Henkilökohtainen avustaja, työtunnit, työaikalaki
Kysyisin, että jos teen jo viikolla ma-pe täyttä työaikaa, voinko lisäksi tehdä viikonloppuja? Siis jos itse haluan ja jaksan. Ei tietenkään joka viikonloppu, vaan pääsääntöisesti arkisin ja silloin tällöin esim kerran kuukaudessa la ja su tai jompi kumpi pv. Mitä sanoo työaika- tai työsuojelulaki. Älkääkä kehottako niitä lakeja lukemaan, ne on niin vaikeita luettavia.. :) täältä on helpompi kysyä!
Kommentit (24)
Ei se työnantajanne varmaan teitä kiusatakseen teille soittele. Vähän ymmärrystä sinne avustettavaankin päin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se työnantajanne varmaan teitä kiusatakseen teille soittele. Vähän ymmärrystä sinne avustettavaankin päin.
Eipä varmaan niin. Mutta iankaikkinen ymmärrys ei kyllä tilannetta auta. Avustettavista monet ovat tilanteensa takia kasvaneet siihen, että muut ihmiset ovat olemassa heitä varten. Avustettavalle olisi parasta, jos hänellä olisi vakituinen, pitkäaikainen ja luotettava avustaja sen sijaan että avustaja vaihtuilisi muutaman kuukauden välein. Miten taataan avustettavalle pitkäaikainen avustaja? Siten ja ainoastaan siten, että avustaja todellakin pitää huolen myös omasta jaksamisestaan, vaikkapa siihen sisältyisi tiukat rajat ja reunaehdot esim. koskien soitteluita tms.'
Ymmärrän avustettavaani enemmän kuin hän minua, ja niin sen varmasti pitää ollakin. Mutta ymmärtäminen ei tarkoita sitä että kaikkea minun pitää hyväksyä. Fyysistä koskemattomuuttani en salli loukattavan. En myöskään sosiaalista elämääni. En vapaa-aikaani. Avustettavani vastuulla ei ole huolehtia minusta ja jaksamisestani, otan vastuun siitä(kin) asiasta itse.
Jos työsuhde on suoraan yksityishenkilöön niin Heta-liiton sopimukset eivät päde, jos työnantaja ei kuulu liittoon ja maksa maksuja.
Vara-avustajalle ei tarvitse ilmoittaa työaikoja kahta viikkoa etukäteen. Vara-avustaja tulee heti, kun käsketään.