Yhteishuoltajuudesta
Jos on tilanne, jossa lapset ovat pääsääntöisesti äidillään ja tapaavat isäänsä viikonloppuisin tai joka toinen viikonloppu, niin kummalla on vastuu huolehtia siitä, että lapsia koskevat asiat tulee hoidettua? Äidillä, joka asioista todennäköisimmin saa ensimmäisenä tiedon vai pitääkö isän osata kysellä asiat eri tahoilta? Isä pitää päivittäin puhelimitse lapsiin yhteyttä, vähintään viestein, jos ei soita. Lapset ovat siis yläkoululaisia. Vai tuleeko lasten muistaa kertoa isälleen itseensä liittyvät menot tai asiat?
Äiti on sitä mieltä, että hän ei ole mitenkään velvollinen kertomaan/viestittämään lasten isälle lapsiin liittyviä asioita. Hänen ei tarvitse nähdä sitä vaivaa.
Itsestäni toimintatapa kuulostaa oudolta. Itse ainakin näkisin, että on tärkeää, että viestit kulkevat joka suuntaan ajallaan ja se joka asiasta on kuullut ensimmäisenä on velvollinen välittämään viestin eteenpäin, jos asia on sellainen, joka molempien vanhempien on hyvä tietää.
Kommentit (36)
Vähän hankala homma, kun AP on mies ja aina pitää mennä naisen puolelle. Tämäkin tilanne tosiaan kuuluisi hoitua niin, että lähivanhempi informoisi etää, mutta Me Naiset ei voida vaan olla siltä mieltä.
Mä olen lähivanhempi ja hoidan päivittäiset lasten jutut. Jos on jotain terveyteen liittyvää tai muuten sellaista jonka koen että isän tulisi tietää, niin laitan sille viestin. Aika usein koen että isän olisi hyvä tietää, isä ei tosin vastaa sanallakaan saaneensa edes infoa, mutta se ei oo mun ongelma.
Toinen lapsista on yläkoululainen ja aika paljon se jo itse kertoo juttuja isälleen jos kokee että ne pitää sille kertoa. Ja joskus mä kysyn että haluaako hän, että se olen minä joka tiedon välittää. Oikeastaan koulujutut on sellaisia joista mä laitan infon isällekin automaattisesti, tosin nykyään vähemmän kun sekin on jo kuuleman mukaan hankkinut Wilma tunnukset omiakin lapsia ajatellen.
Ne jutut, mitkä isän on hyvä tietää juuri silloin kun lapset ovat hänellä, kerron. Eli jos on jotain lääkkeitä tai harrastuksen menoa vkl. Mutta tavallisia arkijuttuja en kerro.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:46"]
Juu, kouluasiat hoituukin kyllä Wilman kautta hienosti.
No yksi esimerkki oli se, että lapselle piti hommata passi. Asia tuli selville ihan vahingossa jossain lapsen mainitsemassa sivulauseessa. Ja kun siihen hakemukseen piti kuitenkin molempien nimi saada, niin jos äiti on sitä passia menossa hakemaan, niin voisi nyt kuvitella, että ilmoittaa, että nimen tarvitsee. Lapsi tuskin tietää, että molempien nimet tuohon tarvitaan eikä osaa siitä mainita. Isä sitten teki valtakirjan ja homma oli ok, sinänsä mitään ongelmaa ei siis tullut. Siitä olisi tullut, että isä ei välttämättä olisi asiasta kuullut lainkaan eikä olisi osannut tuota valtakirjaa täyttää.
ap
[/quote]
No yhteishuoltajuudessa nyt se valtakirja vaaditaan, joten en tajua esimerkkisi muodostamaa ongelmaa. Yksinhuoltajuudessa sitä ei tarvita, eikä lähivanhemman tarvitse kysellä yhtään mitään etävanhemmalta, sen kuin hakee sen passin. Oletettavasti se etä ei edes ole kauheen kiinnostunut lapsensa asioista edes, joten se ja sama saako se tiedon passista vai ei.
No, jos lapset ja isä päivittäin ovat yhteydessä, niin sanoisin, että lasten tulisi kertoa touhuistaan ja menoistaan. Kouluasiastahan isäkin tietää, kun käyttää wilmaa.
Mistä lapsiin liittyvistä asioista on kyse? Esim. kouluasiathan, tiedotteet yms. etävanhempi saa ihan itsekin selville Wilman kautta ainakin pääkaupunkiseudulla. Muuten kai olisi lasten etu että se joka tiedon saa, ilmoittaa siitä myös toiselle huoltajalle. textarin kirjoittaminen ei kauaa vie jos ei halua livenä yhteyttä pitää.
Ja mitä ne asiat ovat, joista pitäisi kertoa?!
No yksi esimerkki oli se, että lapselle piti hommata passi. Asia tuli selville ihan vahingossa jossain lapsen mainitsemassa sivulauseessa. Ja kun siihen hakemukseen piti kuitenkin molempien nimi saada, niin jos äiti on sitä passia menossa hakemaan, niin voisi nyt kuvitella, että ilmoittaa, että nimen tarvitsee. Lapsi tuskin tietää, että molempien nimet tuohon tarvitaan eikä osaa siitä mainita. Isä sitten teki valtakirjan ja homma oli ok, sinänsä mitään ongelmaa ei siis tullut. Siitä olisi tullut, että isä ei välttämättä olisi asiasta kuullut lainkaan eikä olisi osannut tuota valtakirjaa täyttää.
ap
varmaan yläkoululaiset osaavat kertoa menoista, jotka vaikuttavat esim. viikonlopun rytmiin (harkat, pelit, kokeet) itsekin.
Kouluasioista todellakin saa wilmasta tiedot tai sitten isä pyytää opettajaa lähettämään lippuset ja lappuset myös hänelle.
Läksyt ja kokeethan tuonikäiset jo ovat jo monta vuotta osanneet hoitaa itsenäisesti, jotan mitähän jäi puuttumaan?
Aivan, jos lapsilla on lääkityksiä, jotka ova tulleet äidilläoloaikana, niin niistä olisi hyvä soittaa/meilata/lähettä viestiä isälle, vaikka lapsetkin yleensä osaisivat ne itse huolehtia jo tuon ikäisinä.
Siitä olisi tullut, että isä ei välttämättä olisi asiasta kuullut lainkaan eikä olisi osannut tuota valtakirjaa täyttää.
ap
[/quote]
No, olishan avuton isä, jos ei lappua osaa täyttää...
Tässä tapauksessa....yläkoululaisilla ihan velvollisuus ja oikeus kertoa itse ne asiat, jotka haluaa toisen vanhemman tietävän.
Jos lapsi joutuu esim. poliisin kanssa tekemisiin niin siitä kyllä keskustellaa vanhempien kesken ja toki myös terveyteen liittyvät asiat. Koulu asioissa tieto wilmassa ja jos isä ei aktiivisesti käytä ei ole äidin velvollisuus tiedottaa asiosta.
Normiarjesta ei nyt tiedotustilaisuuksia tarvitse pitää.
ap
[/quote]
Oliko lapsi lähdössä isän vai äidin kanssa matkaan? Jos olisi ollut lähdössä äidin kanssa, niin isähän olisi voinut "näpäyttää" ja antaa äidin vain yrittää hakea sitä passia yksin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:48"]
Siitä olisi tullut, että isä ei välttämättä olisi asiasta kuullut lainkaan eikä olisi osannut tuota valtakirjaa täyttää.
ap
[/quote]
[/quote]
No eihän sitä nyt valmiiksi osaa täyttää, jos ei kukaan kerro, että tuollaiselle on tarve.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:59"]
ap
[/quote]
[/quote]
No eihän sitä nyt valmiiksi osaa täyttää, jos ei kukaan kerro, että tuollaiselle on tarve.
[/quote]
Kuinka paljon etukäteen sitten pitäisi tiedottaa?
Mä sanoin eksälle, että tarvii hoitaa lapsille passit, nähdäänkö x.x päivänä klo xx.xx, jotta saan allekirjoitukset niihin hakemuksiin. Ja näin homma hoitui.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:54"]
ap
[/quote]
Oliko lapsi lähdössä isän vai äidin kanssa matkaan? Jos olisi ollut lähdössä äidin kanssa, niin isähän olisi voinut "näpäyttää" ja antaa äidin vain yrittää hakea sitä passia yksin.
[/quote]
Itse asiassa ei kummankaan. Lapsi kyllä kertoi, että on lähdössä reissuun ja jossain sivulauseessa sitten selvisi, että passia ei vielä ollut.
Itsekin olen sitä mieltä, että lapsi itse pystyy kertomaan kyllä erilaiset asiat, edellyttäen, että lapsi on itse niistä tietoinen. Monesti jotkut menot on tulleet ilmi vasta esimerkiksi sinä päivänä, kun lapset ovat olleet isälleen tulossa. Eivät siis ole osanneet kertoa niistä aikaisemmin.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:59"]
ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuinka paljon etukäteen sitten pitäisi tiedottaa?
Mä sanoin eksälle, että tarvii hoitaa lapsille passit, nähdäänkö x.x päivänä klo xx.xx, jotta saan allekirjoitukset niihin hakemuksiin. Ja näin homma hoitui.
[/quote]
Näin teillä hoitui niin kaikilla houtuu. MEIDÄN isä onkin paljon ulkomailla ja nämä ei noin vaan hoidukaan!
Hyvissä ajoissa pitää nämä asiat ihan ydinperheessäkin hoitaa, eikä jättää ihan viime hetkille.
Ei tietenkään ole isän vika, jos kerran ei tiedä mitään, niin ei tiedä. Kyllähän nyt tärkeitä tietoja pitäisi välittää isällekin, mutta jos äiti ei sitä mielellään tee, pitää lapsia pyytää kertomaan niistä.