Halveksin kuluttamiseen perustuvaa elämäntyyliä
Olen kolmissakymmenissä oleva nainen, joka ei saa minkäänlaista tyydytystä kuluttamisesta. Aluksi minimalismiin pyrkivä elämäni lähti tarpeesta (pienituloinen opiskelija, jolla on sairaseläkkeellä olevat vanhemmat), mutta vaikka rahaa on nyt enemmän (ei kuitenkaan tavattomasti), en aio missään tapauksessa vaihtaa elämäntyyliäni toisenlaiseksi.
Asun pienessä asunnossa, johon ei paljoa tavaraa saa hamstrattua. Kulutustavaroita ostan vain, jos joku on mennyt rikki ja sitä ei voi korjata (kyllä, parsin sukatkin pariin kertaan ennen kuin heitän pois). Iloa löydän elämääni esimerkiksi pyöräilystä, piirtämisestä/maalaamisesta, neulomisesta, kierrätysmateriaaleista askartelusta (tekemäni joulukortit ovat hienoja, vaikka itse sanonkin), pöytälaatikkokirjoittamisesta, hyötykasvien kasvattamisesta sekä ystävieni näkemisestä. Ostan lähes kaikki vaatteeni käytettynä. Kaupunkilaisena en ole tietenkään täysin vapaa kuluttamisesta, mutta sanoisin kuluttavani huomattavasti vähemmän kuin keskiverto ikäiseni nainen.
(Omasta mielestäni) turhaa kuluttamista näkee esimerkiksi kanssaihmisteni vaatevalinnoissa, ruokatottumuksissa ja vapaa-ajan harrastevalinnoissa. Tyydytystä tunnutaan saavan juoksemalla trendien perässä.
Kammoaamani elämäntyyliä voisi kuvailla esimerkiksi näin: päivä aloitetaan juomalla muodissa olevalla hiilihapotuslaitteella valmistetutta aspartaamilimsaa ja syömällä jollain superfoodjauheella terästettyä maitorahkaa. Töiden jälkeen käydään shoppailemassa viimeisintä huutoa olevat vaatteet. Alkuillasta käydään kuntosalilla kasvattamassa lihasmassaa ja kuntosalikuvia jaetaan sosiaalisessa mediassa. Kuntosalikäynneillä keskitytään ennen kaikkea oman vartalon palvontaan eikä esimerkiksi kehon toiminnallisuuteen ja kestävyyteen, jota voi ylläpitää varsin hyvin ilman kuntosaleja (anteeksi, jos loukkasin jotakuta, mutta mielestäni hirveäksi lihaskimpuksi treenaaminen ei voi olla kovin tervettä, vaikka sitä tunnutaan mainostavan terveyden nimissä). Päivä päätetään menemällä trendikkääseen yökerhoon ja polttamalla siellä suuria summia rahaa taivaan tuuliin.
Otsikosta huolimatta en voi sanoa halveksivani ihmisiä, jotka päättävät elää elämäänsä tuolla tavoin, mutta pidän oikeasti hieman moraalittomana esimerkiksi yrityksiä, tv-sarjoja ja yksittäisiä ihmisiä (esim. jotkut bloggarit), jotka glorifioivat kyseisenlaista elämäntapaa. Se aiheuttaa niin ekologisia ongelmia kuin henkilökohtaisia tragedioitakin. Kuluttamiseen perustuvan elämäntavan ihailu voi johtaa velkaantumiseen jo hyvin nuorena.
Kaikki saavat elää miten haluavat, mutta voin sanoa aivan rehellisesti, etten tunne luopuneeni mistään olennaisesta. Löytyykö täältä muita, jotka ovat päättäneet elää samalla tavalla kuin minä?
Kommentit (31)
Olen osittain kanssasi samaa mieltä. Tyydytystä elämään saan paljon hyvin yksinkertaisista asioista. Mutta esimerkiksi salillahan voi käydä muutenkin kuin pyrkimyksenä kasvattaa mahdollisimman isot lihakset. Siellä on helppoa ylläpitää lihaskuntoa, joka on kuitenkin aika tärkeää terveyden kannalta (onnistuu toki kotonakin treenailu). Kyllä elämää joskus voi juhlistaa ostamalla tai käymällä drinkillä, mutta ei se ole kovin viisasta, jos elämän pääsisältönä on hankkia vaatetta ja tavaraa, tai elää mahdollisimman paljon nuppi sekaisin. Itse haluaisin seuraavaksi lopettaa "kertakäyttövaatteiden" ostelun ketjuliikkeistä sekä päästä vanhoista turhista vaatteista eroon. Ajatuksena on siitä "laajentaa" entistä tiedostavampaa elämäntyyliä muihinkin asioihin.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:48"]
Olen osittain kanssasi samaa mieltä. Tyydytystä elämään saan paljon hyvin yksinkertaisista asioista. Mutta esimerkiksi salillahan voi käydä muutenkin kuin pyrkimyksenä kasvattaa mahdollisimman isot lihakset. Siellä on helppoa ylläpitää lihaskuntoa, joka on kuitenkin aika tärkeää terveyden kannalta (onnistuu toki kotonakin treenailu). Kyllä elämää joskus voi juhlistaa ostamalla tai käymällä drinkillä, mutta ei se ole kovin viisasta, jos elämän pääsisältönä on hankkia vaatetta ja tavaraa, tai elää mahdollisimman paljon nuppi sekaisin. Itse haluaisin seuraavaksi lopettaa "kertakäyttövaatteiden" ostelun ketjuliikkeistä sekä päästä vanhoista turhista vaatteista eroon. Ajatuksena on siitä "laajentaa" entistä tiedostavampaa elämäntyyliä muihinkin asioihin.
[/quote]
Joo, toki salilla voi käydä myös järkevästi, mutta nyt juuri tuntuu olevan superdieettityylinen salirääkki palautusjuomineen ja maitorahkoineen kuuminta hottia. :p Sinulla on hyviä ajatuksia. :)
Ap
Omituinen aloitus. Miksi joku välttelisi tieten tahtoen kuluttamista silloin, kun se selvästi parantaa elämänlaatua? Mitä pahaa kuluttamisessa on?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:11"]
Voi kuinka söpöä!
Köyhä ja kitsas leikkii maailmanparantajaa!
Ilmoittele, kun kuolet kulutusluottomme puolesta, oi Messias!
[/quote]Tais osua ja kovaa. Tai sitten olet muuten vaan vittumainen ihminen, jolta irtoaa joka asiaan joku loukkaava letkautus.
[/quote]
Sekä että ja ylpeä siitä.
Halveksin jeesusteluun perustuvaa elämäntyyliä.
Eiköhän suurin osa osta vaatteita ja tavaroita vain pakon edessä. Eihän sinne vaatekauppaan kukaan huvikseen mene, vaan silloin kun on pakko. Ja jos ei mitään mieluista löydy, vaikka tarve olisi, niin jätetään ostamatta ja pärjätään sillä vanhalla rytkyllä. Eikö tämä nyt ole ihan normaalia?
Minua kiinnostaisi tietää, mihin ap käyttää rahansa. koska väkisinhän tuolla tyylillä jää palkasta iso osa käyttämättä. Minuakaan ei tavaran haaliminen kiinnosta, mutta jos rahaa olisi käytettävissä enemmän (ja raaskisin käyttää), niin voisin harkita parempaa ruokaa ja palveluja. Kotisiivooja olisi kiva, ja ehkä hiukset voisi värjäyttää kerran vuodessa. Palvelujen kuluttaminen on myös ympäristöystävällistä ja työllistävääkin. Ja on nautinnollista seurata miten sulavat liikkeet on kokeneella ikkunanpesijällä.
"Alkuillasta käydään kuntosalilla kasvattamassa lihasmassaa ja kuntosalikuvia jaetaan sosiaalisessa mediassa" Nyt en kyllä löytänyt mitään kulutukseen viittaavaa tuosta. Sali tosin maksaa joitakin kymppejä kuussa mutta niin varmaan maksavat sinun maalaustarvikkeesi ja pyöräsikin?
Sekoita itse maalisi mudasta ja kaada puut paperin valmistukseen, sitten voit arvostella toisten tavallisia harrastuksia.
Ap taitaa olla niitä, jotka halveksivat tavaran ostamista mutta kuluttavat sitten kaikki säästönsä "ansaittuun" matkusteluun - lentokoneella lentäminenhän ei maailmaa kuormitakaan.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:58"]
Eiköhän suurin osa osta vaatteita ja tavaroita vain pakon edessä. Eihän sinne vaatekauppaan kukaan huvikseen mene, vaan silloin kun on pakko. Ja jos ei mitään mieluista löydy, vaikka tarve olisi, niin jätetään ostamatta ja pärjätään sillä vanhalla rytkyllä. Eikö tämä nyt ole ihan normaalia?
Minua kiinnostaisi tietää, mihin ap käyttää rahansa. koska väkisinhän tuolla tyylillä jää palkasta iso osa käyttämättä. Minuakaan ei tavaran haaliminen kiinnosta, mutta jos rahaa olisi käytettävissä enemmän (ja raaskisin käyttää), niin voisin harkita parempaa ruokaa ja palveluja. Kotisiivooja olisi kiva, ja ehkä hiukset voisi värjäyttää kerran vuodessa. Palvelujen kuluttaminen on myös ympäristöystävällistä ja työllistävääkin. Ja on nautinnollista seurata miten sulavat liikkeet on kokeneella ikkunanpesijällä.
[/quote]
hirveen vähään oon tyytyväinen, ikinä en oo mittään tarvinnunna enkä tuhlannunna
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:15"]
Hyvä jos osaa elää elämänsä kuten hyväksi kokee. Aitoon sellaiseen elämäntapaan ei kuulu muiden yläpuolelle asettuminen ja tuollaine vihamielisyys.. otan osaa, sinulla on vielä matkaa onnellisuuteen ja tasapainoon.
[/quote]
Puhuin toki viestissäni kärjistäen
Ap
[/quote]
Etpäs puhunut. Et myöskään kirjoittanut. Olet just sellainen kuin viestisi antaa ymmärtää. Hyväksy se.
[/quote]
Kiitos samoin! :D