Töykein tai omituisin gynekologi, jolla olet käynyt?
Itselläni on jäänyt mieleen pari. Yksi huomautteli tutkimusta tehdessään painostani (ei merkittävää ylipainoa): "Pientä pyöreyttähän sinulla on, mutta ei se haittaa". Liittyi gynetutkimukseen miten?
Olen sairastanut vesirokon aikuisiällä ja vatsaan on jäänyt niistä ruvista arpia. Gyne: "Tämähän on kuin haulikolla olisi ammuttu".
Kolmas: sisätutkimus kesti jotenkin ihan tarpeettoman pitkään, kun gyne alkoi rupattelemaan yksityiskohtaisesti oopperasta, jonka oli nähnyt Savonlinnan oopperajuhlilla. En ole muutenkaan mikään oopperan ystävä, joten jaarittelu sormet sisälläni alkoi ihan vähän tuskastuttaa.
Nämä ovat kaikki olleet miehiä. Ei mitään ihan järkkyjä tapauksia ole kohdalle osunut, mutta näissäkin jo ihan riittävästi. Mikä on sinun oudoin gynekokemuksesi?
Kommentit (190)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:13"]Terveyskeskuksessa leipiintynyt gyne papanotossa törkkäsi spekulan kovakouraisesti sisään ja aiheutti vertavuotavan haavan kohdunsuulle :( Meni tosin itse melkoiseen paniikkiin siinä, juoksi huoneesta ulos konsultoimaan jollekin. Siinä makasin värkki levällään ja verta vaan pulppusi. Iski siteen käteen ja lähetti ehkäisyhoitajalle joka hoiti papanäytteenoton loppuun, vaikka verta tulikin. Tästä rumba alkoi, kun haava kokoajan tulehtui ja sain vetää erinäisiä antibiootteja. Aikamoiset traumat..
[/quote]
Huh. Kai sait korvauksia noin törkeästä hoitovirheestä.
[/quote]
Ei edes anteeksipyyntöä kuulunut. Olen miettinyt että kannattaisiko tästä valittaa jonnekin? Suht tuore tapaus..
[/quote]
potilasasiamiehelle, sellainen löytyy jokaisesta terveydenhuollon yksiköstä. Todennäköisesti potilasasiamiehen yhteystiedot löytyvät terveyskeskuksen nettisivuilta tai ainakin soittamalla vaihteeseen. Suosittelen ehdottomasti tekemään valituksen, gynekologinen sisätutkimus on niin herkkä toimenpide ettei mitään runnomista pidä hyväksyä vaikka olisi miten kiire. Ja etenkin jos seurauksena on tulehduskierre niin jotain on tosiaan mennyt pieleen.
[/quote]
No minäpä valitan! Löysinkin jo potilasasiamiehen yhteystiedot. Kiitos siskot! Pysytään kovina!
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 00:14"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:34"]
Itselläni on jäänyt mieleen pari. Yksi huomautteli tutkimusta tehdessään painostani (ei merkittävää ylipainoa): "Pientä pyöreyttähän sinulla on, mutta ei se haittaa". Liittyi gynetutkimukseen miten?
Olen sairastanut vesirokon aikuisiällä ja vatsaan on jäänyt niistä ruvista arpia. Gyne: "Tämähän on kuin haulikolla olisi ammuttu".
Kolmas: sisätutkimus kesti jotenkin ihan tarpeettoman pitkään, kun gyne alkoi rupattelemaan yksityiskohtaisesti oopperasta, jonka oli nähnyt Savonlinnan oopperajuhlilla. En ole muutenkaan mikään oopperan ystävä, joten jaarittelu sormet sisälläni alkoi ihan vähän tuskastuttaa.
Nämä ovat kaikki olleet miehiä. Ei mitään ihan järkkyjä tapauksia ole kohdalle osunut, mutta näissäkin jo ihan riittävästi. Mikä on sinun oudoin gynekokemuksesi?
[/quote]
Mulle sanoi miesgyne että alapääni oli synnytyksen jälkeen kuin räjäytetty ja naureskeli päälle.
Inhoan niitä joidenkin naisten väitteitä, että miesgynet olisivat muka helläkätisempiä kuin naiset! Omat kokemukseni ovat kaikki täysin päinvastaisia. Miesgyne on todennäköisimmin tökerö, asiaton tai pervo.
[/quote]
No ei yksikään mies gyne ole sentään riisuttanut minua alasti kuten naisgyne.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 21:58"]Gyne tuikkasi sormen takapuoleeni kun olin teinityttönä ensimmäisen kerran gynellä. Varoittamatta ja kipeää teki, kiljuin vain ottamaan sen takalistostani pois. Olin e-pillereitä hakemassa. Soitin sitten perhesuunnitteluneuvolaan myöhemmin ja kysyin, että kuuluuko peppuun tuikkaaminen asiaan.
[/quote]
;D D D Neuvolan tädin oli varmaan vaikea pidätellä naurua kun esitit kysymykseksi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:58"]Olin täyttämässä 19v enkä ollut aloittanut seksielämää vielä. Pillereitä söin kuukautiskipuihin ja olin uusimassa reseptiä. Lääkäri kysy että olenhan muistanut käyttää kondomia johon vastasin että ei ole ollut tarvetta kun ei ole ollut yhdyntöjäkään. Otettiin tai yritettiin ottaa papa koe kunnes lääkäri kysyi silmäyät pyöreinä "siis eks sä oo koskaan...?!" Vastasin naureskellen että en johon lääkäri vastas tuomitsevalla katseella takas ja kysyi miksi ylipäätänsä olin siellä.
Olin itse sinut asian kanssa mutta lääkärin ajatusmaailma jäi kyllä mietityttämään
[/quote]
No ei papaa tarvitse ottaa, jos on nuori eikä harrasta seksiä, joten ihan syystä ihmetteli.
Gynen mukana oli parikymppinen kandipoika, joka pyysi luvan tehdä myös tutkimuksen. Lupasin tehdä, ja tyyppi rullaili tuolinsa kanssa jalkoväliini. Spontaanin kuuloisesti pojan suusta pääsi "Voi kun on nätti!" ja gynellä petti pokka ihan täysin. Hekotteli siinä pojan ihmetellessä, mitä pitäisi tehdä ja minun hihittäessä gynen reaktiolle.
Sittemmin törmäsin samaan poikaan työterveydessä eli ilmeisesti gynekologia ei hänestä tullut.
Mulle yks naisgyne on jäänyt erityisesti mieleen:
Keskusteltiin mun painosta, oikeutetusti, kun sitä käynnin hetkellä oli lyhyessä varressani kuninkaalliset 105kg. Mutta, kun lääkärille selvisi että olin jo pudottanut 25kg, reaktio oli tyrmistys ja töksäytys "etkö ole harkinnut lihavuusleikkausta?!?" Olin 21v, juuri laihduttanut 25kg ja bmi alle 35 mutta tämä gyne yritti tuputtaa koko loppuelämää vaikeuttavaa leikkausta sillä perusteella että "oot joskus ollut niin lihava"..... Kyllä olin hyvillä mielin ja tsemppaantunut laihduttamaan sen gynekerran jälkeen....
Minusta oli kyllä todella asiatonta pantava sterilisatio lähetettä ja tivata olenko ajatellut että jos lapseni kuolevat. Joi, niin voi käydä, mutta se on kuitenkin äärimmäisen epätodennäköistä. Eihän sitä muitakaan elämän suuria päätöksiä tee sen perusteella että jos lapset kuolevat! Ostammeko isomman asunnon? Ei kannata jos lapset kumminkin kuolee. Otanko vastaan uuden haastavan työn? Ei kannata kun jos lapset kuolee niin sitten harmittaa kun en ollut enemmän niiden kanssa kotona... jne. Älytöntä!
Opiskelijaterveydenhuollossa sellainen erittäin vaivaantunut naisgyne, joka ei tainnut missään vaiheessa katsoa silmiin puhuessaan minulle. Sai miettimään, että miksi on valinnut tuon alan.
Yhdestä kerrasta jäi oudot fiilikset. Asuin Italiassa ja menin ensimmäistä kertaa gynelle erään operaation jälkeiseen tarkastukseen ja hakemaan pillerireseptiä. Paikallisen perähikiän kunnallinen terveysasema ei ollut aivan samanlainen kuin Suomessa tottumani yksityisvastaanotto. Puitteet olivat kuin jostain neukkulasta. Makasin alasti kylmällä metallipedillä ja miesgynellä oli tosi ronskit otteet. Tärisin kylmästä ja gyne survaisi laitteet varoittamatta sisääni ja venytteli häpyhuuliani äärimmillen auki. Sattui ja huomautin hieman kovista otteista mutta hän vain katseli vaginaani pitkään ja syvästi kiinnostuneena kummallisten rilliensä takaa ja sanoi italiaksi, että kyllä täällä kai kaikki on kunnossa. Muuten mukava ja asiantunteva tyyppi.
Kerran minulta oltiin ottamassa papanäytettä ja samalla lääkäri ja hoitaja juttelee keskenään siitä miten oli unohdettu ilmoittaa papa tuloksista naisille, joilla oli ollut pahoja muutoksia. Taisivat puhua kuukausia sitten otetuista kokeista.
Mä kävin yksityisellä gynellä, ja sillä oli niin hirveä kiire olevinaan että suoraan ovelta passitti riisumaan housut ja pöydälle. Sieltä se sitten käveli kohti ja huusi jo matkalta että "aijai, kyllähän se pahalta näyttää, kyllä se herpes on, herpeshän se" olin ihan hämilläni että mistä se puhuu, kunnes lopulta selvisi että oli sekoittanut mun pillerikäynnin seuraavan asiakkaan herpeskäyntiin. Mä olin tuolloin vielä neitsyt eikä todellakaan ollut mitään herpekseen viittaavaakaan alapäässä, vaan ihan terve värkki. Jäi vaan mietityttämään että noinko sitä"tutkitaan" niitä tauteja, katsotaan koneelta mitä potilas itse epäilee ja sitten vaan myötäillään sitä
Eka gynekäynti päivystyksessä. Tunki aivan liian ison levittimen väkisin sisääni. Jännitin vastaan ja sanoin, että sattuu helvetisti. Jatkoi vain ja sanoi, että rentoudu. Taisin alkaa itkemään ja lopulta suostui vaihtamaan pienempään. Kiva kokemus teinitytölle.
YTHS:n gyne: "Onko tää joku matkatuliainen?" tai muuta samantapaista. Olin saanut hiivan etelänreissulla ja menin lääkäriin. Ennen tutkimusta kerroin olevani parisuhteessa. Voisihan sitä sukupuolitautien mahdollisuutta kysyä vähän tahdikkaammin :D. Helkkarin outo ukko muutenkin. Väkisellä tyrkytti mulle pillereitä, vaikka sanoin että en halua niitä syödä. Heitti jotain tosi kummallista ja naista alentavaa läppää koko ajan. Tyyliin "Naiset juoksee innoissaan apteekkiin hakemaan kaikenmaailman hömppä valmisteita joka vaivaan, pelkkää huijausta" tai "kun naiset eivät tajua, että mitään hajustamatontakaan pesuvoidetta ei kannata käyttää". Huooh.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:44"]Vanha hupsu täti laittoi sen levitysvermeen sisääni ja alkoi siinä ihan rauhakseen keittelemään teetä :D ensin vedenkeitin, huljutteli pussia kupissa ja vähän siemailikin. Siinä sitten makoilin pipari levälläni ja metallihärpäkkeet reiästä roikkuen ja odottelin että saa teensä valmiiksi. Aavistuksen erikoista? Ehkä sillä oli lakisääteinen kahvitauko...?
[/quote] apua kuolen nauruun :D
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:07"]Olin noin 16- vuotiaana hakemassa e- pillereitä ekaa kertaa. Vanhempi miesgynekologi teki tutkimuksen ja sanoi lopuksi: hyvin tästä mahtuu lapset tulemaan, lantio on niinku hevosella. Olin silloin 160cm/55kg, eli en mikään läski mutta nähtävästi sitten puhui lantioluista tai jotain...
[/quote]
Niin voi olla hyvin leveä lantion mutta kapeat synnytyskanavat
ja
hyvin kapea lantio mutta leveät kanavat.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:33"]sanoi mun siskoni olevan luultavasti kaupungin yleinen polkupyörä (oikeesti)
[/quote]
Mitääh? Siis oliko tämä jotain "huumoria" tältä Turun gyneltä? Miten sisko liittyi sun tutkimukseesi mitenkään? YÖK.
Ei tule nyt mitään erityistä töykeää käyntiä mieleen, mutta parhaat ovat olleet miehiä. Naisgynet ovat olleet töykeämpiä ja kovakouraisempia. Miesgynet ehdotomasti parempia omien kokemuksieni mukaan.