Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halveksin kuluttamiseen perustuvaa elämäntyyliä

Vierailija
13.08.2014 |

Olen kolmissakymmenissä oleva nainen, joka ei saa minkäänlaista tyydytystä kuluttamisesta. Aluksi minimalismiin pyrkivä elämäni lähti tarpeesta (pienituloinen opiskelija, jolla on sairaseläkkeellä olevat vanhemmat), mutta vaikka rahaa on nyt enemmän (ei kuitenkaan tavattomasti), en aio missään tapauksessa vaihtaa elämäntyyliäni toisenlaiseksi.

Asun pienessä asunnossa, johon ei paljoa tavaraa saa hamstrattua. Kulutustavaroita ostan vain, jos joku on mennyt rikki ja sitä ei voi korjata (kyllä, parsin sukatkin pariin kertaan ennen kuin heitän pois). Iloa löydän elämääni esimerkiksi pyöräilystä, piirtämisestä/maalaamisesta, neulomisesta, kierrätysmateriaaleista askartelusta (tekemäni joulukortit ovat hienoja, vaikka itse sanonkin), pöytälaatikkokirjoittamisesta, hyötykasvien kasvattamisesta sekä ystävieni näkemisestä. Ostan lähes kaikki vaatteeni käytettynä. Kaupunkilaisena en ole tietenkään täysin vapaa kuluttamisesta, mutta sanoisin kuluttavani huomattavasti vähemmän kuin keskiverto ikäiseni nainen.

(Omasta mielestäni) turhaa kuluttamista näkee esimerkiksi kanssaihmisteni vaatevalinnoissa, ruokatottumuksissa ja vapaa-ajan harrastevalinnoissa. Tyydytystä tunnutaan saavan juoksemalla trendien perässä.

Kammoaamani elämäntyyliä voisi kuvailla esimerkiksi näin: päivä aloitetaan juomalla muodissa olevalla hiilihapotuslaitteella valmistetutta aspartaamilimsaa ja syömällä jollain superfoodjauheella terästettyä maitorahkaa. Töiden jälkeen käydään shoppailemassa viimeisintä huutoa olevat vaatteet. Alkuillasta käydään kuntosalilla kasvattamassa lihasmassaa ja kuntosalikuvia jaetaan sosiaalisessa mediassa. Kuntosalikäynneillä keskitytään ennen kaikkea oman vartalon palvontaan eikä esimerkiksi kehon toiminnallisuuteen ja kestävyyteen, jota voi ylläpitää varsin hyvin ilman kuntosaleja (anteeksi, jos loukkasin jotakuta, mutta mielestäni hirveäksi lihaskimpuksi treenaaminen ei voi olla kovin tervettä, vaikka sitä tunnutaan mainostavan terveyden nimissä). Päivä päätetään menemällä trendikkääseen yökerhoon ja polttamalla siellä suuria summia rahaa taivaan tuuliin.

Otsikosta huolimatta en voi sanoa halveksivani ihmisiä, jotka päättävät elää elämäänsä tuolla tavoin, mutta pidän oikeasti hieman moraalittomana esimerkiksi yrityksiä, tv-sarjoja ja yksittäisiä ihmisiä (esim. jotkut bloggarit), jotka glorifioivat kyseisenlaista elämäntapaa. Se aiheuttaa niin ekologisia ongelmia kuin henkilökohtaisia tragedioitakin. Kuluttamiseen perustuvan elämäntavan ihailu voi johtaa velkaantumiseen jo hyvin nuorena.

Kaikki saavat elää miten haluavat, mutta voin sanoa aivan rehellisesti, etten tunne luopuneeni mistään olennaisesta. Löytyykö täältä muita, jotka ovat päättäneet elää samalla tavalla kuin minä?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luopuisit nyt ensin turhasta elektroniikasta Ap, alkaen siitä laitteesta jolla viestisi kirjoitat. Maailma ja AV olisi heti parempi paikka.

Vierailija
2/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa on ostaa artekia ym laadukasta. Kestää isältä pojalle.

jos ihminen ei elä yli varojensa niin suotakoon hänelle ostelu ym nautinnot. 

Jotta yhteiskunta pyörii pitää myös tuotteita mennä kaupaksi.

tiedätkö ap mitä tapahtuisi jos kaikki lopettaisivat kuluttamisen ja alkaisivat kituuttaa kuten sinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:04"]

Lähinnä olin kiinnostunut tietämään, pitävätkö jotkut muutkin palstailijat minimalismia arvossaan.

Ap

[/quote]

Minä pidän. En ehkä valinnoissani pääse yhtä pitkälle kuin aloittaja, mutta en pidä liiasta tavarasta ja pyrin koko ajan vähempään - laittamalla entisiä tarpeettomia kiertoon ja ostamalla vain tarpeellista.

Ruokavalinnoissa snobbailen vielä aika paljon - minusta on kuitenkin sijoitus itseen syödä hyvälaatuista ruokaa. Tosin ap:n mainitsemien hiilihappojuomien ja ulkomailta rahdattujen superfoodien sijaan suosin kotimaista lähiruokaa ja luomua - joka on paljon kalliimpaa kuin halvin kaupasta saatava, mutta mielestäni paljon järkevämpi sijoitus omille rahoille kuin viimeistä huutoa olevat muodikkaat vaatteet.

Vierailija
4/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:42"]

tiedätkö ap mitä tapahtuisi jos kaikki lopettaisivat kuluttamisen ja alkaisivat kituuttaa kuten sinä?

[/quote]

Tämä on just se ajattelumalli jota itse ihmettelen. Kuluttaminen, ostaminen ajatellaan luonnon laiksi, jota on "pakko" toteuttaa jotta yhteiskunta pyörisi. Pyörisihän se, mutta eri tavalla kuin nyt, vaikkemme kerskakuluttaisi. Maailma olisi varmasti aika erilainen paikka, mutta oletko varma, että se olisi huono asia?

28

Vierailija
5/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:42"]

[/quote]

Tämä on just se ajattelumalli jota itse ihmettelen. Kuluttaminen, ostaminen ajatellaan luonnon laiksi, jota on "pakko" toteuttaa jotta yhteiskunta pyörisi. Pyörisihän se, mutta eri tavalla kuin nyt, vaikkemme kerskakuluttaisi. Maailma olisi varmasti aika erilainen paikka, mutta oletko varma, että se olisi huono asia?

28

[/quote]

Jep, samaa mieltä. Toistaiseksi ei ole kauhean hyvin vaan toiminut muunlainen malli, mutta selvästi on tultu (jo jonkin aikaa sitten) siihen pisteeseen, ettei tämä nykyinenkään markkinatalous enää toimi. Muutoksia pitäisi tehdä, mutta kukaan ei vielä oikein taida tietää, millaista ratkaisua seuraavaksi kannattaisi laajemmin yrittää. Selvää on, että luonnonvarojen huvetessa nykyinen kerskakulutus ei toimi. Selvää on myös (historiaa ja nykypäivää tarkasteltaessa), että kommunismikaan ei käytännössä toimi.

Voin tunnustaa olevani melkoinen shoppailija, erityisesti kauniit vaatteet ja asusteet tuottavat minulle nautintoa... Olen pyrkinyt kuitenkin vähentämään heräteostoksia, jostainhan on aloitettava. Tällä hetkellä minulla on muuttopakkaaminen menossa, joten tavaran määrä järkyttää jälleen. Nyt ajattelinkin reilulla kädellä karsia - pistää myyntiin ja läheisille kiertoon turhia tavaroita, vaatteita ym. Uuteen kotiin yritän jättää vain tarpeellisen ja hiukan extraa.

Vierailija
6/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaab, ett ap:n aloitus osui aiia kipeästi moneenn. Toivottavasti ei vaan osunut, vaan herättelee. 

Itse olen huvittunut tästä nykyaikaisesta narisistisesta, superfood-merkkilaukku-elämäntavan palvonnasta. Tsiisus, mitä hintoja ämmät on valmiita maksamaan jostain laukusta, jotta muut näkisivät että rahaa on. Ei järjen hiventäkään. Terveyskin vaatii jonkun vihrefood-sperhifistelyn ja shiatsu-jooogaharrastuksen.

Koko touhun tarkoitus on vaan antaa mielikuva itsestä muille ihmisille "ajan ja trendien aallonharjalla olevasta  ihmisestä", ostamalla tavaroita tehdä vaikutus ihmisiin,  joista ei edes pidetä. Totaalisen pinnallista elämää, ei  ihme, että pinnan alla jengi on sikamasentunutta.

Omatkin nuoruudentuttuni, kulutuskriittiset punk-hippiäiset ovat muuttuneet nykytrendin mukaisiksi merkkituotehihhuleiksi. Tarvitaan  uusi radikaalihippien  sukupolvi, tarvitaan minimalisstien vallankumous! Tarvitaan ihmisiä, jotka ravistelee nää aivokoomaiset kerskakulujat hereille ja tajuamaan mikä elämässä on tärkeetä.

"we buy things we don't need

with money we don't have

to impress people we dont like."

Vierailija
7/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon samanlainen. En tarvitse mitään ja jos tarviin, ostan sen käytettynä.

Vierailija
8/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan todellinen ihminen elä tuollaista elämän irvikuvaa, minkä olet mielikuvituksessasi kehittänyt.

Vierailija
9/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit ihmiset ovat jotain kuluttamisen ja säästämisen väliltä. Kovin montaa päivää ei kuvaamallasi tavalla voi edes viettää (Joka päivä salille, päivityskuvia ja uusia vaatteita?? Tylsää.). 

Vierailija
10/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on väärä kuva normielämisestä, mut jotenkin tuntuu siltä että tää "inho" kulutuselämää kohtaan kumpuaa siitä että itse elät slummailemalla ja haluasit myös elää enemmän "blogielämää".

Palkitse itses ja osta joku hauska juttu mistä olet haaveillu. Ei se tee susta tekopyhää ja tuo hyvän mielen.

Vierailija
11/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, no toki tuossa puhuin kärjistäen kuvaillessani tarkoittamaani elämäntyyliä. x) Kirjaimellisesti tuollaista elämää elävät ihmiset päätyvät tv-ohjelmaan nimeltä Tuhluriprinsessat. :p

Lähinnä olin kiinnostunut tietämään, pitävätkö jotkut muutkin palstailijat minimalismia arvossaan.

Ap

Vierailija
12/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap putoa jalustaltasi, tuntuu olevan sen verran korkea.

Vierailija
13/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä elät hyvin ja arvostan tuollaista hyvin paljon! Itsekin koitan koko ajan siirtyä pelkistetympään elämäntyyliin. Tiputtaa itseäni kilpavarustelun oravanpyörästä. Nuorena 18-23v. tuollainen ajattelutapa oli ystäväpiirissäni yleistä, kaikki olivat enemmän tai vähemmän kulutuskriittisiä hippejä ja intelektuelleja. Harmittavasti nyt 30v. monet ovatkin porvarillistuneet. Artekia pitää ostaa ja vimpan päälle viinilasit hommata, kalliita laukkuja ja Madridin lomia. Paine lähteä ystäväpiirin menoon mukaan on kiusaavaa. ...Pitäs vaan tehdä omaa juttuaan. Ystäväpiirissäni toisaalta arvostetaan simply lifea ja muodon vuoksi kaikki puhuvat, että heidänkin pitäisi kyllä vähentää shoppailua. Tiedostavia ihmisiä, mutta minkäs teet.

Vierailija
14/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuinka söpöä!

Köyhä ja kitsas leikkii maailmanparantajaa!

Ilmoittele, kun kuolet kulutusluottomme puolesta, oi Messias!

Vierailija
15/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos osaa elää elämänsä kuten hyväksi kokee. Aitoon sellaiseen elämäntapaan ei kuulu muiden yläpuolelle asettuminen ja tuollaine vihamielisyys.. otan osaa, sinulla on vielä matkaa onnellisuuteen ja tasapainoon.

Vierailija
16/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun elämäntyylisi nyt niin kauhean ihmeelliseltä vaikuta, tunnen paljon ihmisiä jotka eivät nauti turhasta kuluttamisesta vaikka rahaakin olisi. Itse asiassa kaikki vanhemmat sukulaisenikin ovat juuri sellaisia kuin kuvaat itsesi olevan. Myös tapa jolla kuvailet fitness-harrastusta on vähän pinnallinen, kyllä sitä voi käydä salilla puoli-ilmaiseksi ja pukeutua vanhoihin virttyneisiin vaatteisiin treenatessaan, ei siitäkään tarvitse tehdä mitään isoa juttua. Minusta on hieno juttu että ihmiset pitävät huolta terveydestään ja eikö liikunta ole juuri sitä aineetonta kulutusta?

Vierailija
17/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:15"]

Hyvä jos osaa elää elämänsä kuten hyväksi kokee. Aitoon sellaiseen elämäntapaan ei kuulu muiden yläpuolelle asettuminen ja tuollaine vihamielisyys.. otan osaa, sinulla on vielä matkaa onnellisuuteen ja tasapainoon.

[/quote]

Puhuin toki viestissäni kärjistäen (harvemmin av-palstalla ei-kärjistävät viestit saavat suuren lukijakunnan), koitan toki kohdata kaikki ihmiset elämässäni kunnioittaen, vaikka arvomme ovat väistämättä erilaisia. :) Tasapainoisuudestani tuskin nyt yhden viestin perusteella tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Ap

Vierailija
18/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:11"]

Voi kuinka söpöä!

Köyhä ja kitsas leikkii maailmanparantajaa!

Ilmoittele, kun kuolet kulutusluottomme puolesta, oi Messias!

[/quote]Tais osua ja kovaa. Tai sitten olet muuten vaan vittumainen ihminen, jolta irtoaa joka asiaan joku loukkaava letkautus.

Vierailija
19/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:15"]

[/quote]

Puhuin toki viestissäni kärjistäen

Ap

[/quote]

Etpäs puhunut. Et myöskään kirjoittanut. Olet just sellainen kuin viestisi antaa ymmärtää. Hyväksy se.

Vierailija
20/31 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erämaan armoilla

...nuo selviytymistaidot eivät tule missään yhteiskunnassa koskaan kuolemaan. Menee kyllä jo minimalismin ohi, mutta niin.