Kerrostalossa asuminen on perseestä.
Naapurissa alkoi taas basson jumputus ja bileet käyntiin viidentenä peräkkäisenä iltana. Naapurin jonnella jonkinlainen hiljaisuuskammo, koska bassokajareista alkaa jumputus aamu-ysiltä ja mökä vaan kasvaa iltaa kohden. Muuten ihana asunto ja edullinen vuokra, mutta mielenterveys ei vaan kestä tätä jatkuvaa häiriötä. Mihin tahansa muuttaakin, niin joku mölyapina asuu aina talossa vaikka olisi "parempi" taloyhtiö. On yritetty käydä sanomassa, ilmoitettu isännöitsijälle ja heippalappuja jätetty, mutta mitään ei tapahdu.
Muuttaisin omakotitaloon heti tältä iskemältä, mutta ei minulla tule ikinä olemaan varaa sellaiseen minun tuloillani täällä Uudellamaalla (ei edes Helsinki). Pitääkö minun kestää tätä paskaa loppu ikäni? Miksi mölyäjät saavat vapaasti terrorisoida naapureita Suomessa? Osan meistä on pakko asua kerrostalossa, emme pääse pakoon.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Höh no voi harmi, itse kerrostalossa aina asunut, myös lapsuuteni kuin myös nyt oman perheeni kanssa. Ollaan oikein tyytyväisiä.
Eipä se nyt teitä varmastikaan haittaa kun lapsukaisenne takovat kumivasaroilla lattioita ja seiniä.
Ratkaisu meluongelmaan.
Osta vastamelukuulokkeet. Hyvät saa 200 eurolla, mahdollisesti jopa halvemmalla.
Ei kuulu tausta moukkää enää ja verenpaine laskee.
Kuspäetä on aina ollu ja sosiaali suomi asuttaa niitä ihmisten joukkoon.
Niille voisi tehdä omat slumminsa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli useamman vuoden hiljainen talo, mutta nyt heinäkuussa taloon on muuttanut joku ramppaaja. Kulkee sisään ja ulos varmaan useammin kuin varttitunnin välein, ja paiskoo tietysti ovia mennessään. Alkaa aamulla kahdeksan aikoihin ja jatkuu iltamyöhään. Kuntoilun voisi suoritta jossain muualla kuin porraskäytävässä.
Nuo oven paiskojat on ärsyttäviä. Haluavat koko rapun tietävän että nyt Janna-Petteri lähtee kotoa tai tulee kotiin.
Ihan parasta, kovin montaa häirikköä ei ole kyllä osunut kohdalle.
Riippuu naapureista.
Itselläni oli kerran niin voimakkaasti ja äänekkäästi riitelevä pariskunta, että melkein soitin poliisit. Ainut vaan, että en oikein tiennyt, mistä asunnosta se riitely kuuluu? Lopulta muuttivat pois. En tiedä saivatko häädön vai muuttivatko omasta tahdosta.
Sitten on ollut näitä biletys porukoita naapureina. Juhlat saattoivat alkaa keskiviikon ja torstain välisenä yönä kello 03.00. Eihän sitä tarvitse järjestyssääntöjä noudattaa. :(
Ratkaisu kirjoitti:
Ratkaisu meluongelmaan.
Osta vastamelukuulokkeet. Hyvät saa 200 eurolla, mahdollisesti jopa halvemmalla.
Ei kuulu tausta moukkää enää ja verenpaine laskee.Kuspäetä on aina ollu ja sosiaali suomi asuttaa niitä ihmisten joukkoon.
Niille voisi tehdä omat slumminsa.
Että aina kotiin tullessaan luurit päähän.
Kovasti nämä minkkitarhassa asuvat koittavat itselleen perustella valintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli useamman vuoden hiljainen talo, mutta nyt heinäkuussa taloon on muuttanut joku ramppaaja. Kulkee sisään ja ulos varmaan useammin kuin varttitunnin välein, ja paiskoo tietysti ovia mennessään. Alkaa aamulla kahdeksan aikoihin ja jatkuu iltamyöhään. Kuntoilun voisi suoritta jossain muualla kuin porraskäytävässä.
Mulla kanssa naapuri, joka sulkee parvekkeen oven niin, että koko kerrostalo tärähtää. Ja monta kertaa päivässä. Oikien säikähtää välillä, kun yhtäkkiä pamahtaa!
Yks naapuri oli sellainen, että aloitti jonkun sortin elämän aina kello 23.00 aikoihin. Tuliko töistä vai mitä? Rupesi aina kuulumaan sellaista ääntä, ihan kuin huonekaluja olisi siirretty tms. Tiedä sitten mitä asunnossaan teki? Saattoi parikin tuntia touhuta ja meluta.
Älä ainakaan muuta rivitaloon, jossa aidan takana on kaiken syynäävä kyylä. Nimimerkki kokemusta on ja pois aion muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos ostaisit korvatulpat niin saat olla rauhassa. Ei pidä asioista tehdä liian vaikeita ihan muuten vaan.
Korvatulpat ei todellakaan peitä mitään jumputuksen, huutamisen ja kolistelun ääniä. Olisikin noin helppoa. Oletko itse koskaan kokeillut kun et näköjään tiedä asiasta yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo oven paiskojat on ärsyttäviä. Haluavat koko rapun tietävän että nyt Janna-Petteri lähtee kotoa tai tulee kotiin.
Ilmeisesti saavat siitä pamauksesta jonkinlaisen henkisen varmistuksen, että nyt on ovi varmasti kiinni ja lukossa. Itse taas luotan enemmän siihen lukon kliksaukseen joka kuuluu sen jälkeen kun oven painaa hiljaa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä kerrostaloasunnossa asui jälkeeni joku maalta tullut nuori nainen, joka ei kestänyt kerrostaloasumisen ääniä ja muutti takaisin maalle, lol. Se oli valehtelematta hiljaisin kämppä, jossa olen koskaan asunut. Ja itsekin olen ääniyliherkkä.
Eli suhteellista on. Sen kyllä olen huomannut, että suomalaiset vihaa kaikkia ääniä, ja kokevat jonkinlaiseksi oikeudeksi hiljaisuuden. Silloin voi aina muuttaa metsään:) Kun asutaan lähellä, joutuu kestämään toisten elämisen ääniä.
Ongelma ei ole äänet, vaan luonnoton asumismuoto. Itse asun nykyään okt-talossa. Koen kerrostaloasumisen epäluonnolliseksi. Laitetaan pieneen tilaan mahdollisimman monta itselle tuntematonta eri todellisuudesta (eri kulttuuritaustat, sos ek asemat, jne jne) kotoisin olevaa vierekkäin asumaan ja katsokaa mitä tapahtuu. Tottakai stressireaktiot nousee, ei ihminen tunne psykologisesti oloaan turvalliseksi tuollaisessa tilanteessa lähtökohtaisestikaan. Se jo auttaisi, jos tuntisi naapurinsa.
Se oli aikamoinen shokki, kun muutin ensimmäistä kertaa kerrostaloon 19-vuotiaana. Ihan kaikki naapureiden äänet herätti huomion ja olin kunnon heippalappuilija. Oli pakko silti jaksaa ja nyt 10 vuoden jälkeen ei enää mitään naapureiden perusmeteliä edes huomaa.
Nykyään ne pienet elämisen äänet ovat ihan kotoisiakin, yöllä yksin saa paremmin nukuttua kun kuulee että on muita ihmisiä lähellä. Mutta huuto seinänaapurista ärsyttää aina, nykyisellä naapurilla käy kylässä mies joka osaa puhua vain huutamalla. Onneksi käy vain harvoin, edellisessä kämpässä naapureilla kävi monta ihmistä kiekumassa harva se päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos ostaisit korvatulpat niin saat olla rauhassa. Ei pidä asioista tehdä liian vaikeita ihan muuten vaan.
Korvatulpat ei todellakaan peitä mitään jumputuksen, huutamisen ja kolistelun ääniä. Olisikin noin helppoa. Oletko itse koskaan kokeillut kun et näköjään tiedä asiasta yhtään mitään?
Ilmeisesti on todellakin ihmisiä, joilla häviää kuulo täysin kun tunkevat korvaansa korkin, se menee varmaan niin syvälle että tärykalvon läpi kiilautuu kuuloelimen alasimen ja vasaran väliin.
Minä kärsin alakerran noidan kärryyttämisestä, ei tupakka vaan hajusteiden käry, joka tulee minun parvekkeelle niin voimakkaasti, että voisi luulla, että minä olen itse suihkuttanu jotain hajuastetta sinne. Ja sitten tämä paukkaminen, paukkeenkin kestäisin ennemmin, mutta paukkaa aamulla ties mitä laatikoitaan ja ovia oikein sarja paukkeena ja yläkerrassa harrastetaan tätä pauketta myös,niin eläppä tässä, illalla n. klo 22-23 kun menen nukkumaan, niin monesti silloinkin aletaan paukkamaan ihan vain paukkamisen ilosta varmaan. Alakertalainen on n. 80.v. naisihminen ja yläkerrassa n. 45.v. nainen. Normaalit elämän äänet on asia erikseen.
Ap:n tilanteeseen auttaa, kun muuttaa kerrostaloon, jossa ei ole näitä päivät pitkät kotona aikansa viettäviä elämänkoululaisia. Eli menette taloon, jossa on kalliimpi vuokra, silloin siellä asuu lähes pelkästään asiansa hoitavia töissä käyviä ihmisiä tai varakkaita eläkeläisiä.
Asun itse vuonna 2019 rakennetussa kerrostalossa ja täällä äänieristykset ihan huippuluokkaa. Lattiassa joku laminaatti/parketti/vinyyli ja kanta-asumisen töminä ihan mahdoton saada aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en parempaa asumista tiedä kuin kerrostaloasuminen. Tykkään kuulla elämisen ääniä. Lisäksi se on paljon ympäristöystävällisempää kuin omakotitalossa asuminen. Omakotitalossa asuvien on aivan turha saarnata minulle ilmastonmuutoksesta.
Eivät minua normaalit elämisen äänet haittaa, mutta tuo musiikin ja pelien jumputtaminen niin, että talo tärisee pistää vituttamaan. Toinen vitutuksen aihe on myös tupakointi ja äänekäs kälätys parvekkeella öisin, kun yritän tuulettaa.
-AP
Meillä kusipäät imee röökiä takapihalla alakerrosten ikkunan alla. Taloyhtiö on "jykevillä" toimillaan saanut jopa tupakointikieltotarran ulko-oven sisäpuolellekin.
Vierailija kirjoitti:
Asun itse vuonna 2019 rakennetussa kerrostalossa ja täällä äänieristykset ihan huippuluokkaa. Lattiassa joku laminaatti/parketti/vinyyli ja kanta-asumisen töminä ihan mahdoton saada aikaan.
Kävitkö kysymässä alakertalaiselta, vai mistä päättelit.
Kerrostalossa arvo-alueella stadissa. Ei mitn ongelmia. Toista on lienee vaikka mellunmäessä...
Tässä yksi melkein koko ikänsä kerrostalossa asunut kirjoittelee! Kokemusta n.40v. Kyllä täällä on koettu ja nähty koko elämän kirjo,mistähän aloittaisi-no: Tragikoomista,kun naapurissa asunut maatalouslomittaja meni naimisiin,parisänky ei varmaan ollut kummoinen heteka,kauhea narx ja jynxjynx kuului läpi alakertaan. Rauhoittui vähän kun kyseisten tapahtumien takia vaimo pyöräytti tyttären,hyvä niin. Hiukan narkoottisista aineista roikkuvainen kaveri kävi välillä särkemässä ulko-oven lasin,että pääsi käymään äidin luona yläkerrassa. Teki tämän useasti. Suoraan alapuolellemme muutti psyykeongelmista kärsinyt keski-ikäinen nainen. Bravuurina hänellä oli huutokohtaukset ja yölliset n.klo. 2-4 tapahtuneet iskelmäsessiot,jolloin stereot täysillä saimme "nauttia" mm. Olavi Virran hopeisesta kuusta useampaan kertaan! Ambulanssi haki hänet muutaman kerran rauhoittumaan,muutti vuoden päästä pois.Kerrottavaa riittäisi vaikka kuinka paljon,mutta annetaan muillekin puheenvuoro! Olen kesät maalla vähän rauhoittumassa maaseudulla,joten kyllä tätä vielä jaksaa. Asu kerrostalossa,kohtaat ihmisiä!😁