Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 36-vuotias - voiko minulla olla dementia?

Vierailija
13.08.2014 |

Työmuistini on heikentynyt voimakkaasti noin parin kuukauden sisällä; kaikkein voimakkaimmin noin viikon sisällä. Esimerkiksi eilen unohdin valmiin aamupuuron mikroon ja pastankeittoveden liedelle kiehumaan. Lisäksi unohtelen nimiä ja muita asioita aivan täysin.

Muistan, että olen kuullut asian joskus, mutta en muista itse asiasisältöä. Tämä alkaa jo pelottaa. :( Mieheni mielestä olen jo niin vanha, että mulla on dementia.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus tulee nyt ekana mieleen mutta ihan kilppariarvoja ois hyvä katsoa

Vierailija
2/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkärille. Ei ne mitään ls-ilmoitusta tee, sehän on vain hyvä että äiti huolehtii terveydestään. Mene myös psykologille keskustelemaan yleisestä elämäntilanteestasi. Kerro oireet myös siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 02:03"]

Noi sydänoireet (sydänkipua ja nopeaa pulssia öisin) on ollut suunnilleen yhtä kauan kuin olen asunut mieheni luona (reilut kolme vuotta). Aiemmin olen aina ollut hyvässä kunnossa. Joskus ihan yleisluonteisessa lääkäri tarkastuksessa sydämeni kuunneltiin stetoskoopilla eikä sykkeessä tulloin kuulunut mitään outoa. T. Ap

[/quote]

Mun korvaani kuulostaa rytmihäiriöltä. Rytmihäiriöt taas voivat liittyä myös kilpirauhasen vajaatoimintaan. Samoin muistin pätkiminen ja väsymys.

Vierailija
4/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 01:49"]

Olen nukkunut melko huonosti viimeisimpien viikkojen aikana. Sydänkin joskus hakkaa todella nopeasti, kun herään, vaikka en heräisi kesken painajaisen. Noita sydänoireita öisin olen ihmetellyt jo yli vuoden ajan.

Nyt on sitten alkanut muistikin mennä. :( Perheessämme on kaksi alle kaksivuotiasta lasta ja olen hoikka ja tiettävästi terve sekä syön ihan täysipainoista ruokaa jne.

T. Ap

[/quote]

Voi olla todennäköisesti ihan stressistä johtuvaa. Mulla oli aikanaan ihan sama juttu, joka meni ohi elämäntilanteen tasapainottumisen myötä. Pahimpina aikoina minulla oli kaksi koululaista, kolmas aikamoisine ongelmineen ja kotoa pois, tiivistahtinen opiskelu toisella paikkakunnalla ja kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä. Huomasin aivan selvästi itsessäni muutokset, joka ei ollut enää tuohon kaiken päälle mukava juttu. Olen yrittänyt priorisoida aikaani tuosta kiireisestä vuodesta viisastuneena. Jos asia huolestuttaa, mene lääkäriin. Saat mielestäsi ton epävarmuuden pois, joka sekin vie voimiasi.

Vierailija
5/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni mielesyä olin vanha jo tavatessani hänet (olin tuolloin 32-vuotias). Muistini on tosiaan heikentynyt pelottavan paljon ja lisäksi monesti alan unohtaa jopa oikeinkirjoitussääntöjä ja lauserakenteita äidinkielessä. Tämä on jo pelottavaa. :(

Vierailija
6/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua stressistä tai masennuksesta, en oo kuullut että sun ikäisillä ois dementiaa.

Vierailija
7/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin dementiasairaus voi alkaa jo hyvin nuorena, en nyt valitettavasti muista sairauden nimeä. Erittäin harvinainen se on kuitenkin, mutta mahdollinen. Tuo muistamattomuutesi nopea eteneminen on tosin aika erikoista, dementia kestää vuosia.. ettei olisi verenkiertohäiriöstä kyse? Hakeudu lääkäriin

Vierailija
8/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nukkunut melko huonosti viimeisimpien viikkojen aikana. Sydänkin joskus hakkaa todella nopeasti, kun herään, vaikka en heräisi kesken painajaisen. Noita sydänoireita öisin olen ihmetellyt jo yli vuoden ajan.

Nyt on sitten alkanut muistikin mennä. :( Perheessämme on kaksi alle kaksivuotiasta lasta ja olen hoikka ja tiettävästi terve sekä syön ihan täysipainoista ruokaa jne.

T. Ap

Vierailija
9/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 01:49"]Jokin dementiasairaus voi alkaa jo hyvin nuorena, en nyt valitettavasti muista sairauden nimeä. Erittäin harvinainen se on kuitenkin, mutta mahdollinen. Tuo muistamattomuutesi nopea eteneminen on tosin aika erikoista, dementia kestää vuosia.. ettei olisi verenkiertohäiriöstä kyse? Hakeudu lääkäriin

[/quote]

Ok, millaisiin verenkiertohäiriöihin liittyy muistiongelmia? Olen ajatellut mennä lääkäriin, mutta olen pelännyt mennä sinne näine ongelmineni, sillä meillä on perheessä lapsia ja pelkään hieman, että tekevät ls-ilmon, jos mulla olisi jotain kognitiivisiin kykyihin haitallisesti vaikuttavaa vaivaa.

Olen siis vähän odotellut, jospa nämä vaivat vain menisivät ajan kanssa ohitse. Tosin mieheni on hyvässä kunnossa, mutta silti. :/

T. Ap

Vierailija
10/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa ei ole mitään harvinaisia sairauksia ainakaan tiettävästi perinnöllisinä. Tosin kaikki on teoriassa mahdollista. Jotenkin outoa oli sekin, että mies selittäisi ongelmani ensisijaisesti dementiana. :S t. Ap

Vierailija
11/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymyksen ja masennuksen oireita. Tärkeintä olisi nyt rauhoittua ja saada levättyä.

Vierailija
12/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi sydänoireet (sydänkipua ja nopeaa pulssia öisin) on ollut suunnilleen yhtä kauan kuin olen asunut mieheni luona (reilut kolme vuotta). Aiemmin olen aina ollut hyvässä kunnossa. Joskus ihan yleisluonteisessa lääkäri tarkastuksessa sydämeni kuunneltiin stetoskoopilla eikä sykkeessä tulloin kuulunut mitään outoa. T. Ap

Vierailija
13/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis sydänoireet olleet erityisen huomattavia noin vuoden ajan, mutta satunnaisesti ilmeni jo kolmisen vuotta sitten siis. T. Ap

Vierailija
14/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla jo ton ikäisenä dementiaa, harvinaista muttei mahdotonta, mutta en usko että siitä on kohdallasi kysymys. Opasta varmuudeksi miestäsi, että mikäli alat muuttumaan agressiivisemmaksi ja kiellät huonomuistisuutesi (mikäli jatkuu), varaa ajan lääkärille ja tulee mukaasi.

Vierailija
15/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta on harvinaista. Voi olla myös seurausta monesta muusta asiasta. Stressi, masennus, tietyt häiriöt elimistössä... Kannattaa mennä juttelemaan lääkärille, kertoa kaikki oireet. Oikeasti voi helpottaa jo se että tiedät mistä johtuu ja ettei ole dementiaa. Jos pelkäät tiettyä tautia niin silloin useammin ne oireet vahvistuu. Ja sitten jos sinulla on vaikka stressipohjaista oirehdintaa niin tuollainen pelko vain kasvattaa sitä.

Tsemppiä!

Vierailija
16/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on B12-vitamiinin puutos. Huomenna apteekkiin Betolvexia ostamaan ja ensimmäisellä viikolla yksi tabletti päivässä.

Vierailija
17/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi alle kaksivuotiasta lasta ja huonot unet kertovat jo kaiken tarpeellisen muistiongelmista. Sydänkivuista en osaa sanoa mitään, eiköhän niitä pitäisi tutkia paremmin kuin stetoskoopilla häthätää?

Vierailija
18/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt samaa viimeiset 2-3 vuotta!! Olen vasta 28-vuotias. Ongelma alkoi kun opiskelin ja huolehdin 2 tarhaikäisestä ja pistin kaiken sen piikkiin. (muutaman tunnin yöunia, stressiä ja parisuhdeongelmia) Muistin kyllä kouluasiani, kuten tentteihin lukemiset ym tehtävät mutta unohtelin lasten pk vanhempainillat/jumppapäivät tms aika usein. Unohdin myös aamupalan mikroon ja muuta vastaavaa välillä. Joskus pysähdyin ja jäin mietimään miksi ja minne olen menossa (kodin sisällä esim "mitä mun pitikään hakea ja mistä- keittiöstä vai makkarista") unohtelin maksaa laskuja ja niistä tuli muistutuksia..

Nyt kun opiskelu on ohitse ja olen saanut levätä kotiäitinä 8kk, ongelma ei ole täysin poistunut. Jos mies pyytää illalla että kävisin hakemassa koiralle päivällä ruokaa niin aamulla en enään muistakkaan. Samaten jos kaupasta pitää tuoda jotain listan ulkopuolelta niin sinne jää. Välillä unohtelen lapsen kouluun liittyviä tärkeitäkin asioita. Välillä otan jäätelön sulamaan ja unohdan sen tiskipöydälle tunneiksi, tai unohdan sulkea lieden kun olen jo keittänyt riisin.. Mies ihmetelee että missä mun ajatukset oikein on. Jos mulla on päänsärkyä niin saatan puhua ihan hölmöjä tai sitten jokin lause ei vain tule suusta ulos mutta luulen että tämä johtuu migreenistä eikä muistiongelmista- vai onko niillä mitään yhteyttä?

Vierailija
19/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan amalgaamimyrkytystä, tyypillisesti aiheuttaa huonoa muistia ja masennusta, myös brain fogia, ka suolisto-oireita, sekä likinäköisyyttä.

Vierailija
20/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 02:30"]Veikkaan amalgaamimyrkytystä, tyypillisesti aiheuttaa huonoa muistia ja masennusta, myös brain fogia, ka suolisto-oireita, sekä likinäköisyyttä.

[/quote]

Muuten täsmäisi, mutta mulla ei ole koskaan ollut ainoatakaan amalgaamipaikkaa. Pari muovipaiklaa kyllä löytyy. T. Ap (edelleen linjoilla, pitäis mun huonoine muisteineni mennä nukkumaan jo)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme