miksi laitat kirkkoon kuulumattoman lapsen uskontotunnille?
pelkäätkö kiusaamista? haluatko lapsesi kulkevan massan mukana vai koska uskontotunnit voivat olla hankalaan aikaan vai joku muu syy?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:33"]
Hih, mua kyllä vähän huvittaa kuinka suomalaiset vänkää suomalaisen uskonnonopetuksen olevan jotenkin niin sivistävää, ettei elämässä suurin piirtein pärjää ilman sitä. On se kumma, että muu maailma on selvinnyt ihan hyvin, USA:ssa mm. ei opeteta kouluissa uskontoa ollenkaan.
Nokian uusi johtakin on intialainen, miten se on selvinnytkin elämässään sellaisessa kultturisessa arvotyhjiössä :) Hehe.
[/quote]Sivistysmaissa uskomista ei opeteta kouluissa, vaan se on kiellettyä. Missäs maissa omaa uskontoa opetetaan? Suomessa, Iranissa, Irakissa, Pakistanissa jne.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:33"]Hih, mua kyllä vähän huvittaa kuinka suomalaiset vänkää suomalaisen uskonnonopetuksen olevan jotenkin niin sivistävää, ettei elämässä suurin piirtein pärjää ilman sitä. On se kumma, että muu maailma on selvinnyt ihan hyvin, USA:ssa mm. ei opeteta kouluissa uskontoa ollenkaan.
Nokian uusi johtakin on intialainen, miten se on selvinnytkin elämässään sellaisessa kultturisessa arvotyhjiössä :) Hehe.
[/quote]
Uskonto on USAssa niin isossa roolissa, ettei sitä ole tarpeen opetettaa kouluissakin. Lapset käyvät vapaa-ajallaan kirkon kokouksissa pyhäkoulun tyyppisissä paikoissa, joissa opiskellaan omaa uskontoa ja rukoillaan tms. Siis siellä sitä uskontoa ei edes opeta samalla tavalla objektiivisesti kuin täällä vaan tunnustuksellisesti. Kodeissa puhutaan uskonnosta ihan eri tavalla.kuin täällä, löytyy lukuisia uskonnollisia symboleja.ja rituaaleja vaikka presidentin virkaanastujaisista, metroista, kouluista...
[/quote]Mitä sä horiset? Uskontoa ei opetetta usassa kouluissa, mutta silti sitä opetetaan tunnustuksellisesti? Miten opettamattomuus voi olla tunnustavaa?
Se on ihan opettajasta kiinni että miten tunnustavaa opetus koulussa on. Jos opettaja itse uskoo, niin tottahelvetissä hän opettaa silloin tunnustuksellisesti ne asiat.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:14"]
niin siis voisiko joku ateisti (joka oikeasti tietää mitä uskonnontunneilla tehdään) kertoa miksi sinne ei menisi?
[/quote]
No en ole ihan tarkalleen ottaen ateisti, mutta vastaa silti. Vaikka uskonto ei ole tunnustuksellista, on sen yhtenä päätavoitteena "perehdyttää omaan uskontoon". Miksi sinne siis menisivät uskontoon kuulumattomat?
[/quote]Jos uskonnon opetus ei muka olisi tunnustavaa, niin miksi se sitten olisi oman uskonnon opettamista? Uskontoja yleisesti opettaessa ei tarvitsisi jakaa oppilaita vakaumuksensa mukaisiin ryhmiin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:14"]
Mutta eihän uskonnonopetus ole tunnustuksellista enää. Ja kyllä uskonnontunneilla käydään läpi myös muut uskonnot, hyvinkin tarkkaan. Ja ainakin lapseni koulussa et-opetus on aika lepsua, eikä kovin pätevää.
[/quote]No eipä. Miksi vitussa tuollaisille juuri koulunsa alottaneille pitää opettaa jeesuksen ihmetekoja. Kun ne lukee koulukirjassa, niin lapset mieltää ne aivan yhtä todeksi kuin matematiikan tai biologian kirjan jutut. Koulussahan opetetaan omaa uskontoa ja se on silloin aina vakaumuksellista.
[/quote]
En ole ylempi mutta jotenkin taas ihmetettää miten uusavottomat äidit vanhemmat sysää kaiken kasvatusvastuun kouluille ja sitten.nostaa hirveän älämölön kun se kasvatus ei olekaan juuri Teitä miellyttävää. Siis meneekö joku lapsi kouluun ja kuulee.vasta siellä ensimmäisen kerran asiasta nimeltä uskonto? Kodeissa ei ole koskaan puhuttu halaistua sanaa siitä mitä esimerkiksi kirkot ovat, miksi pikkusiskoa ei kastettu mutta serkun kävi pappi siunaamassa, miksi joulua vietetään tai miksi tädin seinällä on hassu taulu, jossa mies on naulattu ristiin...
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:22"]
Me emme kastaneet lasta emmekä itse usko millään tasolla, mutta kuhan koulu koittaa lapsellemme niin luultavasti menee uskonnontunnille siitä syystä, että lapsi saa tietoa myös uskonnosta ja sitä myöten voi valita uskooko vai ei. Kotona ei tulla puhumaan jumalasta tai jeesuksesta (ellei lapsi itse siitä halua keskustella), mutta koemme tärkeäksi oikeuden valita mitä uskoo.
[/quote]Itse olen kuulunut kirkkoon yli 30 vuotiaaksi asti, mutta lapsuudenkodissanin ei uskonnosta puhuttu lainkaan. Olin koulussa aika ihmeissäni kun jotku ottivat uskontoasiat niin tosissaan, osasivat jopa rukouksia ja virsiä ulkoa. Opettaja sitten vähän nälvi meitä surkeita jotka emme edes osanneet isä meidän rukousta ja sehän piti opetella. 70-luvulla koulussa pidettiin kinkereitäkin ja pappi tuli laulattamaan virsiä ja kuulustelemaan katekismuksen osaamista.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:33"]Hih, mua kyllä vähän huvittaa kuinka suomalaiset vänkää suomalaisen uskonnonopetuksen olevan jotenkin niin sivistävää, ettei elämässä suurin piirtein pärjää ilman sitä. On se kumma, että muu maailma on selvinnyt ihan hyvin, USA:ssa mm. ei opeteta kouluissa uskontoa ollenkaan.
[/quote]
Uskonto on USAssa niin isossa roolissa, ettei sitä ole tarpeen opetettaa kouluissakin. Lapset käyvät vapaa-ajallaan kirkon kokouksissa pyhäkoulun tyyppisissä paikoissa, joissa opiskellaan omaa uskontoa ja rukoillaan tms. Siis siellä sitä uskontoa ei edes opeta samalla tavalla objektiivisesti kuin täällä vaan tunnustuksellisesti. Kodeissa puhutaan uskonnosta ihan eri tavalla.kuin täällä, löytyy lukuisia uskonnollisia symboleja.ja rituaaleja vaikka presidentin virkaanastujaisista, metroista, kouluista...
[/quote]Mitä sä horiset? Uskontoa ei opetetta usassa kouluissa, mutta silti sitä opetetaan tunnustuksellisesti? Miten opettamattomuus voi olla tunnustavaa?
Se on ihan opettajasta kiinni että miten tunnustavaa opetus koulussa on. Jos opettaja itse uskoo, niin tottahelvetissä hän opettaa silloin tunnustuksellisesti ne asiat.
[/quote]
Lukutaitoa on kova sana... Lapset käyvät kirkon kokouksissa ja pyhäkouluissa ja siellä sitä uskontoa opetetaan tunnustuksellisesti.
Ja opetussuunnitelma muuten sitoo opettajia ihan vakaumuksesta riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:42"]
Olen syntyateisti itse ja niin on myös lapseni.
Minut on opetettu olemaan uskomatta.
Pienellä paikkakunnalla ei ole kunnollista ET opetusta ja pienellä paikkakunnalla myös lapset jotka ei osallistu uskonnonopetukseen eroavat selvästi joukosta.
Eli lapseni käyvät uskontoa, niin kauan, että itse sanovat etteivät sitä halua opiskella.
Itse jätin uskonnonopiskelun yläasteella ja hyppytunteina nuo tunnit meni. Yksin.
Tietenkin sain olla luokassa, hiljaa, lukemassa vaikka kirjaa.
Mutta kyllä minusta uskonnonopetus tälläisenaan on vähän pöhköä, erityisesti kun se arvostellaan muiden oppiaineiden mukaan. Jos uskontoa opetellaan, niin opetus pitäisi olla arvioimatonta. Tai sitten opetus oikeasti yleissivistävää.
[/quote]Miksi uskontoa pitää opettaa koulussa? Onhan kirkoilla pyhäkoulunsa. Uskomista voisi harjoitella ihan omalla ajalla.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:11"]
[/quote]
[/quote]
sä vitun palikka et vissiinosaakatsoa yhteiskuntaa ja sen koulutusta ja kasvatusta kokonaisuutena, vaan tuijotatyksisilmäisesti vain KOULUN uskonnonopetukseen.
On se saatana parempi, että koulussa on tolkullista, ei-tunnustuksellista uskonnonopetusta, kuin se, että hurahtaneet uskonsoturit opettaisivat näitä koulun jälkeen pyhäkouluissa.
Tosiasia on, että USA:ssa uskonnolla onvaltavasti suurempi rooli kuin Suomessa valtiollisesti ja yhteiskunnallsiesti, vaikkeisiellä olekaan virallista kouluopetusta.Ja syy onjuuri se, että siellä ei saa neutraalia ja tunnustuksetonta uskonnonopetusta, joka hillitsisi ällöä hurraauskonnollisuutta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:42"]
Pienellä paikkakunnalla ei ole kunnollista ET opetusta ja pienellä paikkakunnalla myös lapset jotka ei osallistu uskonnonopetukseen eroavat selvästi joukosta.
Eli lapseni käyvät uskontoa, niin kauan, että itse sanovat etteivät sitä halua opiskella.
Itse jätin uskonnonopiskelun yläasteella ja hyppytunteina nuo tunnit meni. Yksin.
Mutta kyllä minusta uskonnonopetus tälläisenaan on vähän pöhköä, erityisesti kun se arvostellaan muiden oppiaineiden mukaan. Jos uskontoa opetellaan, niin opetus pitäisi olla arvioimatonta. Tai sitten opetus oikeasti yleissivistävää.
[/quote]Miksi uskontoa pitää opettaa koulussa? Onhan kirkoilla pyhäkoulunsa. Uskomista voisi harjoitella ihan omalla ajalla.
[/quote]
Pyhäkoulu on ihan eri juttu kuin uskototunnit. Pyhäkoulun opetus on tunnustuksellista, koulun ei.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:11"]Tarkoitatko että Suomessa PITÄÄ opettaa uskomista koulussa, koska lapset ei mene vapaaehtoisesti pyhäkouluun?
Kyllä se vaan on niin että oman uskonnon opettaja tulee lopettaa kouluissa, jokainen opetelkoon uskonasiansa kotona.
[/quote]
[/quote]
Lukutaitoa on kova sana... Lapset käyvät kirkon kokouksissa ja pyhäkouluissa ja siellä sitä uskontoa opetetaan tunnustuksellisesti.
Ja opetussuunnitelma muuten sitoo opettajia ihan vakaumuksesta riippumatta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:42"]
[/quote]
Pyhäkoulu on ihan eri juttu kuin uskototunnit. Pyhäkoulun opetus on tunnustuksellista, koulun ei.
[/quote]Ontuvia selittelyjä. Jos koulussa opetettaisiin yleisesti eri uskoja vailla tunnustavuutta, niin eihän tarvittasi erillisiä ryhmiä eri vakaumusten mukaan.
Omassa uskonnossahan opetetaan miten sinun uskonnossa kuuluu uskoa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:13"]Lapsi oli alakoulussa et-tunneilla. Nyt siirtyi yläkouluun ja ainoa keino päästä parhaiden kavereiden kanssa samalla luokalle, oli valita ev.lut uskonto. Lapsi sai itse valita. Mahdolliset koulun jumalanpalvelukset jätetään yhä väliin.
Viimeksi lapsi on käynyt kirkossa joskus eskariryhmän kanssa, koska siellä jaettiin lapsille jäätelöt. Ortodoksikirkossakin on käynyt kaverin kanssa pääsiäisen aikaan. Siellä on lapsille jatkuvasti tarjolla pieniä ruohomunia. Aika raadollisin syin siis mennään.
[/quote]
No nythän lapsi voi sitten vaihtaa et:n. On rehtorin päänsärky miten et-tunnit sijoittaa
Harmi jos pienemmillä paikkakunnilla ET:n opetus on näin huonolla tolalla. Itse opiskelin ET:tä koulussa joskus 90-luvulla ja täällä Helsingissä opetus oli hyvää. Itselleni tuo on ollut yksi hyödyllisimmistä aineista, sillä siellä pohditaan paljon eettisiä kysymyksiä ja mikä voi olla sen tärkeämpää kuin oman ajattelukyvyn kehittäminen?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:24"]
[/quote]
[/quote]Ontuvia selittelyjä. Jos koulussa opetettaisiin yleisesti eri uskoja vailla tunnustavuutta, niin eihän tarvittasi erillisiä ryhmiä eri vakaumusten mukaan.
Omassa uskonnossahan opetetaan miten sinun uskonnossa kuuluu uskoa.
[/quote]
No onkohan se ehkä suomalaiselle pikkuisen olennaisempaa että mitä kaikkea kristinuskoon kuuluu kuin vaikka johonki taolaisuuteen tai zen-buddhalaisuuteen??? Kristinusko on kuitenkin vaikuttanut meidän historiaamme ja kulttuuriimme kaikken eniten. Kyllähän historiankin tunnilla käsitellään eniten Suomen historiaa ja vain pintaraapaisu esim. Yhdysvaltojen historiaa, samoin biologiassa käydään ihmisen anatomia hyvinkin tarkasti läpi, mutta esim. sammakon rakennetta ei käsitellä juuri ollenkaan.
Ahhaaahaa, tän ketjun "paras" peruste koulun ev.lut. uskonnon opetukselle on ehdottomasti se, että sillä torjutaan "hurmoksellisuutta". Niinku mallina USA.
Joo, onneksi ollaan Suomessa suojassa sellaiselta hapatukselta. Ei oo lahkoja, herätysliikkeitä, mormoneja, jehovalaisia, körttejä, lestadiolaisia... eikä... ;)
Missä ihmeessä saa valita meneekö uskontotunneille? Ei meidän koulussa ainakaan. Kerran yksi lapsi oli eka luokan uskonnossa, mutta oli pakko vaihtaa et:een kun kansliaan/rehtorille selvisi ettei kuulu kirkkoon.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:52"]
Muuten joutuisi uskontotunnin aikana vain istumaan hiljaa luokan perällä tekemässä omia et-tehtäviään (ilman mitään evästystä tai yhteistä pohdintaa niistä) eikä saisi osallistua keskusteluun, joka usein on ihan mielenkiintoistakin kuulemma. Näin siis on asiat "järjestetty" meillä pikkukunnassa :-P
[/quote]
Nouse ihmeessä moista järjestelyä vastaan. Itse kyseenalaistin lapsien juoksuttamisen koulujen välillä ja kummasti järjestyi parin puelinsoiton jälkeen taksikyyti. Seuraavana vuonna opetus siirtyikin oman kouluun. Ei kannata antaa uskovien jyrätä van vaatia lapselle oikeuksia jotka hänelle kuuluvat.
[/quote]
Ja sitten muiden koulujen oppilaat juoksevat sinne teidän kouluun ja sinä oman navan tuijottaja olet ihan tyytyväinen? Meillä naapurikouluun on 29 kilsaa ja vaikka pääsisi omalla taksillakin niin ei mun mielestä maksa vaivaa. Ja sitä paitsi uskonto on lapsen mielestä ihan mielenkiintoinen ja helppo aine kun vastaukset saa pääasiassa aika mutulla heittää kokeisiinkin.
[/quote]
Eivät juokse. Vaan opetus eriytetiin lapsen omaan kouluun viime vuonna. Huom. koulujen välillä oli matkaa vähän yli kilsa ovelta ovelle, mutta kuntaliiton mukaisesti aika ei riitänyt välitunnilla siirtymiseen ekaluokkalaiselle ja kuljetuksen saivat siis tuolle matkalle. Koulu ja kunta oli sitä ennen ainakin 5 vuotta juoksettanut lapsia koulujen välillä mutta loppu meidän lapsen kohdalla siihen kun kysenalaistin käytännön.
Ja tiedoksesi lapsen alakoulu on yksitasoinen ja viime vuonna 1-3 ET ryhmässä oli 2 tokaluokkalaista ja yksi kolmosluokkalainen. Ensi viikolla sitten näkee ovatko vain kahdestaan vai tuleeko joku ekaluokkalinen ryhmään. Koska 4. luokalla ei ole lainkaan ET-oppilaita ja 5:lla vain kaksi. Niin on selvää että koko alakoulun käyvät lähes yksityisopetuksessa. Kyllä ehdottomasti parempi valinta kuin uskonto.
Tänä syksynä ET on aamun ensimmäinen tunti ja uskontoa on päivän viimeinen tunti. Viime keväänä olivat samaan aikaan tunnit.
Elämänkatsomustieto
Vuosiluokat 1 - 2
- minä ja muut
- kuka olen ja mitä osaan?
- kotini
- ystävyyden sisältö ja merkitys
- koulussa
- ympäristö ja luonto
- hyvä, oikea ja väärä, hyvä ihminen
- omissa periaatteissa ja päätöksissä pysyminen ja muuttuva minäkuva
- rikkaus ja köyhyys maailmassa
- kasvan ja kehityn
- elämän synty ja kehitys
- maailman synty
USKONTO
TAVOITTEET 1. JA 2. LUOKILLA
oppii luottamusta elämään ja itseensä
tutustuu Uuteen testamenttiin, Jeesuksen elämään ja opetuksiin
tutustuu Vanhan testamentin luomiskertomukseen
oppii yhdistämään kirkkovuoden juhlia ja Jeesuksen elämänkaaren
tutustuu luterilaiseen kirkkoon ja seurakunnan toimintaan
oppii eettisten asioiden pohdintaa, omien tunteiden ja kokemusten jakamista
ET käsittelee laajemmin yleisivistäviä asioita kun uskonto keskitty pelkästään yhden satukirjan ja -olennon ympärille.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:14"]
Mutta eihän uskonnonopetus ole tunnustuksellista enää. Ja kyllä uskonnontunneilla käydään läpi myös muut uskonnot, hyvinkin tarkkaan. Ja ainakin lapseni koulussa et-opetus on aika lepsua, eikä kovin pätevää.
[/quote]No eipä. Miksi vitussa tuollaisille juuri koulunsa alottaneille pitää opettaa jeesuksen ihmetekoja. Kun ne lukee koulukirjassa, niin lapset mieltää ne aivan yhtä todeksi kuin matematiikan tai biologian kirjan jutut. Koulussahan opetetaan omaa uskontoa ja se on silloin aina vakaumuksellista.