Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vanhana voi vielä onnistua pääsemään mukaan työelämään, muutakin kuin puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi?

Vierailija
02.08.2021 |

Tiivistettynä tein peruskoulun jälkeen peräkkäin monta huonoa valintaa koulutuksellisissa asioissa. Lopulta sain amiksesta paperit 24-vuotiaana. Jatkoin heti perään ammattikorkeaan, jossa opiskelen tällä hetkellä. Järkevää työkokemusta ei ole, yksi parin kuukauden pätkä töistä, jotka eivät liity koulutukseeni.

Mielestäni en mitään hömppäkoulutuksia valinnut. Teknisiä aloja, jotka ovat mukamas hyvin työllistäviä. Silti jopa harjoitteluun tuntuu olevan vaikea päästä, eikä haetuista kesätöistä kuulu mitään. Pilasinko elämäni?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 60-vuotiaana voi onnistua ihan hyvin.

Vierailija
2/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi kaikkien pitää olla siivoojia/puhelinmyyjä. Sitten kun työkokemus karttuu alkaa saamaan kivempia töitä. Eli kannattaa hakea koulun ohelle tai kesätöihin siihen työhön mitä vaan saa. Jos ei muuta siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi. Kun saat niistä kokemusta, pystyt löytämään kivempia töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin puhelinaspaan ja sieltä talon sisällä muihin hommiin. Siitä se lähti.

Vierailija
4/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi kaikkien pitää olla siivoojia/puhelinmyyjä. Sitten kun työkokemus karttuu alkaa saamaan kivempia töitä. Eli kannattaa hakea koulun ohelle tai kesätöihin siihen työhön mitä vaan saa. Jos ei muuta siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi. Kun saat niistä kokemusta, pystyt löytämään kivempia töitä.

Paremmin käyttää aikansa olemalla työtön ja kartuttamalla alan osaamista oma-alotteisesti. Sillä kassalla ehkä elättää itsensä mutta ei kehity ammatissa.

Vierailija
5/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko tämä oikeasti, että kun on CV:ssä vaikka muutama kuukausi jotain provisiopalkattua lehtien myyntiä, niin sitten niistä oikeasti palkallisistakin hommista alkaa kuulua jotain? Olen siis hakenut hyvin monenlaisia kesätöitä, mutta ei niistä mistään ole otettu haastatteluun.

t. ap

Vierailija
6/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko tämä oikeasti, että kun on CV:ssä vaikka muutama kuukausi jotain provisiopalkattua lehtien myyntiä, niin sitten niistä oikeasti palkallisistakin hommista alkaa kuulua jotain? Olen siis hakenut hyvin monenlaisia kesätöitä, mutta ei niistä mistään ole otettu haastatteluun.

t. ap

Työkokemus on tärkeää. 

Vierailija
7/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmin käyttää aikansa olemalla työtön ja kartuttamalla alan osaamista oma-alotteisesti. Sillä kassalla ehkä elättää itsensä mutta ei kehity ammatissa.

Enpä tiedä, mulla työnantajat on nähneet aina positiivisena että mulla on paljon työkokemusta, vaikka kaikki ei olisi alaani liittyvääkään. Tosin työskentelen luovalla alalla (tatuoija) niin kai suurin osa taiteilijoista tekee sen virheen että haluu vaan kehittää taitojaan, mutta ei suostu mihinkään muuhun kun luovan alan töihin. Mulle on sanottu et mut on just valittu niitten ohi koska oon tehnyt myös käytännön töitä. Ja lisäksi eläkettä voi kerätä työtä tekemällä, ei työttömänä.

Vierailija
8/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Mieluummin aina otetaan sellainen, jolla on mitä tahansa työkokemusta kuin sellainen, jolla työkokemusta ei ole. Ykkösenä on tietenkin ne, joilla on jo suoraan haettavaan paikkaan liittyvää kokemusta.

Vierailija
9/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo opiskeluaikana olisi tärkeää löytää edes jotain työpaikkoja kesäksi. Ihan sama onko ne siivousta, kaupankassana tai mäkkäri myyjää aluksi. Ne työpaikat osoittaa että henkilö saa prceensä ylös määräaikaan ja pystyy työpaikan pitämään.

Vierailija
10/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Työkokemus on tärkeää. 

No on varmasti juu, mutta onko jollekin oikeasti käynyt noin? Kun ihan oikeasti ainoa työpaikka, johon olen itse päässyt, on puhelinmyynti. Sillä työllä ei muuten edes elätä itseään. Olen kerran yrittänyt siivoojaksikin hakea, mutta ei minua otettu, vaikka kuulemma kuka vaan pääsee. No olin alaikäinen kyllä silloin, eli ehkä se vaikuttaa.

t. ap

Vierailija
11/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään siivoojan töistä,mutta se ei ap:n kaltaisille nirppanokille käy:D liian fyysistä? Ei voi ottaa Insta kuvia? Että kun mua raivostuttaa ne kommentit jotka sanoo että siivoustyö ei ole mitään ja on vaan sivutyö yms!

Vierailija
12/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nyt kesätöissä 2kk. m.66

Vierailija
13/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jo opiskeluaikana olisi tärkeää löytää edes jotain työpaikkoja kesäksi. Ihan sama onko ne siivousta, kaupankassana tai mäkkäri myyjää aluksi. Ne työpaikat osoittaa että henkilö saa prceensä ylös määräaikaan ja pystyy työpaikan pitämään.

Okei siis viestintäni on selkeästi jotenkin epäselvää. Olen yrittänyt hakea kaupan kassalle jnejne., mutta minua ei kutsuta edes haastatteluun niistä. Miksi ei, niin en tiedä. Tai no joo, on varmasti monta muutakin opiskelijaa, jotka hakee noita töitä, ja niihinkin varmaan valitaan mieluummin joku, joka on vähän aikaisemmin saanut työelämästä kiinni tai hoitanut koulunsa paremmin. Tämä selitys siitä, miksi on tärkeää olla edes jotain työkokemusta, ei siksi auta minua yhtään. Epäilen itsekin, että iso osa ongelmaa on se, että minulla ei ole tähän ikään mennessä työkokemusta.

t. ap

Vierailija
14/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään siivoojan töistä,mutta se ei ap:n kaltaisille nirppanokille käy:D liian fyysistä? Ei voi ottaa Insta kuvia? Että kun mua raivostuttaa ne kommentit jotka sanoo että siivoustyö ei ole mitään ja on vaan sivutyö yms!

Se on kiva, että sulla on työ mistä pidät. Sitä samaa haluaisin itsekin. En ottanut siivoamista esimerkiksi siksi, että siivoojat on tyhmiä ja huonoja tai että siivoaminen on työnä jotenkin erityisen surkea. Se ei vain ole sitä, mitä itse ensisijaisesti haluaisin tehdä työkseni monta kymmentä vuotta.

t. ap

Vierailija
15/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Työkokemus on tärkeää. 

No on varmasti juu, mutta onko jollekin oikeasti käynyt noin? Kun ihan oikeasti ainoa työpaikka, johon olen itse päässyt, on puhelinmyynti. Sillä työllä ei muuten edes elätä itseään. Olen kerran yrittänyt siivoojaksikin hakea, mutta ei minua otettu, vaikka kuulemma kuka vaan pääsee. No olin alaikäinen kyllä silloin, eli ehkä se vaikuttaa.

t. ap

Kun teet puhelinmyyntiä, sen jälkeen ehkä saatat päästä siivoojaksi. Tai helpommin puhelinmyyjäksi tulevaisuudessa. Uran kehittämiseen menee vuosia, eikä kannata olla liian ylimielinen jos ton ikäisenä sulla ei ole yhtään työkokemusta, vaan kannattaa ottaa töitä mitä vaan saat. Yleensä ihmiset tekee noita siivousta, lehtienjakoa ja puhelinmyyntiä teininä kesätöinä. Itsekkin tein niitä nuorempana kesätyönä kun en muuta työtä saanut. Ja niin mun kaikki kaveritkin teki. Sitten pääsin pakopelihuoneelle, puutarhamyymälään ja tatskastudiohin. (Nyt tosin pääsikin AMK:hon opiskelee pelialaa, niin luultavasti vaan tatuoin koulun ohella/kesällä)

Ja mun kaveritkin on edennyt urallaan, paitsi yksi jolla on asenne vamma ja ei suostu tekemään kuin vaan luovia töitä, niin se on ollut vuosia työttömänä.

Vierailija
16/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei siis viestintäni on selkeästi jotenkin epäselvää. Olen yrittänyt hakea kaupan kassalle jnejne., mutta minua ei kutsuta edes haastatteluun niistä. Miksi ei, niin en tiedä. Tai no joo, on varmasti monta muutakin opiskelijaa, jotka hakee noita töitä, ja niihinkin varmaan valitaan mieluummin joku, joka on vähän aikaisemmin saanut työelämästä kiinni tai hoitanut koulunsa paremmin. Tämä selitys siitä, miksi on tärkeää olla edes jotain työkokemusta, ei siksi auta minua yhtään. Epäilen itsekin, että iso osa ongelmaa on se, että minulla ei ole tähän ikään mennessä työkokemusta.

t. ap

Jos et pääse ns. kunnollisiin hanttihommiin, mene sitten provikkapalkkaiseksi puhelinmyyjäksi, mainostenjakajaksi tai johonkin muuhun todelliseen paskaduuniin. Työnantajat arvostaa hakijaa, joka on tehnyt paljon paskempaa työtä. 

Vierailija
17/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyynnissä on se ikävä puoli, että sillä ei elä eikä oma kokemus ole yleensä kovin positiivinen. Osa-aikatyö jossakin muualla voisi olla kiitollisempaa.

Vierailija
18/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyynnissä alkoi vaivaamaan se, että käytännöt alalla tuntuu olevan aika kyseenalaisia. Ennen kuin lopetin, sain selville aika pahoja juttuja siitä yrityksestä, jossa olin töissä. Huijasi asiakkaita ja oli jollain kuluttajaviraston listalla. Myöhemmin olen muiltakin puhelinmyyntiä tehneiltä kuullut samanlaisia juttuja, että asiakkaita huijataan ja johdetaan harhaan ihan tahallisesti ja esimiehet jopa käskee tekemään niin. Mua ei haittaa, jos työ ei ole kovin hohdokas muuten, mutta en halua joutua valehtelemaan tai huijaamaan ihmisiä.

t. ap

Vierailija
19/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on aina kivaa kun kysytään toiselta, mutta vastataan itse ja lopuksi raivotaan omalle vastaukselle.

Tulee mieleen pitäkää tunkkinne-vitsi kokonaisuudessaan.

Vierailija
20/49 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyynnissä alkoi vaivaamaan se, että käytännöt alalla tuntuu olevan aika kyseenalaisia. Ennen kuin lopetin, sain selville aika pahoja juttuja siitä yrityksestä, jossa olin töissä. Huijasi asiakkaita ja oli jollain kuluttajaviraston listalla. Myöhemmin olen muiltakin puhelinmyyntiä tehneiltä kuullut samanlaisia juttuja, että asiakkaita huijataan ja johdetaan harhaan ihan tahallisesti ja esimiehet jopa käskee tekemään niin. Mua ei haittaa, jos työ ei ole kovin hohdokas muuten, mutta en halua joutua valehtelemaan tai huijaamaan ihmisiä.

t. ap

No pysy sitten ilman työkokemusta. Tietty suhteillakin voi yrittää saada töitä jotka on parempia kun mitä CV:lläsi saisit.