Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ruumiinavaajat kykenee työhönsä?

Vierailija
01.08.2021 |

Eikö ällötä sisäelimet, aivot ym joita joutuu tarkastelemaan. Tai vaikka puoli vuotta vedessä ollut ruumis, joka on täysin pehmentynyt. Tai pieniä lapsia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun on sekin työ tehtävä, hyvin harva siihen työhön kuitenkin kykenee, vahva ihminen pitää olla.

Vierailija
2/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olis varmaan paras lekurin hommista. Joutus tekee ihmisten parissa edelleen töitä mut ne olis sentään kuolleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia eivät ällötä ruumiinnesteet tai eritteet tai turvonneet ruumiit. Itse pitäisin sitä pikemminkin mielenkiintoisena. Joskus muinoin olisin päässyt töihin nimikkeellä "laboratoriomestari". Työ piti sisällään lähinnä sen ruumiin laittamista valmiiksi patologille ja avustavia tehtäviä, sekä siivousta. Nimike vain hieno.

En mennyt, koska työmatka olisi ollut liian pitkä. Vieläkin mietin välillä olisinko tykännyt työstä, vaikka aikaa tästä jo yli 10v.

Vierailija
4/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee asiakaspalvelua työksesi muutama vuosi. Kuuntele ihmisten valitusta ja ala-arvoista käytöstä. Alkaa opiskelu ja vaikka se patologin työ kuulostamaan hyvältä.

Vierailija
5/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. oikeuslääketieteellinen rikostutkimus on varmasti todella mielenkiintoinen ammatti. Luen sellaisista mielenkiinnolla tai katson televisiosta.  

Vierailija
6/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Itse yllätyin, kun ekaa kertaa olin mukana dissektiossa ja obduktiossa, että miten se uteliaisuus peitti kaiken pelon ja ällötyksen. Tuli sellainen flow tila. Hieno kokemus. Arvostus ihmisruumista kohtaan nousi.

Vierailija
7/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse ruumiinavaaja. En ymmärrä mitä ällöä on sisäelimien näkemisessä. - Päinvasoin olen ihallu niitä ja ihmetellyt jonkun kerran että mien kaikki ne ovat alkuaan syntyneet ja muovauunee sellaiseksi kuin on ja tai  ovat 

Kuolleen nisäkkään haju on kyllä epämiellytävä.

Ystäväni sanoi joskus, että hän pitää patologina toimimisestaan eriyisen paljon siitä, että harva "potilas" valitttaa (omaiset on asia erikseen) ja koska hän voi tehdä diagnoosinsa ajan kanssa. Ja kuinka häntä hirvittäisi paljon enemmän toimia terveyskeskuslääkärinä tavanomaisessa vastaanottotyössä, jolloin hänen pitäisi hyvin lyhyessä ajassa tehdä oikea diagnoosi vastaanotolle tulleelle, jota saattaa vaivata (melkein) mikä tahansa. 

Sinkkumies

Vierailija
8/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologin hommassa on yksi iso etu verrattuna muiden lääkäreiden työhön, asiakkaat eivät valita.

Vierailija
9/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gustaf Molander on kirjoittanut tieteellisestä tutkimuksesta popularisoidun kirjan Matka mullan alle – kuolematyöntekijöiden arki. Siitä löytyy myös ruumiinavauksia tekevien ihmisten kertomuksia omasta työstään. Suosittelen, on todella hyvä kirja.

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/kuolematyontekijoiden-tyo-on-ihmissu…

Vierailija
10/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on raskasta ainakin välillä. Työkaverit ovat tukena. Ajan kanssa työllä voi olla vaikutusta siihen miten elämään suhtautuu.

Jotkut tuntemani patologit uhmaavat omaa kuolemaansa jollain tavoin. Esim tupakoivat tai harrastavat jotain vaarallista työn vastapainoksi. Elävät välillä kuin viimeistä päivää. Toiset taas pyrkivät huolehtimaan mahdollisimman hyvin itsestään ja läheisistään. Jotkut ovat nähneet pahoja unia työstään. Päänuppi on pidettävä jotenkin kasassa, jos näin käy.  Normaali elämä auttaa. Ei ole toivottavaa yrittää jaksaa työtään esim päihteiden avulla.

Vaikeinta on tehdä ruumiinavaus lapselle. Patologi varaa tietyn ajan tälle ja se on vaikein työpäivä pidemmällä aikavälillä. Tämäkin työ on kuitenkin tehtävä tietyssä aikaikkunassa. 

Suurin osa  työstä on kuitenkin sellaista, jossa ruumis ei ole lähellä. Ruumista ja elävistä otetaan myös näytteitä, joista tehdään tutkimuksia. Sitten tutkitaan niitä. Istutaan palavereissa suunnittelemassa elossa oleville potilaille vaikuttavaa hoitoa. 

Työpaikat ja työnkuvat ovat toki erilaisia. Jotkut ovat töissä esim. synnytyssairaalassa, toiset keskussairaalassa ja kolmannet oikeustieteellisessä yksikössä. Työmoraali on korkeaa. Vainajiin suhtaudutaan kunnioittaen tehden viimeinen palvelus selvittämällä kuolemansyy. Palvellaan myös eläviä.

Mutta miten jaksavat ruumiinavausten avustajat ja hautaustoimistossa työskentelevät? Heillä on lyhyempi koulutus ja työ on enemmän vainajien laittamista ja siirtämistä, he siis viettävät enemmän aikaa vainajien kanssa, kuin patologit?

Vierailija
11/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei potilaat veetuile.

Vierailija
12/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinto ihmisbiologiaan ja mysteerin selvittämiseen voittaa elimet ja muut sisälmyksey

Vierailija
13/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä kaupan lihatiskille ja kalatiskille .

Vierailija
14/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

He tekevät erittäin tärkeää työtä, josta on apua sekä sairastuneille että läheisensä menettäneille. 

Kiitos!

Minä en pystyisi heidän työhönsä, mutta syöpään sairastuvassa migreenisuvussa arvostan kaikkea sitä tietoa, mitä mm. heiltä saa. 

Vierailija
15/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen ruumis eläimen ruumis erilainen liha veri ja rakenne. Teurastamot varmaan tietää. Ihminen on arvokkaampi kuin elukka silti pitää auttaa ja ei saa kiduttaa ketään tahallaan ikinä. Jumalan luomia olentoja. Eläimet syö toisiaan kalat kaloja jne. Ei ihminen ole pelottava kuolemassa kun sielu lähtee pois ei se enää liiku . Joskus voi liikkua lihasrefleksit vähän. Paha haju tulee lähinnä bakteereista jos ei ole saanut lääkkeitä tulehduksiin.

Vierailija
16/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääriä opetuksia vääriä lääkäreitä piraattia on.

Vierailija
17/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten patologi rentoutuu?

Avaa romanin.

Muuten hassunhauskaa, mutta romaania ei kirjoiteta yhdellä a:lla.

Heh, sulla meni ohi.

Ei mennyt. Ei vain ollut kovin toimiva vitsi, kun pitäisi olla jokin yhteys sanaan romani ja romaani. Vähän sama kuin itse vitsailisin näin: "Mitä palomiehet harrastaa vapaa-ajallaan? Jalkapaloa"

Vierailija
18/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaa romanin.

Heh, sulla meni ohi.

Ei mennyt. Ei vain ollut kovin toimiva vitsi, kun pitäisi olla jokin yhteys sanaan romani ja romaani. Vähän sama kuin itse vitsailisin näin: "Mitä palomiehet harrastaa vapaa-ajallaan? Jalkapaloa"

Kyllä se nyt meni sulla totaalisesti ohi. Tiedätkö, mitä tarkoittaa sana "romani"?

Vierailija
19/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaa romanin.

Heh, sulla meni ohi.

Sun kaltaisten ihmisten takia maailma on paska paikka.

Vierailija
20/22 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut viime aikoina hyvin alakuloinen ja stressaantunut. Tuo romanivitsi sai mut naurahtamaan ääneen todella pitkästä aikaa. Kiitos sen postaajalle ja tuo inttäjä saisi tukehtua typeryyteensä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme