Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huom te joita ärsyttää kaupoissa kiljuvat kakarat!

Vierailija
15.08.2014 |

Olin eilen kaupassa, ja kaksi nuorta äitiä kuljetti lapsiaan ostoskärryjen lastenistuimessa. Alle parivuotias taapero pyrki nousemaan ylös penkistään ja äiti kielsi lasta inhottavalla äänensävyllä. Lannistumaton lapsi kuitenkin halusi istuimesta pois, jolloin äiti nosti lasta kainaloista ilmaan ja runttasi väkivaltaisesti takaisin istuimeen. Lapsi aloitti aivan hysteerisen itkun ja parkui tehokkaasti seuraavat viisi minuuttia. Äitinsä totesi vielä ylimielisesti lapselle: Mähän sanoin sulle ettei nousta seisomaan.

Eikö todella muuta ratkaisua ole? Pieneen ihmiseen kohdistettu väkivallanteko on äärimmäisen julma ja todellakin te jotka tunnette piston sydämissänne, sietäisitte hävetä. Kulttuurihistoriallisesti ymmärrän että on ollut aika kun lapsiin on kohdistettu väkivaltaa kasvatusmielessä, mutta ei se silloinkaan ole ollut oikein. Jos ja kun aikuisen stressi purkautuu lapseen väkivaltana, ei kyse ole ollut milloinkaan kasvatuksesta. Ja aikanaan lapsia lyötiin turhautuneina ja kyvyttöminä ymmärtämään mitään lapsen fyysisestä kehityksestä. Jokainen joka sanoo että väkivalta lasta kohtaan on oikein, voi esittää itselleen kysymyksen: Haluaisinko minä että minua pahoinpidellään? Miltä tuntuisi olla avuton ihminen joka täysin toisen avun ja opastuksen varassa saa osakseen väkivaltaa?

Tuleeko kenellekään mieleen kun kuulette kaupassa lapsen itkun, että se on hätähuuto (kenties vanhemman aiheuttama) johon ei vastata? Kukaan lapsi ei itke hysteerisenä ilman että hänellä on joku oikea tarve. Kohdistakaa katseet siihen aikuiseen, älkää vihatko taaperoita. Hyvin usein lapsia vihaavien taustalla on aikuinen jonka perustarpeita ei ole täytetty. Tutkimusten valossa voidaan väittää, että mikäli lapsi jää vaille perusturvaa ja kohtaa varhauslapsuudessaan väkivaltaista käytöstä läheisen taholta, jättää se pysyvät traumat ihmisen muistiin. Ei ole normaalia vihata lapsia, sillä jokainen on ollut itse lapsi. Mutta jos vihaa itseään, varmastikin on helppo vihata myös toisia.

Miettikää kuitenkin kun ensi kerran valitatte että taas joku lapsi parkuu, että voisitte sen sijaan sanoa: Taas joku stressaantunut vanhempi ei kykene täyttämään hänelle langetettua vastuuta.

Itse tein viimeksi niin, että menin juttelemaan taaperolle jonka vanhemmat eivät reagoineet lapsen itkuun vaan antoivat tämän itkeä. Kysyin kärryissä istuvalta lapselta että voi kun kurjaa, mikäs se noin kiukuttaa? Lapsi lopetti itkun, hän kaipasi vain huomiota ja sitä että hänen huutoonsa vastataan. On todella julmaa vain jättää lapsi itkemään, varsinkin kun lapsi useimmiten vain heijastaa aikuisten tunnetiloja. Äärimmäisessä stressissä työpäivän jälkeen tehty kauppareissu on rankka myös lapsille, muistakaa se.

Ja pitäkää huolta itseänne pienemmistä.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:31"]

Se että on joskua ollut lapsi, ei tarkoita automaattisesti sitä että niistä on pakko pitää ja että on jotenkin outoa olla haluamatta niitä ja jopa vihata niitä.

Itseäni lapsissa eniten ärsyttää julmuus, etenkin eläimiä kohtaan. Vanhempi antaa pennun repiä lemmikkikoiraa korvista ja hännästä, mutta koira ei saa puolustautua mitenkään. Eilen näin kadulla lapsen joka raahasi kissaa talutushihnassa. Kissa oli helteestä pökerryksissä eikä jaksanut kävellä, mutta lapsi vain kiljaisi että "juostaan miisu!" ja alkoi juosta vetäen kissaa perässään niim että se raahautui asfaltilla. Ikinä en unohda miten se eläin huusi.

[/quote]

Ei sitten tullut mieleesi puuttua tilanteeseen?! Jokaisella aikuisella on kuitenkin vanhempana velvollisuus puuttua epäkohtiin, eikä olla passivisena tilanteen vietävissä.

[/quote]

Pidän eläimistä, mutta en lapsista. Jos olisin nähnyt lapsen tekevän tuollaista, olisin tempaissut sitä kakaraa puseron kauluksesta kiinni ja raahannut sen pennut kotiinsa sitä katua pitkin. Kissan olisin ottanut syliin. Minä en siedä eläinten rääkkäämistä pätkääkään mutta tuollaiset pennut saisi minun puolesta kurittaa nahkaremmillä. Kuri, kuri ja kuri, siinä ne kolme tärkeintä lasten kasvatuksessa.

Vierailija
2/58 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on julmia... hohhoijjaa!! sehän on sen vanhemman vika, eikä lapsen. miten se lapsi vois oppia jos ei saa esimerkkiä ja neuvoa mistään? vihatkaa niitä lapsen vanhempia, älkää lapsia.

Vierailija
4/58 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mä ajattelisin aina, että itkun syynä on muu kuin kiukuttelu, ei se poista sitä ärsytystä mitenkään.

Joskus kyllä alkaa oikein hymyilyttämään, kun tiedän, ettei itse tarvitse elää sen kiljukaulan kanssa, se on oikeasti jonkun ongelma, ei mun :D

Vierailija
5/58 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa mitä sanotte, silti ne teidän kakarat ja niitten kiljunta vituttaa!!

Vierailija
6/58 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:14"]

Olin eilen kaupassa, ja kaksi nuorta äitiä kuljetti lapsiaan ostoskärryjen lastenistuimessa. Alle parivuotias taapero pyrki nousemaan ylös penkistään ja äiti kielsi lasta inhottavalla äänensävyllä. Lannistumaton lapsi kuitenkin halusi istuimesta pois, jolloin äiti nosti lasta kainaloista ilmaan ja runttasi väkivaltaisesti takaisin istuimeen. Lapsi aloitti aivan hysteerisen itkun ja parkui tehokkaasti seuraavat viisi minuuttia. Äitinsä totesi vielä ylimielisesti lapselle: Mähän sanoin sulle ettei nousta seisomaan.

Eikö todella muuta ratkaisua ole? Pieneen ihmiseen kohdistettu väkivallanteko on äärimmäisen julma ja todellakin te jotka tunnette piston sydämissänne, sietäisitte hävetä. Kulttuurihistoriallisesti ymmärrän että on ollut aika kun lapsiin on kohdistettu väkivaltaa kasvatusmielessä, mutta ei se silloinkaan ole ollut oikein. Jos ja kun aikuisen stressi purkautuu lapseen väkivaltana, ei kyse ole ollut milloinkaan kasvatuksesta. Ja aikanaan lapsia lyötiin turhautuneina ja kyvyttöminä ymmärtämään mitään lapsen fyysisestä kehityksestä. Jokainen joka sanoo että väkivalta lasta kohtaan on oikein, voi esittää itselleen kysymyksen: Haluaisinko minä että minua pahoinpidellään? Miltä tuntuisi olla avuton ihminen joka täysin toisen avun ja opastuksen varassa saa osakseen väkivaltaa?

Tuleeko kenellekään mieleen kun kuulette kaupassa lapsen itkun, että se on hätähuuto (kenties vanhemman aiheuttama) johon ei vastata? Kukaan lapsi ei itke hysteerisenä ilman että hänellä on joku oikea tarve. Kohdistakaa katseet siihen aikuiseen, älkää vihatko taaperoita. Hyvin usein lapsia vihaavien taustalla on aikuinen jonka perustarpeita ei ole täytetty. Tutkimusten valossa voidaan väittää, että mikäli lapsi jää vaille perusturvaa ja kohtaa varhauslapsuudessaan väkivaltaista käytöstä läheisen taholta, jättää se pysyvät traumat ihmisen muistiin. Ei ole normaalia vihata lapsia, sillä jokainen on ollut itse lapsi. Mutta jos vihaa itseään, varmastikin on helppo vihata myös toisia.

Miettikää kuitenkin kun ensi kerran valitatte että taas joku lapsi parkuu, että voisitte sen sijaan sanoa: Taas joku stressaantunut vanhempi ei kykene täyttämään hänelle langetettua vastuuta.

Itse tein viimeksi niin, että menin juttelemaan taaperolle jonka vanhemmat eivät reagoineet lapsen itkuun vaan antoivat tämän itkeä. Kysyin kärryissä istuvalta lapselta että voi kun kurjaa, mikäs se noin kiukuttaa? Lapsi lopetti itkun, hän kaipasi vain huomiota ja sitä että hänen huutoonsa vastataan. On todella julmaa vain jättää lapsi itkemään, varsinkin kun lapsi useimmiten vain heijastaa aikuisten tunnetiloja. Äärimmäisessä stressissä työpäivän jälkeen tehty kauppareissu on rankka myös lapsille, muistakaa se.

[/quote]

Kannattaisiko miettiä ennen kuin tekee ne lapset?

Vierailija
7/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kiljuvat kakarat ärsyttää muuallakin kuin kaupoissa. Aamuisin rapusta kaikaa kamalaa kiljuntaa ja päivisin ja iltaisin ulkoa. 

Vierailija
8/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:14"]

Olin eilen kaupassa, ja kaksi nuorta äitiä kuljetti lapsiaan ostoskärryjen lastenistuimessa. Alle parivuotias taapero pyrki nousemaan ylös penkistään ja äiti kielsi lasta inhottavalla äänensävyllä. Lannistumaton lapsi kuitenkin halusi istuimesta pois, jolloin äiti nosti lasta

kainaloista ilmaan ja runttasi väkivaltaisesti takaisin istuimeen. Lapsi aloitti aivan hysteerisen itkun ja parkui tehokkaasti seuraavat viisi minuuttia. Äitinsä totesi vielä ylimielisesti lapselle: Mähän sanoin sulle ettei nousta seisomaan.

[/quote]

joo. Meillä se on kyllä hätähuuto. Hätähuuto sen takia, ettei taaskaan ostettu autokarkkeja.

Vierailija
9/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksesta kaikki lähtee. Nykyisin tuntuu olevan vanhemmatkin kasvatuksen puutteessa, valitettavasti:/

Vierailija
10/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, en minä kyllä ole vastuussa muiden kakaroista. Jokainen pitää omansa kurissa.

Vierailija
11/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saanut ihan uuden näkökulman tähän asiaan: jos lapseni saa joskus raivarin kaupassa tai missään muualla, voin ajatella, että toivottavasti täällä on joku pikkusieluinen aikuinen, joka ärsyyntyy tästä mahdollisimman paljon. Ehkei sitten jaksa ottaa niin paljon päähän, että lapsi raivoaa.

Vierailija
12/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut lainaavat aloittajan viestin? Puhumattakaan siitä, että lainaavat vielä koko viestin.

Vierailija
13/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös teinien varastelu, väkivälta ja juopottelu on hätähuuto. Samoin aikuisen ihmisen juopottelu, väkivalta ja muu ilkivalta. Hätähuutoja kaikki. Käyköhän Ap Juttelemassa näillekin ryhmille?

Koira-esimerkiin liittyen, se nyt on vaan niin että koira on eläin ja nykylakien mukaan ei ole verrattavissa ihmisiin. Eli vaikka joku lapsi käy nykäisemässä hännästä, niin koira ei saa puolustautua. Sitä varten on koiran omistaja. Hänen pitää sanoa, että noin ei saa tehdä. Koira ei saa puolustautua puremalla missään tapauksessa. Ei missään. Tai jos puolustautuu, niin kaikki varmaa tietävät miten siinä käy. Kurja loppu koiralle.

Vierailija
14/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ei ärsytä.

Ärsyttää lapset, jotka ovat kaupassa toteuttaakseen itseään muista piittaamatta, rellestetään menemään ja tutkiitaan ja sotketaan.

Vierailija
15/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioitan enemmän perhettä, jossa lapsi itkee kun ei saa famipalaa, kuin katson, kun yksi viipottaa menemään työntäen kärrejä toisten jaloille, juoden kaupan pillimehua ja syöden kaupan banaania (ei sitä kuole edes jos ei joka päivä syö, ei ne syö kehitysmaissakaan, joten todellakin pärjää yhden kauppareissun syömättä tai syö autossa), kähmien likaisilla tassuilla kaikkea mahdollista mihin yltää, kokeillen vähän sitä ja tätä lelua! Yök!

Vierailija
16/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä paskapuhetta että lapsi ei ymmärtäisi mitään tekemäänsä!

Kyllä itse muistan jo lapsena (siis 3v ylöspäin) tajunneeni että elukoihinkin sattuu ja mikä on oikein/väärin, ja otti pattiin ikätoverit jotka kiusasi eläimiä ihan vaan JULMUUTTAAN.

Kyllä, lapset voi olla julmia kusipäitä jo lapsena, ihan asian tiedostaen. Joten turhaa mammojen selittelyä ettei lapsi muka tajuaisi, totta hitossa ne tajuaa ellei ole vajaaälyisiä.

Tuollainen kissaa pitkin asfalttia kiskova psykopaatti pitäisi kiskoa itse pitkin tietä niin tajuaisi, siis ihan oikeasti kun nämä julmimmat mulkut oppii vain kokemalla itse.

Vierailija
17/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni lapsissa eniten ärsyttää julmuus, etenkin eläimiä kohtaan. Vanhempi antaa pennun repiä lemmikkikoiraa korvista ja hännästä, mutta koira ei saa puolustautua mitenkään.

[/quote]

Mit vit. Jos lapsi ei tiedä, että tuo on väärin, niin sehän on vanhempien vika, ei lapsen. Ja miksei koiranomistaja neuvo lasta?

Vierailija
18/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos joku itkee kärryissä, saatan hymyillä tai tervehtiä, koska tiedän että siinä on kunnollinen perhe, joka ei ilmaise toisten kustannuksella itseään. Elämä ei ole aina kivaa ja hauskaa ja mukavaa ja sirkushuveja. Ihminen vangitsee jyrsijät, delfiinit, ottaa tuotantoeläimiä ym ja kohtelee näitä muita eläimiä vankeina, joten ei ole kauheaa jos taapero on kärryissä kauppareissun ajan. Vaikka tulee paha mieli.

Vierailija
19/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 11:55"]

joo. Meillä se on kyllä hätähuuto. Hätähuuto sen takia, ettei taaskaan ostettu autokarkkeja.

[/quote]

No kannattaisi kasvattaa ne lapset niin ettei tuollaista tule. Kaksi kertaa lapsemme yritti jotain hätähuutojaan, mutta kannoin hänet siltä seisomalta suoraan autoon huutamaan. Kummasti oppi olemaan seuraavilla kauppareissuilla kunnolla ja oppi, että ihan joka kauppareissu ei saa karkkia.

Vierailija
20/58 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on joskua ollut lapsi, ei tarkoita automaattisesti sitä että niistä on pakko pitää ja että on jotenkin outoa olla haluamatta niitä ja jopa vihata niitä.

Itseäni lapsissa eniten ärsyttää julmuus, etenkin eläimiä kohtaan. Vanhempi antaa pennun repiä lemmikkikoiraa korvista ja hännästä, mutta koira ei saa puolustautua mitenkään. Eilen näin kadulla lapsen joka raahasi kissaa talutushihnassa. Kissa oli helteestä pökerryksissä eikä jaksanut kävellä, mutta lapsi vain kiljaisi että "juostaan miisu!" ja alkoi juosta vetäen kissaa perässään niim että se raahautui asfaltilla. Ikinä en unohda miten se eläin huusi.

[/quote]

Sä kuitenkin soitit poliisin, eläinsuojeluviranomaiset tai lastensuojeluviranomaiset, eiks niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän