Laihaläskin ongelma: miten päästä eroon läskistä??
Eli olen siis normaalipainoinen nuori nainen, mutta silti esim. reisissä, takapuolessa ja vatsassa on ylimääräistä löysää ja jenkkakahvat löytyy myös. Harrastan liikuntaa, joten en siis ole aivan lihaksetonkaan. Niiden lihasten päällä sitten vaan on se läskikerroskin, selluliittiä löytyy myös...
Ruokavaliosta tämä tietenkin johtuu, en väitä että söisin erityisen terveellisesti. Mutta riittäisikö siis ruokavalion korjaaminen, vai pitääkö läskit myös "laihduttaa pois"? Eli pitäisikö minun olla kalorivajeellakin jonkin aikaa ja harrastaa jotain erityistä rasvanpolttoliikuntaa? Käykö siinä sitten niin, että ensin laihdun alipainoiseksi ja sitten pitäisi kasvattaa tarvittavat kilot takaisin lihaksina?
Kommentit (83)
Mäkin haluaisin tietää. Olen 176/60 ja vaatekoko 36, joskus 34. Löllöä on pinnassa, jopa käsivarsissa.
Minulla ainakin auttaa vain laihdutus, ja vieläpä ihan "nälkäkuuri". Itsekin treenaan, ajoittain paljonkin, syön terveellisesti, "puhdasta ruokaa" välttäen hiilareita... läskimaha vaan on ja pysyy :( Olen 170/60 eli ihan normaalipainoinen.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:00"]
Minulla ainakin auttaa vain laihdutus, ja vieläpä ihan "nälkäkuuri". Itsekin treenaan, ajoittain paljonkin, syön terveellisesti, "puhdasta ruokaa" välttäen hiilareita... läskimaha vaan on ja pysyy :( Olen 170/60 eli ihan normaalipainoinen.
[/quote]
Itse olen 160/50 ja tosiaan löllöreidet (vaikka niissä todellakin on myös lihasta!) ja läskimaha pysyy, peppukaan ei todellakaan ole kiinteä... Yläkroppa puolestaan on hyvin siro ja pelkäänkin että luut alkaa paistaa pahemmin läpi jos oikein laihdutan. Luonnostaan siis sellainen rakenne, että esim. kylkiluut näkyy aika helposti. Toki rinnatkin on varsin pienet, harmillisesti. Laihtuessa varmasti pienentyy entisestään. Läski kertyy alakroppaan... -ap
Nyt ei tarvitse laihduttaa vaan kiinteytyä. Muutat ruokavalion terveelliseksi, muista proteiini, ja sitten lisäät treeniä rutkasti.
Minkälaisesta liikunnasta tykkäät? Liikunta ja laadukas ravinto muokkaa sun kropan kiinteäksi ja urheilulliseksi, vaa'an kyttääminen kannattaa kyllä silloin lopettaa..
Minkälaista liikuntaa? Aerobisella menetät herkästi lihasta, joten kun sitä on vähän, on helppo hankkia tilalle läskiä ja pitää siitä kiinni. Läski kuluttaa niin olemattomasti energiaa lihakseen nähden.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:14"]
Minkälaisesta liikunnasta tykkäät? Liikunta ja laadukas ravinto muokkaa sun kropan kiinteäksi ja urheilulliseksi, vaa'an kyttääminen kannattaa kyllä silloin lopettaa..
[/quote]
Tykkään esim. tanssista, bodypump-tyyppisestä ryhmäliikunnasta, joogasta, pilateksesta... Perus kuntosalista en tykkää ja lenkkeilyä suorastaan inhoan. Ongelma minulla on sekin että liikuntaharrastukseni ovat tosi kausittaisia, siis joskus innostaa oikein toden teolla ja joskus sohvaperunoidun täysin!
Mutta olisi tosiaan kiva jos joku osaisi sanoa jotain summittaista aikaa sille että missä ajassa tuloksia alkaisi edes vähän näkyä? Tietenkin se on yksilöllistä, ymmärrän kyllä... Mutta vaikka jotain omia kokemuksia jos on. Kun tuntuu tosiaan ettei motivaatiota oikein löydy kun tarvetta varsinaiseen laihtumiseen ei ole ja herkkujen syöminen on suuri nautinto. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:17"]
Minkälaista liikuntaa? Aerobisella menetät herkästi lihasta, joten kun sitä on vähän, on helppo hankkia tilalle läskiä ja pitää siitä kiinni. Läski kuluttaa niin olemattomasti energiaa lihakseen nähden.
[/quote]
Eniten ja useimmin harrastan kehonhuoltotyyppistä liikuntaa kuten äsken mainitsemiani pilatesta ja joogaa. Oikeastaan vähiten juuri aerobista, koska ennemmin käyn vaikka salilla kuin lähden lenkille. Tanssia harrastan kausittain, nyt en varmaan noin puoleen vuoteen ole sitäkään... -ap
Naisessa on luonnollisesti pehmeyttä. Ihan sairas tämä laihaläskeysjuttu. Ex-anorektikkojen ja nykyisten fitnessläisten puhetta.
Vaihtoehtoina tuommoisessa tilanteessa on varmaan joko sellainen body recomposition -tyyppinen juttu, eli jatkat liikuntaa ja syöt tarpeeksi proteiinia ja kroppa muuttuu pikkuhiljaa tai sitten sellainen bulk & cut -tyyppinen syklittely, joka on vissiin nopeampaa. Ensin yleensä suositellaan lihasten kasvatusta, jonka jälkeen vasta (maltillinen) laihdutus, koska lihakseton, kevyt kroppa kuluttaa niin vähän kaloreita. Ja siis, lihaskuntoharjoittelu on must, aerobinen ei ole kovin hyvästä lihaksen kasvatukselle.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:22"]
Naisessa on luonnollisesti pehmeyttä. Ihan sairas tämä laihaläskeysjuttu. Ex-anorektikkojen ja nykyisten fitnessläisten puhetta.
[/quote]
Höpöhöpö, en ole ex-anorektikko enkä kaipaa fitness-kroppaa, mutta ei se kivaa ole jos kroppa näyttää hyvältä vaatteet päällä mutta löpsähtää heti kun ne riisuu. Kiinteyttä siis kaipaan, en mitään täysin rasvatonta kehoa. -ap
13: Komppi.
Ap, tiedätkö, mitä "ihminen" tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:23"]
Vaihtoehtoina tuommoisessa tilanteessa on varmaan joko sellainen body recomposition -tyyppinen juttu, eli jatkat liikuntaa ja syöt tarpeeksi proteiinia ja kroppa muuttuu pikkuhiljaa tai sitten sellainen bulk & cut -tyyppinen syklittely, joka on vissiin nopeampaa. Ensin yleensä suositellaan lihasten kasvatusta, jonka jälkeen vasta (maltillinen) laihdutus, koska lihakseton, kevyt kroppa kuluttaa niin vähän kaloreita. Ja siis, lihaskuntoharjoittelu on must, aerobinen ei ole kovin hyvästä lihaksen kasvatukselle.
[/quote]
Tarkoittaako tuo sitten käytännössä sitä, että ensin vähän tästä kasvan kokoa ja sitten vasta pienenen? Vai tapahtuuko tuo kehonkoostumuksen muutos niin että yhtä aikaa lähtee läskiä ja tulee lihaksia? -ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:31"]
13: Komppi.
Ap, tiedätkö, mitä "ihminen" tarkoittaa?
[/quote]
Etkö ole oikeasti ikinä nähnyt sellaista tervettä kiinteää kroppaa? Minä olen, ihan oikeilla ihmisillä. Sellainen olisi kiva itsellekin. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:21"]
[/quote]
Eniten ja useimmin harrastan kehonhuoltotyyppistä liikuntaa kuten äsken mainitsemiani pilatesta ja joogaa. Oikeastaan vähiten juuri aerobista, koska ennemmin käyn vaikka salilla kuin lähden lenkille. Tanssia harrastan kausittain, nyt en varmaan noin puoleen vuoteen ole sitäkään... -ap
[/quote]Mites se ruokailu sitten, tuleeko syötyä kuntoilua tukevasti? Varsinkin kuntosaliharjoittelussa tankkaus ja palautus on tärkeät. Ei oo hyvä, jos se lihas vaan hajoaa, eikä sillä ole tarpeeksi rakennuspalikoita eheytyä.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:21"]
[/quote]
[/quote]Mites se ruokailu sitten, tuleeko syötyä kuntoilua tukevasti? Varsinkin kuntosaliharjoittelussa tankkaus ja palautus on tärkeät. Ei oo hyvä, jos se lihas vaan hajoaa, eikä sillä ole tarpeeksi rakennuspalikoita eheytyä.
[/quote]
Luulen että ei tule, ruokavaliosta tämä laihaläskeys takuulla johtuu. Miten syöminen kannattaisi ajoittaa että se tukisi kuntoilua? Syön kyllä esim. maitorahkaa, mutta mitään jauheita tai palautusjuomia tai muuta urheiluhifistelyä en ole harrastanut... -ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 12:09"]
Karppaamalla lähtee
[/quote]
Pitää paikkansa
Kato www.pinterest.fi :stä hakusanalla work out tai exercise tms., sieltä löytyy tosi hyvä koosteita esim. kiinteytykseen, erilaisia haasteita (30 päivää sitä ja tätä), kokonaisia jumppaohjelmia, joita voit tehdä kotona. Ja kätevästi, tyyliin yhteen a4:een tehtynä.
Esim. http://fi.pinterest.com/pin/488781365781603460/
:)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:41"]
muutat ruokavalion terveellisemmäks ja jatkat liikunnan harrastamista niin kyllä läskit vähenee. Normaalipainoisena en suosittele laihduttamaan, tai äkkiä elimistösi rupeaa käymään säästöliekillä ja keräämään vaan ylimääräistä rasvaa.
[/quote]
Kokeilla täytyy, yritän kerätä täältä vähän motivaatiota ja vinkkejä (lueskelen muitakin ketjuja kun tämä omani ei ehkä kovin monia kiinnosta kun en ole sairaalloisen ylipainoinen...). Kuinkahan kauan siinä kestää, ennen kuin tuloksia alkaa normaalipainoisella näkyä tuossa kiinteytymisessä? Olen kauhean kärsimätön ja herkuista kieltäytyminen tulee varmasti olemaan hankalaa. -ap