Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VAUVA – vastuun jakaminen

Vierailija
01.08.2021 |

Hei palstanaiset ja -miehet!

Lapsen yrittäminen alkoi ja haluan jo tässä vaiheessa kuulla erilaisia kokemuksia tai näkemyksiä vastuunjaosta, että ehdin hyvissä ajoin pohtia asiaa.

Miten olette jakaneet hoitovastuun? Taloudellisen vastuun? Onko kumpikin ollut tyytyväinen, mitä tekisitte nyt toisin? Missä iässä lapsi päiväkotiin?

Oma tilanteemme tällä hetkellä on tämä: Minä olen tällä hetkellä opiskelija, mies on työssäkäyvä. Mies kantaa huomattavasti enemmän taloudellista vastuuta, mutta tilanne kääntyy kun valmistun ja saan töitä (saan luultavasti parempaa palkkaa). Kotityöt ovat jakaantuneet mielestäni erittäin tasapuolisesti.

Minä en ole koskaan haaveillut kotiäitiydestä, haluan opiskella ja tehdä uraa. Olen unelma-alallani. MUTTA tottakai oman lapsen kanssa jäisin vähintään täysimetyksen ajaksi kotiin, tarvittaessa pitemmäksi aikaan. Vuosi on ehkä sellainen aika, jonka voisin olla kotona ilman mutinoita. Eikö vuoden ikäisen voi jo laittaa päiväkotiin, ainakin lyhyitä päiviä?

Jo lapsen kannalta mielestäni olisi parasta, jos myös mies jäisi lapsen kanssa joksikin aikaa kotiin. Ajattelen, että ihannetilanteessa ensin minä olisin kotona vuoden ja sitten mies – mutta silloin minun tulisi ehkä keskeyttää opinnot hetkeksi ja tehdä vuosi töitä että pärjäämme?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus on joko helppo tai vaikeampi, synnytys samoin ja sitten itse vauva. Vauva voi rauhoittua helposti  tai melko helposti, jolloin kaikki sujuu tai huutaa kuin paraskin koliikki-allergia-refluksivauva nukkuen enintään 15 min pätkissä.

Nyt vaikean vauvan kanssa mies sanookin, että kuka elättää, kenen on jaksettava töissä valveilla, keneltä lähtee muuten työpaikka? Hän alkaa nukkua muualla. Tässä tilanteessa sitten sovi vähintään, että sinä nukut miehen töistä vapaat päivät hotellissa ja mies hoitaa vauvan vaikka päällään seisoen, niinkuin sinäkin teet jo viitenä vuorokautena  viikossa. Vauva kun vaati ympärivuorokautista hoitoa ja perusteluksi vältellä vastuuta ei käy, että on 8 tuntia palkkatöitä! 

Vauvan väri väri voi muuttua itkusta siniseksi, koska panttaa hengitystään äidin poissa ollessa. Ole kuitenkin sitkeä ja sano miehelle, että lähtee sitten lääkäriin, eikä hälytä sinua apuun. Hotelliöiden lisäksi mene minne tahansa itkun kuulumattomiin nukkumaan aina kun voit.

Terveisin, uskalsin silti saada monta lasta, vaikka esikoinen oli vaikea

Vierailija
22/29 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus on joko helppo tai vaikeampi, synnytys samoin ja sitten itse vauva. Vauva voi rauhoittua helposti  tai melko helposti, jolloin kaikki sujuu tai huutaa kuin paraskin koliikki-allergia-refluksivauva nukkuen enintään 15 min pätkissä.

Nyt vaikean vauvan kanssa mies sanookin, että kuka elättää, kenen on jaksettava töissä valveilla, keneltä lähtee muuten työpaikka? Hän alkaa nukkua muualla. Tässä tilanteessa sitten sovi vähintään, että sinä nukut miehen töistä vapaat päivät hotellissa ja mies hoitaa vauvan vaikka päällään seisoen, niinkuin sinäkin teet jo viitenä vuorokautena  viikossa. Vauva kun vaati ympärivuorokautista hoitoa ja perusteluksi vältellä vastuuta ei käy, että on 8 tuntia palkkatöitä! 

Vauvan väri väri voi muuttua itkusta siniseksi, koska panttaa hengitystään äidin poissa ollessa. Ole kuitenkin sitkeä ja sano miehelle, että lähtee sitten lääkäriin, eikä hälytä sinua apuun. Hotelliöiden lisäksi mene minne tahansa itkun kuulumattomiin nukkumaan aina kun voit.

Terveisin, uskalsin silti saada monta lasta, vaikka esikoinen oli vaikea

Kuulostaa kyllä teille molemmille vaikealta tilanteelta! Hyvä että olette selvinneet ja sisaruksiakin saaneet. Ja erittäin hyvä, että olet osannut pitää puolesi, pitäähän sitä molempien saada nukkua ja levätä. Hyvä pointti, että pitää varautua koliikkiin tms. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kirjallinen sopimus. Huolehtikaa, että miten toimittekin, molemmille jää sama määrä vapaa-aikaa harrastuksille.

Vierailija
24/29 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen vastuu pitää sopia jo ennen lapsen syntymää. Ja ottakaa yhdessä selvää, mikä on realistinen summa, joka tarvitaan lapsen kulujen kattamiseen kuukaudessa.

Ja kun lapsi sitten syntyy, anna sitä hoitovastuuta lapsesi isälle ihan ensimmäisestä päivästä alkaen. Jos lapsi on vierihoidossa, isä vaihtaa vaippoja aina paikalla ollessaan. Ja kun hän tekee sen ensimmäisen kerran, pyydätte hoitajan siihen opastamaan, ja sinä poistut paikalta siksi aikaa, jos mahdollista. Tai olet vaikka sängyllä lukemassa, jos et syystä tai toisesta voi koko huoneesta poistua. Jos vauvaa ruokitaan pullosta, on sekin isän hyvä opetella heti alussa.

Jos vauva joutuu teholle, käytte siellä sekä yhdessä että eri aikaan. Eli siis myös lapsesi isä käy siellä niin, että sinä et ole paikalla.

Meidän synnärillä oli sellainen käytäntö, että vauvan kylvettäminen opetettiin ensisijaisesti isälle. Äidille se opetettiin vain siinä tapauksessa, jos vanhemmat eivät asuneet yhdessä. Tämä oli isä-lapsi suhteen kannalta hyvä asia, koska silloin tuoreella isällä oli vauvan hoidossa yksi "oma juttu", missä hän tiesi olevansa parempi kuin äiti.

Vierailija
25/29 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon jos olet löytänyt sen miehen, joka ottaa vastuun lapsestaan.

Palaa asiaan kolmen vuoden päästä ja kerro miten kävi.

Miten teillä asia hoidettu? Ap

Kun raskauduin piti meilläkin mun olla 4kk kotona ja sit miehen tulla vanhempainvapaalle. Siinä kohtaa sit piti ilmoittaa pomolle missä mennään niin musta tulikin se "kotiäiti".

Nyt mies haluaa toisen ja olisi puheitten mukaan jäämässä kotiin.

Meillä jää lapsiluku yhteen, en tee samaa virhettä uudelleen

-eri

Ikävä kuulla! Millä mies perusteli tuon takinkäännöksen? Ap

Raha. Ja ymmärrän kyllä sillä jälkikäteen myönnän että oli parempi rahallisesti että mies (joka muutenkin tienaa 1,5kertaisesti) jäi kotiin sillä mun minimi äitiysraha ei olis riittänyt edes talolainan ja autolainan lyhennykseen muista kuluista puhumattakaan.

Mutta etkö siis olisi palannut töihin, jos mies olisi jäänyt kotiin ja äitiysraha olisi siis vaihtunut palkkaan? Pahoittelut jos tyhmä kysymys. Ap

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon jos olet löytänyt sen miehen, joka ottaa vastuun lapsestaan.

Palaa asiaan kolmen vuoden päästä ja kerro miten kävi.

Montako vuotta sinun miehesi makasi kotona päivät pitkät lapsen kanssa, ja sinä elätit miestäsi?

Jos sinulla edes on miestä tai lapsia. 

Toivon, että ei nyt aleta riitelemään. Sen sijaan kuulisin mielellään, miten teillä asiat hoidettiin (jos lapsia) ja olitteko molemmat tyytyväisiä? AP

Mä tienaan 10e/h, mies 15e/h. Et kyllä se ero on useita satasia per kk

Vierailija
26/29 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsen kasvatus alkoi jo lapsen ollessa kohdussa. Rauhoitettiin meidän arki ja pidettiin rutiinit. Vanhemmuuteen ja vastuuseen opeteltiin jo ennen kuin alettiin miettimään sitä perheen perustamista ja kotitöissä, laskujen maksamisessa, säästämisessä oli myös omat rutiininsa. Vanhemmuuteen opeteltiin yhdessä ja isä sai heti laitoksella oman tilansa. Aloin myös heti käymään salilla ja lenkillä ja isä ja lapsi sai omaa aikaa. Viikonloput nukuttiin vuorotellen lapsen huoneessa ja toinen sai oman rauhan. Töihin menin lapsen ollessa 10kk ja isä jäi siitä sitten reiluksi vuodeksi vielä kotiin lapsen kanssa. Nyt lapsen ollessa ekaluokkalainen isää jää joksikin aikaa kotiin.

Vierailija
27/29 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt esikoinen kuukauden ikäinen ja lähtötilanne sama kuin teillä - minä viimeistelen opintojani ja mies on työelämässä. Hän kantaa siis taloudellisen vastuun, vaikka itse hankinkin säästöjä vauvavuotta varten. Hän myös tulee tienaamaan tulevaisuudessakin huomattavasti enemmän kuin minä, joten päävastuu taloudesta on hänelle joka tapauksessa.

Hoitovastuu on pääasiassa minulla tällä hetkellä, koska täysimetän ja mies remontoi uutta kotiamme. Mies kuitenkin osallistuu mahdollisimman paljon ja esimerkiksi kylvyt ovat hänen oma juttu. Kunhan vauva kasvaa, niin varmasti osallistuu enemmänkin. Odottaa jo nyt, että pääsee ottamaan vastuuta ruokailusta.

Päiväkotiin menoon vaikuttaa olennaisesti se miten saan töitä. Ei kuitenkaan alle vuoden ikäistä haluta laittaa, ja mieskin haluaisi olla lapsen kanssa kotona mutta pitää miettiä miten kauan se on taloudellisesti järkevää. Toki kerätään koko ajan säästöjä siihen, että mies voisi olla pois töistä jonkin aikaa. Ideaali olisi, että pääsisin töihin, kun lapsi olisi vuoden ikäinen ja voisin elättää meitä esimerkiksi puoli vuotta, jonka ajan mies voisi olla kotona. Toki yksi vaihtoehto voisi olla, että molemmat tekevät puolikasta työviikkoa, jolloin voisimme olla molemmat sekä työelämässä että kotona hoitamassa lasta.

Vierailija
28/29 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea vaihtoehto on se, että mies elättää perheen , tekee kaikki kotityöt ja lisäksi hoitaa vauvaa kaiken muun ajan paitsi oman työaikansa. Vain tuolla tavalla saatte tasa-arvoisen parisuhteen ja sinulle riittävästi omaa aikaa. Älä suostu muuhun! Lisäksi vaadi, että mies maksaa sinulle vauvanhoidosta "taskurahaa" 1000 e/kk, koska muutenhan hän riistää sinua ja aikaasi.

Vierailija
29/29 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa oikea vaihtoehto on se, että mies elättää perheen , tekee kaikki kotityöt ja lisäksi hoitaa vauvaa kaiken muun ajan paitsi oman työaikansa. Vain tuolla tavalla saatte tasa-arvoisen parisuhteen ja sinulle riittävästi omaa aikaa. Älä suostu muuhun! Lisäksi vaadi, että mies maksaa sinulle vauvanhoidosta "taskurahaa" 1000 e/kk, koska muutenhan hän riistää sinua ja aikaasi.

0/5