Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen baarimikko sekä tarjoilija. Tahdotko kysyä jotain?

Vierailija
14.08.2014 |

Shoot!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vain tylsyyksissäni omaa ketjuani. Up

ap

Vierailija
2/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin olit baarimikko heti kun täytit 18?? Ilman mitään koulutusta? Vaikea kuvitella 18vee teiniä baaritiskin takana !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nimesi Mikko?

Vierailija
4/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kävit baarimikon koulutuksen?

Vierailija
5/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäätkö työstäsi ? Minkälaiselle ihmiselle suosittelisit työtä ? Huonoin puolesi työssäsi ? Hauskin sattuma työssäsi ? Ärsyttävin asiakas ? Kerro noi nyt ainakin alkuun :)

Vierailija
6/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tehdään cumshot drinkki? Mikä on vodka-martiinin sekoitus/ravistus suhde, siis se james bond drinkki

Vierailija
7/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko olla alalla kauan?

Vierailija
8/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
9/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:15"]

Miten niin olit baarimikko heti kun täytit 18?? Ilman mitään koulutusta? Vaikea kuvitella 18vee teiniä baaritiskin takana !

[/quote]

Kyllä, siirryin narikka- ja siivoushommista tiskin taakse heti kun ikä riitti. Ei siihen muuta vaadita, riittää että yhdellä työntekijöistä on vastaavan pätevyys = anniskelupassi sekä työkokemusta/alan tutkinto. Nyttemmin ajatellen, aika lapsekas olinkin vielä 18-vuotiaana pikku lukiolaisena, ja olihan se haastavaa, opetella ja tehdä kaikki mahdolliset rokimokat tositoimissa asiakkaiden katseen alla. Sillä tavalla kuitenkin oppi nopeasti ja se oli kaikenkaikkiaan kasvattavaa. 

Vierailija
10/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:25"]

Onko nimesi Mikko?

[/quote]

Ei, vaikka mallikas olenkin. Heh. 

Vierailija
11/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat ärsyttävimmät asiakastyypit, joita kohtaat tiskin takana? Entä tarjoilijana?

Vierailija
12/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:28"]

Missä kävit baarimikon koulutuksen?

[/quote]

En missään. Opin töitä tehdessä, milloin kenenkin työkavereiden opastuksella ja kyselemällä ahkerasti. Kaikenlaiset ulkomailla käytävät baarimikkokoulut ovat humpuukia ja rahastusta, niille nauretaan räkäisesti ravintola-alalla. Kokemuksena varmasti hienoja, mutta samalla rahalla saisi kivan loman ilman "koulu"-osuutta, jolla sanahelinästä huolimatta ei kuitenkaan voi tosielämässä kuin pyyhkiä peppunsa. Älkää menkö mainospuheisiin, jos tyttärenne kiikuttavat teille näitä esitteitä. Reippaasti vaan hakemaan töitä, jos tahtoo alalle. 

Huom, baarimestarin erikoisammattitutkinto on asia erikseen, enkä nyt tarkoita sitä!

Vierailija
13/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro mulle mikä sellasen kirpsakan limejuoman nimi on? Siihen tulee sokeria, aitoo limee ja jotain muuta... mut nimee en tiiä :(

Vierailija
14/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:37"]

Tykkäätkö työstäsi ? Minkälaiselle ihmiselle suosittelisit työtä ? Huonoin puolesi työssäsi ? Hauskin sattuma työssäsi ? Ärsyttävin asiakas ? Kerro noi nyt ainakin alkuun :)

[/quote]

Tykkään työstäni, mutta en tahtoisi tästä itselleni varsinaista uraa. Kivaa hommaa näin nuoruuden hukkapätkinä, kun ei vielä ole perhettä ja valvominen ei kauheasti paina. Työtä suosittelisin suhteellisen sanavalmiille ja reippaalle tapaukselle, mutta toisaalta, itsetin olin ujo tytönheitukka kun aloitin. Huono puoli työssäni on ehdottomasti työajat, olen aina töissä illat ja viikonloput kun muut ovat vapaalla ja unirytmi on päin pyllyä. Joskus tulen töistä ja kerkeän juuri moikata miestäni kun hän lähtee töihin, illalla sama toisinpäin. Työtunnit myös jakaantuvat epätasaisesti, tapahtumaviikonloppuina tehdään muutama 15h päivä putkeen ja jotkut jopa nukkuvat työpaikan lattialla, joskus saattaa taas olla 4h vuoroja siellä täällä. 

Hauska tapaus viimeviikonlopulta oli eräs äijä, jonka vaimo oli päästänyt yhdelle, mutta hänen lempioluttaan oli meillä vain 0,33l pullossa. Sekös raavasta miestä harmitti. Onneksi kaveri oli idearikas, ja tilasi silmät tuikkien 1l tuopin ja kolme olutta.

Ärsyttävintä on ehkä ylimieliset asiakkaat jotka tytöttelevät ja komentavat setelinippu kourassa, lisäksi aina jaksaa ihmetyttää aikuiset ihmiset jotka juovat itsensä ravintolassa siihen kuntoon että sammuvat housut nilkoissa tai oksentavat ihan mihin sattuu vatsalaukun sisältö ryöpsähtämään, esimerkiksi baaritiskille. 

Vierailija
15/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:42"]

Miten tehdään cumshot drinkki? Mikä on vodka-martiinin sekoitus/ravistus suhde, siis se james bond drinkki

[/quote]

Yhdenlaiseen cumshottiin tulee fifty-fifty baileysiä sekä butterscotch-likööriä, ja päälle pruuttaus kermavaahtoa. Vodka martini Bondin tapaan on shaken, not stirred: ravistettuna, ei sekoitettuna. 

Vierailija
16/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:42"]

[/quote]

Yhdenlaiseen cumshottiin tulee fifty-fifty baileysiä sekä butterscotch-likööriä, ja päälle pruuttaus kermavaahtoa. Vodka martini Bondin tapaan on shaken, not stirred: ravistettuna, ei sekoitettuna. 

[/quote]

Tätä voisin vielä selventää sen verran, että normaalisti martinin voisi valmistaa vain baarilusikalla sekauttamalla lasissa, mutta herra Bond tahtoo omansa sheikkerin kautta kunnolla ravisteltuna. Tämä juttu aukesi minulle vasta tätä työtä tehdessäni, aiemmin luulin että se vitsi oli siinä että hän tilasi drinkkinsä paradoksaalisesti "sekoitettuna mutta ei sekoitettuna" :D Ehkä olen ainoa, ehkä jollekkin muullekkin aukesi vasta nyt!

Vierailija
17/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:51"]

Aiotko olla alalla kauan?

[/quote]

Aloitan yliopisto-opiskelut tänä syksynä, mahdollisesti vielä opiskelujen ohella kuten lukiossakin ja ehkä kesätyöksi. Kun perheen perustaminen on ajankohtaista, olisi kuitenkin mukavempi olla toimistotunteina oman alan työssä - ja paremmalla palkalla.  

Vierailija
18/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 20:07"]

Mitkä ovat ärsyttävimmät asiakastyypit, joita kohtaat tiskin takana? Entä tarjoilijana?

[/quote]

Tästä mainitsinkin aiemmin, varmasti alalla kuin alalla nuorta naista syö se, kun ei oteta tosissaan tai vähätellään. Etenkin vanhemmilta miesasiakkailta kuullut "Hei tyttö, laita yks bisse" "hei tyttö, pyyhi vähä tätä pöytää" ym. Lisänä monesti setelin heiluttelu ja sormien napsuttelu, ja se, ettei minua voi katsoa edes silmiin, vaan seteli tuikataan minulle vähän sinne päin, kokonaan pois baaritiskiltä kääntyneenä. Jos olen ollu selvästi nuorin työntekijä, olen saanut kuulla useamminkin "äääh et sä mitään tiedä, kysy ny tolta sun kaverilta", vaikka olen vastannut asiakkaan kysymykseen täysin oikei ja ystävällisesti. 

Tottakai jokainen asiakas saa pyytää palvelua, saa tehdä virheitä ja saa oikaista minun virheitäni. En vaadi silkkihansikkain kohtelua ja pumpulia. Ärsyynnyn kuitenkin siitä, kun minua tai ammattitaitoani vähätellään ja katsotaan nenänvartta pitkin. Jotkut ihmiset vain ovat pahanilmanlintuja. Edes se ei haittaa niin paljon, kun porukan rämäpää nosti kiveksensä tiskilleni, kuin ne paljon puhuvat tuhahdukset mitä joskus saan kuulla. 

Vierailija
19/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 20:12"]

Kerro mulle mikä sellasen kirpsakan limejuoman nimi on? Siihen tulee sokeria, aitoo limee ja jotain muuta... mut nimee en tiiä :(

[/quote]

Tarkoitat varmaan caipiroskaa tai mohitoa! Erona niissä on se, että caipiroskassa on juotavaa vain 4cl vodkaa jäämurskan, murskatun limen ja sokerin kera, kun taas Mohito on "pidempi" juoma. Mohitoon tulee pohjalle samat murskattu lime ja sokeri, mutta myös minttua, viinana on 4cl vaaleaa rommia jota jatketaan drinkiksi soodavedellä. Mohito on ainakin täällä ehdoton kesähitti, uskon, että tarkoitit sitä :) Jos mohitosi on liian väkevää, pyydä baarimikolta siihen lisää sokeria! Hyvän mohiton tekeminen on aikamoista alkemiaa varsinkin aloittelevalle tekijälle, ja suhteita on vaikea arvioida silmämääräisesti.

Vierailija
20/26 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on kelkalla ja vodkalla appelsiinimehu,la? Tai siis eikö kelkka ole vodka appelsiinimehulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi