Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 36-vuotias - voiko minulla olla dementia?

Vierailija
13.08.2014 |

Työmuistini on heikentynyt voimakkaasti noin parin kuukauden sisällä; kaikkein voimakkaimmin noin viikon sisällä. Esimerkiksi eilen unohdin valmiin aamupuuron mikroon ja pastankeittoveden liedelle kiehumaan. Lisäksi unohtelen nimiä ja muita asioita aivan täysin.

Muistan, että olen kuullut asian joskus, mutta en muista itse asiasisältöä. Tämä alkaa jo pelottaa. :( Mieheni mielestä olen jo niin vanha, että mulla on dementia.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi syöttää sinulle jotain myrkkyä?

Vierailija
22/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 03:04"]Miehesi syöttää sinulle jotain myrkkyä?

[/quote]

Imetän pienempää lasta, joten en usko. Lapsemme ovat hänelle kaikki kaikessa (mä sen sijaan taidan olla miehelleni vain välttämätön paha, mutta ei siitä enempää).

T. Ap *menossa viimein nukkumaan*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuo on psykosomaattista ja johtuu sun arvostelevasta miehestä! Ihan varmasti.

Vierailija
24/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 01:33"]

Työmuistini on heikentynyt voimakkaasti noin parin kuukauden sisällä; kaikkein voimakkaimmin noin viikon sisällä. Esimerkiksi eilen unohdin valmiin aamupuuron mikroon ja pastankeittoveden liedelle kiehumaan. Lisäksi unohtelen nimiä ja muita asioita aivan täysin.

Muistan, että olen kuullut asian joskus, mutta en muista itse asiasisältöä. Tämä alkaa jo pelottaa. :( Mieheni mielestä olen jo niin vanha, että mulla on dementia.

[/quote]

Tapahtuiko elintavoissasi muutosta parisen kuukautta sitten? 

Käytätkö hormonaalista ehkäisyä? Se saattaa heikentää muistia huomattavasti.

Kuulostaa tylsätä, mutta onko sinulla riittävän monipuolinen ruokavalio erityisesti proteiinien ja rasvojen suhteen? Jos esim. jokin essentiaalinen amino-/rasvahappo puuttuu pidemmällä aikavälillä, elimistösi ei yksinkertaisesti voi toimia kunnolla... Syötkö riittävästi iltaisin? Energiavaje laskee osaltaan verenpainetta, jota elimistö kompensoi nopeammalla pulssilla.

Pitkäaikainen univaje aiheuttaa myös pulssin nousua äkillisessä kevyessäkin rasituksessa, sillä väsyneenä elimistö reagoi muutokseen suurena rasituksena.

Mikä on muuten verenpaineesi? Kotimittauksilla esim. viikon aikana? Verenpainemittarin voi lainata.

Suosittelen että käyt neurologilla, nimenomaan erikoislääkärillä. He saavat aika paljon selvää jo yhdellä käynnillä, ja jos jotain vakavampaa onkin, niin mitä aikaisemmassa vaiheessa se tiedetään, sitä parempi - se voi olla jotain mikä on parannettavissa. Ei välttämättä mikään sairaus. Käy ihmeessä tutkimassa terveytesi, ethän kuitenkaan näin halua jatkaa, ellei menekkään itsestään ohi..?

Parempaa vointia, ja toivottavasti saat selville mistä johtuu, että voit vaikuttaa.

Vierailija
25/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa imetät... Kuinka kauan olet imettänyt? Voi hyvinkin olla että oireet liittyvät imettämiseen. Niin ja se miten miehesi sinuun suhtautuu, voi myös osaltaan vahvistaa oireita: imetyksessä on nimittäin kyse oksitosiinista, jolla on vahva yhteys myös tunnepuoleen. Se mm. aktivoi tunnemuistot siitä miten on kohdeltu vauvana, esim. miten vieroitus on onnistunut. Ja tietty kaipuu, uskomus siitä miten tärkeinä omia haluja on pidetty, ja miten pystyy luottamaan siihen että on hyväksytty, liittyvät vahvasti aiheeseen. Nämä kaikki ilmenevät parisuhteen kautta. Etenkin silloin, kun nainen äitiytensä vuoksi herkistyy, hormonaalisesti ja muutenkin: onhan äitiys itsellekkin kehittymisen paikka, kaikki vastuu ja paineet... ja ihan pelkästään se krooninen fyysinen väsymyskin!

Imetys vie valtavasti energiaa. Yli vuoden kestävässä imetyksessä elimistö joutuu kovaan kulutukseen, mikäli elintavat eivät ole kunnossa. Maksan vitamiinivarastot riittävät noin 2 kk:n ajaksi maidontuotantoon ja siihen, ettei imettävän äidin kunto laske kriittisesti, sitten maidon tulo lakkaa - mutta maitoa voi myös tulla kauan niin että imettäjä on vain hyvin hitaassa kulutustilassa. Tietyn ikäinen vauva/taapero vaatii kasvuun ja olemiseen peräti 1000 kcal/vrk... Ajattele, jos se kaikki on tultava rintamaidosta: se tarkoittaa sitä että äidin on syötävä päivässä noin 1000 kcal vauvan vuoksi, itse maidon tuottamisprosessi vie myös energiaa, omaan olemiseen noin 2000 kcal, ja jos vielä käy lenkillä vaunuja työntäen... Minulla yhdessä vaiheessa kului 4000 kcal/vrk, en oikein pystynyt siihen riutumatta!!

Joo mutta univaje on tosiaan sellainen asia, että kyllä se hajamieliseksi tekee... Voithan tietysti lääkärillä käydä, mutta luulenpa että riittäisi, kun saisit ihan perusasiat kuntoon. Enemmän lepäämistä. Hemmottele itseäsi välillä. Vaikka yhdessä lasten kanssa, tai yksin, miten tykkäät. Tee asioita ihan rauhassa. Jaksamista!

Vierailija
26/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö makrilleja ja sardiineja viikon ajan, ei muuta lihaa tai kalaa.

Vierailija
27/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki olla dementiaa tossakin iässä mutta harvinaista on (lähinnä alkoholista/huumeista johtuvat), todennäköisemmin masennus, keskittymiskyvyttömyys, väsymys tai jotain muuta vastaavaa.

Vierailija
28/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimer voi olla mahdollinen jo tuossa iässä. Todennäköisesti johtuu kuitenkin stressistä/väsymyksestä.

Vierailija
29/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanmoisia oireita (paitsi sydämessä) ja olen myös 36v. Lääkäri ja psykologi sanoivat, ettei ole mtn hätää (tekivät kokeet), ja syyksi mietittiin mm. työpaikan vaihtoa 1.5v sitten ja yleistä elämäntilanteen muuttumista. Ei kuulema syytä huoleen, mutta jos olennaisesti pahenee, mentävä uudelleen.

Vierailija
30/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräät dementiat alkavat nuorellakin iällä, 40-vuotiset  dementoituneet eivät ole lainkaan harvinaisia. Nuorena alkavat demneiat ovat yleensä perinnöllisiä, mutta voi alkaa kenellä vain vaikkapa verenkiertohäiriön tai trauman seurauksena. Useimmiten alkoholi aiheuttaa.

Kannattaa tutkituttaa neurologilla, sillä muistiongelmat voivat olla muutakin kuin dementoivaa sairautta. Psyykkiset rasitteet aiheuttavat myös muistiongelmia, stressi etenkin.

T Dementiahoitaja

Vierailija
31/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin heikkeneminen liittyy imetykseen ja univelkaan, sydänoireet ahdistukseen, kun totesit että olet miehelle vain välttämätön paha. Ryhdyit kolme vuotta sitten sinun kannaltasi huonoon suhteeseen biologisen kellon alettua tikitystä, alitajuisesti tiedät sen, ja se sinua ahdistaa yhä tänäkin päivänä. Lääketieteellisesti olet luultavasti täysin terve.

Vierailija
32/32 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämentykytyksestä tuli mieleen home, kun on kerran alkanut tiettyyn paikkaan muuttamisen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi