Koulusyksyn aloitus, saapa nähdä
Siellähän se nykyinen opetusministeri oli ensimmäisenä ostamassa lippuja festareille, eli se siitä lapset ensin ajattelusta.
Kouluja ei hallituksen toimesta haluta etään mutta mitä tehdään jos ja kun koulun hemkilökuntaa sairastuu? Monilla opettajilla toinen rokotus tulossa vasta syyskuussa ja tartuntakäyrä on kohti taivasta. Sijaisilla ja ryhmiä yhdistelemällä varmaan taas mennään ja opet pitää karanteenista etäkoulua luokkiin, huh, huh taas tätä syksyn aloitusta.
Viikon päästä aloitellaan kouluissa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Metsään menee. Li on surkein ministeri koko Suomen historiassa, eikä Marin ole parempi.
Me valmistaudutaan täällä nyt sitten taas kuskaamaan, kuten on kuskattu 1,5 vuotta. Ellei ole etäkoulussa. Lukiolainen onneksi saa tokankin rokotteen tässä kuussa eli sitten vähän helpottaa.
Ruokailuun ei myöskään mene. Saa syödä eväitä ainakin siihen asti, kun tuo toka rokote vaikuttaa.
Kiinnitin huomioni tähän viimeiseen riviin. Olen siis lukion keittiöllä töissä. Ei se siellä keittiön puolella vaikuta, mutta salivuorossa kohtaan käytännössä melkein koko lukion. Maskeitta toki, kun vaikea syödä se päässä.
Saapi nähdä miten vaikuttaa nk. asiakasmääriin siellä ruokalassa tämä tilanne. Yleensähän lukiolla kirjoilla olevista max. 70% käy syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsään menee. Li on surkein ministeri koko Suomen historiassa, eikä Marin ole parempi.
Me valmistaudutaan täällä nyt sitten taas kuskaamaan, kuten on kuskattu 1,5 vuotta. Ellei ole etäkoulussa. Lukiolainen onneksi saa tokankin rokotteen tässä kuussa eli sitten vähän helpottaa.
Ruokailuun ei myöskään mene. Saa syödä eväitä ainakin siihen asti, kun tuo toka rokote vaikuttaa.
Kiinnitin huomioni tähän viimeiseen riviin. Olen siis lukion keittiöllä töissä. Ei se siellä keittiön puolella vaikuta, mutta salivuorossa kohtaan käytännössä melkein koko lukion. Maskeitta toki, kun vaikea syödä se päässä.
Saapi nähdä miten vaikuttaa nk. asiakasmääriin siellä ruokalassa tämä tilanne. Yleensähän lukiolla kirjoilla olevista max. 70% käy syömässä.
Se ruokailu on opiskelijalle ainoa paikka jossa hän on väkisin ilman maskia.
Sisäliikkaan en kyllä myöskään suostu.
Meidän ongelma on se että lapsella on astma ja häne on vaikea jaksaa maski päässä. Astma aktivoituu. Siksi menee nyt ainakin ruokkiksilla ulos eväiden kanssa, että saa raitista ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku alapeukuttaa ilmeisesti siksi, että ei kestä kuunnella miten erilaisissa tilanteissa ihmiset tämän asian kanssa ovat ja haluaa asioiden menevän juuri niin kuin itse toivoo. Empatiakyvyttömyyttä osoittaa ainakin tällä. Toivottavasti kyseessä ei ole opettaja😳
Tämä ei ole yksinkertainen asia eikä päättäjillä ole varmasti helppo päätöksiä tehdä. Itse toivoisin, että turvattaisiin ihmiset ensin ja mentäisiin pätkä syksyä etänä tai edes hypridimallilla.
Se että on erimieltä jostain asiasta ei tarkoita että on empatiakyvytön tai ei ymmärrä erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä varsinkaan kun ollaan tälläisella foorumilla jossa on tarkoitus keskustella asioista ja jakaa mielipiteitä.
Qstockissa 40t toisetensa sylissä… tuskin on siis tarve laittaa keskimäärin 500oppilaan kouluja kiinni… Jotain järkeä, tai sitten olisi hallituksen pitänyt jo aikaisemmin huomioida kesän festarit.
Ei voi mennä näin, että kesällä saa hillua ja notkua, ja syksyllä säpit kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Qstockissa 40t toisetensa sylissä… tuskin on siis tarve laittaa keskimäärin 500oppilaan kouluja kiinni… Jotain järkeä, tai sitten olisi hallituksen pitänyt jo aikaisemmin huomioida kesän festarit.
Ei ne lapset siellä hilluneet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ruokailu on opiskelijalle ainoa paikka jossa hän on väkisin ilman maskia.
Sisäliikkaan en kyllä myöskään suostu.
Meidän ongelma on se että lapsella on astma ja häne on vaikea jaksaa maski päässä. Astma aktivoituu. Siksi menee nyt ainakin ruokkiksilla ulos eväiden kanssa, että saa raitista ilmaa.
Ja muutenkin se noissa kouluruokailussa on ihan höpöhöpö-hommaa nämä turvavälit sun muut. Jonottaessa ei onnistu. Olin eri koululla viime vuonna, siellä vaan todettiin, että kun asiakaspaikkoja on noin 200 ja kerrallaan tulee reilu sata syömään, se ookoo. Ihan kuin ne nyt istuisi siellä jotenkin väljästi.
Eräällä toisella koululla kokeilivat sellaista että joka toinen tuoli pois. Eiköhän ne osaa itse siirtää ne just niihin samoihin ryppäisiin. Se oli ihan nollakokeilu. Toki yläasteella ja lukiolla on sekin ongelma, että siellä ei ole mitään ruokailua valvovia opettajia. Sielläpähän temmeltää keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M7etsään menee. Li on surkein ministeri koko Suomen historiassa, eikä Marin ole parempi.
Täällä kollega amk puolelta. Päivittäin alle 1m päässä sadoista oppilaista useista kansallisuuksista vaihto-oppilaita myöten.
Linjastoa täytetään lähietäisyydellä ja tiskissä voisi kuvitella koronan leviävän. Kassalla ollaan myös ilman pleksejä.
Kokoontumisrajoitukset eivät ainakaan tähän asti ole koskeneet ruokalaa. Ilmastointi on ollut surkea jo ennen koronaakin.
Yksi rokotus saatu ennenkuin koulut alkavat. Voisi myös ajatella opettajien kakkosrokotteita aikaistaessa että oppilaitoksissa on muutakin henkilökuntaa, joiden vaikeampi suojautua kuin opettajien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lapset siellä hilluneet
Pointti ei varmaan olleetkaan ne lapset, vaan hallotuksen ja virkamiesten toimet. Turha niitä muutaman sadan oppilaan kouluja on sulkea, kun oppilaat 20-30 luokissa ovat stoisin kuin festarilla huutavat ja räkivät ympäriinsä…
Jos jotain nyt halutaan tehdä niin ensimmäisenä tapahtumat/festarit seis. Ravintolat kiinni. Siis nää iltojen juoppo ravintolat.
Ei kouluja etään missään nimessä. Itse olen päiväkodissa töissä ja meillä ollaan kyllä vielä enemmän lähikontaktissa kuin koulussa, plus monen pienen sisaruksia koulussa. Siltikään en kannata etäkoulua. Omat ainakin kärsivät siitä suuresti.
2.asteen opiskelijalla käytännössä katkesi opiskelut yli vuodeksi kun koko vuosi vedettiin työharjoittelulla ja sitä paikkaa ei sitten löytynyt.
Alakoululainen pärjäsi hyvin, mutta kärsi kavereiden puutteesta ihan hirveästi ja muuttui apaattiseksi. Nyt melkein itku silmässä pelkää etäkoulua.
Etä on ainoa järkevä ratkaisu jo senkin vuoksi, että suunniteltu etäopetus voi olla todella laadukasta (meidän lapsellamme oli aivan huippua etäopetusta), mutta mitä sitten on väistämättömien karanteenien ja hätäratkaisuiden aikana? Tee yksin tehtävät kotona ja joku tarkistaa myöhemmin jos jaksaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain nyt halutaan tehdä niin ensimmäisenä tapahtumat/festarit seis. Ravintolat kiinni. Siis nää iltojen juoppo ravintolat.
Ei kouluja etään missään nimessä. Itse olen päiväkodissa töissä ja meillä ollaan kyllä vielä enemmän lähikontaktissa kuin koulussa, plus monen pienen sisaruksia koulussa. Siltikään en kannata etäkoulua. Omat ainakin kärsivät siitä suuresti.
2.asteen opiskelijalla käytännössä katkesi opiskelut yli vuodeksi kun koko vuosi vedettiin työharjoittelulla ja sitä paikkaa ei sitten löytynyt.
Alakoululainen pärjäsi hyvin, mutta kärsi kavereiden puutteesta ihan hirveästi ja muuttui apaattiseksi. Nyt melkein itku silmässä pelkää etäkoulua.
Minä en tajua tätä ollenkaan. Minulta kirjoitti toinen ja toinen päätti ysin. 1,5 vuotta etänä. Molemmat opiskeli huipputulokset, abi pääsi huippuyliopistoon. Ysi aloittaa nyt huippulukiossa keskiarvolla 9,92.
Ei mitään ongelmaa. Tätä etäkoulusta ruikuttamista en hahmota yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Etä on ainoa järkevä ratkaisu jo senkin vuoksi, että suunniteltu etäopetus voi olla todella laadukasta (meidän lapsellamme oli aivan huippua etäopetusta), mutta mitä sitten on väistämättömien karanteenien ja hätäratkaisuiden aikana? Tee yksin tehtävät kotona ja joku tarkistaa myöhemmin jos jaksaa?
Ja opetus junnaa kuukausikaupalla, jos on edes opettajaa.
Pitkin kesää ovat lapset vanhempineen käyneet Linnanmäellä ja muissa huvipuistoissa.
Myös siellä on jonot, ollaan oltu lähekkäin, eikä lapsilla mitään maskeja ole ollut.
Ja tänään uutisoitiin, että myös lapsiasia valtuutetettu on sitä mieltä, että lasten tulee päästä lähikouluun.
Milloin ja missä vaiheessa koronaa, lapsilla olis muka ollut jokun suuri epidemia menneillään.
Ei yhtään ainoaa kertaa koko 1,5 vuoden aikana.
Altistumisia on ollut tuhansia ympäri Suomen, mutta eipä ole tuhansia sairastunut, eikä muutenkaan sairaaloihin joutunut.
Kyllä lasten on päästävä ikäistensä seuraaan kouluun parin vkon kuluttua.
Muutenhan heistä tulee syksyn mittaan oikeita mökkihöperöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakoululainen pärjäsi hyvin, mutta kärsi kavereiden puutteesta ihan hirveästi ja muuttui apaattiseksi. Nyt melkein itku silmässä pelkää etäkoulua.Minä en tajua tätä ollenkaan. Minulta kirjoitti toinen ja toinen päätti ysin. 1,5 vuotta etänä. Molemmat opiskeli huipputulokset, abi pääsi huippuyliopistoon. Ysi aloittaa nyt huippulukiossa keskiarvolla 9,92.
Se on kiva, että teillä onnistui ja meni hyvin. Meillä ei. Lukio on varmasti helpompi suorittaa etänä kuin opiskella vaikkapa sähköasentajaksi tai kirvesmieheksi.
Saatte tästä muutaman 🏆🏆🏆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakoululainen pärjäsi hyvin, mutta kärsi kavereiden puutteesta ihan hirveästi ja muuttui apaattiseksi. Nyt melkein itku silmässä pelkää etäkoulua.Minä en tajua tätä ollenkaan. Minulta kirjoitti toinen ja toinen päätti ysin. 1,5 vuotta etänä. Molemmat opiskeli huipputulokset, abi pääsi huippuyliopistoon. Ysi aloittaa nyt huippulukiossa keskiarvolla 9,92.
Sellasta se on ihmiselle, joka ei osaa yhtään ajatella asioita muiden kun itsensä kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsella oli etäkoulu juuri tuota tehtävät jaettiin wilmaan viikoksi ja joku me vanhemmat tarkistettiin myöhemmin jos jaksettiin. Lapsi kävi silloin kolmatta luokkaa. Joo ja valitettiin asiasta mikään ei muuttunut, perusteltiin että opettajalla oma lapsi kotona hoidettavana eli ei pysty nyt parempaan. Lapsi normaali älykäs ja hyvin koulussa pärjää. En siis missään nimessä toivo etäkoulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellasta se on ihmiselle, joka ei osaa yhtään ajatella asioita muiden kun itsensä kannalta.
Ja nekö sitten ajattelee jotka möyhää sitä lähiopetusta? Ei minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsella oli etäkoulu juuri tuota tehtävät jaettiin wilmaan viikoksi ja joku me vanhemmat tarkistettiin myöhemmin jos jaksettiin. Lapsi kävi silloin kolmatta luokkaa. Joo ja valitettiin asiasta mikään ei muuttunut, perusteltiin että opettajalla oma lapsi kotona hoidettavana eli ei pysty nyt parempaan. Lapsi normaali älykäs ja hyvin koulussa pärjää. En siis missään nimessä toivo etäkoulua.
Ei se TIETENKÄÄN nyt sellaista olisi kuin keväällä 2020, jolloin se polkaistiin tyhjästä käyntiin. Se on kiellettykin erikseen.
Lapsia pitää suojella tarttuvalta taudilta.