Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuolemasta... Osaisiko joku auttaa?

Vierailija
12.08.2014 |

Minulle läheinen sukulaiseni kuoli. Muu suku ei ole ollut häneen yhteydessä, hänellä on tytär joka ei välitä ja tuskin järjestää hautajaisia koska ei ole 20 vuoteen ollut häneen yhteydessä.

jos tytär ei halua järjestää hautajaisia, voisinko minä tehdä sen? Mihin voisin ottaa yhteyttä.

en tunne tytärtä, en tiedä hänen nimeään tai asuinpaikkaansa, joten häneltä en voi kysyä.

haluaisin että sukulaiseni saa edes pienet hautajaiset. Kiitos kovasti jos joku osaa auttaa

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 10:41"]

Käy kysymässä asiasta hautaustoimistosta.

[/quote]

en ole koskaan joutunut järjestämään hautajaisia tai kokenut läheisen kuolemaa niin että itse joutuisin asiaa selvittämään, siksi tämä on minulle uutta.

sain tiedon että sukulaiseni on kuollut kotiinsa ja sen jälkeen soitin poliisille joka sanoi että lähiomainen on tytär ja he etsivät hänet. Minulla ei ole oikeutta kysellä tyttären tietoja ja minulle ei ole velvollisuutta ilmoittaa mitään.

En tiedä missä sukulaiseni tällä hetkellä on, en tiedä hautaistoimistoa ja en tiedä saanko edes tietoa:( 

yritän nyt kysyä sosiaalitoimistosta apua.

ap

Vierailija
22/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnasta voisi kysyä, onko ko. vainajalle varattu siunausaikaa. En tiedä saavatko kertoa vai ei. Mutta seurakunta voi järjestää myös hautajaiset vainajalle, jonka hautajaisiin ei osallistu kukaan. Tiedätkö kuuluiko  vainaja kirkkoon?

Minulla on isä, joka ei ole halunnut pitää minuun yhteyttä vuosikymmeniin. Silti järjestäisin hänelle hautajaiset. Jos hänella kuitenkin olisi joku minua epävirallisemmalla statuksella oleva läheisempi henkilö esim. naisystävä, joka ei ole kuitenkaan vaimo, voisin hyvin antaa hänen järjestää tilaisuuden. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 10:43"]

Ei vaan nyt laitat jäitä hattuun, et tee yhtään mitään. Jos tytär asuu ulkomailla, menee hetki ennenkuin hän saa tiedon kuolemasta. Et saa etkä voi sekaantua asiaan, ennen tyttären seuraavaa siirtoa.

[/quote]

Niin en tee yhtään mitään? Eli jos tytär ei järjestä hautajaisia niin minä vain joudun hyväksymään sen että kukaan ei niitä sitten pidä ja sukulaiseni haudataan ilman ketään läheistä:(

ap

Vierailija
24/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan faktana: et voi järjestää siunaustilasuutta (jos se on sinulle hautajaiset), mutta mikään ei estä sinua kutsumasta sukua koolle muistelemaan vainajaa.

Viranomaiset löytävät tuon tyttären ja hoitavat asian. Ilman tyttären suostumusta kukaan ulkopuolinen ei voi ryhtyä järjestämään siunaustilaisuutta, joten yritä pysyä pöksyissäsi ja hyväksy se, että on asioita, jotka eivät ole vallassasi. Hautaustoimiston tai viranomaisten ei tarvitse kertoa sinulle yhtään mitään, koska olet asiassa täysin ulkopuolinen henkilö.

Vierailija
25/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 10:47"]

Seurakunnasta voisi kysyä, onko ko. vainajalle varattu siunausaikaa. En tiedä saavatko kertoa vai ei. Mutta seurakunta voi järjestää myös hautajaiset vainajalle, jonka hautajaisiin ei osallistu kukaan. Tiedätkö kuuluiko  vainaja kirkkoon?

Minulla on isä, joka ei ole halunnut pitää minuun yhteyttä vuosikymmeniin. Silti järjestäisin hänelle hautajaiset. Jos hänella kuitenkin olisi joku minua epävirallisemmalla statuksella oleva läheisempi henkilö esim. naisystävä, joka ei ole kuitenkaan vaimo, voisin hyvin antaa hänen järjestää tilaisuuden. 

[/quote]

kiitos, kokeilen tiedustella myös tuolta.

ap

Vierailija
26/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja taitaa kytätä perintöä ja mahdollisuutta nyysiä itselleen vainajan omaisuutta

Vierailija
27/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:04"]aloittaja taitaa kytätä perintöä ja mahdollisuutta nyysiä itselleen vainajan omaisuutta

[/quote]

en toivo mitään hyvää sunkaltaisille ihmisille, ällöttävä elukka olet.

kiitos kaikille vastanneille, yritän selvittää asiaa noista paikoita mistä neuvoitte. Kiitos paljon.

ap

Vierailija
28/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:04"]aloittaja taitaa kytätä perintöä ja mahdollisuutta nyysiä itselleen vainajan omaisuutta

[/quote]

älä välitä tälläisistä paskiaisista. Saat järjestää hautajaiset jos tytär ei niitä järjestä, tiedon saat vainajan kunnan sosiaalitoimistosta koska sosiaalitoimi järjestää hautajaiset jos omaisia ei ole tai heillä ei ole haluja.

soita sinne, otan osaa.

Vierailija
29/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiassa tulee nyt perintökaari ottaa huomioon. Asia kuuluu hänen tyttärelleen eli vainajan perikunnalle, ei sinulle. Tytär tekee kaikki päätökset vainajaa koskien, et sinä. Näin se lain mukaan menee. Eli viranomaiset etsivät nyt hänen tytärtään, koska sellainen merkintä kuitenkin kirkonkirjoista löytyy, että hänellä on tytär. Jos tytärtä ei löydy, vainaja haudataan luultavasti sosiaaliviraston järjestämin menoin, joihin saat tulla paikalle.

Tiedän asiasta, koska lupasin aikanaan haudata tätini, jolla kuitenkin oli adoptioon annettu poika, joka oli tavannut bioäitinsä joitain kertoja. Minulla ei ollut muuta kuin etunimi tiedossa. Soitin hautaustoimistoon ja sosiaalivirastoon, sain sieltä neuvon, että poika kyllä etsitään. Hän löytyi ja järjesti sitten hautajaiset.

Vierailija
30/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka nuo kaksi perinnöstä jauhavaa oikein kehtaavat, ap kysyi hautajaisista ja nämä kaksi idioottia alkavat heti mollata. Helvetissä on oma paikkansa noin yököttäville ihmisille.

soita ap tosiaan sosiaalihuoltoon, sieltä saat tiedon. Äläkä usko 25 "fakta" tietoja, koska sinä todella saat järjestää hautajaiset jos tytär ei sitä tee.

otan osaa suruusi.

Vierailija
31/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa miten hirveetä oikeesti olisi, jos kuka vaan voisi marssia hautautoimistoon ja sanoo, että haluan järjestää X.lle hautajaiset, koska luulen, etteivät omaiset sitä halua tehdä?

Vierailija
32/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:15"]

Kuinka nuo kaksi perinnöstä jauhavaa oikein kehtaavat, ap kysyi hautajaisista ja nämä kaksi idioottia alkavat heti mollata. Helvetissä on oma paikkansa noin yököttäville ihmisille.

soita ap tosiaan sosiaalihuoltoon, sieltä saat tiedon. Äläkä usko 25 "fakta" tietoja, koska sinä todella saat järjestää hautajaiset jos tytär ei sitä tee.

otan osaa suruusi.

[/quote]

Nimenomaan näin. Mutta ap ei ole tavoittanut edes tytärtä ja silti jo järjestelee hautajaisia kovalla kiireellä.

Vierailija
33/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:11"]Asiassa tulee nyt perintökaari ottaa huomioon. Asia kuuluu hänen tyttärelleen eli vainajan perikunnalle, ei sinulle. Tytär tekee kaikki päätökset vainajaa koskien, et sinä. Näin se lain mukaan menee. Eli viranomaiset etsivät nyt hänen tytärtään, koska sellainen merkintä kuitenkin kirkonkirjoista löytyy, että hänellä on tytär. Jos tytärtä ei löydy, vainaja haudataan luultavasti sosiaaliviraston järjestämin menoin, joihin saat tulla paikalle.

Tiedän asiasta, koska lupasin aikanaan haudata tätini, jolla kuitenkin oli adoptioon annettu poika, joka oli tavannut bioäitinsä joitain kertoja. Minulla ei ollut muuta kuin etunimi tiedossa. Soitin hautaustoimistoon ja sosiaalivirastoon, sain sieltä neuvon, että poika kyllä etsitään. Hän löytyi ja järjesti sitten hautajaiset.

[/quote]

olen tietoinen tästä että tytär hoitaa ensisijaisesti asiat ja se sopii minulle kyllä!!

en mitään muuta halunnut kuin että sukulaiseni haudataan ja siunataan sekä jos saan luvan niin olla paikalla hänen viimeisellä matkallaan.

hän oli minulle kuin isä jota minulla ei koskaan ollut, olen vasta 18 ebkä koskaan kokenut mitään tälläistä, perinnöstä en ole kiinostunut ja viimeinen asia mielessäni on vainajan omaisuus.

hän oli minulle tosi tärkeä koska oma äitini ja isäni ovat kuolleet.

kiitos avusta niille jotka vilpittömästi halusivat auttaa.

ap

Vierailija
34/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:15"]

otan osaa suruusi.

[/quote]

Nimenomaan näin. Mutta ap ei ole tavoittanut edes tytärtä ja silti jo järjestelee hautajaisia kovalla kiireellä.

[/quote]

en ole mitään järjestellyt!!!!!! Sanoin että haluaisin järjestää jos tytär ei sitä tee!!!!!

osaatko lukea!!!!!

Vierailija
35/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:15"]

otan osaa suruusi.

[/quote]

[/quote]

onko sulla luetunymmärtämisenhäiriö vai oletko vain muuten luonteeltasi kusipää?

ap kysyi neuvoa ja sanoi ettei ole saanut tytärtä kiinni vaikka on yrittänyt. Missään vaiheessa ei ollut kävelemässä tyttären yli.

varsinaista kusipäisyyttä osoittaa täällä muutamien tekstit kun ap vaan halusi tietoa rakkaansa kuoleman johdosta syntyneistä asioista.

Vierailija
36/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, otan lämpimästi osaa menetykseesi. Minäkin olen vastikään kokenut vanhempani menetyksen ja toisesta myös joutunut luopumaan jo lapsena. Tuo on sinulle tosi iso juttu, menetyksiä toisen perään.

Jos jostain syystä et pääse mukaan hautajaisiin, mene paikalle kirkkoon sinä sunnuntaina, kun vainajan nimi luetaan. Tee itsellesi vaikka joku 'sijaishauta', jonka äärellä voit muistella sinulle tärkeää ihmistä. Voit kuvitella vielä myöhemminkin, miten hän olisi sinua neuvonut elämäsi eri tilanteissa ja saada voimaa siitä, kunnes saat rinnallesi aviopuolison tai muun turvallisen rakkaan ihmisen. 

Vierailija
37/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on upeaa, että sukulainen on valmis ryhtymään hautajaisten järjestelyyn.

18 v ei tietysti välttämättä tule ajatelleeksi, että ne hautajaiset myös maksavat. Kuka ne maksaa?

Ottaisin yhteyttä seurakuntaan, sosiaalitoimistoon ja paikalliseen hautajaistoimistoon ja jättäisin yhteystietoni sinne. Myös vainajan kuolinpaikalle; kotiin, hoitokotiin. Tytär mikäli löytyy olisi varmasti mielissään, jos kuulisi, että muitakin olisi tulossa hautajaisiin tai että joku  muu ne haluaisi järjestää.

Otan osaa ja voimia suru työhön!

Vierailija
38/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:11"]Asiassa tulee nyt perintökaari ottaa huomioon. Asia kuuluu hänen tyttärelleen eli vainajan perikunnalle, ei sinulle. Tytär tekee kaikki päätökset vainajaa koskien, et sinä. Näin se lain mukaan menee. Eli viranomaiset etsivät nyt hänen tytärtään, koska sellainen merkintä kuitenkin kirkonkirjoista löytyy, että hänellä on tytär. Jos tytärtä ei löydy, vainaja haudataan luultavasti sosiaaliviraston järjestämin menoin, joihin saat tulla paikalle.

[/quote]

olen tietoinen tästä että tytär hoitaa ensisijaisesti asiat ja se sopii minulle kyllä!!

en mitään muuta halunnut kuin että sukulaiseni haudataan ja siunataan sekä jos saan luvan niin olla paikalla hänen viimeisellä matkallaan.

hän oli minulle kuin isä jota minulla ei koskaan ollut, olen vasta 18 ebkä koskaan kokenut mitään tälläistä, perinnöstä en ole kiinostunut ja viimeinen asia mielessäni on vainajan omaisuus.

hän oli minulle tosi tärkeä koska oma äitini ja isäni ovat kuolleet.

kiitos avusta niille jotka vilpittömästi halusivat auttaa.

ap

[/quote]

Soita sinne omaisesi kunnan sosiaalivirastoon ja kerro tilanne. Jos tytär ei halua, tottakai saat järjestää hautajaiset jos haluat, mutta maksanet myös silloin kaikki kustannukset? Arkkuineen ne ovat noin tonnin vähintään, jos tuhkat sirotellaan muistolehtoon. Ota huomioon se, että jos vainajalla on mitään varoja, niitä käytetään ensin hautauskuluihin. Jäljelle jääneet perii tytär. Koska et ole omainen,niin sinulla ei ole niihin käyttöoikeutta eli hautajaisten kustannukset jäävät omalle kontollesi. jaiset, jos tilanne sellainen on eikä ole esim. kadonnut henkilö), niin sinne saa tulla ja varmasti myös vaikuttaa vähän virsiin ja sellaisiin. Jos haluat haudalle kiven, sekin maksaa tonnista kahteen tonniin. Kyltin jonkun sukulaisen haudalle ja samaan hautaan hautaaminen esim. uurnana tulee halvemmaksi. Yksi vaihtoehtohan on silloin, että tiedustelet vainajan ystäviltä jne. esim. halukkuutta osallistua muistokiven kuluihin sopivaksi katsomallaan summalla.

Minä olen maksanut muistotilaisuuden, kun kunta maksoi hautausavustuksena erään varattoman sukulaisen hautajaiset. Samoin maksoin (kummi)setäni uurnan laiton ja muistolaatan isäni hautakiveen.

Muutamat hautajaiset tässä järjestäneenä ja läpikäyneenä...

otan osaa suruusi, mutta ota ensin asioista selvää.

Vierailija
39/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi hotaa hänen asioitaan ilman lähiomaisen lupaa. Ilmoita kuoleman tapauksesta paikkakunnan poliisilaitokselle. He etsivät tyttären ja ilmoittavat kuoleman tapauksesta hälle. Voit jättää yhteystietosi poliisille ja he antavat ne tyttärelle. Et voi puuttua muuten asiaan.

Vierailija
40/87 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan mihinkään neuvotte soittelemaan, ap:lla ei ole mitään oikeutta ruveta hautajaisia järjestelemään, eikä hänelle niistä mitään tietoja anneta. Ja hyvä niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi