Teen työkseni ruumiinavausta, kysyttävää?
Kommentit (117)
52 jatkaa..
Lääketieteellinen avaus voidaan siis suorittaa ainoastaan hoitavan lääkärin pyynnöstä, jos lopullisessa kuolinsyyssä on jotain epäselvää. Avaukset ovat lääketieteelle arvokkaita, koska niissä usein selviää potilaan sairauksista asioita, jotka eivät muutoin olisi tulleet tietoon. Nykyään ne ovat kuitenkin aina vaan harvinaisempia, koska ns yllättäviä kuolemia tapahtuu (monestakin syystä) harvemmin.
Sen sijaan jos ihminen on esimerkiksi löytynyt maastosta, hän ei missään nimessä päädy patologin pöydälle. Myös lasten avaukset ovat nykyään keskitetty niin ettei tavalllinen patologi niitä suorita.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:33"]
Palkkasi?
[/quote]
Olen edennyt urallani nopeasti ja siksi palkkani onkin 7€ tunnilta. Olen palkkaluokkani huipulla, yleensä aloitetaan 5€ tuntipalkalla.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:46"]
52 jatkaa..
Lääketieteellinen avaus voidaan siis suorittaa ainoastaan hoitavan lääkärin pyynnöstä, jos lopullisessa kuolinsyyssä on jotain epäselvää. Avaukset ovat lääketieteelle arvokkaita, koska niissä usein selviää potilaan sairauksista asioita, jotka eivät muutoin olisi tulleet tietoon. Nykyään ne ovat kuitenkin aina vaan harvinaisempia, koska ns yllättäviä kuolemia tapahtuu (monestakin syystä) harvemmin.
Sen sijaan jos ihminen on esimerkiksi löytynyt maastosta, hän ei missään nimessä päädy patologin pöydälle. Myös lasten avaukset ovat nykyään keskitetty niin ettei tavalllinen patologi niitä suorita.
[/quote]
No ap, missäs SUN vastaukset viipyy?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:35"]
Provo...ainoastaan nro 52 tietää jotain tästä alasta, mutta aloittaja ei osaa vastata mihinkään. Tuo yhdyssanavirhe "kätkyt kuolema" oli pohjanoteeraus.
[/quote]
Niin, ja teen työkseni ruumiinavausta. Siis yhtä ja samaa ruumiinavausta alati?
Miksi ap puhuu paskaa?! Tosi typerää pilailla tällaisen asian kustannuksella.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:29"]
"Patologi" on nyt tainnut puhua itsensä vähän pussiin :P
Tekevätkö kaikki patologit ruumiinavauksia?
[/quote]
Eivät suorita, tosin erikoistumisvaiheessa niitä on suoritettava.
Haluan vielä selventää sen että patologit avaavat siis osastolla sairauteen kuolleita ihmisiä, joiden kuolinsyyssä on kuitenkin jotain epäselvää, joko hoitavan lääkärin tai omaisten mielestä. Omaiset voivat myös kieltää avauksen.
Oikeuslääkäri suorittaa kaikki muut avaukset, näihin kuuluvat siis onnettomuuksissa kuolleet ja muualla kuin sairaalassa kuolleet. Avausta pyytää silloin poliisi.
On jollakin huvit.. siis ap:lla.
Ap on provo javoi lopettaa tämän ketjun. Itse tunnen läheisesti patologin ja hänen kunnioituksensa vainajia kohtaan on aistittavissa. Hän ei koskaan puhu työstään. Yhden kerran on sanonut, että julkisuudessakin tuttu tapaus tuli hänelle ja se pysäytti raavaankin miehen.
Juu, faktatietoa voi jakaa muttei kyllä näistä muutoin huudella.
Eikös nämä ole selvästi niitä trollialoituksia, lopussa aina että "kysyttävää?" ja todella niukat asiantuntijavastaukset...
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:55"]
Onko koskaan ällöä?
[/quote]
Joskus hirvittää vakavan onnettomuuden jälkeiset ruumiit.
[/quote]
Provo. Onnettomuuksien ja henkirikosten uhrit menevät oikeuslääkärin tutkittavaksi. Patologi ei myöskään itse tee avausta, vaan avustaja avaa ja irrottaa elimet patologin tutkimusta varten. Hengityssuojainta ei tarvitse, koska ruumiit ovat ns. hyväkuntoisia.
[/quote]
En pitäisi aloitusta provona.
Esim täällä missä minä asun (ei pk seutu) on oikeuspayologinen lekuri sama kuin tavan patologi. Ruumista ei erikseen lähetetä muualle avaukseen, vaan sen avauksen tekee preparaattori ja patologi tulee ottamaan näytteet sieltä ja muutenkin tutkimaan sisäelimiä.ja keskustelemaan samalla grillipihveistään ja kalareissuistaan.
Toki, nimike lekurilla on oikeuspatologi mikäli avaus suoritetaan onnettomuuden tai henkirikoksen uhrille, mutta ihan yhtälailla nämä oikeuspatologitkin tutkivat vanhuksia yms jotka ovat menehtyneet syystä tai toisesta esim sairaalassa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:55"]
Onko koskaan ällöä?
[/quote]
Joskus hirvittää vakavan onnettomuuden jälkeiset ruumiit.
[/quote]
Provo. Onnettomuuksien ja henkirikosten uhrit menevät oikeuslääkärin tutkittavaksi. Patologi ei myöskään itse tee avausta, vaan avustaja avaa ja irrottaa elimet patologin tutkimusta varten. Hengityssuojainta ei tarvitse, koska ruumiit ovat ns. hyväkuntoisia.
[/quote]
En pitäisi aloitusta provona.
Esim täällä missä minä asun (ei pk seutu) on oikeuspayologinen lekuri sama kuin tavan patologi. Ruumista ei erikseen lähetetä muualle avaukseen, vaan sen avauksen tekee preparaattori ja patologi tulee ottamaan näytteet sieltä ja muutenkin tutkimaan sisäelimiä.ja keskustelemaan samalla grillipihveistään ja kalareissuistaan.
Toki, nimike lekurilla on oikeuspatologi mikäli avaus suoritetaan onnettomuuden tai henkirikoksen uhrille, mutta ihan yhtälailla nämä oikeuspatologitkin tutkivat vanhuksia yms jotka ovat menehtyneet syystä tai toisesta esim sairaalassa.
[/quote]
Sitten tällä ko ihmisellä täytyy olla kaksi erikoislääkärin pätevyyttä, patologian ja oikeuslääketieteen. Ei mahdotonta mutta harvassa ovat, eikä ap maininnut asiasta mitään.
Oikeuslääketieteeliset avaukset on myös keskitetty tiettyihin sairaaloihin, ja harvempi rivipatologi on sellaisessa töissä.
Vaikkei kuolemaan liity mitään hämärää, avauksesta tulee oikeuslääketieteellinen mm. silloin, jos kuollut on leikattu tietyn ajan sisällä. Veljeni sairasti 4. asteen aivosyöpää, oli leikattu moneen kertaan ja sitten viimein kuoli. Kun viimisestä leikkauksesta oli muistaakseni joku kuukausi, tarvittiin oikeuslääketieteellinen avaus. Tarkastettiin, ettei leikkaus ollu syynä...no ei ollut.
Ap. on trolli, ei osannut vastata noihin yksinkertaisiin kysymyksiin, esim. päänahan ja kallon paksuus, maksan paino jne. Jokainen patologi osaa nuo unissaan.
Milta nayttaa kaksi viikkoa vedessa ollut ruumis? Laheiseni hukuttautui, enka osaa paasta ajatuksista eroon. Ruumista en todellakaan halunnut nahda.
Muutama asiavirhe ketjun varrelta pitää korjata.
1. Vanhainkodeista, eli käytännössä tehostetun ympärivuorokautisen hoivan yksiköistä tänä päivänä, ei todellakaan lähde ruumiit avattavaksi jollei kuolinsyy ole selvästi jotenkin poikkeuksellinen. Ne ihmiset tulee sinne odottamaan kuolemaa, ja on tosi monisairaita. Ei niitä ruveta huvin vuoksi aukomaan.
2. Hoitaja voi todellakin toimia obduktiopreparaattorina, joka siis avaa ruumiit tutkittavaksi.
3. Kun vainaja on ollut vaikkapa 4 tuntia osastolla kuolleena, ja sen jälkeen kylmiössä x päivää, elimet ei todellakaan enää ole siirtokelpoisia.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:48"]
Ap on provo javoi lopettaa tämän ketjun. Itse tunnen läheisesti patologin ja hänen kunnioituksensa vainajia kohtaan on aistittavissa. Hän ei koskaan puhu työstään. Yhden kerran on sanonut, että julkisuudessakin tuttu tapaus tuli hänelle ja se pysäytti raavaankin miehen.
[/quote]
Lässyn lässyn. Sinä et tunne muuta kuin Seiskan paskajutut. Itse olen lääkäri enkä edes viitsi alentua vastaamaan junttien provo-väitteisiin.
Minä opiskelun aikana,kysyin tältä "avaajalta" miten pystyy tekemään työtään,vastasi,että niiden kurssilta vain kolme pystyi avaamaan ruumiin.Hän vielä sanoi että vaikeimmat tapaukset on itsemurhan tehneet (naru kaulassa)Oli puhetta koulutuksesta,ensin luetaan lääkäriksi ja erikoistutaan patologiaan.Ei meidän työssä patologi mitään avaa,tai siis työpaikassa. Terv.sairaanhoitaja
Kirjoitustyyli jo paljastaa, ettet ole lääkäri. Lääkärit eivät käytä noin ylimalkaisia ilmaisuja.
Mä olen jutellut baarissa yhden lääkärin kanssa, joka suoritti ruumiinavauksia. Hän kertoi kyllä muutamalla sanalla töistään mut ei sen ihmeemmin retostellut tai mässäillyt yksityiskohdilla. Että kyllä ne työstään puhuu sen verran kuin sopivaa on.
Loppuillasta päädyimme harrastamaan seksiä. Miehellä oli aikaa kireä esinahka.
Teet siis ns. ruumiillista työtä? :D