Poissaolot migreenin takia, voiko työnantaja puuttua?
On ollut aika paljon poissaoloja migreenin takia. Nyt pomo haluaa jutella, kun on kuulemma huolestunut. Voiko näin tehdä?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:13"]
Tuolta vähän faktaa. Tosiaankin, estolääkitystä ei edes harkita ilman tiettyjä kriteereitä. Triptaanit ovat aurallisissa migreeneissä toimivammat, koska tietää milloin kohtaus on tulossa. Aurattomassa sen sijaan voi tulla todella ylllättäen.
Päänsärkyhän on migreenissä vain yksi oireista, oireita voi olla lukuisia muitakin. Esimerkiksi puhe- tai näkökyky voi kadota, eikä se välttämättä palaudu heti. Jokainen migreeniä poteva tietää, että kohtauksen jälkeen on vähän "toisaikainen" olo koko päivän. Normaaliin toimintaan harva pystyy.
Triptaanit ovat kolmiolääkkeitä, jotka jo sinällään väsyttävät ja heikentävät tarkkuutta, toimintaa ja ajattelua. Ne eivät myöskään ole mitään taikalääkkeitä, vaan ne pitäisi osata ottaa riittävän aikaisin. Jos kohtaus on jo päällä, teho jää mitättömäksi. Ja kuten tuossa linkin takana kerrotaankin, 20-40 % potilaista oireet iskevät takaisin jonkin aikaa lääkkeen ottamisen jälkeen. Eli aika isolla prosentilla.
Migreeni vain on eräs niistä sairauksista, joita tuskin pystytään poistamaan. Yleensä potilaat kyllä itse pärjäävät sairautensa kanssa ihan mukavasti, kanssaeläjille sen sijaan se tuntuu olevan ongelma enemmän.
[/quote] Esto- ja täsmälääkityksen lisäksi ei pidä unohtaa laukaisevien tekijöiden kartoitusta. Se on oikeastaan se tärkein asia, joskin vaativin. Siksi se kai useimmiten laiminlyödään.
[/quote]
Mites, kun mulla alkaa melkein aina aamuyöllä, mikä on laukaiseva asia silloin, nukun liian hyvin/huonosti vai?? Mulla ei vaikuta mikään yksittäinen asia, ruoka, tv, tietokone, välke, jne.. vaan alkaa ihan milloin huvittaa, vaikka olisin esim. suihkussa, torkuilla, kävelemässä, paskalla. Mulla ei johdu niskoista, kireydestä, ihan on rennot. Kokeiltiin joskus epilepsialääkettä estolääkkeenä, vei hiukset, joten ei kiitos. Oli klotriptyl, mutta ei auttanut. Imigran on ollut jo vuosia täsmälääkkeenä ja toimii..hetken. Mun migreenit kestää usein monta päivää ja olen ihan lamautunut silloin. Raskaana ollessa oli useita pahoja kohtauksia. Joten olen oppinut vain elämään tän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:13"]
Tuolta vähän faktaa. Tosiaankin, estolääkitystä ei edes harkita ilman tiettyjä kriteereitä. Triptaanit ovat aurallisissa migreeneissä toimivammat, koska tietää milloin kohtaus on tulossa. Aurattomassa sen sijaan voi tulla todella ylllättäen.
Päänsärkyhän on migreenissä vain yksi oireista, oireita voi olla lukuisia muitakin. Esimerkiksi puhe- tai näkökyky voi kadota, eikä se välttämättä palaudu heti. Jokainen migreeniä poteva tietää, että kohtauksen jälkeen on vähän "toisaikainen" olo koko päivän. Normaaliin toimintaan harva pystyy.
Triptaanit ovat kolmiolääkkeitä, jotka jo sinällään väsyttävät ja heikentävät tarkkuutta, toimintaa ja ajattelua. Ne eivät myöskään ole mitään taikalääkkeitä, vaan ne pitäisi osata ottaa riittävän aikaisin. Jos kohtaus on jo päällä, teho jää mitättömäksi. Ja kuten tuossa linkin takana kerrotaankin, 20-40 % potilaista oireet iskevät takaisin jonkin aikaa lääkkeen ottamisen jälkeen. Eli aika isolla prosentilla.
Migreeni vain on eräs niistä sairauksista, joita tuskin pystytään poistamaan. Yleensä potilaat kyllä itse pärjäävät sairautensa kanssa ihan mukavasti, kanssaeläjille sen sijaan se tuntuu olevan ongelma enemmän.
[/quote] Esto- ja täsmälääkityksen lisäksi ei pidä unohtaa laukaisevien tekijöiden kartoitusta. Se on oikeastaan se tärkein asia, joskin vaativin. Siksi se kai useimmiten laiminlyödään.
[/quote]
Mites, kun mulla alkaa melkein aina aamuyöllä, mikä on laukaiseva asia silloin, nukun liian hyvin/huonosti vai?? Mulla ei vaikuta mikään yksittäinen asia, ruoka, tv, tietokone, välke, jne.. vaan alkaa ihan milloin huvittaa, vaikka olisin esim. suihkussa, torkuilla, kävelemässä, paskalla. Mulla ei johdu niskoista, kireydestä, ihan on rennot. Kokeiltiin joskus epilepsialääkettä estolääkkeenä, vei hiukset, joten ei kiitos. Oli klotriptyl, mutta ei auttanut. Imigran on ollut jo vuosia täsmälääkkeenä ja toimii..hetken. Mun migreenit kestää usein monta päivää ja olen ihan lamautunut silloin. Raskaana ollessa oli useita pahoja kohtauksia. Joten olen oppinut vain elämään tän kanssa.
[/quote] Tuntemattomasta syystä aamuyö on yleinen ajankohta migreenin alkamiselle. Myös perjantai ja viikonloppu. Moni yhdistää tämän stressiin tai tarkemmin sen laukeamiseen. Aamuyöllä ihminen on varmaankin rennoimmillaan vuorokaudesta. Ehkä siinä syy. Ei pidä myöskään poissulkea jotain, mitä olet syönyt illalla. Estolääkitystä tulee aina kokeilla vähintään 6kk ennen kuin voi sanoa sen toimivuudesta. Harva löytää sopivan estolääkityksen ensimmäisestä, toisesta tai kolmannestakaan lääkkeestä. Moni vaan totetaa yhtä tai kahta kokeillessaan, ettei toimi ja lyö hanskat tiskiin.
Montako esto- ja täsmälääkettä olet kokeillut?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:13"]
[/quote]
[/quote] Tuntemattomasta syystä aamuyö on yleinen ajankohta migreenin alkamiselle. Myös perjantai ja viikonloppu. Moni yhdistää tämän stressiin tai tarkemmin sen laukeamiseen. Aamuyöllä ihminen on varmaankin rennoimmillaan vuorokaudesta. Ehkä siinä syy. Ei pidä myöskään poissulkea jotain, mitä olet syönyt illalla. Estolääkitystä tulee aina kokeilla vähintään 6kk ennen kuin voi sanoa sen toimivuudesta. Harva löytää sopivan estolääkityksen ensimmäisestä, toisesta tai kolmannestakaan lääkkeestä. Moni vaan totetaa yhtä tai kahta kokeillessaan, ettei toimi ja lyö hanskat tiskiin.
Montako esto- ja täsmälääkettä olet kokeillut?
[/quote]
2 esto, toi epilepsia ja klotriptyl ja 3 täsmä ja Imigran auttaa parhaiten. Ja niinkuin kerroin, epilepsialääke vei hiukset, joten kauaa en sitä halunnut käyttää, migreeni mieluummin, kuin kalju. Klotriptyliä käytin vuosia, ei tehoa. Stressiä ei ole ja iltaisin syön aina ne samat jutut jotka ei vaikuta migreeniin mitenkään. Onko se nyt vaikea uskoa, että joillakin ei ruoka-aineet vaikuta migreeniin, inhoan tällaista jankkausta. Ja ei ole myöskään perinnöllistä, kenellääkään perheessä ei ole, eikä ole hormonaalista. Useinhan migreenin syy jää täysin tuntemattomaksi.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 10:24"]
Voi ja kuuluukin tehdä. Oletko kuullut varhaisen välittämisen mallista?
[/quote]
Jos luulet sekunninkin että esimies välittää työntekijöistä olet sinisilmäinen ja hölmö.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:37"]
Joo kyllä sitä osaa itsensä pois kuumuudesta pitää VAPAA-AJALLA, mutta katsos kun monet käy töissä, eikä ole sitä ilmastointia..
[/quote]
Nyt ollaan taas ketjun aiheessa. Eli jos kuumuus on laukaiseva tekijä, niin työt täytyy yrittää järjestää niin, ettei työntekijä altistu kuumuudelle.
[/quote]
Monesti on mahdotonta karttaa laukaisevia tekijöitä
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:30"]
Helle on helposti ratkaistavissa. Miten pidät vauvasi poissa helteestä? Minunkin migreenini oli poissa raskausajan. Tuli kyllä takaisin imetyksen päätyttyä. Raskaus onkin hormonaalinen poikkeustila, joka estää migreenin syystä tai toisesta. Se ei silti poissulje sitä, että kropan ollessa normaalitilassa joku ruoka/lisäaine tmv toimii sen laukaisevana tekijänä.
Jollekin ongelmana on helle, jollekin kypsytetty juusto, tai vaikka stressi. Vielä useammalla on monta syytä taustalla. Olennaista on selvittää näitä, vain siten voi saada helpostusta esiintyvyystiheyteen.
[/quote]
Helle helppo? Kerroppas se maaginen temppu millä välttelet kuumuutta näillä ilmoilla? Jos lämpötila yli 20 astetta niin tulee migreeni. Jos aurinko paistaa ollenkaan tulee migreeni. Töissä pitää käydä, kaupassa pitää käydä jne. Jopa sisällä on liian kuuma koko ajan.
Kertoisitko ratkaisun?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:49"]
Helle on helposti ratkaistavissa. Miten pidät vauvasi poissa helteestä? Minunkin migreenini oli poissa raskausajan. Tuli kyllä takaisin imetyksen päätyttyä. Raskaus onkin hormonaalinen poikkeustila, joka estää migreenin syystä tai toisesta. Se ei silti poissulje sitä, että kropan ollessa normaalitilassa joku ruoka/lisäaine tmv toimii sen laukaisevana tekijänä.
Jollekin ongelmana on helle, jollekin kypsytetty juusto, tai vaikka stressi. Vielä useammalla on monta syytä taustalla. Olennaista on selvittää näitä, vain siten voi saada helpostusta esiintyvyystiheyteen.
[/quote]
Joo kyllä sitä osaa itsensä pois kuumuudesta pitää VAPAA-AJALLA, mutta katsos kun monet käy töissä, eikä ole sitä ilmastointia..
[/quote] helle vaivaakin suomessa tosi usein...
[/quote]
Nyt ollut kuuma toista kuukautta. Joka päivä migreeniä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:25"]
[/quote]
Nyt ollaan taas ketjun aiheessa. Eli jos kuumuus on laukaiseva tekijä, niin työt täytyy yrittää järjestää niin, ettei työntekijä altistu kuumuudelle.
[/quote]
Yksikään työnantaja ei sitä voi järjestää ellet ole töissä jossain pakastimessa.
On aivan naurettavaa ajatella että työnantajan pitäisi rakennuttaa jopa miljoonien eurojen järjestelmät muutaman työntekijän takia. Koska esim. isossa tehtaassa sellainen järjestelmä maksaisi miljoonia.
Miten saat 30 asteessa ilman alle 20 asteiseksi millään järkevällä keinolla?
Mä olen saanut avun migreeniin akupunktiosta kuten myös sisareni.
Meillä suvussa paljon migreeniä ja taitaa olla yhden sun toisen migreeni aika erikoista, kun kaikkien suvun naisten päätkin on taidettu magneettikuvata.
Joo, mutta se mitä piti tuoda tähän keskusteluun lisää, niin on se, että kun puhutaan tuosta ruoka-aineista, niin nykytietämyksen mukaan ruoka-aineet eivät aiheuttaisi migreeniä vaan migreeni aiheuttaisi ruoka-ainehimoja. Eli migreeni nykytietämyksen mukaan alkaisikin jo aikaisemmin ja aiheuttaisi itsessään ruokahimoa esim. vaikkapa niihin suklaaseen ja juustoihin, joita tässä ketjussa on mainittu. Sitten kun se varsinainen migreeni päänsärkyineen saapuukin, niin on helppo syyttää suklaata ja juustoa, vaikka silloin menee munat ja kanat juurikin sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:19"]
2 esto, toi epilepsia ja klotriptyl ja 3 täsmä ja Imigran auttaa parhaiten. Ja niinkuin kerroin, epilepsialääke vei hiukset, joten kauaa en sitä halunnut käyttää, migreeni mieluummin, kuin kalju. Klotriptyliä käytin vuosia, ei tehoa. Stressiä ei ole ja iltaisin syön aina ne samat jutut jotka ei vaikuta migreeniin mitenkään. Onko se nyt vaikea uskoa, että joillakin ei ruoka-aineet vaikuta migreeniin, inhoan tällaista jankkausta. Ja ei ole myöskään perinnöllistä, kenellääkään perheessä ei ole, eikä ole hormonaalista. Useinhan migreenin syy jää täysin tuntemattomaksi.
[/quote] Sinuna ehdottomasti kokeilisin vielä useampaa estoa. Beetasalpaajaa tai trisyklistä. Niistäkin löytyy monia vaihtoehtoja. Onhan se sen vaivan väärti.
Stressi tai sen laukeaminen ei tässä yhteydessä välttämättä tarkoita mitään super stressiä. Riittää, että mieli ja kroppa rentoutuu normaalista arkitilastaan. On ihan totta, että aamuyö ja viikonloppu ovat hyvin yleisiä ajankohtia migreenin alulle.
Mulla on hormonitoimintaan liittyvä auraton migreeni, eli käytännössä kuukautiskierron mukaisesti iskee migreenikin. Noista olen selvinnyt melko hyvin täsmälääkkeelläni, tosin se on silti sairauslomapäivä koska lääke tekee minusta tokkuraisen. Olen kokeillut useita eri täsmävalmisteita ja nykyinen lääkkeeni tehoaa parhaiten niin nopeudeltaan kuin siltäkin, ettei mun tarvitse ennakoida onko mahdollisesti jyskytys migreeniä vai ei ja ottaa varoiksi lääkettä. Eli toisin sanoen, lääke toimii kesken kohtauksenkin.
Koska mulle ei tule mitään näköhäiriöitä tms. olen opetellut tunnistamaan tulevan migreenin oireita muuten, yksi on tietty kuukautiskierron kohta, mutta yhtäkkiä, ilman syytä alkava haukottelu on selvin oire. Lisäksi pari huonosti nukuttua yötä tai pitkäaikainen oleskelu tilassa jossa on huono happi, ts. ilma ei kierrä tarpeeksi, laukaisee migreenin. Samoin välkkyvät valot, mm. puiden varjojen ja auringon valon vaihtelu tiellä ajaessa jne. Aurinkoinen päivä, tai se pilvinenkin jos on muuten hyvin valoisaa, tarkoittaa mulla sitä että aurinkolasit on oltava, muuten iskee migreeni.
Estolääkitystä harkittiin, mutta se jätettiin väliin koska verenpaineeni on alhainen muutenkin. Masennuslääkekomboja en edes harkitse, hyvänen aika...
Kun parisuhteessa oli kammottava vaihe, mulla oli migreeniä usein ja hyvin hankaliakin kohtauksia; monet kerrat piti mennä lääkäriin hakemaan migreenilääkecocktail. Kävin säännöllisesti hierojalla ja hänen mukaansa niskani eivät olleet jumissa.
Sitten kuulin että terveyskeskuksessa on lääkäri, joka tekee akupunktiota. Pyysin päästä hänelle, ja kävin aku-hoidoissa kuuden käynnin sarjan. Ensimmäisen kerran jälkeen mulla oli kammottavin migreeni ikinä, mutta sen jälkeen migreenikohtauksia ei enää tullut. Tuolloin myös migreenikohtaukset lievenivät kotonahoidettaviksi, yhden päivän ongelmiksi. Eli siihen, mitä mulla aiemminkin oli.
Eron jälkeen kun elämä oli normalisoitunut, mulle tuli taas hankalia migreenijaksoja, eli kohtaukset kestivät useita päiviä jne. Kävin jälleen aku-hoidossa ja sarjan jälkeen migreeni pysyi kokonaan poissa puolitoista vuotta.
Kannattaa kokeilla, jos vaan mahdollisuus on, akupunktiota migreeniinkin. Mutta se tosiaan pitää ottaa sarjana, itselläni oli ekalla viikolla ensin 3 x 20 min, sitten toisella 2 x 20 min ja kolmannella viikolla enää 1 x 20 min.
[quote author="melba" time="12.08.2014 klo 16:42"]
Meillä suvussa paljon migreeniä ja taitaa olla yhden sun toisen migreeni aika erikoista, kun kaikkien suvun naisten päätkin on taidettu magneettikuvata.
Joo, mutta se mitä piti tuoda tähän keskusteluun lisää, niin on se, että kun puhutaan tuosta ruoka-aineista, niin nykytietämyksen mukaan ruoka-aineet eivät aiheuttaisi migreeniä vaan migreeni aiheuttaisi ruoka-ainehimoja. Eli migreeni nykytietämyksen mukaan alkaisikin jo aikaisemmin ja aiheuttaisi itsessään ruokahimoa esim. vaikkapa niihin suklaaseen ja juustoihin, joita tässä ketjussa on mainittu. Sitten kun se varsinainen migreeni päänsärkyineen saapuukin, niin on helppo syyttää suklaata ja juustoa, vaikka silloin menee munat ja kanat juurikin sekaisin.
[/quote]
Mulla tekee kohtauksen jälkeen mieli suolaista. Ennen kohtausta ei ole mitään ruokahimoja, mutta kohtauksen jälkeen voisin vaikka nuolla suolakiveä.
Lisäksi on aivan hirvittävä jano.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 16:31"]
[/quote]
Helle helppo? Kerroppas se maaginen temppu millä välttelet kuumuutta näillä ilmoilla? Jos lämpötila yli 20 astetta niin tulee migreeni. Jos aurinko paistaa ollenkaan tulee migreeni. Töissä pitää käydä, kaupassa pitää käydä jne. Jopa sisällä on liian kuuma koko ajan.
Kertoisitko ratkaisun?
[/quote] Siis sinullako on aina auringonpaisteella migreeni? Kamalaa. Sulla on varmaan käytössä sitä varten valoon reagoivat lasit? Helteeseen auttaa ilmastointi (kotona, töissä ja autossa) ja muutto, tosin Suomessa ei liene helteet kovinkaan iso ongelma jos kokonaisuutta tarkastelee. Asiat ovat vaikeita jos niistä sellaisia tekee. Moni nostaa kädet pystyyn ennen kuin on oikeasti tehnyt kaikkensa migreeninsä minimointiin. Kaikkensa tarkoittaa toimivia molempia lääkityksiä sekä laukaisevien tekijöiden kartoitusta. Sinulla on hyvä alku jos olet jo onnistunut kartoittamaan laukaisevia tekijöitä. Sitten vaan minimoimaan niille altistumista.
Mun kaverilla on aina hirveä migreeni. Harvoin on sen takia pois töistä (tunnollinen työnsä suhteen), mutta on muuten pahantuulinen ja makaa pimeässä huoneessa illat. Sen lisäksi kaikki kivat menot ystävien ja perheenkin kesken aina peruuntuu noiden migreenien takia. Olen joskus miettinyt, että miksei yritä tehdä asialle mitään sen sijaan, että antaa sen viheliään ongelman pilata melkein elämänsä. Esimerkiksi ei liiku yhtään, vaikka myöntää liikunnan auttavan silloin kuin jaksaa sitä harrastaa. Kävisi edes kävelyllä. Sen lisäksi hänellä migreeniä pahentaa nuo perinteiset rasvaiset ruuat ja mm. juusto. Syö niitä jatkuvasti ja paljon, vaikka tietää syy-yhteyden. Lisäksi ei juo juurikaan, vaikka vettä pitäisi juuri juoda, koska joskus on tsempannut ja vettä juomalla saanut migreeniä kuriin. Näitä riittää. Ymmärrän, että kaikilla auta mikään migreeniin, mutta alkaa ihmetyttämään, kun ihminen on melkein invalidi vapaa-aikana ja marisee jatkuvasti, eikä edes yritä käyttää mahdollisia keinoja, kun kerran ne on hänellä joskus auttanut tilanteeseen.