Miksi laihdutus aina epäonnistuu? Toivotonta hommaa :(
Kommentit (3)
Jaahas. Laihdutushullu taas linjoilla. Päivän itkyvirsi aloitettu. Miksi et lukisi niitä satoja aiempia ketjuja.
Mä olen onnistunut yli 10 v epäonnistumisten (jojoilun) jälkeen pudottamaan noin 40 kg ja pitämään ne pari vuotta jo pois. Tältä pohjalta omia havaintoja, jotka ei tietysti päde kaikkiin, kun ihmiset on erilaisia sekä psyykeltään että kehoiltaan.
- Mulle lopulta suurin este oli ns. epäonnistujan mindset. Usko siihen, että tämä ei vaan onnistu, koska ei ole itsekuria ja olen impulsiivinen ja ehkä vähän ADHD:kin ja nälkähormonit sekaisin ja ties mitä. Todistusaineisto näytti todellakin tukevan uskomusta, olinhan yrittänyt laihduttaa jo yli 10 vuotta onnistumatta. Mutta silti siitä uskomuksesta oli pakko päästä eroon, jos halusin kääntää suunnan. Lopulta onnistujan mindset oli: voin onnistua, mutta se vaatii määrätietoista työtä yhden asian kanssa kerrallaan. Jouduin opettelemaan ihann sitä, miten tapoja yleensä muutetaan, alkaen ihan yksinkertaisista kuten veden juonnista, tutkimaan miten oma psyykeni reagoi erilaisiin lähestymistapoihin jne.
- Aina puhutaan ruokavaliosta ja liikunnasta keskeisinä, mutta mulla sinänsä toimi lähes kaikki mitä kokeilin. Laihduin kyllä ketokarppaamalla, VLCD:llä, 1500 kcal / pv kalorirajoituksella, south beachilla, virallisterveellisellä, 21 days fixillä, Jutan Simplellä. Aina vaan lihoin takaisin ja korkojen kera. Jatkoin täydellise dieetin etsintää. Mutta nyt tajuan että ihan äärimmäisimpiä elämää rajoittavia dieettejä lukuun ottamatta olisin voinut onnistua useimmilla noista, jos olisin vaan tehnyt sinnikkäästi työtä oman pääni j ehdollistumieni kanssa, enkä luovuttanut heti jos on vaikeaa tai jos ns. repsahdan.
- Kehoaan ei kannata inhota silloinkaan jos se on ylipainon takia ruma ja raskaalta tuntuva. Sellaista, mitä inhoaa, ei halua hoitaa kunnolla ja rakastaa. Siksi kehopositiviisuus on tärkeää erityisesti silloin jos on iso laihdutusurakka. Ei tarvi teeskennellä että roikkuva kaljamaha on kaunis, voi keskittyä siihen kuinka hienoa on että se keho edelleen toimii, ruoka sulaa ja sydän lyö, pääsee edes jonkinn verran liikkumaan jne.
- Itse lopulta laihdutin tosiaan 1 tavan muutos kerrallaan, ilman mitään kovia dieettejä, pätkäpaastoja tms. Esim. pelkkä kasvisten reilu lisääminen laihdutti yksin noin 10 kg, energiapitoisten juomiien jättö vain pari kertaa viikossa nautittaviksi herkuiksi 7 kg jne. Pieniä säätöjä, yksi kerrallaan.
Kaikki ei onnistu,siksi luotiin kehopositiivisuus, juuri meitä varten :)
Paksu