Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtainen avustaja, työtunnit, työaikalaki

Vierailija
14.08.2014 |

Kysyisin, että jos teen jo viikolla ma-pe täyttä työaikaa, voinko lisäksi tehdä viikonloppuja? Siis jos itse haluan ja jaksan. Ei tietenkään joka viikonloppu, vaan pääsääntöisesti arkisin ja silloin tällöin esim kerran kuukaudessa la ja su tai jompi kumpi pv. Mitä sanoo työaika- tai työsuojelulaki. Älkääkä kehottako niitä lakeja lukemaan, ne on niin vaikeita luettavia.. :) täältä on helpompi kysyä!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viikonloput tulisivat viikkotyön päälle, niistä ei siis tulisi mitään arkivapaita.

Ap

Vierailija
2/24 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, millainen avustajatuntimäärä avustettavalle on myönnetty ja onko hänellä muita avustajia. Jos esim. olet hänen ainoa avustajansa ja hänelle on myönnetty 100 h/kk, vaikka tekisit 400 tuntia niin rahat tulee vain sadasta.

Jos on useampi avustaja, pitäisi tunnit olla suht tasan, ja varmistaa, että jää tarpeeksi lepoa palautua työstä. Tähänkin voidaan vammaispalvelussa puuttua, olen itse ollut töissä vammaispalvelutoimistossa ja työskennellyt myös henkilökohtaisen avun kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 oikeassa. Eli saman työnantajan kanssa voi olla vaikeaa saada lisää tunteja. Jos on eri työnantaja niin voitvolla töissä vaikka vuorokauden ympäri jos haluat.

Vierailija
4/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aihetta sivuten:

Työskentelen henkilökohtaisena avustajana ja työnantajani eli avustettavani ottaa usein yhteyttä vapaa-ajallani ja ilmeisesti olettaa minun aina olevan tavoitettavissa. Olen tähän asti vastaillut viesteihin ja puheluihin, mutta nyt olen väsähtänyt tähän puoleen työstä. Haluan vapaa-ajan olevan oikeasti vapaa-aikaa.

Muuten pidän työstäni ja työnantajastani todella paljon.

Kertokaa vinkkejä, miten toimisin - en kuitenkaan haluaisi ongelmia työnantajani kanssa. En tiedä, tuleeko hän ymmärtämään kantaani tähän asiaan, sillä hän on ilmeisesti aina toiminut näin, edellistenkin avustajien kanssa.

-Väsähtänyt avustaja :(

Vierailija
5/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorin ja nopein tue  uupumiseen on se ettei erota työtä ja vapaa-aikaa.

Vierailija
6/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suorin ja nopein tue  uupumiseen on se ettei erota työtä ja vapaa-aikaa.

Tiedän ja sehän tässä pelottaakin. Työjutut pyörii mielessä koko ajan ja vaikuttaa jo uniinkin :( Haasteena tässä on se, että työnantajani osaa tarpeen tullen olla vaativa ja pitää hyvin puolensa. Mitä jos hän ei tule ymmärtämään? Pelkään sitä ja olen niin yksin tämän asian kanssa; ei ole työkavereita, joille puhua.

-5

Vierailija
7/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän aihetta sivuten:

Työskentelen henkilökohtaisena avustajana ja työnantajani eli avustettavani ottaa usein yhteyttä vapaa-ajallani ja ilmeisesti olettaa minun aina olevan tavoitettavissa. Olen tähän asti vastaillut viesteihin ja puheluihin, mutta nyt olen väsähtänyt tähän puoleen työstä. Haluan vapaa-ajan olevan oikeasti vapaa-aikaa.

Muuten pidän työstäni ja työnantajastani todella paljon.

Kertokaa vinkkejä, miten toimisin - en kuitenkaan haluaisi ongelmia työnantajani kanssa. En tiedä, tuleeko hän ymmärtämään kantaani tähän asiaan, sillä hän on ilmeisesti aina toiminut näin, edellistenkin avustajien kanssa.

-Väsähtänyt avustaja :(

Minä sanoisin suoraan, että työasioista ei soitella vapaa-ajalla. Todennäköisesti avustettava suuttuu siitä, mutta se on hänen asiansa. Sinulla ei ole velvollisuutta olla tavoitettavissa 24/7. Sinullakin on oikeus vapaa-aikaan. Puolusta oikeuksiasi. Nyt avustettavasi kyykyttää sinua.

Vierailija
8/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti teet selväksi, että te olet hänet käytettävissä vain sovittuina aikoina. Jos henkilö ei ymmärrä niin ota yhteyttä hänen palveluohjaajaansa ja koita saada viesti perille. Uuvutat itsesi tuolla pian.

Vierailija
9/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap haluaa tehdä lisätöitä! Meillä ainakin saa tehdä(sairaalassa).

Vierailija
10/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne.

En tiedä, miten uskallan ottaa asian esille, kun hän on jo tottunut toimimaan kanssani näin. Ja tiedän, miten hän voi käyttäytyä, kun asiat eivät mene niin kuin hän toivoo. Huoh.

Vinkkinä kaikille avustajille tai avustajaksi hakeville, että laittakaa heti kunnon rajat! Että työaika on työaikaa ja vapaa-aika vapaa-aikaa. Eikä tarvitse olla aina tavoitettavissa. Olisinpa itse tehnyt näin.

Mietin jo toisen puhelinliittymän ottamista tai irtisanoutumista. Mutta se vain toisi lisää kuluja minulle, jolla muutenkin pienet tulot, tai ongelmia te-keskuksen kanssa.

Häpeän sitä, että olen tällainen lapanen :'(

-5

Vierailija
11/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksistanne.

En tiedä, miten uskallan ottaa asian esille, kun hän on jo tottunut toimimaan kanssani näin. Ja tiedän, miten hän voi käyttäytyä, kun asiat eivät mene niin kuin hän toivoo. Huoh.

Vinkkinä kaikille avustajille tai avustajaksi hakeville, että laittakaa heti kunnon rajat! Että työaika on työaikaa ja vapaa-aika vapaa-aikaa. Eikä tarvitse olla aina tavoitettavissa. Olisinpa itse tehnyt näin.

Mietin jo toisen puhelinliittymän ottamista tai irtisanoutumista. Mutta se vain toisi lisää kuluja minulle, jolla muutenkin pienet tulot, tai ongelmia te-keskuksen kanssa.

-5

Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja sanot asiasta! Jos tilanne ei muutu, niin etsit toisen työpaikan. Niin yksinkertaista se on.

Vierailija
12/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samankaltaisia kokemuksia kuin vitosella. Lopulta oli pakko lähteä. Onneksi pääsin opiskelemaan, valmistuin ja nyt sain viimein kokopäivätyön, jossa tuntipalkka on melkein kaksinkertainen avustajan palkkaan nähden. Kannatti :)

Vierailija
13/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksistanne.

-5

Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja sanot asiasta! Jos tilanne ei muutu, niin etsit toisen työpaikan. Niin yksinkertaista se on.

Kiitos. Alanpa jo katsella avoimia työpaikkoja.

-5

Vierailija
14/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samankaltaisia kokemuksia kuin vitosella. Lopulta oli pakko lähteä. Onneksi pääsin opiskelemaan, valmistuin ja nyt sain viimein kokopäivätyön, jossa tuntipalkka on melkein kaksinkertainen avustajan palkkaan nähden. Kannatti :)

Kävisipä minullekin yhtä hyvin. Nyt vain tuntuu, etten näe mitään hyvää missään. Enkä usko löytäväni töitä, vaikka hakisin.

-5

Vierailija
15/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävisipä minullekin yhtä hyvin. Nyt vain tuntuu, etten näe mitään hyvää missään. Enkä usko löytäväni töitä, vaikka hakisin.

-5

Oletko masentunut? Hae apua!

Ei työ ole koko elämä.

Vierailija
16/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan töitä kyllä löytyy. Kaksi puhelinta on ihan hyvä ratkaisu, aikanaan itse käytin sitä. Työkänny kiinni kun työaika loppuu. kerroin myös avustettavalle etten vastaile puheluihin vapaalla ja pyysin laittamaan txtviestiä jos asiaa, katson ne sitten 1/2 h ennen työajan alkua.

Vierailija
17/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajan töitä kyllä löytyy. Kaksi puhelinta on ihan hyvä ratkaisu, aikanaan itse käytin sitä. Työkänny kiinni kun työaika loppuu. kerroin myös avustettavalle etten vastaile puheluihin vapaalla ja pyysin laittamaan txtviestiä jos asiaa, katson ne sitten 1/2 h ennen työajan alkua.

Kuulostaa hyvältä! Mitä mieltä avustettavasi oli asiasta?

-5

Vierailija
18/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa Heta-liiton sivuilta se työehtosopimus. Jos avustajanne toimii työnantajana itse, niin siellä on työehtosopimus. Siellä on maksimityöaika.

Sille keskustelijalle, jolle avustettava soittelee vapaa-aikana: mitä työsopimuksessasi lukee työvuorojen sopimisesta? Tavanomaisestihan ne on ilmoitettava kaksi viikkoa etukäteen. Katso sinäkin tuo työehtosoimus tuolta. Jos hänellä tulee yllättävää tarvetta muuten, niin hän tarvitsee vara-avustajan.

Neuvoisin sinua keksimään ja harjoittelemaan alkuun jonkin valkoisen valheen, jonka perusteella et voi vastata puhelimeen ja olla käytettävissä. Harjoittelet siis rajan vetämistä. Kerrot esimerkiksi etukäteen, että aloitat harrastuksen, menet käymään jossakin ja et ole tavoitettavissa ja puhelin on kiinni. Ja ihan oikeasti vaihdat numeron niin, että jätät hänelle tarvittaessa tuon vanhan, etkä sanallakaan hiisku siitä, että sinulla on uusi oikeita läheisiäsi varten. Sitten et kylmän rauhallisesti vastaa ikinä soittoihin vapaa-ajallasi. Vastaat viiveellä tekstiviesteihin ja kerrot, ettet nyt pysty soittamaan, ole käytettävissä.

Vierailija
19/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Jokainen tietää, että vaikka avustajan työtä usein tehdään opintojen ohella, niin valmistumisen jälkeen ei suinkaan mennä oman alan paremmin palkattuihin töihin vaan jäädään avustajaksi. Muutenhan ei selitettäisi tietäväisinä että 'taas se ja se hakee uutta avustajaa'.

Vierailija
20/24 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-5

Höpsis sinullekin. Teillä avustajilla on hyvä työmarkkina-asema. Kelpaisitte töihin vaikka mille alalle, mutta kaikkien mahdollisten töiden joukosta olette tarkoituksella valinneet juuri avustajan työt. Paskapuhetta sellainen, että avustajina toimivat lähinnä ne reppanat, joista ei muihin töihin ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme