Piritta Hagman: Äitiys vaatii yhtä paljon aikataulutusta ...
...kuin suuremman firman toimitusjohtajan arki.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288724657794.html?pos=ok-trm-vhde
No, itse jutussa ei ihan näin puhuta, mutta on taas vuosisadan ylisanoja, tässä varmaan taas viitataan siihen, kuinka vaativaa työtä kotiäitiys on.
Kotona voi olla rankkaa ja tylsää ja yksinäistä, mutta ei sitä nyt ehkä ihan "isomman firman toimitusjohtajan" arkeen voi verrata, noin kalenterimerkintöjen mielessä. Mitä ihmeen aikataulutusta äitiys vaatii?
Kommentit (50)
38:lle
juu, aikataulut eivät katoa työn myötä, päin vastoin, elämään tulee paljon selkeämpi aikataulu ja oraganisointi ja joku muu sitten velloon mun puolesta sen 8-10h/pv siinä ajattomuudessa jonka täyttää leikit, sotkut, vitinät, lihapullat, päiväunet, kakkavaipat jne. rentouttava ja mielenkiintoinen puuhastelu lapsosten kanssa. Pari aivotärähdystä kiipeilytelineeltä, yksi sormi ovenvälissä ja 4-vuotiaitten nyrkkitappelu nyt esimerkiksi.
en ny ihan tajua pointtia, että aikataulut olisi kotiäidin raskain taakka, raskasta siinä on kaikki se muu. Aikataulut yleensä luodaan nimenomaan helpottamaan sitä järjettömän puuduttavaa aikataulutonta vitinää, aikuisen näkökulmasta päämärätöntä leikkiä ja sotkua. Ei kukaan taapero tartte muskaria tiistaina kello 10, jumppaa torstaina kello 13, kirjastoa perjantaina kello 17 ja uimakoulua lauantaina 10 ja mummolaa sunnuntaina 12-17.... haloo, noihin kaikkiin mennään, jotta aikuinen jotenkin kestäisi sekoamatta.
No ei kai ne aikataulut nyt munkaan mielestä se raskain taakka ole, mutta itsehän Piritta antoi ymmärtää, että ne aikataulut on kotiäidillä yhtä pahoja kuin toimitusjohtajalla. Ei varmasti ole. Kun katson meidän johtajan menoa ja aikatauluja, se on varmasti pahempaa kuin kotiäitien päivät, ja on myös pahempaa kuin omat päiväni, joihin joskus tulee kokousten ym. lisäksi niitä lasten lääkäreitä. Pointti noissa aikatauluissa on varmaankin se, että kotona niistä ei nyt niin hirveää stressiä tarvitse vetää, jos hammaslääkäri sattuu samaan aikaan muskarin kanssa, sitten ei mennä muskariin. Mutta jos se lapsen hammaslääkäri sattuu samaan aikaan kuin tärkeä kokous, johon on tulossa 10 henkeä ja jossa sinulla on tärkeä puheenvuoro, pitääkin hetki miettiä mitä tehdään. Siirretäänkö hammaslääkäriä vai soitetaanko mummo toiselta paikkakunnalta apuun, koska miehelläkin on työmatka silloin.
t. 38
Voi Piritta. Isohkon firman toimarin oikeana kätenä ja kalenterinhaltijana, sekä itse vuoden kotiäitinä viettäneenä ei voi kuin nauraa tälle vertaukselle. Kotiäitiys ei ole työtä. Kodinhoitokaan ei ole työtä. Siitä voi tehdä ihan niin helppoa tai vaikeaa kuin itse haluaa, kuten elämästä yleensäkin. Sieltä jääkiekkoilijan tilipussin takaa ei kannata hirveesti huokailla elämän rankkuudesta <3
ok, kiitos selvennyksestä. Mun mielestä ei ole raskasta sumplia lapsen hammaslääkäriä, oli sitten MD jossain lafkassa tai kotiäiti... kotiäiti varmaan vie itse ja toimari sitten delegoi jonkun muun viemään lapsensa...
sen sijaan jos mun pitäisi valita noista kahdesta elämänura, missä nautin enemmän ja rasitun vähemmän, olen mielummin toimitusjohtaja. Jos taas pieni lapsi saisi valita äitinsä, ottaa luultavasti mieluummin kotiäidin, joka on itse viemässä ja tuomassa ja silittämässä kuumetta pois jne
Voi voi, kyllä on rankkaa. Mikäs siinä on ollessa kun on hoitoapua saatavilla milloin vaan haluaa ja mies tienaa hyvin. Kuulostaa naurettavalta, anteeksi nyt vaan.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:25"]Mitäpä jos hän onkin tarkoittanut tuon heiton puoliksi huumorilla. Uskon, että valtaosa teistä mammoista heittää joskus vastaavanlaista huumoria.
[/quote]
Mä ajattelin ihan samoin. :) Ihme tiukkapipoa liikkeellä...
[/quote]
Avautui artikkelissa kuitenkin siitäkin miten Hagmannin perhe on nyt aivan uudenlaisen haasteen edessä: Pirirta-äidin aikataulut! Että nyt on ihan tohina päällä kun äidilläkin muutama hassu tunti päivässä töitä! Piti Niklaksen viedä lapset oikein mökillekin yöksi, että äiskä sai valmistautua seuraavaan työpäiväänsä rauhassa! Ei hyvää päivää...
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:25"]Mitäpä jos hän onkin tarkoittanut tuon heiton puoliksi huumorilla. Uskon, että valtaosa teistä mammoista heittää joskus vastaavanlaista huumoria.
[/quote]
[/quote]
Avautui artikkelissa kuitenkin siitäkin miten Hagmannin perhe on nyt aivan uudenlaisen haasteen edessä: Pirirta-äidin aikataulut! Että nyt on ihan tohina päällä kun äidilläkin muutama hassu tunti päivässä töitä! Piti Niklaksen viedä lapset oikein mökillekin yöksi, että äiskä sai valmistautua seuraavaan työpäiväänsä rauhassa! Ei hyvää päivää...
[/quote]
Mikä nappi on jäänyt ottamatta? ;) Avautui varmaan, jos se oli haastiksen tarkoitus. Ja perheellensä muutos on voinutkin olla suuri aiempaan verrattuna. Miksi se pitää noin ottaa, että isin on PITÄNYT viedä lapset mökille? Varmaan ollut isikin ihan onnellinen, kun voi lomillaan olla lasten kanssa. Hassu suhtautuminen...
Etteks te muista sitä yhtä särkylääkemainosta, kun eräs nainen (kotiäiti, lastenhoitaja?) valitti, miten saa olla nostokurki jne. Tietääkse oikeasti, mitä nostokurki joutuu nostelemaan? ;)
Eiköhän noikin lausunnot ole ihan vaan ei-niin-vakavasti-otettavia heittoja?!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:25"]Mitäpä jos hän onkin tarkoittanut tuon heiton puoliksi huumorilla. Uskon, että valtaosa teistä mammoista heittää joskus vastaavanlaista huumoria.
[/quote]