Laihaläskin ongelma: miten päästä eroon läskistä??
Eli olen siis normaalipainoinen nuori nainen, mutta silti esim. reisissä, takapuolessa ja vatsassa on ylimääräistä löysää ja jenkkakahvat löytyy myös. Harrastan liikuntaa, joten en siis ole aivan lihaksetonkaan. Niiden lihasten päällä sitten vaan on se läskikerroskin, selluliittiä löytyy myös...
Ruokavaliosta tämä tietenkin johtuu, en väitä että söisin erityisen terveellisesti. Mutta riittäisikö siis ruokavalion korjaaminen, vai pitääkö läskit myös "laihduttaa pois"? Eli pitäisikö minun olla kalorivajeellakin jonkin aikaa ja harrastaa jotain erityistä rasvanpolttoliikuntaa? Käykö siinä sitten niin, että ensin laihdun alipainoiseksi ja sitten pitäisi kasvattaa tarvittavat kilot takaisin lihaksina?
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:39"]
Eli olen siis normaalipainoinen nuori nainen, mutta silti esim. reisissä, takapuolessa ja vatsassa on ylimääräistä löysää ja jenkkakahvat löytyy myös. Harrastan liikuntaa, joten en siis ole aivan lihaksetonkaan. Niiden lihasten päällä sitten vaan on se läskikerroskin, selluliittiä löytyy myös...
Ruokavaliosta tämä tietenkin johtuu, en väitä että söisin erityisen terveellisesti. Mutta riittäisikö siis ruokavalion korjaaminen, vai pitääkö läskit myös "laihduttaa pois"? Eli pitäisikö minun olla kalorivajeellakin jonkin aikaa ja harrastaa jotain erityistä rasvanpolttoliikuntaa? Käykö siinä sitten niin, että ensin laihdun alipainoiseksi ja sitten pitäisi kasvattaa tarvittavat kilot takaisin lihaksina?
[/quote]
Mulla auttoi ruokavalio ja siinä ohessa nutraaminen. En myöskään juo enää yhtään olutta tai siideriä, meillä oli miehen kanssa aiemmin tapana juoda 2*0,5 l oluet joka viikonloppu ja sekin tosiaan lihotti, koska paino putosi vauhdilla sen jälkeen kun jätin oluet kokonaan pois.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:17"]
Minkälaista liikuntaa? Aerobisella menetät herkästi lihasta, joten kun sitä on vähän, on helppo hankkia tilalle läskiä ja pitää siitä kiinni. Läski kuluttaa niin olemattomasti energiaa lihakseen nähden.
[/quote]
Eniten ja useimmin harrastan kehonhuoltotyyppistä liikuntaa kuten äsken mainitsemiani pilatesta ja joogaa. Oikeastaan vähiten juuri aerobista, koska ennemmin käyn vaikka salilla kuin lähden lenkille. Tanssia harrastan kausittain, nyt en varmaan noin puoleen vuoteen ole sitäkään... -ap
[/quote]Mites se ruokailu sitten, tuleeko syötyä kuntoilua tukevasti? Varsinkin kuntosaliharjoittelussa tankkaus ja palautus on tärkeät. Ei oo hyvä, jos se lihas vaan hajoaa, eikä sillä ole tarpeeksi rakennuspalikoita eheytyä.
[/quote]
Luulen että ei tule, ruokavaliosta tämä laihaläskeys takuulla johtuu. Miten syöminen kannattaisi ajoittaa että se tukisi kuntoilua? Syön kyllä esim. maitorahkaa, mutta mitään jauheita tai palautusjuomia tai muuta urheiluhifistelyä en ole harrastanut... -ap
[/quote]Jos liikunta on lähinnä vastusharjoittelua, niin pakkotoistolta tai googlesta varmaan löytyy helpostikin noista lisätietoa. Mutta noin pääpiirteittäin:
riittävästi energiaa
hitaita hiilareita aamupainotteisesti, proteiinia iltaan
hiilaria pari-kolme tuntia ennen treeniä
hiilaria+protskua treenin jälkeen puolen tunnin sisään
Lisäksi kannattaa vaihdella saliohjelmaa muutaman viikon välein ja muutenkin tehdä asioita joskus toisin.
Mä olen 42-vuotias nainen, joka on ollut paria raskausaikaa lukuunottamatta koko aikuisikänsä samankokoinen, eli mahtunut vaatekokoon 36. Olen 170 cm pitkä ja painan 58 kg. Olen itseeni tyytyväinen vain tässä koossa, en laihempana, enkä lihavampana ja alan tuntea oloni läskiksi heti kun paino nousee yli 60 kg. Oon sitä mieltä että jokaisella on se tietty ominaispainonsa, jossa näyttää parhaalta ja jossa tuntee olonsa hyväksi. Eikä sen tarvitse muuttua iän myötä, painonsa säilyttäminen nuoruuden mitoissa on vain tahdonvoimasta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:48"]
Minkälaista liikuntaa? Aerobisella menetät herkästi lihasta, joten kun sitä on vähän, on helppo hankkia tilalle läskiä ja pitää siitä kiinni. Läski kuluttaa niin olemattomasti energiaa lihakseen nähden.
[/quote]
Eniten ja useimmin harrastan kehonhuoltotyyppistä liikuntaa kuten äsken mainitsemiani pilatesta ja joogaa. Oikeastaan vähiten juuri aerobista, koska ennemmin käyn vaikka salilla kuin lähden lenkille. Tanssia harrastan kausittain, nyt en varmaan noin puoleen vuoteen ole sitäkään... -ap
[/quote]Mites se ruokailu sitten, tuleeko syötyä kuntoilua tukevasti? Varsinkin kuntosaliharjoittelussa tankkaus ja palautus on tärkeät. Ei oo hyvä, jos se lihas vaan hajoaa, eikä sillä ole tarpeeksi rakennuspalikoita eheytyä.
[/quote]
Luulen että ei tule, ruokavaliosta tämä laihaläskeys takuulla johtuu. Miten syöminen kannattaisi ajoittaa että se tukisi kuntoilua? Syön kyllä esim. maitorahkaa, mutta mitään jauheita tai palautusjuomia tai muuta urheiluhifistelyä en ole harrastanut... -ap
[/quote]Jos liikunta on lähinnä vastusharjoittelua, niin pakkotoistolta tai googlesta varmaan löytyy helpostikin noista lisätietoa. Mutta noin pääpiirteittäin:
riittävästi energiaa
Lisäksi kannattaa vaihdella saliohjelmaa muutaman viikon välein ja muutenkin tehdä asioita joskus toisin.
[/quote]
Lähinnä harrastan tuota kehonhuoltoliikuntaa... Pitäisikö kiinteytyäkseen lisätä reilusti vastusharjoitteluakin? Kai sitä aerobista tarvitsee myös että rasva palaa? Jos syön kolme tuntia ennen treeniä niin johan se on treenatessa nälkä. Hankalaa, kun itsekurini todellakaan ei ole kovin hyvä eikä päivä- saatikka viikkorytmini ole mitenkään kovin säännöllinen minkään suhteen (liikunta, ravinto, nukkuminen jne.). -ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:23"]
Vaihtoehtoina tuommoisessa tilanteessa on varmaan joko sellainen body recomposition -tyyppinen juttu, eli jatkat liikuntaa ja syöt tarpeeksi proteiinia ja kroppa muuttuu pikkuhiljaa tai sitten sellainen bulk & cut -tyyppinen syklittely, joka on vissiin nopeampaa. Ensin yleensä suositellaan lihasten kasvatusta, jonka jälkeen vasta (maltillinen) laihdutus, koska lihakseton, kevyt kroppa kuluttaa niin vähän kaloreita. Ja siis, lihaskuntoharjoittelu on must, aerobinen ei ole kovin hyvästä lihaksen kasvatukselle.
[/quote]
Tarkoittaako tuo sitten käytännössä sitä, että ensin vähän tästä kasvan kokoa ja sitten vasta pienenen? Vai tapahtuuko tuo kehonkoostumuksen muutos niin että yhtä aikaa lähtee läskiä ja tulee lihaksia? -ap
[/quote]
Lihas kasvaa lähinnä pluskaloreilla ollessa (vaikka aloittelija saattaa pystyä kasvattamaan lihasta myös ylläpitokaloreilla/pienillä miinuksilla, tämä ei ilmeisesti kovin kauaa kestä), joten joo, kyllä se paino sellaisessa tilanteessa tulee nousemaan. Jos tuo ylimääräinen massa on kuitenkin lihasta isolta osin, niin tällainen painonnousu ei yleensä näytä pahalta. Mukana tulee myös jonkinverran rasvaa, jota sitten myöhemmin yleensä hieman laihdutellaan pois. Tämä on siis se bulk & cut-taktiikka.
Kehonkoostumuksen muutoksessa ollaan ylläpitokaloreilla ja yritetään tehdä tuota että tavallaan yhtä aikaa lähtee läskiä ja tulee lihaksia, mutta tämä on tosiaan ilmeisesti aika lailla hidasta touhua. Itse olen tätä tässä n. vuoden tehnyt, paino on pysynyt samana, mutta mitat ovat pienentyneet ja kuvista huomaa eron, hitaasti mutta varmasti. Mun oma pää ei nyt tässä kohtaa vielä kestä tuota painonnousua, joten olen tyytynyt tähän. Yritän kuitenkin kerätä rohkeutta tehdä pientä, maltillista bulkkia tuossa syksyn-talven aikana, jos saisi tähän projetiin hieman vauhtia.
Mutta lähestyi tätä sitten miten vaan, se salillakäynti on kyllä ehdottoman tärkeää lihastenkasvatuksessa. Enkä nyt oleta, että kaikki haluavat näyttää fitness-tyypeiltä, mutta jos tosiaan on hyvin lihakseton (kuten minä olen ollut) ei mikään määrä joogaa tai muuta tuollaista saanut mulle sellaista mukavaa urheillullista ja ryhdikästä kroppaa, ennen kuin uskaltauduin salille ja vapaiden painojen osastolle vielä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:48"]
[/quote]
[/quote]
riittävästi energiaa
[/quote]
Lähinnä harrastan tuota kehonhuoltoliikuntaa... Pitäisikö kiinteytyäkseen lisätä reilusti vastusharjoitteluakin? Kai sitä aerobista tarvitsee myös että rasva palaa? Jos syön kolme tuntia ennen treeniä niin johan se on treenatessa nälkä. Hankalaa, kun itsekurini todellakaan ei ole kovin hyvä eikä päivä- saatikka viikkorytmini ole mitenkään kovin säännöllinen minkään suhteen (liikunta, ravinto, nukkuminen jne.). -ap
[/quote]Ei rasvanpalamiseen tarvita muuta kuin kalorivaje, ja siten, että on minimoitu lihaksenmenetys. Ei ole olemassa mitään rasvanpolttoliikuntaa tai mitään sellaista kikkaa.
Laihtumiseen ei tarvita itsekuria, vaan tietoa ja ymmärrystä asioista. Huono ruokavalio aiheuttaa jatkuvaa repsahdusvaaraa, heikentää liikuntaintoa (ja suorituskykyä) ja vaikuttaa taatusti unenlaatuunkin.
Kaikki alkaa siitä ruokavaliosta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:18"]
Laihtumiseen ei tarvita itsekuria, vaan tietoa ja ymmärrystä asioista. Huono ruokavalio aiheuttaa jatkuvaa repsahdusvaaraa, heikentää liikuntaintoa (ja suorituskykyä) ja vaikuttaa taatusti unenlaatuunkin.
[/quote]
Minun ei tarvitse "laihtua" vaan "kiinteyttää", sehän tässä hankalaa on, kropan koostumus pitäisi saada muutettua, kokoa ei. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:21"]
[/quote]
Minun ei tarvitse "laihtua" vaan "kiinteyttää", sehän tässä hankalaa on, kropan koostumus pitäisi saada muutettua, kokoa ei. -ap
[/quote]No sano sitä miksi sanot, mutta rasva ei lähde ilman kalorivajetta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:21"]
[/quote]
[/quote]Ei ole mahdollista taikoa rasvasta kovaa, tai muuttaa sitä millään taikatempulla lihakseksi.
Musta on myös hassuja nämä puheet "kiinteytyksestä". Se löysyys on rasvaa, ja Se lähtee laihduttamalla, eli niin että kuluttaa enemmän kuin syö. Ja samalla voi toki yrittää minimoida lihaskadon, kuten tuossa jo todettiin. Älkää hyvät naiset huijatko itseänne luulemaan, että Se rasva jotenkin"kiinteytyy".
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:31"]
Musta on myös hassuja nämä puheet "kiinteytyksestä". Se löysyys on rasvaa, ja Se lähtee laihduttamalla, eli niin että kuluttaa enemmän kuin syö. Ja samalla voi toki yrittää minimoida lihaskadon, kuten tuossa jo todettiin. Älkää hyvät naiset huijatko itseänne luulemaan, että Se rasva jotenkin"kiinteytyy".
[/quote]Aivan samaa mieltä.
Älkää nyt tahallaan ymmärtäkö väärin, ap vaikuttaa ymmärtävän kuitenkin, että lihasta tarvitsee saada lisää ja vähentää rasvaa. Keinot vain hakusessa vielä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:31"]Musta on myös hassuja nämä puheet "kiinteytyksestä". Se löysyys on rasvaa, ja Se lähtee laihduttamalla, eli niin että kuluttaa enemmän kuin syö. Ja samalla voi toki yrittää minimoida lihaskadon, kuten tuossa jo todettiin. Älkää hyvät naiset huijatko itseänne luulemaan, että Se rasva jotenkin"kiinteytyy".
[/quote]
Mutta kun puhe on laihaläskiydestä. Miten pitäisi toimia, kun on 174 cm pitkä ja painaa 58 kg? Silti on selluliittia ja sitä rasvaakin, mutta kiloja ei turhan paljon ole.
Taitaa olla koko juttu ihan hakusessa...
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:31"]Musta on myös hassuja nämä puheet "kiinteytyksestä". Se löysyys on rasvaa, ja Se lähtee laihduttamalla, eli niin että kuluttaa enemmän kuin syö. Ja samalla voi toki yrittää minimoida lihaskadon, kuten tuossa jo todettiin. Älkää hyvät naiset huijatko itseänne luulemaan, että Se rasva jotenkin"kiinteytyy".
[/quote]
Mutta kun puhe on laihaläskiydestä. Miten pitäisi toimia, kun on 174 cm pitkä ja painaa 58 kg? Silti on selluliittia ja sitä rasvaakin, mutta kiloja ei turhan paljon ole.
[/quote]Laihaläskin rasva ei ole yhtään erilaista lihavaläskin rasvaan verrattuna. Sama tekniikka molempien eliminoinnissa.
Älkää nyt tahallaan ymmärtäkö väärin, ap vaikuttaa ymmärtävän kuitenkin, että lihasta tarvitsee saada lisää ja vähentää rasvaa. Keinot vain hakusessa vielä.
[/quote]
No niin. En minä kuvittele että läski muuttuu lihakseksi, vaan sen läskin tilalle pitäisi saada lihasta. Mutta tosiaan kokoa minun ei tarvitsisi kasvaa eikä pienentyäkään. En vaan tosiaan oikein tiedä (vähän olen jo vinkkiä saanut, kiitos siitä), miten tuo käytännössä kannattaisi toteuttaa - pitääkö ensin laihduttaa (jolloin minusta tulee laiha, koska nyt olen normaalipainoinen) vai onnistuuko lihaksen kasvatus ja rasvan vähentäminen samaan aikaan (no miten se sitten onnistuisi jos lihaksen kasvuun tarvitaan kaloreita ja rasvan vähenemiseen vajetta, hmm...). -ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:37"]
[/quote]
[/quote]Laihaläskin rasva ei ole yhtään erilaista lihavaläskin rasvaan verrattuna. Sama tekniikka molempien eliminoinnissa.
[/quote]
Tosissaanko sitten meinaat suositella laihdutusta henkilölle, jolla tuollaiset mitat, lihaskuntoharjoittelulla toki että ne vähät lihakset säilyvät? Laihaläskillä on se ikävä puoli, että tuossa mennään pian jo pahasti alipainon puolelle, eikä siinä ole mitään järkeä. Järkevämpää on ensin kasvattaa lihaksia ja sitten laihduttaa niitä läskejä, jos painoa on alun alkaen melko vähän.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 13:40"]
[/quote]
No niin. En minä kuvittele että läski muuttuu lihakseksi, vaan sen läskin tilalle pitäisi saada lihasta. Mutta tosiaan kokoa minun ei tarvitsisi kasvaa eikä pienentyäkään. En vaan tosiaan oikein tiedä (vähän olen jo vinkkiä saanut, kiitos siitä), miten tuo käytännössä kannattaisi toteuttaa - pitääkö ensin laihduttaa (jolloin minusta tulee laiha, koska nyt olen normaalipainoinen) vai onnistuuko lihaksen kasvatus ja rasvan vähentäminen samaan aikaan (no miten se sitten onnistuisi jos lihaksen kasvuun tarvitaan kaloreita ja rasvan vähenemiseen vajetta, hmm...). -ap
[/quote]Kuten jo joku sanoikin tuolla yllä, voi onnistua yhtäaikaa, mutta se on äärimmäisen vaikeaa ja hidasta. Pitää oikeasti jaksaa se vaiva, että laittaa ruokavalion ja muut elämäntavat remonttiin. Lihasmassaa voi parhaimmillaankin saada vain jotain pari-kolme kiloa vuodessa, ja silloin ei kyllä olla samaan aikaan laihiksella.
Sellanen tuli vielä mieleen kysästä, että miten toi alkoholinkäyttö? Tai rasittaako jokin muu, esim. lääkitys maksaa? Rasva ei silloin pala, että sellaiset tekijät kannattaa hoitaa pois elämästä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:39"]
[/quote]Selluliittiin auttaa rasvakerroksen väheneminen ja ihon vahvistaminen kuorinnalla ja rasvaamisella.
Ruokavalio on tärkeä. Pitää syödä riittävästi, suhteellisen puhtaasti ja siten, että se tukee sun liikuntaa. Ja jos tarkoitus on saada rasvaa pois, niin miinusta on saatava joko syömistä vähentämällä tai sitten lisäämällä liikuntaa. Herkuista on helpoin tinkiä, ja kun syöt oikein, ei niitä edes tee mieli.
Ei tarvitse kuitenkaan kituuttaa niin, että menettäisit lihaksista. Mitä hitaammin laihdutat, laihdutat sitä enemmän rasvasta, joten vajetta ei kannata tehdä kovin paljoa.
Sinuna korjaisin ensitöikseni ruokavalion niin, että voisin kutsua sitä terveelliseksi.