miksi laitat kirkkoon kuulumattoman lapsen uskontotunnille?
pelkäätkö kiusaamista? haluatko lapsesi kulkevan massan mukana vai koska uskontotunnit voivat olla hankalaan aikaan vai joku muu syy?
Kommentit (81)
Ei ole vielä ajankohtaista, mutta todennäköisesti lapsi menee uskonnontunneille. En tiedä, onko kunnassamme edes ET-opetusta, mutta jos on, se on keskustassa, ja olisi mielestäni vähän kohtuutonta lapselle raahata hänet ET-tunnille keskustaan, 15 km päähän.
Eurooppalainen historia ja kulttuuri perustuvat kristinuskoon. Länsimaiset moraalikäsitykset perustuvat kristinuskoon. Suomalainen tapakulttuuri perustuu pitkälti kristinuskoon. Maailmanpolitiikan ymmärtäminen vaatii merkittävien uskontojen tuntemusta.
Sitä en osaa sanoa, että tarvitaanko noiden opettamiseen oma oppiaine, mutta jossain aineessa nuo on opittava.
Eikö ET ole ensisijaisesti niille, joiden uskonto on vapaa-ajattelu?
Mulla kyllä nimenomaan syyt liittyy siihen, etten halua lapsen olevan ainoa joka on erikseen.
Ketuttaa niin armottomasti kun pk:sta tuli lappu "lapseni saa/ei saa osallistua uskonnollisiin tapahtumiin". Tarkempi tiedustelu osoitti, että kyseessä pääsiäis- ja joulukirkko. MIKSI tunnustuksellinen uskonnon opetus pitää sotkea päiväkotiin tai kouluun....
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:06"]
Koska uskonnonopetus ei ole uskonnonharjoitusta, se ei ole samanlaista kun vielä 20 vuotta sitten. Ihan yleissivistävää tavallista asiaa jossa opitaan kristinuskosta JA islaminuskosta, buddhismista, hinduismista, juutalaisuudesta jne.
Ja koska joku vielä kuitenkin kommentoi että opetetaan enemmän kristinuskosta kun muista jne niin halusitte tai ette, koko eurooppalainen kulttuuri pohjautuu kristinuskoon, jo ihan yhteiskuntajärjestyksestä lähtien. Ai niin, uskonnontuntien eräs tärkein opittava myös moraali ja etiikka, puhutaan huumeista, abortista, ja muista elämän asioista, kuitenkaan OTTAMATTA KANTAA.
t. itse uskis, mies ei (lapset uskonnontunneilla;)
[/quote]
Me emme kastaneet lasta emmekä itse usko millään tasolla, mutta kuhan koulu koittaa lapsellemme niin luultavasti menee uskonnontunnille siitä syystä, että lapsi saa tietoa myös uskonnosta ja sitä myöten voi valita uskooko vai ei. Kotona ei tulla puhumaan jumalasta tai jeesuksesta (ellei lapsi itse siitä halua keskustella), mutta koemme tärkeäksi oikeuden valita mitä uskoo.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:14"]
niin siis voisiko joku ateisti (joka oikeasti tietää mitä uskonnontunneilla tehdään) kertoa miksi sinne ei menisi?
[/quote]
No en ole ihan tarkalleen ottaen ateisti, mutta vastaa silti. Vaikka uskonto ei ole tunnustuksellista, on sen yhtenä päätavoitteena "perehdyttää omaan uskontoon". Miksi sinne siis menisivät uskontoon kuulumattomat?
Itse ateistina ja ateistien lapsena laittaisin lapseni uskontotunneille, vaikka niissä ei ala-asteella ole mielestäni juuri hyödyllistä opetusta. Lukion uskontotunneilla niinkin maailmankuva laajenee opetuksen myötä, oli mielestäni enemmän hyötyä uskontotunneista kuin mitä kavereilta kuuli et-opetuksesta. Lapsianikaan ei ole kastettu, mutta saavat itse aikanaan valita esim riparin ja protun väliltä. Ja jos välttämättä haluavat, niin saavat kyllä mennä et-opetukseenkin, minusta vain enemmän hyötyä uskontotunneista, loppupeleissä.
Hih, mua kyllä vähän huvittaa kuinka suomalaiset vänkää suomalaisen uskonnonopetuksen olevan jotenkin niin sivistävää, ettei elämässä suurin piirtein pärjää ilman sitä. On se kumma, että muu maailma on selvinnyt ihan hyvin, USA:ssa mm. ei opeteta kouluissa uskontoa ollenkaan.
Nokian uusi johtakin on intialainen, miten se on selvinnytkin elämässään sellaisessa kultturisessa arvotyhjiössä :) Hehe.
Miksi laitat huonokuntoisen lapsen liikuntatunnille?
Minusta uskonnonopetus toimii myös loistavana valistuksena hurmoksellista uskonnollisuutta vastaan. Kyllä se voisd auttaa siellä Usassakin. Siellä ei myöskään monin paikoin valisteta seksistä, ja mikä on tulos?
Ihan yleissivistyksen takia. Opetan heidät suvaitseviksi myös uskontojen suhteen ja toisaalta kerron miten paljon pahaa tehdään maailmassa uskontoon vedoten. Saavat sitten aikuisina itse valita kuuluvatko kirkkoon vai ei, se ei mielestäni ole meidän vanhempien päätös.
Ovat myös aina osallistuneeet omasta tahdostaan mm joulukirkkoon koska se on kouluperinne.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:47"]
Minusta uskonnonopetus toimii myös loistavana valistuksena hurmoksellista uskonnollisuutta vastaan. Kyllä se voisd auttaa siellä Usassakin. Siellä ei myöskään monin paikoin valisteta seksistä, ja mikä on tulos?
[/quote]
Niin minkä uskonnon opetusta se olisi siis? Kun kouluissa yleensä useampien uskontojen edustajia.
Uskontojen opetusta, kuten Suomessakin. Eihän meilläkään opetus ole tunnustuksellista vaikka toki luterilaisuutta opetetaan tarkemmin.
Kysymys pitäisi varmaan olla, miksi ET ei kelpaa? Kuinka moni vastaajista oikeasti edes tuntee ET:n opetussuunnitelman?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:57"]
Uskontojen opetusta, kuten Suomessakin. Eihän meilläkään opetus ole tunnustuksellista vaikka toki luterilaisuutta opetetaan tarkemmin.
[/quote]
Eihän uskonto ole uskontojen opetusta, vaan nimenomaan sen oman uskonnon, ev.lut kirkon opetusta. Toki muitakin uskontoja opiskellaan, mutta itse aine on siis EV.LUT. USKONTO. Pitäisi varmaan nimi muuttaa ettei tulisi näitä väärinkäsityksiä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:52"]
Muuten joutuisi uskontotunnin aikana vain istumaan hiljaa luokan perällä tekemässä omia et-tehtäviään (ilman mitään evästystä tai yhteistä pohdintaa niistä) eikä saisi osallistua keskusteluun, joka usein on ihan mielenkiintoistakin kuulemma. Näin siis on asiat "järjestetty" meillä pikkukunnassa :-P
[/quote]
Nouse ihmeessä moista järjestelyä vastaan. Itse kyseenalaistin lapsien juoksuttamisen koulujen välillä ja kummasti järjestyi parin puelinsoiton jälkeen taksikyyti. Seuraavana vuonna opetus siirtyikin oman kouluun. Ei kannata antaa uskovien jyrätä van vaatia lapselle oikeuksia jotka hänelle kuuluvat.
[/quote]
Ja sitten muiden koulujen oppilaat juoksevat sinne teidän kouluun ja sinä oman navan tuijottaja olet ihan tyytyväinen? Meillä naapurikouluun on 29 kilsaa ja vaikka pääsisi omalla taksillakin niin ei mun mielestä maksa vaivaa. Ja sitä paitsi uskonto on lapsen mielestä ihan mielenkiintoinen ja helppo aine kun vastaukset saa pääasiassa aika mutulla heittää kokeisiinkin.
Itse aikoinaan vaihdoin et-tunneilta uskonnon opetukseen koska et oli jotain ihan päätöntä filosofista lätinää. Uskontotunnilla oli edes se kulttuurinen ja historiallinen aspekti, uskonnot kun ovat meidän historiaamme vaikka itse ei Jumalaan uskoisikaan. Ihan yleissivistyksen kannalta otin nuo tunnit, kuten kaiken muunkin koulun.
Kyllä mun lapseni on opiskellut tosi paljon eri uskontoja, uskontojen määrityksiä, uskontojen historiaa yms. Ei todellakaan vain Raamattua ja ev.lut. uskontoa. Toki sitäkin, mutta enemmistö on muuta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:33"]Hih, mua kyllä vähän huvittaa kuinka suomalaiset vänkää suomalaisen uskonnonopetuksen olevan jotenkin niin sivistävää, ettei elämässä suurin piirtein pärjää ilman sitä. On se kumma, että muu maailma on selvinnyt ihan hyvin, USA:ssa mm. ei opeteta kouluissa uskontoa ollenkaan.
Nokian uusi johtakin on intialainen, miten se on selvinnytkin elämässään sellaisessa kultturisessa arvotyhjiössä :) Hehe.
[/quote]
Uskonto on USAssa niin isossa roolissa, ettei sitä ole tarpeen opetettaa kouluissakin. Lapset käyvät vapaa-ajallaan kirkon kokouksissa pyhäkoulun tyyppisissä paikoissa, joissa opiskellaan omaa uskontoa ja rukoillaan tms. Siis siellä sitä uskontoa ei edes opeta samalla tavalla objektiivisesti kuin täällä vaan tunnustuksellisesti. Kodeissa puhutaan uskonnosta ihan eri tavalla.kuin täällä, löytyy lukuisia uskonnollisia symboleja.ja rituaaleja vaikka presidentin virkaanastujaisista, metroista, kouluista...
Me laitettiin siksi, että näkee kuinka vammaisia uskovaiset on ja kuinka sodat aiheutuvat uskonillisista syistä.