Ärsyttääkö hoitajaopiskelijoita, kun muut puhuvat sairaanhoito-oppilaitoksesta?
Opiskelen AMK:ssa sairaanhoitajaksi. Siitä asti, kun kerroin lukiota päättäessäni suvulleni, että olen hakemassa sairaanhoitajaksi, olen saanut kuulla aivan yliannostuksen "sairaanhoito-oppilaitos"-sanaa. Saatana kun se on nykyisin AMMATTIKORKEA eikä mikään pikkutyttöjen oppi_laitos_. Jotenkin tuosta sanasta jo tulee mulle tosi negatiivinen kuva, ja joka kerta kuullessani sen pistää kiehuttamaan niin ankarasti. Puhuttaessa oppilaitoksesta mulle tulee mieleen vaan sellaiset kiltit lääkärin pikku apulaiset, suorastaan perushoitajiksi verrastettavat (älkääkä nyt ottako tätä kritiikkinä perushoitajia tai lähihoitajia kohtaan), kun taas AMK:sta valmistuneet ovat mun silmissäni itsenäisiä ja arvonsa tuntevia korkeakoulutettuja nykyihmisiä.
Tiedän, naurettavaa ininää, mutta haluaisin sukuni ja muiden aikuisten ymmärtävän, että kyseessä on korkeakoulututkinto. Aloitan nyt kolmannen vuoden opinnoissani, ja edelleen saan jatkuvasti kuulla sukulaisteni uteluita siitä, että "joko sä saat niissä sairaanhoito-oppilaitoksen harjotteluissa itsenäisesti vastaanottaa potilaita vai ootko sä koko ajan lääkärin apuna" ja "ootko sä enemmän sellainen sivustakatselija siellä harjoitteluissa vai saatko sä jo jakaa lääkkeitä tai tehdä hoitotoimenpiteitä". Jotenkin ei vain tunnu menevän kaaliin, että sairaanhoitajaopiskelija saa tehdä kaikkea, mitä valmis hoitajakin, paitsi antaa sytostaatteja. Tuntuu niin alentavalta, kun pidetään koko ajan vain jonain lääkärin pikku apulaisena.
Anteeksi sekava viesti, nyt keittää.
Kommentit (9)
Aika pienet on murheet. Ei minun opsikellessa kukaa puhunut oppilaistoksen nimestä.
Niin Suomessa AMK uudistus tehtiin niin, että oppilaitosten nimet vaihdettiin ammattikorkeakouluiksi ja hommaa jatkettiin samoilla opettajilla. Tällä saatiin opiskelijalle parempi mieli, kun hän voi sanoa olevansa "korkeakoulusta". Eipä taida monella olla muuttuneet työyehtävät siitä mitä ne oli oppimaitoksesta valmistuessa.
No onhan se hienompaa sanoa, että on AMK-pohjainen sh. Voi, voi, kuinka hienoa nykyisin.
Hoitsu on pelkkä hoitsu, ei siitä saa akateemista millään. Sitäpaitsi kaikki tietää, että opistoasteesta tuli KORKEAKOULU kabinettipäätöksellä yhdessä yössä, ei niiden entisten opistoasteen oppilaitosten koulutuksen taso ja sisältö mihinkään muuttuneet.
Paitsi, että enne perushoitajat pääsi lähes suoraan opiskelmeaan sairaanhoitajaksi mutta nyt, kun tuli kyseisestä laitoksesta amk niin nykyään sisään pääseminen on vaikeampaa eli pitää läpäistä nykyiset pääsykokeet mistä hyvin harva ei amk pohjainen sh pääsisi sisään. Siksi ns.uudet sh:t käyttää amk lyhennettä, että siitä näkee opiskelun tason nähden ei amk sairaanhoitajiin.
Ei ärsytä yhtään. Ei ihmiset vaan pysy perässä näissä jatkuvissa organisaatomuutoksissa (ja siltä ne tuntuvat, jatkuvilta, kun ikää alkaa olla enemmän.) Minä asun paikkakunnalla jossa ihmiset edelleen puhuvat esimerkiksi vesipiiristä (eli entisestä ympäristökeskuksesta eli nykyisestä elykeskuksesta) ja pankkien nimi ei ikinä ole se, mikä se nykyään on, vaan siitä mikä pankin nimi oli 15 vuotta sitten. Joten en mitenkään ihmettele ettei tämä koulutus-uudistus, joka ei heitä ole koskenut mitenkään, ole oikein konkretisoitunut. :)
Minäkin opiskelen sairaanhoitajaksi, ja olen sitä mieltä että jos tän saman tutkinnon sais vähemmällä diipadaapaalla ja keinotekoisella imagonnostatuksella, niin mulle ois aivan sama vaikka tutkinnon perässä lukisi perämöttölän kansanopisto. Koulutus on vaan väline, ei itseisarvo, eikä sillä mitä muut minun nimikkeestäni miettivät, ole mitään väliä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 20:35"]
Hoitsu on pelkkä hoitsu, ei siitä saa akateemista millään. Sitäpaitsi kaikki tietää, että opistoasteesta tuli KORKEAKOULU kabinettipäätöksellä yhdessä yössä, ei niiden entisten opistoasteen oppilaitosten koulutuksen taso ja sisältö mihinkään muuttuneet.
[/quote]
Muuttuihan, jyrkästi alaspäin. Kauppaoppilaitokset, tekut ja sairaanhoito-oppilaitokset olivat arvostettuja opinantajia, amk:ta ei arvosta edes sen omat opiskelijat.
Sairaanhoito-oppilaitos kuvaa hyvin koulutusta ja tämä vanha nimitys saisi olla edelleen käytössä. 80-luvu lopulla nimi vaihdettiin Terveydenhuolto-oppilaitokseksi ja en muista kenenkään tutun vetäneen herneitä nenään siitä, että ihmiset kutsuivat koulua vanhalla nimellä. Ammattikorkeakoulu nimenä kun pitää sisällään kaikki mahdolliset ammattikunnat, niin on ihan selventävää, kun sen oman oppisuunnan voi kohdentaa niinkin helposti ja eikös sairaahoitajaksi opiskele sairaanhoitoa? Eli en ymmärrä miksi se voi riepoa jotakuta noinkin paljon.
Tulevassa ammatissasi tulet kohtaamaan monenlaisia 'nimityksiä' hoitoalan työntekijöille, joten opettele nyt vaan nielemään tuollaiset pienet asiat ,niin voit opetella kohtaamaan hieman suurempia ja merkityksellisempiäkin asioita tulevassa työssäsi, kuin nimi jolla moni koulua kutsuu. Voithan kauniisti osoittaa empatiakykysi ja sanoa, että kyllä, koulua kutsuttiin ennen sairaanhoito-oppilaitokseksi, nykyään se on ammattikorkeakoulu.