Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikään ehkäisy ei sovi, eikä asia kiinnosta lääkäreitä

Vierailija
15.08.2014 |

Yritin kysyä perhesuunnittelusta aikaa itselleni. Käskettiin varata aika terveysasemalta koska "siellä on kumminkin ne samat lääkärit". Terveysasemalla sanottiin että kyllä se on perhesuunnittelun tehtävä.

Ongelmani on seuraavanlainen: hormonaalisesta ehkäisystä saan vakavia mielialaoireita. En ehkä olisi huomannut asiaa ja olisin luultavasti elänyt loppuelämäni siinä luulossa että olen kroonisesti masentunut, jollen olisi jättänyt ehkäisyä pois välillä. Olo oli normaali. Hyvä. Pitkän aikaa. Sitten oli raskaus. Ja kaikki meni ihan hyvin silloinkin.

Imetysaikana kokeilin keltarauhashormoneita. Ne tekivät minusta todella räjähdysherkän. Jätin ne pois. Kokeilin kuparikierukkaa. Sain kohtutulehduskierteen. Sitten tuli muita gynekologisia ongelmia joihin määrättiin ratkaisuksi yhdistelmäehkäisypillerit. Ajattelin että olkoot, kai se on sitten niitä syötävä. Ne eivät kuitenkaan ratkaisseet ongelmia joihin ne oli määrätty. Lisäksi masennus palasi ja tuntui entistä pahemmalta koska olin saanut niin pitkään olla ilman hormonivalmisteita ja kokenut millainen on normaali mieliala. Ilman hormonivalmisteita en vihannut koko ajan kaikkea ja toivonut kuolevani. Olin tyytyväinen elämääni eikä mieliala vaihdellut äärilaidasta toiseen. Olin onnellinen, mikä oli minulle aivan uutta.

Lääkäreille on ihan sama vaikkei yhdistelmäehkäisyvalmisteet sovi, koska ainahan siihen voi sitten lisäksi vetää vähän masennuslääkkeitä. Ja pillerimerkkiä voi vaihtaa sen miljoona kertaa vaikka on jo aika lailla selvää ettei tilanne merkkiä vaihtamalla mihinkään muutu. Keltarauhashormonit eivät sovi, joten se sulkee pois myös hormonikierukan jossa tulehdusriski olisi pienempi kuin kuparisessa. Kondomi tappaa halut lähinnä miehen takia; kondomiakin käytettäessä ehkäisy on minun tehtäväni. Pessaari on naurettavan epävarma ehkäisyväline. Ja siinähän ne sitten olikin.

Hyvästi seksielämä. Perhesuunnittelun aika olisi siinäkin mielessä ollut hyvä juttu että olisin halunnut puhua jonkun kanssa synnytyksen jälkeisten kipujen aktivoimista raiskaustakaumista, jotka eivät varsinaisesti ole helpottaneet seksin palautumista parisuhteeseen. Mutta minkäs teet jos ei aikoja anneta.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen kortsuun tottuu.

Vierailija
22/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

raahaa mies niskasta vasektomiaan ellei käytä kortsua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi, se on sitten harrastettava suu- ja anaaliseksiä tai miehen totuttava kortsuihin.

Vierailija
24/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa ikäviä vastauksia. Auttaako se keskeytetty yhdyntä ja varmojen päivien hyödyntäminen myös kipuihin joita on pitkin kuukautiskiertoa ja joita on tilapäisenä apuna hoidettu tippapullolla sairaalassa? Ja siihen että verta eksyy paikkoihin joissa sitä ei kuuluisi olla ja siksi tarvitaan verensiirtoa? Niihin vaivoihin jotka yhdistelmäehkäisypillereiden piti poistaa vaan eivät poistaneet. Vai auttaiskohan se Persona kenties näihin ongelmiin?

ap

Vierailija
25/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää ne lapset nopeasti peräkkäin ja sitten piuhat kiinni joko mieheltä tai sinulta tai vaikka molemmilta.  Kokeilitko muuten ollenkaan hormonikierukkaa? Siinähän on hyvin alhaiset hormonipitoisuudet verrattuna pillereihin. Minulle se oli aivan loistava vaihtoehto, kun vuodotkin jäivät heti pois ja hemoglobiiniarvo nousi 40 pykälää.

Vierailija
26/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidä sitten alapääs kurissa ja herran nuhteessa jos mikään ehkäisy ei käy ja mies ei suostu kumiin. Kumi vi3e tosin tuntoa.

Vierailija
27/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin on kiva heittää ilkeitä vastauksia kunnes osuu omalle kohdalle... 

Vierailija
28/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi päälläseisontaa.

Vierailija
29/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän ap, nuo sun vaivat sitten liippaa läheltäkään perhesuunnittelua! Menet sinne terkkariin ja vaadit lähetteen naistentautien erikoislääkärille. Siellä voitte sitten toisena asiana katsoa tuota ehkäisyäkin, mutta sivuseikkahan se tuohon verenvuotoon, tulehduksiin ja kipuihin verrattuna on.

Vierailija
30/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persona + FemCap, ja vaikka vielä keskeytetty yhdyntä päälle. Mutta anteeksi jo valmiiksi kun edes ehdotin, kun nämä ainoastaan ehkäisevät, eivätkä voi sun kuukautiskipuja ja menkkaongelmia (joista et aloituksessa kai mitään maninnut?) poistaa.

Vierailija
31/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää nyt lisääntymästä ja eihän se oo edes varmaa saatteko lapsia.

Vierailija
32/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama juttu! Ainut vaan, että sain valtavan migreenikierteen hormonaalisesta ehkäisystä ja kierukat eivät käyneet lainkaan. Meillä oli kolme lasta ja noin vuoden toimi "kalenteriehkäisy" eli koitin arvioida koska ovulaatio oli ja sitten olimme harrastamatta tai käytimme kondomia ( joka oli kamalaa... ) Mutta tämä ehkäisy ei todellakaan ole varma! Joten saimme neljännen lapsen. =) Sen jälkeen mies sterilisoitiin ja nyt on homma vihdoin viimein kunnossa! Ei tarvitse enää miettiä ehkäisyä ja lapsiluku on täynnä. 

Vierailija
33/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäis siltä, ettei kondomin lisäksi sopivaa ehkäisyä ole yksinkertaisesti olemassa. Turha suuttua jos kukaan ei hokkuspokkus-taikaehkäisyä osaa sulle keksiä, vaikka saisit tuhat aikaa varattua lääkärille tai neuvolaan.

Kivut ja vuoto-ongelmat voit toki yrittää hoitaa lääkärin avulla, mutta jos hormoneja et siedä niin hoitoa voi olla vaikea löytää.

Ehkäisyn hoitaisin ovulaation aikaan kortsuilla ja muuten menisin riskillä jos lapsia kuitenkin on vielä toiveissa. Ja sitten kun lapsiluku täysi niin steri.

Toivottavasti helpottaa.

Vierailija
34/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuossa ehkäisyssä oikein muita menetelmiä ole kuin estemenetelmä (kondomit, pessaarit, kierukka, pidäytäytyminen yhdynnästä, sterilisaatio/vasektomia) tai hormonaaliset menetelmät (erilaiset pillerit, ehkäisylaastari, -kapseli) ja joissain tapauksissa niiden yhdistelmät. Jos noista ei mikään käy, niin tyhjästä on paha nyhjäistä.

Vierailija
35/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:29"]

Persona + FemCap, ja vaikka vielä keskeytetty yhdyntä päälle. Mutta anteeksi jo valmiiksi kun edes ehdotin, kun nämä ainoastaan ehkäisevät, eivätkä voi sun kuukautiskipuja ja menkkaongelmia (joista et aloituksessa kai mitään maninnut?) poistaa.

[/quote]

Aloituksessa jota et ilmeisesti lukenut? Luin itse koko ketjun läpi, ja luultavasti ap on saanut aika monta vastausta sellaisilta jotka eivät syystä tai toisesta saa (mies juoksee vieraissa tai miestä ei ole eikä ehkäisyn tarvettakaan).

Minulla oli synnytyksen jälkeen riesana jatkuvat kohtutulehdukset joihin kerta toisensa jälkeen määrättiin samaa antibioottia tutkimatta ollenkaan mikä bakteeri on kyseessä. Meillä ehkäisyongelmat "ratkesivat" siten, että jatkuvien tulehdusten seurauksena oli lapsettomuus. Tietenkin olemme onnellisia siitä lapsesta joka meillä on, mutta toiveena oli kyllä saada pari lisääkin vielä joskus.

Vierailija
36/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:31"]

Mikä estää nyt lisääntymästä ja eihän se oo edes varmaa saatteko lapsia.

[/quote]

Myös joillain naisilla on ura. Mutta sinähän et siitä mitään tiedä.

Vierailija
37/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun lämpökäsittely.

Vierailija
38/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun kannattais sitä hormonikierukkaa kokeilla kun siinä on ne hormonipitoisuudet niin pieniä(ja vaikutus tasainen toisinkuin pillereissä) että voi hyvinkin sopia. Et varmaan sterilisaatioon pääse ennenkuin se on kokeiltu.

Tai sitten pessaari yhdistettynä spermisidiin ja 'varmoihin päiviin'

Vierailija
39/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäslaista hygieniaa teillä noudatettiin kierukan aikana? Mä olen pitänyt tiukan linjan, että mun pilluun kosketaan ainoastaan vastapestyin käsin, eikä ole tulehduksia näkynyt, vaikka kierukka onkin.

Vierailija
40/56 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytössä kondomi jo yhdeksättä vuotta, eikä se nyt niin kamalaa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi