Muita, jotka ovat lopettaneet alkoholin käytön kokonaan? Epäilen, että olen alkoholisti
Isälläni on alkoholiongelma, on juonut aina ja rikkonut juomisellaan perheeni ja aiheuttanut syviä traumoja.
Nyt olen tullut siihen tulokseen, että en voi jatkaa omaa alkoholinkäyttöäni. Juon suuria määriä lähes joka vklp, haen känniä ja nyt lähes jokaisena kertana mulla on tullut hirveitä riitoja muiden ihmisten kanssa. Haukuin mm. Toista naista yleiseksi naiseksi ja muuten rumasti, siis sanon asioita, joita syvästi kadun jälkeenpäin enkä aidosti tarkoita tuollaisia haukkumisia. Muutun aggressiiviseksi ja impulsiiviseksi. Olen todella ahdistunut ja masentunut.
Onko täällä muita joilla olisi samanlaisia kokemuksia? 😞 N26
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on se ongelma että ei ole mitään mitä tehdä, joten juon tylsyyteeni. Mieluummin makaan krapulassa kun ei oikein voikaan tehdä ololtaan mitään, kuin nousen tikkana ylös ja pyörin koko päivän mitään tekemättä. Syynä tylsyydelle keskittymisongelmat, ja fyysinen vammaisuus.
eri
Alkoholi varsinkin enemmän käytettynä vie keskittymiskyvyn lähes täysin.
Suuri oravanpyörä, josta on hyvä päästä pois.Illanistujaisiin renkinä silti ihan ok niille, ketkä sen osaa :).
Keskittymiskyvyn puutteeni on synnynnäinen, ei alkoholin aiheuttama.
Adhd + alkoholi on kauhea yhdistelmä. T. Sivusta seurannut.
Totta. Onneksi minulla ei ole adhdta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisen joka ei juo pitäisi selitellä juomattomuuttaan.
Ei sitä tarvi selitellä, kun sanoo napakasti, että se on henkilökohtainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun join, tuli joskus vedettyä aika pahat överit. Tuli örvellettyä ja sanottua asioita, mitä sitten naama punaisena kankkusesta ja häpeästä tuli muisteltua seuraavana päivänä. Ekan lapsen jälkeen join vain siideripullon tai pari vuodessa. Ei enää maistunut ja lopetin sen yhdenkin pullon kittaamisen siihen, ja viimeisestä pullosta onkin jo 13 vuotta. Paljon on paskaa elämässä tapahtunut sen jälkeen mutta ei kertaakaan ole tullut mieleen juoda alkoholia, ei minkäänlaista fiilistä.
Perheessäni on paljon mukiinmeneviä. Äitini on pilannut ties kuin monet joulut kun on lähtenyt mopo käsistä. Näistä ongelmista ei puhuta, eikä suomalaiseen tyyliin puhutakkaan. Jos ei puhuta, niin ongelmaa ei ole...
Siippani ei ole koskaan juonut eikä käyttänyt mitään muitakaan ylimääräisiä kemikaaleja. Hän on pitänyt itsensä aktiivisena koko ikänsä. Olemme olleet yhdessä jo yhdeksän vuotta. Emme ole uskovaisia, viihdymme toistemme seurassa ja omat harrastuksemme pitävät meidät kiireisinä. Joskus menee sunnuntai tekemättä yhtään mitään, mutta eipä kuitenkaan tulisi mieleen korkata pulloa.
Joskus tulee mietittyä miten se joillekin on niin helppoa ja toisille ei lopettaa se juominen.
On olemassa alkoholisteja ja alkoholin suurkuluttajia. Suurkuluttaminen voi olla helppokin lopettaa, kun ei ole sitä alkoholismisairautta, mutta alkoholistilla lähtee mopo käsistät heti eikä hän voi juoda ollenkaan. Itselleni juomisen lopettaminen on helppoa, ei vain ole mitään syytä lopettaa, kun ei ole oikein muutkaan tekemistä.
Oletko kokeillut jotain muuta tekemistä? Alkoholi tuppaa syrjäyttämään toiset harrastukset. Raitistuneet alkoholistit iloitsevat, kun voi tehdä mitä vaan ja aikaa ja energiaa riittää.
Kysytkö nyt tosissasi? Energia ei ole lisääntynyt missään vaiheessa, ei edes sillolin kun olin 3v juomatta.
Kysyn. Kaikki eivät tietenkään koe samalla tavalla. Sinun energian puutteesi johtuu jostain muusta syystä, esim. sairaudesta tai masennuksesta. Ne voivat olla myös alkoholismin taustasyitä.
Kyllä näin on. Jos olisi muuta tekemistä en joisi. Selvä se. Jotenkin ihmisen on kuitenkin aikansa käytettävä.
Selityksiä selityksiä, niitähän aina löytyy. Sano ihan rehellisesti, että juot koska haluat juoda.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin alkoholin käytön, nykyään menee paremmin työssäkäyvänä ja viikonloppuisin pajauttelen.
Kun kasvatin ja pajauttelin ei edes tehnyt mieli ryypätä. Saatoin joskus juoda 1-2 saunakaljaa. Lopetin kasvattamisen niin repesi kunnolla. Töissä ollessa lähes joka vkl kunnon kännit. Lomilla ja työttömänä 4-5 päivän ryyppyputkia. Jokin addiktio mulla on ja laillisesti voin valita vain alkoholin joka on paljon haitallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset selittelevät siksi, koska he pelkäävät että jos eivät sano syytä juomattomuudelle, heidät leimataan alkoholisteiksi. Ei sellaista leimaa kukaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset selittelevät siksi, koska he pelkäävät että jos eivät sano syytä juomattomuudelle, heidät leimataan alkoholisteiksi. Ei sellaista leimaa kukaan halua.
Itse kieltäydyn osallistumasta mihinkään tapahtumiin, missä viina virtaa. Ja jos joku kehtaa kysyä miksi niin sanon, että vituttaa katsella känniääliöiden häröilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa koittaa olla pari vkl ilman, niin näet miten erilaista elämää se on. Itse lopetin juomisen ihan vaan siksi, kun inhosin niitä kissanpissan makuisia aamuja ja päänsärkyä. Nyt saan paljon enemmän aikaiseksi, kun aamuisin on virtaa ja intoa touhailla. Ja ne kaverit ei kyllä kauaa jaksa katsoa tuollaista menoa. Kuulostaa siltä, kuin olisit aikuistumassa ja ottamassa vastuuta omista teoistasi, hienoa!
Itselläni on se ongelma että ei ole mitään mitä tehdä, joten juon tylsyyteeni. Mieluummin makaan krapulassa kun ei oikein voikaan tehdä ololtaan mitään, kuin nousen tikkana ylös ja pyörin koko päivän mitään tekemättä. Syynä tylsyydelle keskittymisongelmat, ja fyysinen vammaisuus.
eri
Onko mitään käsitöitä mitä voisit tehdä? Pystytkö huolehtimaan mistään lemmikistä ja miettimään sen kanssa jotain tekemistä? Minä syön suklaata tylsyyteen, auttaa kun voi kutoa sukkia ja kouluttaa koiraa.
Eipä oikeastaan tällä hetkellä. Silloin kun olo on parempi, niin teen kaikenlaista. Ei voi myöskään odottaa että ihminen saa elämänsisältönsä, ja kiinnostuu asioista pelkästään siksi että on vammainen. Tarkoitan siis sitä että ihminen joka ei pysty kävelemään ei automaattisesti tykkää käsitöistä. Tiedän mm sokean henkilön joka ei pidä musiikinkuuntelusta, vaikka sitä aina oletetaankin häneltä harrastukseksi kun hän ei näe.
Eihän se alkoholi paranna vammaa saati oloa.
Näinhän en ole väittänytkään. Juomattomuus ei myöskään paranna vammaa saati oloa.
Vamma ei parane, mutta mieli ja elimistö pysyy paremmassa kunnossa.
Ei ole elimistöllä väliä. Mieli pysyy paremmassa kunnossa kun on tekemistä.
Mieli ja keho on kokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut eivät kysy tai pakota muita. Nykyään sitä kysellään entistä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin alkoholin käytön, nykyään menee paremmin työssäkäyvänä ja viikonloppuisin pajauttelen.
Kun kasvatin ja pajauttelin ei edes tehnyt mieli ryypätä. Saatoin joskus juoda 1-2 saunakaljaa. Lopetin kasvattamisen niin repesi kunnolla. Töissä ollessa lähes joka vkl kunnon kännit. Lomilla ja työttömänä 4-5 päivän ryyppyputkia. Jokin addiktio mulla on ja laillisesti voin valita vain alkoholin joka on paljon haitallisempaa.
Eikö tuossa tilanteessa pitäisi pyrkiä eroon addiktioista, ei korvata toista toisella?
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut vain sen takia, että alkoholi aiheuttaa niin paljon pahaa koko yhteiskunnassa. Erityisen paljon inhottaa, että alkoholimyyntiä on jopa urheilutapahtumissa. En ole alkoholisti, olen nuorempana ollut kohtuukäyttäjä.
Itse taas en ole osannut ikinä olla kohtuukäyttäjä vaikken alkoholisti koskaan ollutkaan vaan juominen oli aina vain humalahakuista. En siis ole juonut kuin viikonloppuisin eikä oikein juhannuksinaan ole mitkään monen päivän putket onnistuneet vaan olen sellaisen hilpeän hiprakan sijaan aina vetänyt lärvit, koska jo teininä oppi että kännissä kuuluu sekoilla..
Nyt sentään olen ymmärtänyt lopettaa koko juomisen ja usein harmittelen sitä, etten voi ottaa tuoppia vaikka just lätkämatsissa tai paria lasillista skumppaa terassilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kieltäydyn osallistumasta mihinkään tapahtumiin, missä viina virtaa. Ja jos joku kehtaa kysyä miksi niin sanon, että vituttaa katsella känniääliöiden häröilyä.
Tuokin on selitys. Jos ei sano mitään niin helposti luullaan että on ongelma alkoholin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa koittaa olla pari vkl ilman, niin näet miten erilaista elämää se on. Itse lopetin juomisen ihan vaan siksi, kun inhosin niitä kissanpissan makuisia aamuja ja päänsärkyä. Nyt saan paljon enemmän aikaiseksi, kun aamuisin on virtaa ja intoa touhailla. Ja ne kaverit ei kyllä kauaa jaksa katsoa tuollaista menoa. Kuulostaa siltä, kuin olisit aikuistumassa ja ottamassa vastuuta omista teoistasi, hienoa!
eri
Onko mitään käsitöitä mitä voisit tehdä? Pystytkö huolehtimaan mistään lemmikistä ja miettimään sen kanssa jotain tekemistä? Minä syön suklaata tylsyyteen, auttaa kun voi kutoa sukkia ja kouluttaa koiraa.
Eipä oikeastaan tällä hetkellä. Silloin kun olo on parempi, niin teen kaikenlaista. Ei voi myöskään odottaa että ihminen saa elämänsisältönsä, ja kiinnostuu asioista pelkästään siksi että on vammainen. Tarkoitan siis sitä että ihminen joka ei pysty kävelemään ei automaattisesti tykkää käsitöistä. Tiedän mm sokean henkilön joka ei pidä musiikinkuuntelusta, vaikka sitä aina oletetaankin häneltä harrastukseksi kun hän ei näe.
Eihän se alkoholi paranna vammaa saati oloa.
Näinhän en ole väittänytkään. Juomattomuus ei myöskään paranna vammaa saati oloa.
Vamma ei parane, mutta mieli ja elimistö pysyy paremmassa kunnossa.
Ei ole elimistöllä väliä. Mieli pysyy paremmassa kunnossa kun on tekemistä.
Mieli ja keho on kokonaisuus.
Sinä varmaan et olekaan vammainen. Se on helppo huudella päältäpäin kun itsellä on terveyttä piisannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksut eivät kysy tai pakota muita. Nykyään sitä kysellään entistä vähemmän.
Kannattaa valita fiksua seuraa, eikä suostua juomaan pakottamalla.
Alkoholistikin lopettaa juomisen ku korkin laittaa kiinni.
Te jotka olette hakeneet apua, miten olette käytännössä toimineet? Mistä olette aloittaneet avun hakemisen?
Entä te jotka olette vieroittaneet itse itsenne: miten olette päässeet alkuun?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette hakeneet apua, miten olette käytännössä toimineet? Mistä olette aloittaneet avun hakemisen?
Entä te jotka olette vieroittaneet itse itsenne: miten olette päässeet alkuun?
Olen lopettanut juomisen monesti, eikä se edes ole vaikeaa. Ei vain juo. Sen sijaan en ole saanut apua niihin asioihin jotka edesauttavat juomistani, joten palaan aina tissuttelemaan.
Yritä olla ilman edes muutama viikko. Juomattomuudesta tulee äkkiä hyvä tapa.
Kun itse alkaa epäillä, että juomisesta on tullut ongelma, niin silloin siitä on todellakin tullut jo ongelma.
Tsemppiä! Hyvä, että olet havahtunut.
Jos iltaisin iskee levottomuus ja tekisi mieli hörppyä, niin pidä käden ulottuvilla juotavaa. Alkoholiton olut voi olla hyvä ellei siitä sitten repsahda. Mutta esim. kivennäisvesi ja tee toimivat myös.
Noin nuorena jo ymmärrät asian, hienoa. Sinun syysi ei ole ,että olet alkoholisti, mutta sinun vastuullasi on sen hoito. Minä hakkasin päätä seinään paljon pidempään. Nyt raittiina 3 vuotta.
En ole lopettanut enkä tule lopettamaan koskaan, koska ei ole mitään tarvetta lopettaa.
Kännissä olen viimeksi ollut joskus 10 vuotta sitten ja viimeksi olen alkoholia juonut joskus viime vuonna, jolloin join yhden oluen.
Voin juoda milloin huvittaa, eikä minulla ole pienintäkään tarvetta säännöstellä juomisiani.
Kyllä näin on. Jos olisi muuta tekemistä en joisi. Selvä se. Jotenkin ihmisen on kuitenkin aikansa käytettävä.