VAUVA – vastuun jakaminen
Hei palstanaiset ja -miehet!
Lapsen yrittäminen alkoi ja haluan jo tässä vaiheessa kuulla erilaisia kokemuksia tai näkemyksiä vastuunjaosta, että ehdin hyvissä ajoin pohtia asiaa.
Miten olette jakaneet hoitovastuun? Taloudellisen vastuun? Onko kumpikin ollut tyytyväinen, mitä tekisitte nyt toisin? Missä iässä lapsi päiväkotiin?
Oma tilanteemme tällä hetkellä on tämä: Minä olen tällä hetkellä opiskelija, mies on työssäkäyvä. Mies kantaa huomattavasti enemmän taloudellista vastuuta, mutta tilanne kääntyy kun valmistun ja saan töitä (saan luultavasti parempaa palkkaa). Kotityöt ovat jakaantuneet mielestäni erittäin tasapuolisesti.
Minä en ole koskaan haaveillut kotiäitiydestä, haluan opiskella ja tehdä uraa. Olen unelma-alallani. MUTTA tottakai oman lapsen kanssa jäisin vähintään täysimetyksen ajaksi kotiin, tarvittaessa pitemmäksi aikaan. Vuosi on ehkä sellainen aika, jonka voisin olla kotona ilman mutinoita. Eikö vuoden ikäisen voi jo laittaa päiväkotiin, ainakin lyhyitä päiviä?
Jo lapsen kannalta mielestäni olisi parasta, jos myös mies jäisi lapsen kanssa joksikin aikaa kotiin. Ajattelen, että ihannetilanteessa ensin minä olisin kotona vuoden ja sitten mies – mutta silloin minun tulisi ehkä keskeyttää opinnot hetkeksi ja tehdä vuosi töitä että pärjäämme?
Kommentit (29)
Maailma on jo täynnä ihmisiä. Miksi tahdot lisääntyä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi hillut vauvapalstalla, jos se on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole muutakaan tekemistä.
Onneksi olkoon jos olet löytänyt sen miehen, joka ottaa vastuun lapsestaan.
Palaa asiaan kolmen vuoden päästä ja kerro miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä asia hoidettu? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole muutakaan tekemistä.
No, ihan ymmärrettävä syy. AP
Hei ap, itse olin kotona n. 9kk ja isä sen jälkeen n. 6kk eli lapsi meni päiväkotiin reilun vuoden ikäisenä. Jälkeenpäin ajattelen että 1.5v iässä lapsi olisi ollut kypsempi päiväkotiin, ja olisimme jaksaneet vanhempina paremmin jos toinen olisi ollut siihen saakka kotona. Tämä siksi että työt+pk-arki on hektistä, etenkin jos lasta viekö imettää ja lapsella on rikkonaiset yöt. Yöunet alkaa yleensä parantua kun 2v-synttärit lähestyy. Kotona olo lapsen kanssa voi yllättää: se voi tuntua paljon ihanammalta tai rankemmalta kuin etukäteen luuli. Ei siis kannata lyödä suunnitelmia lukkoon etukäteen. Tsemppiä teille!
Vierailija kirjoitti:
Hei ap, itse olin kotona n. 9kk ja isä sen jälkeen n. 6kk eli lapsi meni päiväkotiin reilun vuoden ikäisenä. Jälkeenpäin ajattelen että 1.5v iässä lapsi olisi ollut kypsempi päiväkotiin, ja olisimme jaksaneet vanhempina paremmin jos toinen olisi ollut siihen saakka kotona. Tämä siksi että työt+pk-arki on hektistä, etenkin jos lasta viekö imettää ja lapsella on rikkonaiset yöt. Yöunet alkaa yleensä parantua kun 2v-synttärit lähestyy. Kotona olo lapsen kanssa voi yllättää: se voi tuntua paljon ihanammalta tai rankemmalta kuin etukäteen luuli. Ei siis kannata lyödä suunnitelmia lukkoon etukäteen. Tsemppiä teille!
Kiitos paljon kokemuksesta! Varmasti hyvä pointti tuo, ettei kannata liikaa lyödä lukkoon etukäteen. Hienoa myös kuulla, että teillä molemmat ovat olleet kotona. Täällä palstalla lukenut aikamoisia kauhukertomuksia.
AP
Jos haluat tehdä oikeasti uraa, lykkäisin lapsen tekoa ainakin koulun loppuun ja siihen asti et vakkarisopimus on kourassa.
Terkuin kokemuksen syvä rintääni ja nyt yritän 2 lapsen kanssa saada edes opinnot loppuun. Saat parempaa äitiysrahaakin kun on ollut töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon kokemuksesta! Varmasti hyvä pointti tuo, ettei kannata liikaa lyödä lukkoon etukäteen. Hienoa myös kuulla, että teillä molemmat ovat olleet kotona. Täällä palstalla lukenut aikamoisia kauhukertomuksia.
AP
Täällä niitä riittää. Jos alkaa ahdistaa, juttele mieluummin omalle tuttavapiirille, saat realistisemman kuvan. :)
Pienen vauvan kanssa voi vielä olla helppoakin, riippuen tilanteesta ja onko vaikka koliikkia. Rumba ja säätö alkaa vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun raskauduin piti meilläkin mun olla 4kk kotona ja sit miehen tulla vanhempainvapaalle. Siinä kohtaa sit piti ilmoittaa pomolle missä mennään niin musta tulikin se "kotiäiti".
Nyt mies haluaa toisen ja olisi puheitten mukaan jäämässä kotiin.
Meillä jää lapsiluku yhteen, en tee samaa virhettä uudelleen
-eri
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat tehdä oikeasti uraa, lykkäisin lapsen tekoa ainakin koulun loppuun ja siihen asti et vakkarisopimus on kourassa.
Terkuin kokemuksen syvä rintääni ja nyt yritän 2 lapsen kanssa saada edes opinnot loppuun. Saat parempaa äitiysrahaakin kun on ollut töissä
Iän puolesta en voi lykätä noin paljon, opiskelen nyt siis toista tutkintoa ja olen 29-vuotias. :) Mutta parempi äitiysraha olisi toki kiva.
Vierailija kirjoitti:
AP
Täällä niitä riittää. Jos alkaa ahdistaa, juttele mieluummin omalle tuttavapiirille, saat realistisemman kuvan. :)
Tuttavapiirissä on vain muutama lapsi, heiltä kyllä olen saanut jonkinlaista kuvaa. :) Aika suurta vaihtelua, yksi kauhuesimerkkikin löytyy (äiti hoitaa sekä lapset, kodin, että liian suuren siivun taloudesta tyyliin omilla säästöillään ja lainarahalla), mutta muut vaikuttavat tyytyväisiltä. Osalla perinteisempi jako, osalla modernimpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun raskauduin piti meilläkin mun olla 4kk kotona ja sit miehen tulla vanhempainvapaalle. Siinä kohtaa sit piti ilmoittaa pomolle missä mennään niin musta tulikin se "kotiäiti".
Nyt mies haluaa toisen ja olisi puheitten mukaan jäämässä kotiin.Meillä jää lapsiluku yhteen, en tee samaa virhettä uudelleen
-eri
Ikävä kuulla! Millä mies perusteli tuon takinkäännöksen? Ap
Yleensä "tasa-arvoisessakin" jaossa jää enemmän vastuuta äidille.
Vierailija kirjoitti:
Montako vuotta sinun miehesi makasi kotona päivät pitkät lapsen kanssa, ja sinä elätit miestäsi?
Jos sinulla edes on miestä tai lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt mies haluaa toisen ja olisi puheitten mukaan jäämässä kotiin.Meillä jää lapsiluku yhteen, en tee samaa virhettä uudelleen
-eri
Raha. Ja ymmärrän kyllä sillä jälkikäteen myönnän että oli parempi rahallisesti että mies (joka muutenkin tienaa 1,5kertaisesti) jäi kotiin sillä mun minimi äitiysraha ei olis riittänyt edes talolainan ja autolainan lyhennykseen muista kuluista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä "tasa-arvoisessakin" jaossa jää enemmän vastuuta äidille.
Tämä ihan vaan jo silloin kun jos imettää eikä toinen huoli pulloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Raha. Ja ymmärrän kyllä sillä jälkikäteen myönnän että oli parempi rahallisesti että mies (joka muutenkin tienaa 1,5kertaisesti) jäi kotiin sillä mun minimi äitiysraha ei olis riittänyt edes talolainan ja autolainan lyhennykseen muista kuluista puhumattakaan.
Mutta etkö siis olisi palannut töihin, jos mies olisi jäänyt kotiin ja äitiysraha olisi siis vaihtunut palkkaan? Pahoittelut jos tyhmä kysymys. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako vuotta sinun miehesi makasi kotona päivät pitkät lapsen kanssa, ja sinä elätit miestäsi?
Jos sinulla edes on miestä tai lapsia.
Toivon, että ei nyt aleta riitelemään. Sen sijaan kuulisin mielellään, miten teillä asiat hoidettiin (jos lapsia) ja olitteko molemmat tyytyväisiä? AP
Aika monesti etukäteen tunnutaan sopivan tasapuolisesta vastuunjaosta, mutta todellisuus on toinen.