Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittomasti palkattu työntekijä 6kk sitten. Nyt kaikkien tunteja vähennetään.

Vierailija
13.08.2014 |

Eli olen firmassa töissä jossa kellään muulla kun pomolla ei ole täysiä tunteja. Aloitus hetkellä hän palkkasi 3 työntekijää, eli meitä oli yhteensä 4 henkilöä vuoden ajan. Puoli vuotta sitten pomo sai päähänsä ettei meitä ole tarpeeksi (sattumalta yksi työntekijä oli ulkomailla, toinen 200km päässä työpaikasta ja varsinaisen vuoron tekijä sairastui, eli pomo joutui vapaapäivänään töihin) ja palkkasi meille uuden työntekijän. Aluksi sanoi että uusi työntekijä on vain tuuraajaksi/sairastapauksiin, mutta myöhemmin paljastui että hänellä on 25h/viikko sopimus, ihan niin kuin kaikilla meillä muillakin.

Pomon yritys on kärsinyt asiakaskadosta, joten hän ilmoitti että työtuntejamme tullaan vähentämään jokaisesta työvuorosta 1h pois, eli entinen 5h työvuoro muuttuukin 4h vuoroksi, eli joka päivästä katoaa 3h pois työtä, 18h viikossa. Vaje saataisiin paikattua irtisanomisella, mutta voiko pomo irtisanoa jonkun meistä perustamishetkellä otetuista työntekijöistä, eikä vaikkapa uutta laittomasti palkattua työntekijää?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:27"]

Ei olla PAM:n jäseniä.

[/quote]No sit sun on ihan turha esitellä mitään PAM:in ohjeistuksia täälläkään.

[/quote]

Tuo ei olla PAMIn jäseniä ei ole minun kirjoittama juttu. Olen kuulunut liittoon jo 3 vuotta ja maksanut jäsenmaksuni säntillisesti ja saan sieltä nyt soviteltua työttömyysrahaa. Ainoa ongelma on että olen METALLILIITON jäsen, en pamin (opiskelin vielä hitsariksi kun menin osa-aikatöihin matkailu ja ravitsemusalan firmaan töihin.)

[/quote]Kysy sieltä metalliliitosta, miten he suhtautuvat asiaan, ja onko sieltä mitään apua.

Vierailija
22/30 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:27"]

Ei olla PAM:n jäseniä.

[/quote]No sit sun on ihan turha esitellä mitään PAM:in ohjeistuksia täälläkään.

[/quote]

Tuo ei olla PAMIn jäseniä ei ole minun kirjoittama juttu. Olen kuulunut liittoon jo 3 vuotta ja maksanut jäsenmaksuni säntillisesti ja saan sieltä nyt soviteltua työttömyysrahaa. Ainoa ongelma on että olen METALLILIITON jäsen, en pamin (opiskelin vielä hitsariksi kun menin osa-aikatöihin matkailu ja ravitsemusalan firmaan töihin.)

[/quote]Kysy sieltä metalliliitosta, miten he suhtautuvat asiaan, ja onko sieltä mitään apua.

[/quote]

Olen kysynytkin, mutta eivät osaa auttaa koska ovat eri alan liitto. Olen vaihtamassa liittoa, mutta vaihdoksessa menee kuulemman pari kuukautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on hankkia uusi duuni, löydät sellaisen ja paremman varmasti. Voitte vaatia 25 tuntia tai ainakin palkka.

Vierailija
24/30 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden palkkaus roolit laiton.mutta yt:t pitää pitää ennen tuntien vähentämistä.

Vierailija
25/30 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:59"]

Uuden palkkaus roolit laiton.mutta yt:t pitää pitää ennen tuntien vähentämistä.

[/quote]

Pomo ilmoitti tuntien vähentämisestä toissapäivänä tekstiviestillä!

Vierailija
26/30 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työsupimuksessa lukee tuntien kohdalla? Kausiavuksi voi palkata työntekijän ilman teidän tuntien lisäystä.

Vierailija
27/30 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt:t eivät ole pakollisia, jos teitä on firmassa noin vähän.

On työnantajalle varmempaa pitää yritystänne auki, kun tekijöitä on useampi osa-aikainen, esim. yksi vuosilomalla ja kaksi sairaana samaan aikaan. Uuden työntekijän palkkaaminen ei ole laitonta, koska näin pomo varmistaa, että homma pyörii ja yrityksessä on kassavirtaa.

Jos joku pitää irtisanoa, pomon ei suinkasn tarvitse irtisanoa viimeksi palkattua. Tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi irtisanominen voi osua kenelle tahansa. Pomo päättää.

Vierailija
28/30 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilusti pomo teki, kaikki saavat kuitenkin jäädä

Vierailija
29/30 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuosta syystä kannattaa kuulua aina oman alan ammattiliittoon!!! Muuten vaihto menisi hetkessä mutta eivät ota tuollausessa tilanteessa kun riita on jo päällä; olet maksanut jäsenmaksua metalliliitton joten miksi toinen liitto tuhlaisi resursseja asioidesi hoitamiseen. Tästä syystä kannattaa omaan liittoon liittyä heti työsuhteen alussa, näin saat kaiken tuen mahdollisissa erimielisyyksissä.

Vierailija
30/30 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiton palkkaus? WTF? 

Pomo saa palkata vaikka miljoona työntekijää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi