Kuinka vanhana voi vielä onnistua pääsemään mukaan työelämään, muutakin kuin puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi?
Tiivistettynä tein peruskoulun jälkeen peräkkäin monta huonoa valintaa koulutuksellisissa asioissa. Lopulta sain amiksesta paperit 24-vuotiaana. Jatkoin heti perään ammattikorkeaan, jossa opiskelen tällä hetkellä. Järkevää työkokemusta ei ole, yksi parin kuukauden pätkä töistä, jotka eivät liity koulutukseeni.
Mielestäni en mitään hömppäkoulutuksia valinnut. Teknisiä aloja, jotka ovat mukamas hyvin työllistäviä. Silti jopa harjoitteluun tuntuu olevan vaikea päästä, eikä haetuista kesätöistä kuulu mitään. Pilasinko elämäni?
Kommentit (49)
Olen siivonnut p***aa mutta lähempänä 50v akateemisena oman alan virkaan.
Where there is a will, there is a way. Tsemiä
Menestyvät ihmiset joita tunnen, on olleet valmiita tekemään harjoittelut ilmaiseksi ja aloittamaan varsinaisessa työssä kitupalkalla, ja tuomaan sen reilusti esiin työtä hakiessa.
Palkkaa voi neuvotella ylöspäin kun työn jäljet näkyy.
Tämä toki pätee lähinnä tietotyöhön, ellet sitten ole käytännöntöissä ja kädentaidoissa poikkeuksellisen ripeä.
Paras suositus töihin on se, että uskoo itseensä niin paljon että palkka ei sanele sitoutumista.
Kannattaa valmiiksi tähdätä korkealle, jotta oma innostus on aito.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynnissä on se ikävä puoli, että sillä ei elä eikä oma kokemus ole yleensä kovin positiivinen. Osa-aikatyö jossakin muualla voisi olla kiitollisempaa.
Sellainen puhelinmyyntityö, johon otetaan suunnilleen kuka tahansa, on tosiaan kaukana miellyttävästä kokemuksesta. Mutta ei auta olla nirso, jos on jo 24 v eikä saa mitään töitä muualtakaan. Aloittajan CV näyttää paljon paremmalta, jos jaksaa puhelinmyyntiä puolikin vuotta hammasta purren.
Tietokone sanoo: se ei kertakaikkiaan KÄY.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynnissä alkoi vaivaamaan se, että käytännöt alalla tuntuu olevan aika kyseenalaisia. Ennen kuin lopetin, sain selville aika pahoja juttuja siitä yrityksestä, jossa olin töissä. Huijasi asiakkaita ja oli jollain kuluttajaviraston listalla. Myöhemmin olen muiltakin puhelinmyyntiä tehneiltä kuullut samanlaisia juttuja, että asiakkaita huijataan ja johdetaan harhaan ihan tahallisesti ja esimiehet jopa käskee tekemään niin. Mua ei haittaa, jos työ ei ole kovin hohdokas muuten, mutta en halua joutua valehtelemaan tai huijaamaan ihmisiä.
t. ap
Mene sitten jakamaan mainoksia, jos puhelinmyynti tuntuu moraalittomalta. Töitä löytyy varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään siivoojan töistä,mutta se ei ap:n kaltaisille nirppanokille käy:D liian fyysistä? Ei voi ottaa Insta kuvia? Että kun mua raivostuttaa ne kommentit jotka sanoo että siivoustyö ei ole mitään ja on vaan sivutyö yms!
Se on kiva, että sulla on työ mistä pidät. Sitä samaa haluaisin itsekin. En ottanut siivoamista esimerkiksi siksi, että siivoojat on tyhmiä ja huonoja tai että siivoaminen on työnä jotenkin erityisen surkea. Se ei vain ole sitä, mitä itse ensisijaisesti haluaisin tehdä työkseni monta kymmentä vuotta.
t. ap
Juu.todella loukkaavaa puhua siivoojista noin alentavaan sävyyn. Siivoustyöhönkin käydään koulutus!!! Ei sinne kuka tahansa siivoustyöhön pääse. Ajatelkaas, jos me siivoojat ei näin korona aikana oltais olemassa. Ai niin, mut mehän ollaan tyhmiä.
Tervetuloa vaan suorittamaan ensin opiskelut ennenkuin pääset siivoustyöhön
Tässä ilmainen vinkki, jos olet tosiaan epätoivoinen: Tapahtuma-alalla on huutava pula keikkatyöläisistä viimeistään sitten kun koronarajoituksista päästään kokonaan eroon. Hanki vaikka järjestyksenvalvojakortti niin saat takuuvarmasti töitä festareilta ja muista massatapahtumista. Palkka on lähinnä vitsi ja monessa firmassa kohdellaan työntekijöitä kuin karjaa, mutta saatpahan ainakin työkokemusta. Olet kai opiskelijana oikeutettu opintolainaan, joten työkokemus on tässä vaiheessa tärkeämpää kuin raha.
Miksi siivousta verrataan puhelinmyyntiin? Siivous on toki siinä mielessä ongelmallinen ala, että siitä saadulla palkalla on vaikea elättää itsensä ainakin pääkaupunkiseudulla, mutta kyseessä on tavallinen kunniallinen työ jota ilman ei tämä yhteiskunta toimisi. Minunkin työstäni, henkilökohtaisen avustajan työstä, puhutaan usein jonakin nolona ei-oikeana työnä. Surkeaakin surkeampi palkka tässä on ja sen vuoksi haluaisin tehdä jotain muuta, mutta ei avustajana toimiminen itsessään ole mikään häpeä vaan tärkeää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi kaikkien pitää olla siivoojia/puhelinmyyjä. Sitten kun työkokemus karttuu alkaa saamaan kivempia töitä. Eli kannattaa hakea koulun ohelle tai kesätöihin siihen työhön mitä vaan saa. Jos ei muuta siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi. Kun saat niistä kokemusta, pystyt löytämään kivempia töitä.
Niin opiskelet ensin siivoustyön. Koulutus siihenkin tarvitaan. Vai mitä kuvittelit
Itse haluaisin mieluiten olla iltasiivooja. Saisi olla yksin eikä tarvitsisi nousta aikaisin. Nyt on tarjolla ollut vain semmoisia joissa 6 iltana on töitä. Haluan semmoisen, jossa on vähemmän, kun ihan turha tehdä työtä yli sen 300 e työmarkkinatuen suojaosuuden.
Yksin viihtyvä
Kyllä varmaaan pääsisin jos älliä riiittäisi. Esim ukin veljen poika on vissiin yhden pankin tietoturvajohtaja ja yhdelllä suhteeet varmaan saksassa ja harvardin kauutta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaaan pääsisin jos älliä riiittäisi. Esim ukin veljen poika on vissiin yhden pankin tietoturvajohtaja ja yhdelllä suhteeet varmaan saksassa ja harvardin kauutta.
Olii erään toisen pankin johtajakiin sukulaiinen mutta hän on jo kuolllut kupsahtanut.
Itse päätät mitä ylenkatsot. Laitoshuoltajan peruspalkka on täällä provinssissa 1997 € ja osia, päälle kaikenlaisia lisiä. Tahkosin vakipaikassa 2003-2020, elätin perheen ja maksoin asuntolainan 2008-2014 (säästöjä alla), nyt ei enää tarvitse tehdä kokopäivätyötä.
Löytyy myös ehta akateeminen kösienheiluttelututkinto. Sen työllistämistä ei tarvitse pohtia.
Loukkaantunut kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään siivoojan töistä,mutta se ei ap:n kaltaisille nirppanokille käy:D liian fyysistä? Ei voi ottaa Insta kuvia? Että kun mua raivostuttaa ne kommentit jotka sanoo että siivoustyö ei ole mitään ja on vaan sivutyö yms!
Se on kiva, että sulla on työ mistä pidät. Sitä samaa haluaisin itsekin. En ottanut siivoamista esimerkiksi siksi, että siivoojat on tyhmiä ja huonoja tai että siivoaminen on työnä jotenkin erityisen surkea. Se ei vain ole sitä, mitä itse ensisijaisesti haluaisin tehdä työkseni monta kymmentä vuotta.
t. ap
Juu.todella loukkaavaa puhua siivoojista noin alentavaan sävyyn. Siivoustyöhönkin käydään koulutus!!! Ei sinne kuka tahansa siivoustyöhön pääse. Ajatelkaas, jos me siivoojat ei näin korona aikana oltais olemassa. Ai niin, mut mehän ollaan tyhmiä.
Tervetuloa vaan suorittamaan ensin opiskelut ennenkuin pääset siivoustyöhön
Ainoa, joka täällä on puhunut siivoojista loukkaavaan sävyyn, olet sinä itse. Luetunymmärtämistäkin voisit harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi kaikkien pitää olla siivoojia/puhelinmyyjä. Sitten kun työkokemus karttuu alkaa saamaan kivempia töitä. Eli kannattaa hakea koulun ohelle tai kesätöihin siihen työhön mitä vaan saa. Jos ei muuta siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi. Kun saat niistä kokemusta, pystyt löytämään kivempia töitä.
Niin opiskelet ensin siivoustyön. Koulutus siihenkin tarvitaan. Vai mitä kuvittelit
Huvitti tää eka kommentti. Ja realistinen 2-kommentti.
Eka kommentti taisi tulla suoraan äidin suusta vakuutteluin. Kirjoittaja ehkä 16-vuotias. Tai muuten naiivi.
Joo. Tähän tapaan ennen hommat toimi ja kiivettiin ylöspäin.
Nykyisin: suhteet, siis perhetutut, kumminkaimat ja niiden serkut eli tiskin alta duunit löytyy.
Olen tehnyt kumpaakin, yo- ja mainostoimistokokemuksella. Muuta ei herunut, olin liian vanha lapset saatuani. Nyt onneksi jo eläkkeellä.
Näissä on se veemäinen puoli, että ovat usein nollatuntisopimuksia.
Jos satttuu pääsemään esim kunnan palvelukseen, niin taivas aukeaa eikä tarvitse tehdä juuri mitään. Tai ainakin hyvin hitaasti ja sairauslomillakin liksa kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko tämä oikeasti, että kun on CV:ssä vaikka muutama kuukausi jotain provisiopalkattua lehtien myyntiä, niin sitten niistä oikeasti palkallisistakin hommista alkaa kuulua jotain? Olen siis hakenut hyvin monenlaisia kesätöitä, mutta ei niistä mistään ole otettu haastatteluun.
t. ap
Työkokemus on tärkeää.
No on varmasti juu, mutta onko jollekin oikeasti käynyt noin? Kun ihan oikeasti ainoa työpaikka, johon olen itse päässyt, on puhelinmyynti. Sillä työllä ei muuten edes elätä itseään. Olen kerran yrittänyt siivoojaksikin hakea, mutta ei minua otettu, vaikka kuulemma kuka vaan pääsee. No olin alaikäinen kyllä silloin, eli ehkä se vaikuttaa.
t. ap
Kun teet puhelinmyyntiä, sen jälkeen ehkä saatat päästä siivoojaksi. Tai helpommin puhelinmyyjäksi tulevaisuudessa. Uran kehittämiseen menee vuosia, eikä kannata olla liian ylimielinen jos ton ikäisenä sulla ei ole yhtään työkokemusta, vaan kannattaa ottaa töitä mitä vaan saat. Yleensä ihmiset tekee noita siivousta, lehtienjakoa ja puhelinmyyntiä teininä kesätöinä. Itsekkin tein niitä nuorempana kesätyönä kun en muuta työtä saanut. Ja niin mun kaikki kaveritkin teki. Sitten pääsin pakopelihuoneelle, puutarhamyymälään ja tatskastudiohin. (Nyt tosin pääsikin AMK:hon opiskelee pelialaa, niin luultavasti vaan tatuoin koulun ohella/kesällä)
Ja mun kaveritkin on edennyt urallaan, paitsi yksi jolla on asenne vamma ja ei suostu tekemään kuin vaan luovia töitä, niin se on ollut vuosia työttömänä.
Jos olet päässyt tekemään puhelinmyyntiä, mutta et pidä alan epäeettisyydestä, kokeile hakea jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle televarainhankintaan. Siinä sinulla olisi aiempaa kokemusta ja jos kerrot haastattelussa juurikin että et tykännyt perus puhelinmyynnin myyntipainotteisuudesta ja että haluat tehdä mielekkäältä tuntuvaa työtä (tietysti olet erityisen intohimoinen juuri järjestön XYZ ajamia asioita kohtaan), pääset melko varmasti töihin. Järjestöille varainhankita on ihan ok, 10-12e tuntipalkkaista työtä, ja haku on lähes aina auki. Monilla järjestöillä on mahdollista edetä varainhankinnasta vakituiseen paikkaan järjestössä, mutta ainakin tuolla saa yhden rivin CV:hen
T. Televarainhankkija
Niin ja tosiaan järjestöllä varainhankkijana oleminen on ainakin omasta mielestäni melko mielekkään tuntuista työtä. Ainakin tiedät, että lahjoitukset menevät oikeasti hyvään tarkoitukseen (kunhan siis olet kunnollisella järjestöllä töissä).
Onko jotenkin outoa, että ihmisellä on moraalisia normeja, joita haluaa noudattaa ja jotka eivät ole myytävänä edes työkokemuksen vuoksi?
t. ap