Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pitäisi "ottaa vastuuta muista kuin itsestään"?

Vierailija
13.08.2014 |

Nykyisiä nuoria aikuisia moititaan usein siitä, että me haluamme elää eräänlaista pitkitettyä nuoruutta ja käyttää työnteon ja uran tuoman materiaalisen hyvän mieluummin itseemme ja ystäviimme kuin lapsiin ja tila-autoihin. Me otamme vastuuta "vain itsestämme, emme muista" (eli lapsista), kritisoivat jotkut dink-elämäntapaa. Kukaan ei ole kuitenkaan osannut selittää, miksi ihmisen on välttämätöntä, hyödyllistä tai tarpeellista ottaa vastuuta jostakusta muusta kuin itsestään. Miksi niin pitäisi tehdä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:04"]

En usko että kritiikillä viitattan lapsettomuuteen tai dinkkeihin. Enemmän sellaiseen loisimiseen joka on yleistynyt "aikuisilla", äidit käy siivoamassa näiden kotona, ei osata huolehtia omista rahaasioista, eletään yhteiskunnan varoilla, ollaan ihmissuhteissa lois-maisia eli jos kumppani sairastuu tai joutuu työttömäksi ei olla valmiita tukemaan, halutaan elää pintaliitoelämää yms.

Luin jostain lehdestä jutun n 30-40 v pariskunnasta jotka olivat myyneet kaikki omaisuutensa ja lähteneet kiertää maailmaa. Ei siinä mitään pahaa. Mutta se pariskunnan mies, sillä oli lapsi edellisestä suhteesta jota ei ollut nähnyt 5 vuoteen, ja kommentoi itse tätä " olen vain päättänyt olla välittämättä". Siihen mielestäni kiteytyy näiden ns "aikuisten ajatusmaailma. 

[/quote]

Mun mielestä se on ihan bulsshittiä, että suurta osaa nuorista aikuisista joku olisi tuolla tavoin paapomassa. Isoin ongelma tuntuu olevan se, jos saa rahaa omalta perheeltä, on kuulemma epäitsenäistä. Eikö ole parempi vain, ettei tarvitse loisia yhteiskunnan rahoilla.

Vierailija
22/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:18"]

Niitä lapsia vaan pitää tehdä jos halutaan jatkumoa elämään.

[/quote]

Voit myös kirjoittaa kirjan, rakentaa aidan, keksiä alkuaineen tai kehittää täydellisen pastareseptin. Lisääntyminen ei ole ainoa tapa torjua mielestään kuoleman ja unohduksen vääjäämättömyys. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:19"]

[/quote]No jos sä haluut elämän jatkuvan sun jälkeen niin sun on niitä tehtävä. Mutta jos et (vaikkapa itsekkäistä syistä) niin et tee. Mutta sitten on turha valittaa, jos vanhuus on yksinäinen. (tosin tähän voi olla paljon muitakin syitä)

Pitää tehdä lapsia vaikka ei pidä niistä? Siis ollenkaan pidä. 

[/quote]

Vierailija
24/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:03"]

Lapset ovat elämän tarkoitus. Ilman niitä kaikki on pinnallista ja onttoa.

[/quote]

Toi on täyttä roskaa. Jos sulla ei ole omaa elämää niin se on sinun ongelmasi, mutta meillä muilla on

Vierailija
25/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:26"]

[/quote]No jos sä haluut elämän jatkuvan sun jälkeen niin sun on niitä tehtävä. Mutta jos et (vaikkapa itsekkäistä syistä) niin et tee. Mutta sitten on turha valittaa, jos vanhuus on yksinäinen. (tosin tähän voi olla paljon muitakin syitä)

[/quote]

[/quote]

Onko itsekästä jättää lapset tekemättä jos ei pidä lapsista?

Vierailija
26/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa se, ettei pidä lapsista? 

Vierailija
27/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu lisää stressiä ja ahdistusta. Elämä on parempaa, kun se on helppoa ja mukavaa.

Vierailija
28/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:34"]

[/quote]

Mä vihaan lapsia. Mitä vähemmän tarvitsee olla niiden kanssa tekemisissä, sen parempi. 

Vierailija
29/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Sehän riippuu ihan siitä halutaanko elämän jatkuvan. Jossain tapauksessa kyllä.

Vierailija
30/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Entäpä esimerkiksi minä, joka en saa lapsia? En tiedä haluaisinko, en ole asiaa edes miettinyt kun en voi niitä saada kuitenkaan.

Vierailija
31/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:36"]

Vastuu lisää stressiä ja ahdistusta. Elämä on parempaa, kun se on helppoa ja mukavaa.

[/quote]

Mä taas olen kokenut, että se vastuu tekee elämästä jotenkin yksinkertaisempaa ja nautittavampaa. Mä itse koen, että vastuun puute lisää stressiä ja ahdistusta. Sellaiset ihmiset, joilla ei ole mitään, mistä kantaa vastuuta, ovat usein onnettomia: jos ei ole työtä, ei parisuhdetta, perhettä, lemmikkiä, monella katoaa elämänhalu.

Vierailija
32/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mä vihaan lapsia. Mitä vähemmän tarvitsee olla niiden kanssa tekemisissä, sen parempi. 

[/quote]

Mutta miksi vihaat?

Vierailija
33/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:33"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Sehän riippuu ihan siitä halutaanko elämän jatkuvan. Jossain tapauksessa kyllä.

[/quote]

Eiks tää asia nyt oo kuitenki niitä jotka jokainen voi päättää ihan ite? 

Vierailija
34/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:40"]

[/quote]

[/quote]

Mutta miksi vihaat?

[/quote]

Tuota en tiedä. Sama tunne mulla on ollu vuosikaudet. Mikään ei vituta enempää ku huutava lapsi jossai lähellä. Sama ku mä alan kyselee sulta miks sä pidät lapsista?

Vierailija
35/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on keksitty, että vastuu muista on vastuuta lapsista? Minusta "ottaa vastuuta muista kuin itsestään" ei tarkoita omia lapsia vaan enemmänkin koko tätä yhteisöä, jossa elää. Ei enää jätä fillariaan alakerran rappuun, jossa se on mummojen kulkureitin tukkeena. Ei heitä kaljatölkkejä luontoon. Nähdessään lapsen yrittämässä suojatien yli lähtee tämän avuksi. Palauttaa kirjaston kirjat ajoissa, jotta joku muukin saa ne luettavakseen. Ei varasta naapurin postiluukusta aamun lehteä. Soittaa poliisin, kun rattijuoppo lähtee ajamaan.

Hirveän harva nuori aikuinen tosin kykenee edes noin yksinkertaisiin asioihin.

Vierailija
36/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:39"]

Mä taas olen kokenut, että se vastuu tekee elämästä jotenkin yksinkertaisempaa ja nautittavampaa. Mä itse koen, että vastuun puute lisää stressiä ja ahdistusta. Sellaiset ihmiset, joilla ei ole mitään, mistä kantaa vastuuta, ovat usein onnettomia: jos ei ole työtä, ei parisuhdetta, perhettä, lemmikkiä, monella katoaa elämänhalu.[/quote]

Täysin ufo ajattelutapa. Jos olisin rikas eikä minun tarvitsisi käydä töissä, voisin uppoutua tuntikausiksi omiin harrastuksiini, kirjoittaa romaanikäsikirjoitusta, syödä kun nälättää, nukkua kun väsyttää, mennä ja tulla mieleni mukaan... Se olisi ihanaa.

Vierailija
37/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:43"]

[/quote]

[/quote]

Mutta miksi vihaat?

[/quote]

Tuota en tiedä. Sama tunne mulla on ollu vuosikaudet. Mikään ei vituta enempää ku huutava lapsi jossai lähellä. Sama ku mä alan kyselee sulta miks sä pidät lapsista?

[/quote]

En mä erityisesti "pidä" lapsista, pidän kyllä monista lapsista ja aikuisista, mutten maailmaasyleilevästi kaikista. Mä vain haen niitä syitä, miksi ihmiset sanovat, etteivät pidä lapsista tai jopa vihaavat lapsia. Kannattaa miettiä syitä, miksi suhtautuu johonkin asiaan niin negatiivisesti, että sanoo, että vihaa jotain.

Olet ilmeisesti sen verran nuori, että olet itsekin ehkä lähempänä kategoriaa "lapsi" kuin kategoriaa "aikuinen". Kovin nuorena ei ehkä pystykään analysoimaan syitä sille, miksi joku asia ärsyttää niin kauheasti. Toki lapsissa on sellaisia piirteitä, jotka tosi helposti ärsyttävät, kun antaa itselleen luvan niistä ärsyyntyä. Lapsethan eivät osaa ajatella asioita kovin hyvin toisten ihmisten kannalta (mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän kykyä asettua toisen asemaan), ja siksi he toimivatkin "itsekkäästi". he saattavat huutaa, sotkea, käyttäytyä "häiritsevästi". Kyse on kuitenkin siitä, että lapset ovat ihmisenä niin kehittymättömiä, että heillä ei yksinkertaisesti ole valmiuksia "parempaan" käytökseen. Siksi aikuisten tulisikin tulla hieman vastaan: kun lapsi huutaa, aikuinen voi mielessään ajatella, että tuo lapsi nyt huutaa, koska se ei muuhun pysty. Se vähentää ärsytystä kummasti. Toki elämänsä voi elää niinkin, että vain inhoaa ja vihaa asioita miettimättä lainkaan miksi, tai pohtimatta, voiko asiaa jotenkin muuttaa. Lapsiahan tulee aina olemaan, ei niitä pakoon pääse, joten mitä pikemmin kehittää keinot päästä eroon lapsia kohtaan tuntemastaan ärtymyksestä, sitä vähemmän ärsytystä tarvitsee lapsista tuntea. 

Vierailija
38/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:04"]

En usko että kritiikillä viitattan lapsettomuuteen tai dinkkeihin. Enemmän sellaiseen loisimiseen joka on yleistynyt "aikuisilla", äidit käy siivoamassa näiden kotona, ei osata huolehtia omista rahaasioista, eletään yhteiskunnan varoilla, ollaan ihmissuhteissa lois-maisia eli jos kumppani sairastuu tai joutuu työttömäksi ei olla valmiita tukemaan, halutaan elää pintaliitoelämää yms.

Luin jostain lehdestä jutun n 30-40 v pariskunnasta jotka olivat myyneet kaikki omaisuutensa ja lähteneet kiertää maailmaa. Ei siinä mitään pahaa. Mutta se pariskunnan mies, sillä oli lapsi edellisestä suhteesta jota ei ollut nähnyt 5 vuoteen, ja kommentoi itse tätä " olen vain päättänyt olla välittämättä". Siihen mielestäni kiteytyy näiden ns "aikuisten ajatusmaailma. 

[/quote]

Mun mielestä se on ihan bulsshittiä, että suurta osaa nuorista aikuisista joku olisi tuolla tavoin paapomassa. Isoin ongelma tuntuu olevan se, jos saa rahaa omalta perheeltä, on kuulemma epäitsenäistä. Eikö ole parempi vain, ettei tarvitse loisia yhteiskunnan rahoilla.

[/quote]

Anteeksi olisi pitänyyt tarkentaa että nuo nyt oli esimerkkejä siitä mistä ap:n kuvaama itsekkyysväite on voinut syntyä. Tässä ei mielestäni ole kyse niinkään köyhyys vs. rikkaus, tai yhteiskunta elättää vs. vanhemmat elättää asetelmasta vaan enemmän yksilön "palvomisen" kulttuurista.

Vierailija
39/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:39"]

Mä taas olen kokenut, että se vastuu tekee elämästä jotenkin yksinkertaisempaa ja nautittavampaa. Mä itse koen, että vastuun puute lisää stressiä ja ahdistusta. Sellaiset ihmiset, joilla ei ole mitään, mistä kantaa vastuuta, ovat usein onnettomia: jos ei ole työtä, ei parisuhdetta, perhettä, lemmikkiä, monella katoaa elämänhalu.[/quote]

Täysin ufo ajattelutapa. Jos olisin rikas eikä minun tarvitsisi käydä töissä, voisin uppoutua tuntikausiksi omiin harrastuksiini, kirjoittaa romaanikäsikirjoitusta, syödä kun nälättää, nukkua kun väsyttää, mennä ja tulla mieleni mukaan... Se olisi ihanaa.

[/quote]

Se voi ajatuksen tasolla tuntua ihanalta, mutta käytännössä ei välttämättä olekaan ihanaa. Ihminen haluaa tuntea itsensä tarpeelliseksi. Jos sellaista tunnetta ei tule, moni tuntee elämänsä merkityksettömäksi. Olet varmaan kuullut, että moni työtön masentuu, ja toisaalta olet varmasti kuullut, miten moni hirveän rikas ihminen esim. käyttää päihteitä. Työttömät ja hirveän rikkaathan voisivat käyttää aikaansa noin, kuten viestissäsi kuvaat, mutta monella kuitenkin elämä kääntyykin harmaaksi.

Olet varmaankin melko nuori?

Vierailija
40/52 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:43"]

[/quote]

[/quote]

Mutta miksi vihaat?

[/quote]

[/quote]

En mä erityisesti "pidä" lapsista, pidän kyllä monista lapsista ja aikuisista, mutten maailmaasyleilevästi kaikista. Mä vain haen niitä syitä, miksi ihmiset sanovat, etteivät pidä lapsista tai jopa vihaavat lapsia. Kannattaa miettiä syitä, miksi suhtautuu johonkin asiaan niin negatiivisesti, että sanoo, että vihaa jotain.

Olet ilmeisesti sen verran nuori, että olet itsekin ehkä lähempänä kategoriaa "lapsi" kuin kategoriaa "aikuinen". Kovin nuorena ei ehkä pystykään analysoimaan syitä sille, miksi joku asia ärsyttää niin kauheasti. Toki lapsissa on sellaisia piirteitä, jotka tosi helposti ärsyttävät, kun antaa itselleen luvan niistä ärsyyntyä. Lapsethan eivät osaa ajatella asioita kovin hyvin toisten ihmisten kannalta (mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän kykyä asettua toisen asemaan), ja siksi he toimivatkin "itsekkäästi". he saattavat huutaa, sotkea, käyttäytyä "häiritsevästi". Kyse on kuitenkin siitä, että lapset ovat ihmisenä niin kehittymättömiä, että heillä ei yksinkertaisesti ole valmiuksia "parempaan" käytökseen. Siksi aikuisten tulisikin tulla hieman vastaan: kun lapsi huutaa, aikuinen voi mielessään ajatella, että tuo lapsi nyt huutaa, koska se ei muuhun pysty. Se vähentää ärsytystä kummasti. Toki elämänsä voi elää niinkin, että vain inhoaa ja vihaa asioita miettimättä lainkaan miksi, tai pohtimatta, voiko asiaa jotenkin muuttaa. Lapsiahan tulee aina olemaan, ei niitä pakoon pääse, joten mitä pikemmin kehittää keinot päästä eroon lapsia kohtaan tuntemastaan ärtymyksestä, sitä vähemmän ärsytystä tarvitsee lapsista tuntea. 

[/quote]

En jaksa pitkää tarinaa alkaa kirjottelemaan mutta lähdetään vaikka siitä että en ole nuori. Sanotaan vaikka että olen siinä iässä että biologisen kellon pitäis varmaan pikkuhiljaa alkaa tikittää, mutta mulla ei semmosta taida olla ollenkaan. Meinaatko että mun elämää jotenkin helpottais jos alkaisin pohtia päivät pitkät minkä takia tuo naapurin lapsen huuto ärsyttää? Sen hyväksyn että ne huutaa, koska en muutakaan voi. Se siitä. Hyväksyn, mutta en pidä. Enkä koskaan ole mennyt kenellekään sanomaan että älkää tehkö lapsia, ja odotan myös että mulle ei tule kukaan sanomaan että mun pitäis niitä tehdä.