Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harhojen näkeminen yöllä herätessä

Vierailija
31.07.2021 |

Olen jo vuosia nähnyt. Olen nyt nelikymppinen.

Herään siis keskellä yötä, huoneessa on melko pimeää (pimennysverhot).
Näen hyvin usein eräästä pelaamastani pelistä niitä hahmoja esim. pöydän päällä. Saatan seurata niiden tekemisiä pitkään ja olen siis täysin hereillä, silmät auki ja pää tyynyssä ja tiedän olevani täysin hereillä.
Onko tämä normaalia?

Mulla on myös katkonaista unta, välillä unettomuutta, olen bruksaaja (puren hampaita nukkuessa yhteen, niin että hammaslääkärikin sen suusta näkee), puhun unissani välillä ihan kunnon lauseita.
Lapsena myös kävelin unissani.

Näen myös välillä selkounia eli välillä tajuan näkeväni unta, ja tämän jälkeen voin ohjailla unta. Saatan esim. sanoa itselleni, että hei, nyt kun tämä on unta, niin lähdenpä lentämään tästä tuonne puiden yläpuolelle. Sitten vain hieman räpytän käsiä ja liitelen siellä.

Unissa esiintyy myös usein sama teema, eli olen esim. isossa talossa, jossa on paljon käytäviä, ovia, salaluukkuja, portaita yms. Ja unessa tiedän aina, että jos nyt avaan tuon oven, siellä on salaluukku ja portaat. Ja niin siellä onkin.
Pystyn myös herättämään itseni unesta, mikäli siis unessa tiedän näkeväni unta. Se on todella työlästä, mutta pystyn siihen.

Parikymppisenä sain noin viisi kertaa ns. unihalvauksen. Eli heräsin, mutta en kyennyt liikuttamaan itseäni ollenkaan sängyssä. Se oli kamalaa.

Kuulostaako normaalilta? Vastaavia kokemuksia?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla vastaavia kokemuksia?

Vierailija
2/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihalvaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo normaalilta kuulosta siinä mielessä, että tuskin kovin moni kokee vastaavaa. 

On minullakin unia missä ikäänkuin tiedän näkeväni unta. Se on varmaan suht normaalia. Mutta jos olen hereillä niin ei sitten enää pelihahmot pompi kyllä missään. 

Vierailija
4/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihalvaus, koita melatoniinia iltaisin.

Vierailija
5/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valveunia, ihan normaalia unen ja valveen välitilassa. Mä näen välillä erilaisia ötököitä ja sitten sytytän valot ja etsin niitä paniikissa…kunnes tajuan - taas tätä!

Vierailija
6/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unihalvaus.

Ei ole unihalvaus, juurihan kerroin, että olen niitä kokenut parikymppisenä ja silloin en kykene liikkumaan fyysisesti, vaikka olen hereillä.

Nämä pelihahmot pöydällä tekemässä asioita on siis silloin, kun olen täysin hereillä ja kykenen liikkumaan, joskus jopa nousen istumaan sängyssä ja ihmettelen niitä. Ne ovat pieniä, tyyliin vähän isompia kuin lego ukkelit.

Vierailija
7/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä samanlaisia kokemuksia, unissakävelyt ja puhumiset sun muut. Joskus mulla on noita kausia, että jään unen ja valveen välitilaan ja näen hahmoja. Ne on aina samanlaisia. Unet saattaa olla juurikin tuollaisia kovin liikkuvia, hosun ja juoksen ja herään ihan hiessä syke korkeena. Näen myös unia jossa liikun isoissa rakennuksissa, lentokentillä tms.  Ne on yleensä ihan positiivisia tunnelmaltaan, mutta kiire on kova, juoksen niissä ja hösellän. En oo mikään mukava unikaveri silloin kun näitä kausia on. 

Vierailija
8/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näet varmaan unta silloin kun luulet olevasi heräillä ja katselet niitä pelihahmoja. 

Vierailija
9/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällainen hahmojen näkeminen siis valveunta? Miksi koen olevani silloin täysin hereillä? Voin siis nousta istumaan sängyssä ja olen ns. täysin toimintakykyinen. Ja mielestäni hereillä.

Vierailija
10/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unihalvaus.

Ei ole unihalvaus, juurihan kerroin, että olen niitä kokenut parikymppisenä ja silloin en kykene liikkumaan fyysisesti, vaikka olen hereillä.

Nämä pelihahmot pöydällä tekemässä asioita on siis silloin, kun olen täysin hereillä ja kykenen liikkumaan, joskus jopa nousen istumaan sängyssä ja ihmettelen niitä. Ne ovat pieniä, tyyliin vähän isompia kuin lego ukkelit.

Olen jonkinasteinen pelifriikki ja kysyisin minkä pelin hahmot ja ketkä pöydälläsi temppuilevat?

Vierailija
11/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tällainen hahmojen näkeminen siis valveunta? Miksi koen olevani silloin täysin hereillä? Voin siis nousta istumaan sängyssä ja olen ns. täysin toimintakykyinen. Ja mielestäni hereillä.

Kyllä se on, olet hereillä, mutta osa aivoistasi näkee vielä unta.

Vierailija
12/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia.

Vierailija
13/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis valveuni. Kiitos jollekin, joka tuon sanan kerroit, en tiennyt tästä.

ap

Tässä infoa, mitä nopeasti googlasin:

"Valveuni on poikkeava tajunnantila, jossa ihminen on unen ja valveen rajamailla ja kokee hallusinaatioita.

Valveunessa ihminen voi esimerkiksi nähdä kuolleita sukulaisiaan, hirviöitä, enkeleitä tai avaruusolentoja. Hän voi myös aistia ääniä, hajuja tai kosketuksia.[1]

Valveunen aikana nähdyt hallusinaatiot ovat joskus liikkumattomia, joskus liikkuvia lyhyitä katkelmia tai pitkiä narratiiveja kuten REM-unet. Kuvia saattaa joskus seurata kellumisen tunne.[2]

Joskus valveunen yhteydessä esiintyy unihalvaus, jolloin henkilö ei pysty liikkumaan eikä liikuttamaan muuta kuin korkeintaan silmiään.[1]

Uneen vaivuttaessa koettavia hallusinaatioita kutsutaan hypnagogisiksi ja unesta herätessä koettavia hallusinaatioita hypnopompisiksi.[1]

Valveunihallusinaatioita on kokenut noin joka neljäs ihminen."

Vierailija
14/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unihalvaus.

Olen jonkinasteinen pelifriikki ja kysyisin minkä pelin hahmot ja ketkä pöydälläsi temppuilevat?

Olen pelifriikki ja pelaan tuntikaupalla erästä tietokonepeliä omalla luomallani hahmollani.

Vierailija
15/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa valveunilta.

Vierailija
16/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta teet unien näkemisen lisäksi?

Vierailija
17/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sitten sattui minulle samanlainen kokemus. Nukuimme veljeni kanssa samassa huoneessa ja olin herättänyt hänet huutamalla että "NHL-ukkoja on tässä huoneessa". 

Oli ollut jonkinasteinen hämminki päällänsä hetken, ennenkuin oli selvinnyt että kyseessä oli näkemäni unen jälkiaistimus ta jotain.

Vierailija
18/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivoissa voidaan valveunen aikana havaita poikkeuksellisesti samanaikaisesti sekä alfa-aaltoja, jotka liittyvät tilaan, jossa ihminen on hyvin rentoutunut mutta hereillä, että theta-aaltoja, joita esiintyy REM-unen aikana. Valveunta näkevä voi saada samankaltaisia luovia ideoita kuin REM-unen aikana saadaan, kun aivot käsittelevät muistoja, ajatuksia ja tunteita. Mielen vapaata liikkumista edesauttaa myös otsalohkon aktiivisuuden väheneminen, sillä otsalohko vastaa suunnittelusta, päätöksenteosta ja sosiaalisesta kontrollista.[3]

Keksijä Thomas Edison ja taiteilija Salvador Dalí ovat kertomansa mukaan saaneet paljon ideoita valveuniensa aikana. Kirjailija Mary Shelley sanoi luoneensa Frankensteinin hirviön valveunessaan, ja kemisti Friedrich August Kekulé von Stradonitz oivalsi bentseenin rakenteen valveunensa aikana.[2]

Psykologit ja filosofit pohtivat jo 1800-luvulla valveunia luovuuden lähteenä. Valveunien tieteellinen tutkimus alkoi 1900-luvun loppupuolella. Uraauurtavan tutkimuksen aiheesta julkaisi psykologi Andreas Mavromatis vuonna 1983.[2]

Syvä meditaatio ja jotkin hallusinogeenit saattavat tuottaa valveunen kaltaisia näkyjä ja tuntemuksia sekä aivoaaltoja

Vierailija
19/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla hypnakogisia hallusinaatioita, nämä ovat vaarattomia. Ne kyllä yleensä menevät nopeasti ohi, sinä sitä vastoin seuraat hahmoja pitkään, eli ei siten sopisi hypnakogisiksi hallusinaatioiksi. Neurologi voisi osata vastata kysymykseesi.

Vierailija
20/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän mä nyt kellosta ota aikaa, mutta jos nyt jotain arvioisin, niin kyllä seurailen niitä hahmoja esim. 10-15 minsaa, mikä on mielestäni pitkä aika.

Jos sytytän valot, ne katoavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi