Mitä ajattelette lihavuudesta?
Yhteiskunnallisesti tai yksilöiden kohdalla. Oletteko huomanneet, että turhautuminen kehopositiivisuutta kohtaan alkaa jo vaikuttaa henkilökohtaisiin suhteisiin? Uskotteko, että reilusti ylipainoisilla voi olla joitakin yhtäläisyyksiä ajatusmaailmassa ja luonteessa, vai tupsahtaako lihavuus ihan itsestään? Välillä minusta tuntuu että huoli läheisen terveydestä ja yhteiskunnan kantokyvystä leimataan tuomitsemiseksi, eikä tälläisistä asiosta saa keskustella nykyään. Olenko väärässä?
Kommentit (102)
Minä en ymmärrä milloin maailma alkoi muuttumaan tällaiseksi!
Ps. Miksi muuten lasten painoa seurataan edelleen neuvolasta kouluikään asti, jos painolla ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä?
Miksi tutun kouluikäiselle tyttärelle varoitetaan ylipainon vaaroista, kun hän on ylipainoinen?
Miksi ylipainoisilla on suurempi riski sairastua erilaisiin tauteihin?
Ymmärrän, että takana on myös ehkä ajatus siitä että kaikki eivät voi laihduttaa, vaikka haluaisivat ja jotkut oikeasti haluaisivat olla laihempia ja ovat kyllästyneet omien kehojensa arvosteluun. Toisten kaikenlainen ulkonäköön kohdistuva arvostelu on törkeää, muttei saa unohtaa terveysfaktoja!!!! Joissakin maissa taistellaan sairaalloista ylilihavuusongelmaa vastaan!!
Olen painanut itse melkein 100 kiloa ja ikinä en enää haluaisi painaa samaa lukemaa: nukkuminen oli pätkittäistä, en pystynyt juoksemaan, läähätin, minulle tuli kaikenlaisia hiertymiä ihopoimuihin, jotka varsinkin helteellä haisivat kamalalle, olin masentunut ja elämänhaluton. En todellakaan olisi voinut poseerata jossakin sanomassa: ”voin hyvin, painolla ei ole merkitystä”.
Sain onneksi kilot pois ja elämäni muuttui radikaalisti: olen toteuttanut useita unelmia, joita en olisi voinut ylipainoisena toteuttaa. Nukun yöni normaalisti, olen virkeä ja iloinen ja toiveikas, olen terve.
Ymmärrän lihavuuden, jos joku ihminen on sairas ja sen takia lihava. Ei pysty harrastamaan liikuntaa tjsp. Muuten lihavuus kertoo vaan laiskuudesta.
En mitään. Mulla on muutakin mietittävää.
TERVEYSRISKI:
Jos painoindeksi on 30–40, lihavuus voi vähentää elinajanodotetta jopa kolmella vuodella. On viitteitä siitä, että liikalihavuus on miehille selvästi vaarallisempaa kuin naisille. Tämä saattaa liittyä siihen, että liikalihavilla miehillä on suurempi
insuliiniresistenssi, rasva-arvot ja diabetesriski kuin liikalihavilla naisilla.[24] Terveyden kannalta sopiva rasvan määrä onkin miehillä vain puolet siitä, mitä naisilla[25].
Jos miehen vyötärönympärys on 80 prosenttia hänen pituudestaan, hänen tilastollisesti odotettavissa oleva
elinaika on 20 vuotta lyhyempi kuin ihanteellisen suhteen omaavalla miehellä. Naisilla vastaava elinajanodotteen lyheneminen on noin 11 vuotta.[26]
Lähde: Wikipedia lihavuus
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä milloin maailma alkoi muuttumaan tällaiseksi!
Ps. Miksi muuten lasten painoa seurataan edelleen neuvolasta kouluikään asti, jos painolla ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä?
Miksi tutun kouluikäiselle tyttärelle varoitetaan ylipainon vaaroista, kun hän on ylipainoinen?
Miksi ylipainoisilla on suurempi riski sairastua erilaisiin tauteihin?
Ymmärrän, että takana on myös ehkä ajatus siitä että kaikki eivät voi laihduttaa, vaikka haluaisivat ja jotkut oikeasti haluaisivat olla laihempia ja ovat kyllästyneet omien kehojensa arvosteluun. Toisten kaikenlainen ulkonäköön kohdistuva arvostelu on törkeää, muttei saa unohtaa terveysfaktoja!!!! Joissakin maissa taistellaan sairaalloista ylilihavuusongelmaa vastaan!!
Olen painanut itse melkein 100 kiloa ja ikinä en enää haluaisi painaa samaa lukemaa: nukkuminen oli pätkittäistä, en pystynyt juoksemaan, läähätin, minulle tuli kaikenlaisia hiertymiä ihopoimuihin, jotka varsinkin helteellä haisivat kamalalle, olin masentunut ja elämänhaluton. En todellakaan olisi voinut poseerata jossakin sanomassa: ”voin hyvin, painolla ei ole merkitystä”.
Sain onneksi kilot pois ja elämäni muuttui radikaalisti: olen toteuttanut useita unelmia, joita en olisi voinut ylipainoisena toteuttaa. Nukun yöni normaalisti, olen virkeä ja iloinen ja toiveikas, olen terve.
Se on ihan bisnestä, kun miettii sitä kulutusta.
Kuka tahansa saa olla niin lihava kuin haluaa, mutta ilmainen terveydenhuolto pitäisi lopettaa aikuisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jokaisen oma asia. Sitä en ymmärrä, että moneen perheen lapset ovat lihavia, koska se johtuu useimmiten vääränlaisesta ruuasta. Ja syödään liikaa herkkuja. Eli opetetaan lapsesta asti elämään epäterveellisesti ☹️
Minä olen ylipainoinen useita kymmeniä kiloja. Jos söisin koko ajan, kun on nälkä, niin painaisin pian varmasti yli 150 kg. Nyt painan "vain" 130 kg, koska pyrin elämään joka päivä tietyn verran nälässä. Muunmuassa kahdeksan tunnin työpäivän aikana en syö kuin yhden mikroaterian ja joskus ehkä päälle banaanin. Moni laiha vetää tuplaten ruokaa työpäivän aikana.
Minulla on ensimmäiset maininnat painonnoususta jo neuvolan 3-vuotiskortissa ja vanhemmat ei todellakaan minua koskaan vartavasten pyrkineet ylensyöttämään. Esimerkiksi molemmat mummoni olivat mustavalkokuvissa pulskia ja pyöreäposkisia, vaikka ne kuvat on otettu joskus 50-luvulla ja silloin ei todellakaan mätetty ruokaa ylenpalttisesti ja tehtiin raskasta työtä. Joillakin sitä painoa vain kertyy, ja uskon todellakin perineeni näiden mummojeni geenejä tuonkin lihomisherkkyyden osalta.
No mutta sittenhän syöt pakosti työpäivän jälkeen paljon kaloreita ja liikut vähän. Olen minäkin herkkä lihomaan, mutta pidän syömiseni kurissa ja liikun niin paino pysyy normaalina. Olen ollut ylipainoinenkin sekä aikuisena että lapsena muutamia vuosia ja kyllä silloin söin paljon enemmän kuin liikuin. Ei kannata valehdella itselleen kun keho kuitenkin peruspiirteissään toimii niin, että lihoo jos syö liikaa kaloreita suhteessa kulutukseen.
Tuosta tekstistä jo näkee, että sinä et oikeasti ole herkkä lihomaan. "Olen ollut ylipainoinenkin sekä aikuisena että lapsena muutamia vuosia...".
Että ihan ylipainoinen (sekin ylipaino varmaan max 10 kg) ja peräti muutamia vuosia. Helposti lihovana (siis oikeasti helposti lihovana) ihminen ei pysty kontroloimaan painoa edes liikunnalla ilman, että joutuisi joka päivä näkemään nälkää. Kukaan ei pysty sitä nälkää sietämään vuosikausia.Eivät hoikat/normaalipainoiset näe nälkää. Syöminen ei vain yksinkertaisesti ole heille prioriteetti elämässä. He syövät elääkseen, eivät syödäkseen. Toisin, kuin ylipainoiset.
Heidän ei tarvitse syödä liikaa, koska heillä kylläisyyden tunne tulee normaalista ruokamäärästä. Vai luuletko heidän lopettavan aterioinnin aina nälkäisenä?
Jos syö itsensä jatkuvasti ähkyyn niin vatsalaukku venyy ja tarvitsee enemmän ruokaa tullakseen täyteen. Paastoamalla se kutistuisi. Vaihtoehtona olisi syödä täyttävää, mutta hiilihydraatintonta ruokaa eli kasviksia. Itse kasaan kasviksista puolet lautasesta. Tulee hyvin kuituja ja suoli tykkää. Salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaraastetta. Nami nami.
En oikeastaan tiedä mitä ajattelen mutta hyväksyn lihavat ihmiset.
Kun eläimiä kesytetään tai pidetään eläintarhoissa on tärkeää että ne ruokitaan luonnonmukaisesti. Miksi tämä ei koske ihmistä joka on kuitenkin vain yksi nisäkäslaji? Emme tiedä tarkalleen mitä esivanhempamme söivät mutta tiedämme kyllä mitä he eivät syöneet.
Ajattelen, että jotkut lihoaa helpommin ja jotkut ovat hyvän ruuan ystäviä ja että seura tekee kaltaisekseen. Kaikki ei tykkää liikunnasta ja osa on sohvaperunoita. Osa masentuneita ja syö sen takia kun on tunnesyöppöjä. Alkoholi myös lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jokaisen oma asia. Sitä en ymmärrä, että moneen perheen lapset ovat lihavia, koska se johtuu useimmiten vääränlaisesta ruuasta. Ja syödään liikaa herkkuja. Eli opetetaan lapsesta asti elämään epäterveellisesti ☹️
Minä olen ylipainoinen useita kymmeniä kiloja. Jos söisin koko ajan, kun on nälkä, niin painaisin pian varmasti yli 150 kg. Nyt painan "vain" 130 kg, koska pyrin elämään joka päivä tietyn verran nälässä. Muunmuassa kahdeksan tunnin työpäivän aikana en syö kuin yhden mikroaterian ja joskus ehkä päälle banaanin. Moni laiha vetää tuplaten ruokaa työpäivän aikana.
Minulla on ensimmäiset maininnat painonnoususta jo neuvolan 3-vuotiskortissa ja vanhemmat ei todellakaan minua koskaan vartavasten pyrkineet ylensyöttämään. Esimerkiksi molemmat mummoni olivat mustavalkokuvissa pulskia ja pyöreäposkisia, vaikka ne kuvat on otettu joskus 50-luvulla ja silloin ei todellakaan mätetty ruokaa ylenpalttisesti ja tehtiin raskasta työtä. Joillakin sitä painoa vain kertyy, ja uskon todellakin perineeni näiden mummojeni geenejä tuonkin lihomisherkkyyden osalta.
No mutta sittenhän syöt pakosti työpäivän jälkeen paljon kaloreita ja liikut vähän. Olen minäkin herkkä lihomaan, mutta pidän syömiseni kurissa ja liikun niin paino pysyy normaalina. Olen ollut ylipainoinenkin sekä aikuisena että lapsena muutamia vuosia ja kyllä silloin söin paljon enemmän kuin liikuin. Ei kannata valehdella itselleen kun keho kuitenkin peruspiirteissään toimii niin, että lihoo jos syö liikaa kaloreita suhteessa kulutukseen.
Tuosta tekstistä jo näkee, että sinä et oikeasti ole herkkä lihomaan. "Olen ollut ylipainoinenkin sekä aikuisena että lapsena muutamia vuosia...".
Että ihan ylipainoinen (sekin ylipaino varmaan max 10 kg) ja peräti muutamia vuosia. Helposti lihovana (siis oikeasti helposti lihovana) ihminen ei pysty kontroloimaan painoa edes liikunnalla ilman, että joutuisi joka päivä näkemään nälkää. Kukaan ei pysty sitä nälkää sietämään vuosikausia.Eivät hoikat/normaalipainoiset näe nälkää. Syöminen ei vain yksinkertaisesti ole heille prioriteetti elämässä. He syövät elääkseen, eivät syödäkseen. Toisin, kuin ylipainoiset.
Heidän ei tarvitse syödä liikaa, koska heillä kylläisyyden tunne tulee normaalista ruokamäärästä. Vai luuletko heidän lopettavan aterioinnin aina nälkäisenä?
Jos syö itsensä jatkuvasti ähkyyn niin vatsalaukku venyy ja tarvitsee enemmän ruokaa tullakseen täyteen. Paastoamalla se kutistuisi. Vaihtoehtona olisi syödä täyttävää, mutta hiilihydraatintonta ruokaa eli kasviksia. Itse kasaan kasviksista puolet lautasesta. Tulee hyvin kuituja ja suoli tykkää. Salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaraastetta. Nami nami.
Kovasti venynyt ei pienene kuin kirurgin veitsellä
Vierailija kirjoitti:
Kun eläimiä kesytetään tai pidetään eläintarhoissa on tärkeää että ne ruokitaan luonnonmukaisesti. Miksi tämä ei koske ihmistä joka on kuitenkin vain yksi nisäkäslaji? Emme tiedä tarkalleen mitä esivanhempamme söivät mutta tiedämme kyllä mitä he eivät syöneet.
No koska ihmistä ei pidetä tarhoissa vaan saavat itse valita syömisensä. Kyllä se elukkakin ahmii ja lihoo, jos saa itse valita määrän ja laadun. Olet varmaan nähnyt lihavia lemmikkieläimiä?
Tässä ketjussa ihan oikeasti kirjoittelevat jotkut lapset näiden argumenttien perusteella.
Yksilötasolla en ajattele mitään. Ihmisellä voi olla jokin lihomista aiheuttava sairaus tai geneettinen alttius lihomiselle. Aika moni ylipainoinen kokee varmasti monenlaisia paineita ja murheita painostaan, ei ole minun asiani lisätä sitä taakkaa. Oma mieheni on taipuvainen lihomaan ja tuskailee välillä kiloistaan, mutta hänelle olen aina kertonut että on mielestäni maailman komein mies minkä painoisena tahansa.
Yhteiskunnallisella tasolla lihominen on mielestäni huolestuttavaa. Uskon että kyse on pitkälti huonosta ravinnosta ja liikkumattomasta elämäntavasta. Ruoan hintaa pitäisi ohjata vaikka sitten verotuksella niin, että hedelmät, vihannekset, pähkinät ym. olisivat edullisia ja teollinen ruoka karkeista ja muista turhakkeista puhumattakaan kalliimpaa. Työpaikoilla voitaisiin panostaa enemmän työpäivän aikaiseen liikkumiseen, ehkä työpäiviä pitäisi myös lyhentää, että ihmiset jaksaisivat liikkua vapaa-ajalla. Kaupunkisuunnittelun pitäisi tukea kävelyä ja kevyttä liikennettä, ei niin että autolla on helpointa mennä joka paikkaan. Mutta tosiasiassa tuskin tähän mitään helppoa ja kaikenkattavaa ratkaisua on olemassa…
Katsoin Clint Eastwoodin Million Dollar Baby -elokuvan. Nyrkkeilijäksi haluava nuori nainen kysyi tulevalta valmentajaltaan, minkä painoinen tämä tytär on. Valmentaja ihmetteli kysymystä, ja nainen vastasi: Äitini painaa 140 kiloa. Meillä paino on suhteessa ongelmiin.
Tietenkään kaikissa tapauksissa ei ole näin suoraviivaisesti, mutta aika selvää on, että ryöstäytyneessä lihavuudessa on käsittelemättömiä tunne-elämän ongelmia taustalla. Lopulta ehlkä vain se, että on niin inhottavaa olla lihava, että masentuu jo sen takia eikä jaksa kuin maata sängyssä ja syödä.
Monella päällisin puoli hyväosaisella on varmasti liikkaa työtä ja stressiä - niin, ettei jaksa huolehtia itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska ihmistä ei pidetä tarhoissa vaan saavat itse valita syömisensä. Kyllä se elukkakin ahmii ja lihoo, jos saa itse valita määrän ja laadun. Olet varmaan nähnyt lihavia lemmikkieläimiä?
Tässä ketjussa ihan oikeasti kirjoittelevat jotkut lapset näiden argumenttien perusteella.
Täysin väärin ymmärsit. Tarkoitan suosituksia. Keto/lchf on ihmiselle luonnonmukainen ruokavalio mutta viljaa tuputetaan.
Ajattelen että sen ehkäisy on helpointa ja tärkeintä lapsena ja nuorena. Ja se pitäisi takoa jokaisen päähän. Vanhempien ja sen lapsen itsensä. Jos on nelikymppisenä ollut useampaan otteeseen kuurilla ja joskus laihtunut ja taas lihonut niin kehon/elimistön on ihan tutkimustenkin mukaan vaikeampi tyytyä siihen normaalipainoon enää koskaan, jolloin painonhallinta on paljon vaikeampaa. Jos ei koskaan päästä lasta tai nuorta pulleaksi, saati lihavaksi, on painonhallinta todennäköisesti datan mukaan kivuttomampaa ja helpompaa myös keski-iässä.
Ajattelen, että jokaisen, joka haluaa keskustella aiheesta, kannattaisi ensin suorittaa vähintään ravitsemuustieteen perusopinnot sekä aineopintojen puolelta kurssit, jotka liittyvät lihavuuteen. Maallikkojen länkytystä aiheesta en jaksa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin väärin ymmärsit. Tarkoitan suosituksia. Keto/lchf on ihmiselle luonnonmukainen ruokavalio mutta viljaa tuputetaan.
Ei ne suositukset mihinkään vaikuta niin kauan kun ihminen itse valitsee mitä syö. Yhtä hyödyllistä on kertoa elukalle suosituksista, se menee maku edellä jos annat sen valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä ole lapsi. Eläkeikäinen ja alle 50kiloa. Lihon kyllä jos syön hiilihydraatteja.
Puoli miljoonaa ihmistä syö masennuslääkkeitä Suomessa, 20 vuodessa on hurja nousu noiden lääkkeiden käytössä, kannattaa googlata ihan julkista tietoa.