laitetaanko myös muotoilutuotetta, se ois sit 10e". Tai mitä ikinä nyt tekevätkin, niin toivoisin sen hinnan olevan pikkasen selkeämpi. En ole KOSKAAN mennyt maksamaan kassalle tietäen 100% varmuudella mikä hinta sieltä nyt sanotaan, en koskaan.
Tää on valitettavasti totta. Aikaperustelukin on vähän siinä ja siinä, kun selvästi riippuu kampaajasta miten kauan leikkaaminen kestää. Lähes joka kerta muistavat mainita pesun kuuluvan hintaan. Sitten noita maksullisia juttuja tehdään kysymättä.
Ei taida olla Suomen kuluttajasuojalain mukaista jättää kertomatta että kyse on maksullisesta palvelusta. Pitäisi alkaa porukalla reklamoimaan näitä, josko kulttuuri muuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vastaan omaan viestiini sen verran, etten koe kampaajien yrittäneen HUIJATA mua. Vaan että se on joku kampaamokulttuuri juttu, ei vain ole tapana kertoa hinnoista? Kysytään vain ohimennen rupattelun lomassa haluanko kuitenkin vähän erilaisen värin, ja laitetaankos nyt muotoilutuote ja pestäänkö ja laitetaanko tällänen hoitoaine... ja mitä nyt ikinä (ei välttämättä kaikkea samalla kertaa, mutta kaikenlaista on tehty). Sit kassalle ja usein hinta on vähän eri kuin olin luullut. Kokisin vain, että asiakaspalvelu olisi parempaa, jos lisämaksulliset palvelut ilmoitettaisiin selkeästi samalla kun kysytään haluanko niitä.
Totta. Viimeksi mulle kävi niin että oli netistä varattu aika lyhyiden hiuysten leikkaus + väri -paketti. Kampaaja siinä sitten ehdotti että laitettaisiinko kasvojen sivuille muutama vaaleampii raita, olisi kesäksi pirteän näköinen. Oli minusta hyvä idea, mutta hinta oli yllätys, ei ollutkaan enää leikkaus + väri vaan leikkaus + erikoisväri -paketti joka maksoi todella paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi myös noin! Kävin värissä ja leikkauksessa, ja pesupaikalla kampaaja kysyi, että saako laittaa jotain suihkutettavaa rakennehoitoa. Sanoin että saa, ihmettelin miksi edes kysyy sellaista, yleensä ne laittaa hiusten kunnon mukaan jonkun hoitoaineen muutenkin. Mutta tämä olikin hoitoaineen lisäksi tullut erikoishoito, joka maksoi 28 euroa. Teki upean kiiltävät hiukset, mutta vaikutus lähti pois seuraaavassa pesussa joten aika turha.
No huh huh :0
Ei mulle tule mieleen kysymyksestä "saako laittaa", että tulisi iso lisähinta, vaan jotenkin... no en edes tiedä miksi tuo luo sellaisen mielikuvan, että se olisi ilmainen, mutta se fiilis minulle tulisi.
Parempi kysymysmuoto voisi olla "haluatko ostaa lisäksi tällaisen suihkutettavan rakennehoidon, joka sopisi todella hyvin juuri sinun hiustyypillesi? Minä suosittelen tätä". Siinä tulisi vähän myytyä, mutta samalla sanoisi selvästi että tämä MAKSAA.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä kampaajat pääsevät tästä kuin koira veräjästä? Jos raflassa kannettaisiin kysymättä ekstraa eteen ja sitten alettaisiin laskuttamaan erikseen vaikka 20€ alkuun tuoduista leivistä, niin johan olisi meteli.
Se loputon höpötys ja imartelu jotenkin kuuluu siihen ammattiin. Sitten kun olette puhuneet lomista ja lapsista ja hänellä on ollut kädet sun hiuksissa, ei enää kehtaa olla tyly...
Mun kampaaja hölisee itse tauotta sen ajan, ja sitten valittaa kun on niin raskas työ, kun on niin intensiivinen asiakaspalvelu. Mä voisin kyllä ihan istua hiljaa lehti kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Multa ei viimeksi kysytty, sanottiin, että laitan tämmöisen latvoja sulkevan hoitoaineen. Olin, että ok, koska yleensähän nuo hoitoaineita tuppaavat pesun jälkeen sinne tunkemaan. Tämä olikin sitten joku maksullinen "brazilian bonder" tai mitä lie kuitissa lukikin...
Hyvä rahastuskeino. Suurin osa varmaan kiltisti maksaa vaikka harmittaakin. Veikkaan ettei tuossa tilanteessa tarvitsisi kuitenkaan maksaa, jos kehtaisi ruveta jo siinä kassalla riitelemään ja tyyliin kuluttaja-asiamiehellä uhkailemaan.
Törkeetä on tuollanen. Mä olen kyllä oppinut, että pitää kysyä, että maksaako se, kun kampaaja ehdottaa jotain. Viimeksi kysyi, että saako laittaa hiusöljyä - no se oli ilmaista. Vähän sama kun Burger Kingissä kysyttiin, että laitetaanko juustoa hampurilaiseen enkä tajunnut siitä tulevan lisähintaa ensin.
Ei ole ok. Näin köyhänä on muutenkin kiusallista, kun tosi monissa tilanteissa joissa hankkii jonkun maksullisen palvelun, joutuu hirveästi varmistelemaan, että onhan koko hinta sitten varmasti tämä ja tenttaamaan, että kuinka paljon mistäkin pienestäkin asiasta tulee lisämaksua ja tolkuttamaan, että en voi ostaa yhtään kalliimpaa tuotetta/palvelua, summa x on ehdoton raja. Paremmin tienaaville ja paremmin tienaaviin asiakkaisiin tottuneille voi olla vaikea käsittää, että asiakas juuri ja juuri pystyy maksamaan tietyn summan eikä mitään ylimääräistä, koska se ylimääräinen ei vain tule kalliiksi vaan siihen tarvittavaa rahaa ei yksinkertaisesti ole, ei vaikka tinkisi jostakin muusta. Ei ole kovin mukavaa joutua aina näissä tilanteissa esittelemään köyhyyttään, mutta minkäs teet. Mutta onhan se noloa, tunnen itseni niin epäonnistuneeksi kun tässä iässä ihmisen yleensä odotetaan elävän jo muuten kuin ihan kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mull oloe kävi myös noin! Kävin värissä ja leikkauksessa, ja pesupaikalla kampaaja kysyi, että saako laittaa jotain suihkutettavaa rakennehoitoa. Sanoin että saa, ihmettelin miksi edes kysyy sellaista, yleensä ne laittaa hiusten kunnon mukaan jonkun hoitoaineen muutenkin. Mutta tämä olikin hoitoaineen lisäksi tullut erikoishoito, joka maksoi 28 euroa. Teki upean kiiltävät hiukset, mutta vaikutus lähti pois seuraaavassa pesussa joten aika turha.
No huh huh :0
Ei mulle tule mieleen kysymyksestä "saako laittaa", että tulisi iso lisähinta, vaan jotenkin... no en edes tiedä miksi tuo luo sellaisen mielikuvan, että se olisi ilmainen, mutta se fiilis minulle tulisi.
Parempi kysymysmuoto voisi olla "haluatko ostaa lisäksi tällaisen suihkutettavan rakennehoidon, joka sopisi todella hyvin juuri sinun hiustyypillesi? Minä suosittelen tätä". Siinä tulisi vähän myytyä, mutta samalla sanoisi selvästi että tämä MAKSAA.
Tää tapa olis kyllä todella hyvä mutta tuskin kukaan asiakas noihin silloin sortuisi joten eivät kampaajat tuohon lähde muuta kuin siinä vaiheessa kun kuluttajaviranomainen asiasta ärähtää.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap vielä lisää, kyseessä siis on ollut se, että asiakas on mennyt värjäyttämään/leikkauttamaan ja mainittu hoito tehdään kysymättä esim. hiusten pesun jälkeen..
Ei tehdä kysymättä. ”Laitetaanko tällaista…” tai ”Mulla olis tässä tämmöstä, voinko laittaa” on kysymys ja täytyy olla aika tyhmä, jos ei tajua sen maksavan.
Varaan aina netistä ajan ja siinä samassa on hinta kerrottuna. En maksaisi käynnistä yhtään enempää kuin tuo ennakkoon määritelty hinta.
Otan siis aina reilumman ajan, kuin oikeasti tarvis. Tämä siitä syystä, että paksuille hiuksille nuo normiajat ei riitä (= ajanvaraus ehdottaa 30-45 min, varaan aina 60 min ja tulen paikalle hiukset juuri pestynä), joten mitään perustetta ei olisikaan laskuttaa enempää. Mutta mistään pilipaliaineista tai hoidoista en ikinä maksais mitään, kun tällaisesta ei ajanvarauksen yhteydessä ole sovittu.
Tämän takia käyn aina samalla kampaajalla. Ei tule yllätyksiä, tiedän tasan mitä mikäkin maksaa eikä kampaajani tee mitään yllätys velotuksia.
Hyvä ketju. Kampaajalle kun menee, niin kohtelu on niin ystävällistä. Sitä jotenkin sokaistuu, ja tulee hyvä fiilis. Siinä rupattelun lomassa kysellään ja ehdotellaan kaikkea kivaa hiuksiin. Jossain vaiheessa alat pelkäämään et kuinkahan suolainen on loppuhinta. Onneksi jossain vaiheessa järki palaa aivoihin kun aletaan suosittelemaan kampaamon hyviä tuotteita jotka niin sopisi juuri sun hiuksiin. Yleensä enää pyydän pese ja pidä kampausta värjäyksen lisäksi. Pitkille paksuille hiuksille leikkaus ja värjäys on järjetön hinta ilman niitä lisukkeitakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle hammaslääkäri suositteli, että sähköhammasharjan lisäksi silloin tällöin pesisin hampaat manuaalisella hammasharjalla. Ja antoi minulle hammasharjan, jonka kiitellen otin vastaan.
Kun lasku tuli, siinä oli myös tuo hammasharja, joka lisäksi maksoi ihan liikaa siihen nähden, että oli ihan tavallinen hammasharja. Kaupasta olisin saanut edullisemmin.
Minulle hammaslääkäri suositteli hampaiden röntgenkuvausta, koska se oli heillä tarjouksessa juuri silloin 😂 Olisi sitten kuulemma mulla valmiina myöhempää varten, jos tulee tarvetta🙄
Kieltäydyin 😁
Mulle kävi myös noin! Kävin värissä ja leikkauksessa, ja pesupaikalla kampaaja kysyi, että saako laittaa jotain suihkutettavaa rakennehoitoa. Sanoin että saa, ihmettelin miksi edes kysyy sellaista, yleensä ne laittaa hiusten kunnon mukaan jonkun hoitoaineen muutenkin. Mutta tämä olikin hoitoaineen lisäksi tullut erikoishoito, joka maksoi 28 euroa. Teki upean kiiltävät hiukset, mutta vaikutus lähti pois seuraaavassa pesussa joten aika turha.