Tiesittekö, että Suomessa ei saa enää uutta henkkaria ilman sormenjälkien antamista?
Uusi laki astuu voimaan 2.8.2021. Koskee kaikkia yli 12 v. Et siis saa oleskella omassa synnyinmaassasi ilman, että sormenjälkesi ovat rekisterissä. Olet rikollinen kunnes toisin todistetaan.
Kommentit (91)
Niin kuulemma. En ole ajatellut hakea enää henkkaria sitten. Täytyy pärjätä ajokortilla vaan ja jos ei pärjää niin sitten jätän ne asiat tekemättä mihin henkkaria tarvittais mutta sormenjälkiäni en anna.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka silloin kukaan on rikollinen?
Olet valmiiksi rikollisten arkistossa. Rikollisten sormenjäljet kerätään aina talteen.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuulemma. En ole ajatellut hakea enää henkkaria sitten. Täytyy pärjätä ajokortilla vaan ja jos ei pärjää niin sitten jätän ne asiat tekemättä mihin henkkaria tarvittais mutta sormenjälkiäni en anna.
Niin minäkin muuten, mutta pankitili suljetaan mikäli sinne ei aika ajoin toimita uutta henkkaria...
Outo logiikka. Muututko rikolliseksi jos annat sormenjäljet?
Jos sinä muutut niin älä hae henkkaria. Aika pitkään pystyy elämään ilman niitä.
En ymmärrä miksi kansalaisia vainotaan tällä tavalla. Jos ei aio poistua maastakaan, niin on todella törkeää kerätä sormenjäljet ilman, että on syyllistynyt rikokseen.
Tuo on hyvä homma.
Vaikeampi käyttää väärin, mm. matkustusasiakirjana, kun sormenjäljet hlökortin oikeasta omistajasta ovat tallella.
Hlökorttihan kelpaa matkusasiakirjaksi ainakin Pohjoismaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin muuten, mutta pankitili suljetaan mikäli sinne ei aika ajoin toimita uutta henkkaria...
Eivät ole multa mitään kyselleet. Tai yritti Danske pankki kerran mutta kun en lähettänyt, niin eivät voineet mitään.
Niin, sormenjälkien rekisteröiminen on ilman muuta merkki siitä, että meitä syytetään ja epäillään. Missään nimessä se ei voi olla merkki esimerkiksi siitä, että meitä pyritään suojelemaan väärinkäytöksiltä. Pettämätöntä av-logiikkaa :D
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kansalaisia vainotaan tällä tavalla. Jos ei aio poistua maastakaan, niin on todella törkeää kerätä sormenjäljet ilman, että on syyllistynyt rikokseen.
Eikö sulla muka ole passia ollenkaan?
Siihen on aina pitänyt antaa sormenjäljet.
Ja näinä aikoina ei koskaan tiedä, mitä saattaa tapahtuu.
On hyvä olla paperit kunnossa, jos joutuu jostain syystä joutuis nopeasti pakenemaan Suomesta, kuten vaikka hyökkäys, ydinonnettomuus, tai muu vastaavaa maassamme sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Nordea pankin asiakas siitä saakka kun se on ollut olemassa. Käytännössä jo ennen sitä, koska olin tuon pankin asiakas jo silloin kuin se toimi nimellä Merita. Käytännössä noin 25 vuotta. Ikinä en ole pankkiin toimittanut henkkaria. Ja minulla on siellä useampikin toiminnassa oleva tili.
Kyllä teillä on kynnyskysymykset!
Miten se oma elämä vain olisi mahdollisimman hankalaa.
Annoin sormenjäljet viimeksi passia hakiessa joten siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa valtiolla on nyt pääsy kaikkien niiden ihmisten puhelimiin, jotka käyttävät puhelimessa sormenjälkilukijaa.
Ja mitenhän valtio (joka ei muuten ole ihminen), pystyisi sen sormenjäljen puhelin näytölle painamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä olla paperit kunnossa, jos joutuu jostain syystä joutuis nopeasti pakenemaan Suomesta, kuten vaikka hyökkäys, ydinonnettomuus, tai muu vastaavaa maassamme sattuu.
Jos täällä pystyy elämään tyypit, jotka pudottivat passinsa Välimereen, niin on aika kumma jos ei tavalliset suomalaisetkin pysty.
Kiitos määhan myyttajien, että tähän joudutaan alistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä passilla tekisin? En matkustele ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Nordea pankin asiakas siitä saakka kun se on ollut olemassa. Käytännössä jo ennen sitä, koska olin tuon pankin asiakas jo silloin kuin se toimi nimellä Merita. Käytännössä noin 25 vuotta. Ikinä en ole pankkiin toimittanut henkkaria. Ja minulla on siellä useampikin toiminnassa oleva tili.
Minäkin olen ollut jo Meritan aikaan. Oletko saanut pyyntöjä toimittaa henkilöllisyystodistus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa valtiolla on nyt pääsy kaikkien niiden ihmisten puhelimiin, jotka käyttävät puhelimessa sormenjälkilukijaa.
Ja mitenhän valtio (joka ei muuten ole ihminen), pystyisi sen sormenjäljen puhelin näytölle painamaan?
Valtio on miljoonia ihmisiä. Jokainen, jolla on pääsy tietoihin pääsee myös puhelimeesi.
Saisiko vähän parkua myös siitä, että jokaisella suomalaisella on pakko olla henkilötunnus? Sehän on melkein kuin Karhukoplan numerosarjat?
Kuinka silloin kukaan on rikollinen?