Isä oli laittanut kirjeeni sivuun muista posteista...kirjesalaisuuus..?
Siis mulle oli tullut postissa kirje, isäni oli laittanut sen sivuun muista kirjeistä ja sano siitä..kun sanoin että sillä ei oo mitään oikeutta koskea mun kirjeeseen..niin kuulemma niin kauan kun tässä talossa asun niin kaikki kuuluu sille ja oon 19v..-_-
Kommentit (57)
Lajiteltiin porukoilla aina postit. Lehdet, mainokset, jokaisen (5hlö)omat postit. Kaikki omiin pinoihinsa, jotta ei esim. Mainosten seassa roskiin olisi lähtenyt. Joskus soiteltiin kotoa jollekkin että "hei sulle on tullu sieltä ja täältä kirje", jos siis se oli jotenkin erikoinen lähetys. Ei näistä kukaan hernettä nenään vetänyt.
No kun me ei lajitella posteja.....niin miks yks mun kirje pitää siirtää muualle..
siis mitä sä ap nyt vauhkoat? mistä oikein lopulta on kysymys? saat itses kuulostamaan aika hölmöltä. mulla 17v poika jonka kanssa asun kaksin. mä olen aina töistä aikasemmin kotona kuin poika koulusta, tullessani haen postin. avaan omat kirjekuoret, heitän mainokset niille varattuun laatikkoon ja pojan postit jätän keittiön pöydälle. joskus poika kertoo mitä postia sai ja joskus ei kerro, ja mitäpä se mulle kuulukaan en minäkään hänelle postiani luettele. mut aika hölmöjä kattoisin jos poika alkais mulle raivoomaan 'miks olet koskenu mun postiini ja tuonu ne tohon pöydälle'. joten rauhotu nyt ap ja lopeta toi raivoominen, sun raivossa ei ole edes mitään syytä tai sitten syy on ihan muualla.
Siis mitä kettua? Suuttuiko AP siitä, että hänen isänsä oli nostanut jonkun kirjeen sivuun? Mene nyt hoitoon. Eri asia olisi, jos kirje olisi avattu ja luettu. Mistä teitä oikein sikiää.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:20"]
No kun me ei lajitella posteja.....niin miks yks mun kirje pitää siirtää muualle..
[/quote]
Mun mielestä ihan vaan kohteliasta, ja varsinkin jos et odota/usein saa kirjeitä, niin se olisi saattanut jäädä sinulta muuten huomaamatta.
No voi nyt hyvää päivää, jos sinulle on tehty palvelus ja mahdollisimman helpoksi sen kirjeen huomaaminen, niin mikä siinä nyt on niin väärin? Se, että sait kirjeen ei ole salaisuus. Se, mitä kirje sisältää kuuluu kirjesalaisuuden piiriin. Ja tietenkään sinun ei tarvitse kertoa isällesi mitä kirjeessä oli.
Nyt tuli viikon erikoisin ongelma. Heti maanantaina.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:26"]
Häh? Saahan ukko nyt kirjeen pöydälle nostaa ja muusta postista erikseen.
Sinun postejasi hän ei saa avata ja lukea.
[/quote] No miks sen pitää niin haluaa tehdä? Tekee sen koska haluaa tietää mitä sielä on. Ja mielestäni kaikki asiani ei todellakaan kuulu sille niin kauan kun täälä asun, joku yksityisyys pitäis mullakin olla.
[/quote]
Miten kirjeen siirtäminen muista posteista erilleen auttaa isääsi selvittämään mitä siellä on?
Tarkoittaisikohan ap sitä, että kun isänsä nostaa kirjee erilleen, ja kun ap myöhemmin aukaisee ja lukee sen, niin isä alkaa udella mitä kirje sisälsi. Uteleminen saattaa olla melkoisen painostavaakin, ja sen takia jo kirjeen laittaminen erilleen nostaa ap:n karvat pystyyn.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:56"]
Sille kuuluu kaikki asiat mitä teen, luulis että ei kun kuitenkin oon täysikänen, jopa postin sisältö vaikka mielestäni olemassa on kirjesalaisuus.
[/quote]
a) Muuta pois jos noin puristaa.
b) kirjesalaisuutta ei rikota jos kirjettä ei avata. Eli, näin rautalangasta vääntäen, isäsi ei ole rikkonut kirjesalaisuutta. Jos pelkkä kirjeen käsittely olisi kirjesalaisuuden rikkomista, eivät postinjakajatkaan saisi käsitellä kirjeitä.
Jos haluat vedota oikeuksiin, kannattaa lukea sitä lakia vähän tarkemmin. Muuten tekee itsestään naurunalaisen. Tuo vetoamisesi kirjesalaisuuteen on sama kuin se, kun jotkut urpot vaativat poliisilta kotietsintälupaa kun poliisi pyytää avaamaan oven..
Onko ap tilannut jonkun dildon vai mikä tässä on perimmäinen ongelma ;)
AP:lle tiedoksi:
"Viestintäsalaisuuden loukkauksella tarkoitetaan tekoa, jossa henkilö oikeudettomasti avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä, taikka hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta."
Ei kait niitä nyt siihen lattialle jätetä tallottavaksi sentään? Jotain järkeä siihen valitukseenkin :)
"Meidän nikoanneli on just kuukauden interraililla joten sen kaikki postit on tuossa lattialla ulko-oven edessä kun se saa hepulin jos joku niihin koskee."
Oliko kirje jostain perintätoimistosta tms.? Jotenkin en näe asiassa ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:54"]
Tarkoittaisikohan ap sitä, että kun isänsä nostaa kirjee erilleen, ja kun ap myöhemmin aukaisee ja lukee sen, niin isä alkaa udella mitä kirje sisälsi. Uteleminen saattaa olla melkoisen painostavaakin, ja sen takia jo kirjeen laittaminen erilleen nostaa ap:n karvat pystyyn.
[/quote]
Tää mullekin tuli mieleen. Ap kirjotti vaan tosi epäselvästi ton.
Ap hei, painostakoot ja olkoot utelias. Sun ei tarvitse silti vastata isän uteluihin. Voit kuitata sen jollain ympäripyörellä "tilailin juttuja vaan".
Oisko nyt nii että AP on saanut kirjeen jostain ei niin miellyttävästä paikasta?
sossu, käräjät, poliisi tms ja isä nähnyt lähettäjän ja nostanut kirjeen sivuun tästä syystä, tivatakseen miksi kyseinen taho lähettää tyttärelleen postia?
Muuta järkevää selitystä en keksi!
mutta Ap voit tehdä postiin sopimuksen että haet omat kirjeesi ja sinulle nimellä tulleet postit lähimmästä itellan toimipisteestä. Silloin kukaan ei pääse kotona näkemään mistä sinulle tulee postia.
Onko ap se oppisopimuspaikkaa haikaileva ongelmatapaus? Se jonka vuokra-asuntoon tuli toukkia ja kärpäsiä kun ei jaksanut siivota. Ja jonka mielestä kaikki on vanhempien syytä.
Siis mitä AP haluat? Pitäisikö ne sinun kirjeet jättää postilaatikkoon että saat itse hakea ne?
Onhan se tietty noloa, jos kaalimadolta tulee jotain kanta-asiakas kirjeitä kotiin. Tai sukupuolitautien poliklinikalta.
Kyllä meilläkin nostetaan erilleen, mun laskut, tyttären kirjeet/laskut ja turha mainosposti. Ihan omissa läjissään on. Jos tytär hakee postin hän nostaa mun postit erilleen mainoksista ja jos minä haen nostan hänen postit erilleen.
Ja tuo on ihan kohteliaisuutta, olisi ikävää jos menisi lehtilaatikkoon mainoksien kanssa jotain tärkeää.
En ymmärtänyt ongelmaasi, kun tuossa ei pitäisi olla ongelmaa