Nivelkivut, mikä auttaisi?
Olen kärsinyt nivelkivuista vuosia, on nivelrikkoa ja kulumaa. Esimerkiksi sormia särkee välillä niin etten pysty keskittymään muuhun. Olen saanut lääkäriltä ohjeet syödä tulehduskipulääkkeitä. Viimeksi kun kävin taas lääkärissä, oli voimakas kipu olkapäässä, yllättäen sanottiin, että ei saa syödä jatkuvasti kipulääkkeitä. Olen kokeillut mobilatit ja muut voiteet, kylmähoitoa (joka on pahaksi) ja lämmin kauratyymy. Fysioterautti antoi jumppaohjeet siihen olkapäähän. Niitä ei pysty tekemään silloin kun se on kipeä, koska tuntuu kuin se olisi tulessa koko ajan. Sitten ei nukuta yöllä. Sen sijaan kun olkapää on parempi, silloin pystyy tekemään. Aikoinaan olin polven takia vaikeuksissa. Siinä on vanha kaatumisesta johtunut vamma, joka temppuili joskus, esim. rappusia en voinut kävellä. Silloin lääkäri sanoi, että leikkausjonoon. Ei kuulunut mitään mistään, mutta toisaalta nyt se polvi on ollut taas paljon parempi. Ei sillä pysty juoksemaan eikä pyöräilemään ylämäkiä, mutta kävely ja arjen toimet onnistuu kyllä ihan hyvin.
Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan, mitä keinoja muilla on nivelkipuihin!
Kommentit (18)
Mulla on Buranaa ja vatsan suojaksi Zolt. Ja Panadol Forte 1g. Kun polvi kipuilee, lepuuttelen ja otan kevyesti.
Kortisonipiikki ja lihakset kuntoon.
Onkohan noi oireet korvien välissä
Kortisonipistokset niveliin. Mä varasin ensi viikolle lääkäriajan. Ainakin kolmeen sorminiveleen tarvitsen piikit.
Ranne- ja sormituet! Helsingissä niitä saa ilmaiseksi lääkärin lähetteellä. Tosin sormitukia ei ollut, mutta rannetuessa myös tuki peukalolle
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Kortisonipistokset niveliin. Mä varasin ensi viikolle lääkäriajan. Ainakin kolmeen sorminiveleen tarvitsen piikit.
Ei toimi kuin kerran tai kaksi
Vierailija kirjoitti:
Niin, oikeestihan tuommoisia niveliä ei ole olemassa. Ainakaan naisilla
Nivelrikko vaivaa ihan geeniperimänä saatuna. Kivut loppuivat heti keinoniveleen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten tiedät kun sulle tulee ja vanhetessasi sinullekin tulee jos jonkinlaista kremppaa 😁
Vhh ruokavalio, josta karsittu pois rypsi, rapsi, auringonkukka, näillä em ruokittu possu ja broileri, gluteeniviljat.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Ei toimi kuin kerran tai kaksi
On mulla auttanut varpaiden niveliin useampikin pistos. Samoin olkaniveleen. Sormiin laitetaan nyt ekaa kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, oikeestihan tuommoisia niveliä ei ole olemassa. Ainakaan naisilla
Sormissa on ääliö!
Osalla nivelrikko kipuilee, mutta ei kaikilla. Siihen en arvaa mistä johtuu.
Syö vähemmän ja liiku enemmän. Jos niveliä ei käytä niin aivan varmasti tulee kipuja. Sitten kun nivelrikko on edennyt niin usein ei auta kuin leikkaus mutta välttämättä sekään ei auta täysin. Joillekin auttaa kipukynnystä nostava lääke mutta eivät nekään vielä välttämättä kaikkea kipua pois.
Vierailija kirjoitti:
Osalla nivelrikko kipuilee, mutta ei kaikilla. Siihen en arvaa mistä johtuu.
Eiköhän kaikilla jossain vaiheessa
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikko vaivaa ihan geeniperimänä saatuna. Kivut loppuivat heti keinoniveleen.
Sormiin ei olla pahemmin kehitetty keinoniveliä.
Pudota painoa ja harrasta liikuntaa