Mikään ehkäisy ei sovi, eikä asia kiinnosta lääkäreitä
Yritin kysyä perhesuunnittelusta aikaa itselleni. Käskettiin varata aika terveysasemalta koska "siellä on kumminkin ne samat lääkärit". Terveysasemalla sanottiin että kyllä se on perhesuunnittelun tehtävä.
Ongelmani on seuraavanlainen: hormonaalisesta ehkäisystä saan vakavia mielialaoireita. En ehkä olisi huomannut asiaa ja olisin luultavasti elänyt loppuelämäni siinä luulossa että olen kroonisesti masentunut, jollen olisi jättänyt ehkäisyä pois välillä. Olo oli normaali. Hyvä. Pitkän aikaa. Sitten oli raskaus. Ja kaikki meni ihan hyvin silloinkin.
Imetysaikana kokeilin keltarauhashormoneita. Ne tekivät minusta todella räjähdysherkän. Jätin ne pois. Kokeilin kuparikierukkaa. Sain kohtutulehduskierteen. Sitten tuli muita gynekologisia ongelmia joihin määrättiin ratkaisuksi yhdistelmäehkäisypillerit. Ajattelin että olkoot, kai se on sitten niitä syötävä. Ne eivät kuitenkaan ratkaisseet ongelmia joihin ne oli määrätty. Lisäksi masennus palasi ja tuntui entistä pahemmalta koska olin saanut niin pitkään olla ilman hormonivalmisteita ja kokenut millainen on normaali mieliala. Ilman hormonivalmisteita en vihannut koko ajan kaikkea ja toivonut kuolevani. Olin tyytyväinen elämääni eikä mieliala vaihdellut äärilaidasta toiseen. Olin onnellinen, mikä oli minulle aivan uutta.
Lääkäreille on ihan sama vaikkei yhdistelmäehkäisyvalmisteet sovi, koska ainahan siihen voi sitten lisäksi vetää vähän masennuslääkkeitä. Ja pillerimerkkiä voi vaihtaa sen miljoona kertaa vaikka on jo aika lailla selvää ettei tilanne merkkiä vaihtamalla mihinkään muutu. Keltarauhashormonit eivät sovi, joten se sulkee pois myös hormonikierukan jossa tulehdusriski olisi pienempi kuin kuparisessa. Kondomi tappaa halut lähinnä miehen takia; kondomiakin käytettäessä ehkäisy on minun tehtäväni. Pessaari on naurettavan epävarma ehkäisyväline. Ja siinähän ne sitten olikin.
Hyvästi seksielämä. Perhesuunnittelun aika olisi siinäkin mielessä ollut hyvä juttu että olisin halunnut puhua jonkun kanssa synnytyksen jälkeisten kipujen aktivoimista raiskaustakaumista, jotka eivät varsinaisesti ole helpottaneet seksin palautumista parisuhteeseen. Mutta minkäs teet jos ei aikoja anneta.
Kommentit (56)
Komdomiin tottuu, nim. kokemusta on
Itse tekisin tilanteessasi ne lapset heti peräjälkeen ja sitten piuhat poikki. Jos jostain syystä ette vielä jaksa toista lasta, niin ehkäisette kondomilla sen vuoden-kaksi. Oletteko kokeilleet naisten kondomia?
Perheneuvolassa pääsee keskustelemaan parisuhdeasioista ja raiskauksen vaikutuksesta siihen. Se on eri paikka kuin tuo ehkäisyneuvola.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:19"]
No onpa ikäviä vastauksia. Auttaako se keskeytetty yhdyntä ja varmojen päivien hyödyntäminen myös kipuihin joita on pitkin kuukautiskiertoa ja joita on tilapäisenä apuna hoidettu tippapullolla sairaalassa? Ja siihen että verta eksyy paikkoihin joissa sitä ei kuuluisi olla ja siksi tarvitaan verensiirtoa? Niihin vaivoihin jotka yhdistelmäehkäisypillereiden piti poistaa vaan eivät poistaneet. Vai auttaiskohan se Persona kenties näihin ongelmiin?
ap
[/quote]
No ihmekö niiden lääkäreiden pitäis sulle taikoa? Kuulostaa siltä että sulla on vaihtoehdot kokeiltu jo. Tehkää se lapsi nyt ja sitten vaikka kohdunpoisto?
Minkä ihmeen takia et varaa aikaa yksityiselle gynelle? Kyllä niille aikoja löytyy, helposti!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 15:39"]
Oisko sulla rahaa mennä suoraan yksityiselle gynelle? Maksaisi n. 100 euroa.
[/quote] saman koulutuksen on saanut julkisen puolen lekurikin. Mitä muuta kun kierukka, onko enää edes kuparikierukkaa, pillerit, kortsu, varmoihin päiviin ei kannata luottaa, eikä keskeytettyyn, naiselta menee nautintoa pois, se on vaan sitten miehen pantava peräpäätä.
Mun on nyt pakko kommentoida kun tänne eksyin! Itse olen 23 vuotias, kärsinyt sellaisista kuukautiskivuista että joskus on oltu sairaalassakin niiden takia. Ja kärsinyt niistä heti 13vuotiaasta saakka. Itse sain kuukautiskipuihin avun muutama kuukausi sitten. En ole koskaan uskonut mihinkään magneetti hömpänpömppään mutta eräs kaverini vannoi sellaisen magneetin nimeen joka laitetaan vatsan kohdalle, housuihin kiinni kuukautisten aikaan (päivää ennen niiden alkamista). Pakko myöntää vaikka olin todella skeptinen mutta siihen jäi mun kivut!
Käynti yksityisgynellä saattaisi auttaa..mutta kyllä sielläkin on tuurista kiinni, millainen henkilö tulee vastaan. Oletko kokeillut ehkäisyrengasta? Entä sellaista uutta ehkäisypilleri kuin Zoely? Siinä on luonnonmukaisempi estrogeeni, minkä vuoksi se ei aiheuta niin paljoa mielialavaihteluita/-muutoksia...tällainen on ainakin gynen kokemus valmisteesta. Markkinoille on tullut myös uusi pienempi hormonikierukka nimeltään Jaydess.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:57"]Täällä yksi joka on samanlaisten ongelmien kanssa paininut, tosin mulla ei kyllä ollut mitään kuukautisvaivoja joihin olisin hormoneja tarvinnut. Meillä kondomiehkäisyn teki vielä hankalaksi paha lateksiallergia... Itselle sopi ainoastaan Microluton-pillerit (keltarauhashormoni), kun taas esim. Cerazettesta muutuin raivopäiseksi. Kun sitten nuo Microlutonit vaikuttivat edes jotakuinkin sopivilta (vain hieman kärttyisyyttä) päätin pysyä niissä niin kauan kun ehkäisylle oli tarvetta. Eli kaikki pillerit eivät ole samanlaisia, merkeissä on eroja. Ja kuten joku jo ylempänä sanoikin, hormonikierukan vaikutus on tasaisempi joten ehkä siitä ei tulisi niin rajuja sivuoireita.
Itse hankin sterilisaation kolmannen lapsen jälkeen, ja sekin sitten otti ja petti ja syntyi sitten vielä neljäskin. Neljännen jälkeen leikeltiin putket poikki (molemmista munatorvista leikattiin pois sentin pätkä, jotta eivät vahingossakaan enää kasvaisi takasin yhteen...). Kuukautisvaivoihin suosittelen ap:lle vyöhyketerapiaa, sillä voi jonkin verran vaikuttaa ainakin kipuihin ja vuotohäiriöihin.
[/quote]
Miksi miestä ei sterilisoitu pettämisen jälkeen, olisi ollut helpompaa.
[/quote]
Joku kysyi että miksi ei miestä sterilisoitu.
Koska kukaan ei voi vannoa minulle että tulen koko loppuelämäni harrastamaan seksiä saman miehen kanssa. Vaikka nyt tuntuu siltä, että en halua miestä vaihtaa niin voinhan jäädä vaikka leskeksi... silloin se sama ehkäisyongelma olisi taas ollut edessä.
Koska olen moninkertainen riskisynnyttäjä, pidettiin myös lääkäreiden taholta suotavana sitä että en enää tulisi raskaaksi. Ja jos sukuuni olen tullut niin hedelmällistä ikää on näin melkein nelikymppisenä edessä vielä noin kaksikymmentä vuotta.
Minä halusin sterilisaation, koska halusin olla jotakuinkin varma siitä että en enää tule raskaaksi. Mieheni steriloiminen ei olisi tätä asiaa voinut taata.
T: 42
Minun piti vastata tähän eilen mutta tuli kiireitä. Minulla on nimittäin osittain samanlaisia kokemuksia; perhesuunnitteluun ei saanut aikaa vaan käskettiin mennä terveyskeskukseen, ja siellä sitten ihmeteltiin että miksi näin. Sama paikkakunta kenties? Kokeilin kuparikierukkaa koska ajattelin sen olevan pitkäaikainen kätevä ehkäisymuoto, mutta minullakin siitä (tai jostain muusta mutta samoihin aikoihin) aiheutui kohtutulehdus. Joka uusi kyllä mutta parani sitten.
Mutta vaikka vähän pelkäsin mitä hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa sivuvaikutuksina niin minulla yhdistelmäehkäisypillerit olivat kyllä helpotus jatkuviin kystiin. Tai ainakin toivottavasti ovat. Ja muutenkin raskauden jälkeiseen hormonitoiminnan tasapainottamiseen/rauhoittamiseen. En tiedä mitä ongelmia sinulla on ollut, mutta tosiaan kuten joku sanoikin perhesuunnittelussa eivät varmaan pysty niihin ottamaan kantaa. En tiedä millä perusteella perhesuunnitteluneuvolaan pääsee, mutta minä en ehkäisyä miettiessäni päässyt, kierukankin asennutin muualla. Jos olisin saanut keskustella kierukoiden eroista jonkun asiantuntevan kanssa ja miettiä sopivaa vaihtoehtoa niin ehkä olisin ottanut hormonikierukan.
Harmillista jos mikään ehkäisymuoto ei tunnu sopivan, mutta ainakin minulla yhdistelmävalmisteiden merkillä on ollut väliä.
Anaaliseksi ja ikääntyminen ovat parhaita ehkäsykeinoja..
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:03"]Vasektomia on tosiaan myös ihan oiva, ja peruttavissa oleva ratkaisu jos mieli myöhemmin muuttuu.
[/quote]
Todella typerä mielipide: vasektomia on peruuttamaton. Ja kaikki purkuyritykset pitäisi maksaa omasta pussista.
T. Kirurgi
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:57"]Täällä yksi joka on samanlaisten ongelmien kanssa paininut, tosin mulla ei kyllä ollut mitään kuukautisvaivoja joihin olisin hormoneja tarvinnut. Meillä kondomiehkäisyn teki vielä hankalaksi paha lateksiallergia... Itselle sopi ainoastaan Microluton-pillerit (keltarauhashormoni), kun taas esim. Cerazettesta muutuin raivopäiseksi. Kun sitten nuo Microlutonit vaikuttivat edes jotakuinkin sopivilta (vain hieman kärttyisyyttä) päätin pysyä niissä niin kauan kun ehkäisylle oli tarvetta. Eli kaikki pillerit eivät ole samanlaisia, merkeissä on eroja. Ja kuten joku jo ylempänä sanoikin, hormonikierukan vaikutus on tasaisempi joten ehkä siitä ei tulisi niin rajuja sivuoireita.
Itse hankin sterilisaation kolmannen lapsen jälkeen, ja sekin sitten otti ja petti ja syntyi sitten vielä neljäskin. Neljännen jälkeen leikeltiin putket poikki (molemmista munatorvista leikattiin pois sentin pätkä, jotta eivät vahingossakaan enää kasvaisi takasin yhteen...). Kuukautisvaivoihin suosittelen ap:lle vyöhyketerapiaa, sillä voi jonkin verran vaikuttaa ainakin kipuihin ja vuotohäiriöihin.
[/quote]
Miksi miestä ei sterilisoitu pettämisen jälkeen, olisi ollut helpompaa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:29"]
Persona + FemCap, ja vaikka vielä keskeytetty yhdyntä päälle. Mutta anteeksi jo valmiiksi kun edes ehdotin, kun nämä ainoastaan ehkäisevät, eivätkä voi sun kuukautiskipuja ja menkkaongelmia (joista et aloituksessa kai mitään maninnut?) poistaa.
[/quote]
Aloituksessa jota et ilmeisesti lukenut? Luin itse koko ketjun läpi, ja luultavasti ap on saanut aika monta vastausta sellaisilta jotka eivät syystä tai toisesta saa (mies juoksee vieraissa tai miestä ei ole eikä ehkäisyn tarvettakaan).
Minulla oli synnytyksen jälkeen riesana jatkuvat kohtutulehdukset joihin kerta toisensa jälkeen määrättiin samaa antibioottia tutkimatta ollenkaan mikä bakteeri on kyseessä. Meillä ehkäisyongelmat "ratkesivat" siten, että jatkuvien tulehdusten seurauksena oli lapsettomuus. Tietenkin olemme onnellisia siitä lapsesta joka meillä on, mutta toiveena oli kyllä saada pari lisääkin vielä joskus.
[/quote]
Tai sitten vastaukset ovat naisilta, joiden mies käyttää kondomia tai itselleen sopii muut ehkäisyvaihtoehdot.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 15:10"]Minun piti vastata tähän eilen mutta tuli kiireitä. Minulla on nimittäin osittain samanlaisia kokemuksia; perhesuunnitteluun ei saanut aikaa vaan käskettiin mennä terveyskeskukseen, ja siellä sitten ihmeteltiin että miksi näin. Sama paikkakunta kenties? Kokeilin kuparikierukkaa koska ajattelin sen olevan pitkäaikainen kätevä ehkäisymuoto, mutta minullakin siitä (tai jostain muusta mutta samoihin aikoihin) aiheutui kohtutulehdus. Joka uusi kyllä mutta parani sitten.
Mutta vaikka vähän pelkäsin mitä hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa sivuvaikutuksina niin minulla yhdistelmäehkäisypillerit olivat kyllä helpotus jatkuviin kystiin. Tai ainakin toivottavasti ovat. Ja muutenkin raskauden jälkeiseen hormonitoiminnan tasapainottamiseen/rauhoittamiseen. En tiedä mitä ongelmia sinulla on ollut, mutta tosiaan kuten joku sanoikin perhesuunnittelussa eivät varmaan pysty niihin ottamaan kantaa. En tiedä millä perusteella perhesuunnitteluneuvolaan pääsee, mutta minä en ehkäisyä miettiessäni päässyt, kierukankin asennutin muualla. Jos olisin saanut keskustella kierukoiden eroista jonkun asiantuntevan kanssa ja miettiä sopivaa vaihtoehtoa niin ehkä olisin ottanut hormonikierukan.
Harmillista jos mikään ehkäisymuoto ei tunnu sopivan, mutta ainakin minulla yhdistelmävalmisteiden merkillä on ollut väliä.
[/quote]
Hormonikierukka aiheuttaa kystia enemmän kuin kuparinen, ei olisi ehkä sopinut sinulle, jos niitä muutenkin tuli.
Oisko sulla rahaa mennä suoraan yksityiselle gynelle? Maksaisi n. 100 euroa.
Täällä yksi joka on samanlaisten ongelmien kanssa paininut, tosin mulla ei kyllä ollut mitään kuukautisvaivoja joihin olisin hormoneja tarvinnut. Meillä kondomiehkäisyn teki vielä hankalaksi paha lateksiallergia... Itselle sopi ainoastaan Microluton-pillerit (keltarauhashormoni), kun taas esim. Cerazettesta muutuin raivopäiseksi. Kun sitten nuo Microlutonit vaikuttivat edes jotakuinkin sopivilta (vain hieman kärttyisyyttä) päätin pysyä niissä niin kauan kun ehkäisylle oli tarvetta. Eli kaikki pillerit eivät ole samanlaisia, merkeissä on eroja. Ja kuten joku jo ylempänä sanoikin, hormonikierukan vaikutus on tasaisempi joten ehkä siitä ei tulisi niin rajuja sivuoireita.