Isän omaishoitaja - työn vieroksujaksi haukuttu
Olen hoitanut muutaman vuoden dementoitunutta isääni, siis ollut täysipäiväisesti omaishoitaja.
Jo pitkään olen saanut kuulla miesystäväni sukulaisten puhuvan minusta, että olen työn vieroksuja ja siipeilijä kun en tee muuta, oikeaa työtä sen lisäksi.
Ajatellaanko minun kaltaisista yleensäkin näin?! Jos ei, niin kai heillä on jotain minua vastaan.
Miten täällä ajatellaan?
Kommentit (22)
Voisin neuvoa, että älä välitä paskakaan heidän mielipiteistään. Jos joku sanoo sinua esim työnvieroksujaksi voit käskeä häntä haistamaan vitun.
En todellakaan ymmärrä näitä, jotka haukkuvat kotona lasta hoitavia tai omaishoitajia laiskoiksi tai verorahoilla eläjiksi. Tajuatteko ollenkaan, kuinka paljon ENEMMÄN esim. vanhuksen laitospaikka tai lapsen päivähoitopaikka maksaa veronmaksajille kuin se surkea korvaus, jonka omaishoitaja tai kotiäiti saa?
Sehän on säästöä, jos joku pystyy hoitamaan omaisensa kotona! Puhumattakaan inhimillisistä arvoista...
Lasten kotihoitoa ja (vanhuksen) omaishoitajana toimimista ei voi verrata.. Sen verta kaukana nämä kaksi työtä ovat toisistaan henkisellä tasolla. Omaishoitajuudesta puuttuu se ilo uuden oppimisesta ja lasten silmien loiste, sen sijaan saattaa saada hoidettavalta niskaansa ison taakan ja mahdollisesti joutuu samalla käymään läpi luopumis/suruprosessia. Ja onhan työ usein fyysisestikin vaativampaa.
Ne jotka arvostelevat omaishoitajan työtä eivät tiedä mistä puhuvat. Otetaan tavallinen työssä käyvä, itseään ehkä väsyneenäkin pitävä ihminen jonka mielestä omaishoitajan elämä on helppoa, ja pistetään hänet viikoksi hoitamaan dementoitunutta, täysin hoidettavaa ja vahdittavaa, yöt kaiket kuuhkaavaa ja karkailevaa ihmistä, niin hänelle alkaa ripeään tahtiin valjeta, mitä oikea väsymys on. Ja sitä sitten teet sen kymmenen vuotta...
Useimmista ihmisistä ei ole omaishoitajaksi. Ei heillä riitä siihen fyysinen kunto, ei henkinen kestävyys eikä hermot. Ne, joilla on kova tarve korostaa sitä kuinka kovia ovat tekemään töitä, on yleensä sen verran heikompi tunne-elämä, etteivät he kykenisikään pitämään huolta toisesta ihmisestä täysipäiväisesti, koska se oma ego tunkee kaiken edelle.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:22"]
Yleensä sukulaisensa omaishoitajaksi hinkuu nämä, joita ei oikeat työt kiinnosta. Saavat sitten palkallisesti lorvia päivät pitkät.
[/quote]Vähäinen elämänkokemus puhuu. Pahasti dementoituneit on vahdittava yötä päivää. Saattavat olla väkivaltaisiakin. On siinä AP:llä jaksamista! Miten huoluhdit omasta jaksamisestasi? Intervalli- tai vapaapäiväpaikka Isälle?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 10:09"]
Yleensä sukulaisensa omaishoitajaksi hinkuu nämä, joita ei oikeat työt kiinnosta. Saavat sitten palkallisesti lorvia päivät pitkät.
[/quote]Vähäinen elämänkokemus puhuu. Pahasti dementoituneit on vahdittava yötä päivää. Saattavat olla väkivaltaisiakin. On siinä AP:llä jaksamista! Miten huoluhdit omasta jaksamisestasi? Intervalli- tai vapaapäiväpaikka Isälle?
[/quote]
Intervallijaksoja on. Ja joskus tulee siskonsa häntä hoitamaan toiselta paikkakunnalta. Isä ei vielä karkaile mutta ei mitään tee oma-aloitteisesti ja on vaipoissa.
Voimia AP! Teet todella arvokasta työtä. Rankkaa, niin rankkaa että kaikki eivät siihen edes kykene ja se on ymmärrettävää (en lähtisi todellakaan vertaamaan siihen että jää hoitovapaalle terveen lapsensa kanssa), mutta oikeasti arvokasta. Mikään ei ole tärkeämpää kuin perhe. Jätä niiden kommentit omaan arvoonsa, suurin osa ihmisistä ymmärtää kyllä ja kunnioittaa valintaasi. Isäsi on todella onnekas kun hänellä on noin rakastava tytär. <3
Kiitos kannustajille :)
Olen aika kypsynyt miehen suvun vihjailuihin siitä, että minun olisi aika lähteä eläkekassaa kartuttamaan, kyselyihin siitä menisinkö töihin, jos huomenna vaikka pitäisi, suoriin komenteluihin joiden mukaan minun on mentävä etsimään töitä ja siihen tulkutukseen, että 'luuletko voivasi tehdä tuota lopun ikääsi, kyllä se isästä aika joskus jättää'. :( Niin, kyllähän se tuo mieskin joskus noita juttuja suoltaa..
ot, kyllä siitä eläkkeen kartuttamisestakin pitäisi pitää huolta...
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 10:29"]
Kiitos kannustajille :)
Olen aika kypsynyt miehen suvun vihjailuihin siitä, että minun olisi aika lähteä eläkekassaa kartuttamaan, kyselyihin siitä menisinkö töihin, jos huomenna vaikka pitäisi, suoriin komenteluihin joiden mukaan minun on mentävä etsimään töitä ja siihen tulkutukseen, että 'luuletko voivasi tehdä tuota lopun ikääsi, kyllä se isästä aika joskus jättää'. :( Niin, kyllähän se tuo mieskin joskus noita juttuja suoltaa..
[/quote]
No kun jättää aika, älä päästä miestäsi nauttimaan perinnöstä yhtään.
Olen tehnyt töitä hoitoalalla, reilut kymmenen vuotta. Nyt olen ollut puolivuotta poissa työstä, hoitaessani dementoitunutta mummoani. Voin sanoa, että työ sairaalassa on usein henkisesti ja fyysisesti kuluttavaa, mutta kyllä omaishoitajuus on ainakin meidän tapauksessa raskaampaa. Teen työtä 24/7, kolme vapaata kuukaudessa. Työ muuttuu koko ajan raskaammaksi mummon toimintojen heiketessä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 10:47"]
ot, kyllä siitä eläkkeen kartuttamisestakin pitäisi pitää huolta...
[/quote]
Tuo omaishoitotuki muuten kartuttaa eläkettä, mikäli sen saaja on työikäinen.
Et todellakaan ole työn vieroksuja.
Joillain ihmisillä on ongelmat vasta edessäpäin jos ei ole elämänkokemusta siunaantunut sen verran, että ymmärtäisivät tilanteesi.
No, sähän oot vähän kuin äiti kotihoidontuella, etkä töissä?
Raskain työ on sinulla varmasti sukulaisiin verrattuna.. Et todellakaan ole työn vieroksuja. Sen ymmärtää vasta, kun kohdalle osuu, monesta ei omaishoitajaksi ole.
No, ala puhua kovaäänisesti pehmeistä arvoista, oikeudesta asua kotona, välittämisestä ja siitä, että teillä ei vanhuksia hylätä minnekään vanhainkotiin.
Voi, kiva kuulla ettei se olekaan yleinen mielipide! Olen alkanut vältellä kertomasta tuota uusille ihmisille, ettei minua pidettäisi enää enempää laiskurina. Kiitos kommenteista! AP
Mun mummo hoiti pari vuotta mun vaaria täyspäiväisesti, 24 h hommaa. Raskasta ja kaukana siipeilystä. Vaaria ei voinut jättää yksikseen ollenkaan.
[/quote]
1. Isä ei ole minulle sukulainen vaan perheenjäsen
2. Minun oli alettava, ellen olisi halunnut isää laitokseen. Hulttioveljeni ei halua asiaan puuttua tai osallistua mitenkään.
3. Tietänetkö yhtään, minkä suuruinen tuo mainitsemasi 'palkka' on?
AP