Nyt sen aloitin...
2v10kk aloitti tänään päiväkuivaksi opettelen ja saldo tähän mennessä 4 pissavahingot lattialle. Mieleeni tuli kysymys: Kuinka pitkään teillä meni ennen kuin lapsi oli päiväkuiva? Pottaan ei ole tehnyt vielä mitään, vaikka suostuukin istumaan sille aina kun minä käyn vessassa. Vaippaa en aio takaisin laittaa, koska tyttö selkeästi osoittaa jo olevansa valmis vaipoista luopumaan, yövaippa on ainoa mikä vielä tulee.
Kommentit (12)
Millä lapsesi osoittaa olevansa valmis luopumaan, jos tekee asiansa lattialle?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:36"]Pissa meidänkin yli 3 v lattialle.. matot on pois
[/quote] nauran
Vie lapi potalle usein. Jos ei muuten suostu, niin istu sinäkin silloin pöntöllä. Aina, kun onnistuu tekemään potalle, kehu paljon. Vahingot lattialle jätät huomioimatta vaan siivoat eleettömästi pois. Kyllä se siitä :)
Kolmoselle: Kertoo milloin tulee pissa/kakka, eli tunnistaa hädän. Puhuu siitä kuinka on jo iso tyttö ja haluaa käyttää pikkuhousuja niin kuin isot tytöt (vanhempi sisarus 7v). Ensimmäinen päivä vasta takana vaipattomuutta eli en ota stressiä. Jos kakka tulee, saa vaipan. Olen iloinen, kun pissa ensimmäisen kerran osuu pottaan ja sitä tässä nyt yritetään, jotta lasta voi kehua oppimastaan uudesta taidosta. Lapsen on hyvä huomata, että pissa on märkää ja epämukava asia housuissa, ei me loputtomiin voida häntä vaipoissa pitää vaan joskus on opittava pois niistä ja se joskus on nyt, lähiviikkoina (ei vuosina). Jotkut aloittaa tämän aikaisemmin kuin me, eli siinä suhteessa ollaan mattimyöhäisiä.
Seiska: Niin olen tehnytkin ja samalla linjalla jatkan :) en istuta lasta pottaan, vaan saa mennä itse halutessaan. Pyydän lasta istumaan, mutta jos ei halua en istuta ns. väkisin.
Lähinnä vaan kiinnostaa se, että miten monta viikkoa tämä voi kestää? Vai kestääkö vaan muutamia päiviä? Kuukausia? Ja milloin teidät lapset oppivat kuivaksi, minkä ikäisinä ja kuinka kauan harjoitteleminen kesti?
Olisi kannattanut aloittaa heti kesän alussa. Saattaa käydä niinkin, että harjoittelu venyy syksyyn ellei jopa talveen ja sitten sitä pyykkiä vasta riittääkin...
Kymppi: Tiedän, mutta jotenkin ... jänistin, kun oltiin kuukauden verran poissa kotoa muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:36"]Pissa meidänkin yli 3 v lattialle.. matot on pois
[/quote]Onko se koiranpentu?
Ja tosiaan ajatuksena oli, että kun lähdetään ulos saa vaipan. Eli harjoitellaan ihan kotioloissa, ja jos käydään mummolla tms. ystäviltä löytyy potta jossa voi käydä, mutta alkuun otetaan rohkeutta kotoa käsin.
opettelun...niin, äitikin voisi aloittaa vaikka äidinkielen tunnit uudestaan :D - ap